Renault Clio 1 generacji

Generacja
Renault Clio 1 generacji Zobacz 9 zdjęć

Mimo że wprost z raju (tak brzmiało hasło reklamowe tego modelu), Clio nie jest i nigdy nie było autem bez wad. Ale ma też sporo zalet. Od powstania modelu minęło już ponad 20 lat, a jednak pierwsza generacja małego Renault nadal przyciąga wzrok i cieszy się dużym zainteresowaniem. Renault Clio to także niemal symbol rajdów samochodowych lat 90., a stały za tym wersje z szesnastozaworowym silnikiem 1,8 l - kultowa wersja Williams oraz wyczynowa Maxi.

Clio, jako następca modelu Renault 5, został zaprezentowany w połowie roku 1990. Było to jak na ówczesne realia auto nowoczesne, zbudowane zgodnie z zasadą: mały z zewnątrz, duży w środku. Dzięki temu Clio od razu przyciągnęło rzesze nabywców, a za zalety praktyczne i zastosowane rozwiązania zostało nagrodzone przez dziennikarzy motoryzacyjnych tytułem Samochód Roku 1991. Clio było też pierwszym pojazdem francuskiego producenta, w którym odszedł on od nazywania modeli symbolami liczbowymi. Ta zmiana, jak widać, przyjęła się i obowiązuje do dziś.

Clio jest klasycznym małym hatchbackiem, występującym w wersjach z trojgiem lub pięciorgiem drzwi. Zapewnia całkiem zadowalające warunki podróżowania czwórce pasażerów, a regularnych kształtów bagażnik o pojemności 265 l był jednym z największych w klasie. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a zawieszenie kół, z przodu z kolumnami MacPhersona i z tyłu z typowo francuskimi drążkami skrętnymi, powoduje, że auto jest niezwykle komfortowe, a przy tym pewnie utrzymuje tor jazdy. W ofercie występowały silniki benzynowe o mocach od 49 do 150 koni (w pierwszych latach produkcji gaźnikowe) oraz jeden wysokoprężny o mocy 64 KM.

Na początku 1994 roku małe Renault zostało poddane drobnej modernizacji. Jej efekty to modyfikacje elementów karoserii, zmiany materiałów tapicerskich i podniesienie poziomu bezpieczeństwa, m.in. poprzez wprowadzenie nowoczesnych napinaczy pasów. Pod oznaczeniem Phase 2 był produkowany do roku 1996, kiedy to przeprowadzono kolejny, bardziej gruntowny lifting. Zmodernizowana wersja Phase 3, oprócz wyraźnej zmiany widocznej w przedniej części pojazdu, zyskała wiele w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Przekonstruowano m.in. układ hamulcowy, geometrię zawieszenia, płytę podłogową, konstrukcję drzwi, kolumnę kierowniczą, a w standardzie pojawiła się poduszka powietrzna kierowcy. Opcjonalnie można było zamówić także poduszkę dla pasażera. W roku 1996 zaczęto także montować nowoczesny silnik benzynowy o pojemności 1,2 l, o mocy 55-60 KM (zależnie od rynku). Produkcja pierwszej generacji Clio trwała do roku 1998, a liczba wyprodukowanych egzemplarzy doszła do granicy 4 milionów.

Z ciekawszych wersji pierwszego Clio warto wspomnieć o odmianie 16V, we Francji znanej jako 16S. Autko w tej specyfikacji miało moc 137 KM oraz pakiet stylistyczny. We wnętrzu zamontowano dodatkowo fotele z lepszym podparciem bocznym. Jednak wersją Clio wzbudzającą największe emocje było Clio Williams. Ta edycja miała być limitowana do 3800 egzemplarzy, ale ze względu na duży popyt na tę odmianę Francuzi zdecydowali się zbudować dodatkowe 1600 sztuk. Clio Williams zaprezentowano w 1993 roku. Pod maską pracował silnik 2,0 l oddający do dyspozycji kierowcy pokaźne 150 KM. Do tego doszły zmiany stylistyczne, modyfikacje w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Istniały wersje Williams 1, 2 oraz 3, które nieznacznie się od siebie różniły. Z zewnątrz trzecią odmianę poznamy po jaśniejszym odcieniu niebieskiego lakieru oraz obecności szyberdachu.

Renault Clio nie ma jakichś typowych usterek, a biorąc pod uwagę lata jego produkcji, nie wyróżnia się pod tym względem wśród modeli innych marek. Występujące usterki są często drobne, możliwe do usunięcia we własnym zakresie. Uwagę trzeba zwrócić na wykwity korozji na krawędziach drzwi, tylnej klapie, na dachu przy mocowaniu anteny oraz krawędziach tylnych błotników. Regularnie należy kontrolować stan zawieszenia oraz tarcz hamulcowych. Szwankować może elektryczne sterowanie okien, włącznik świateł oraz wentylator chłodnicy. Sporadycznie zdarza się uszkodzenie immobilizera i siłowników centralnego zamka.

4.08
Ocena na postawie 77 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaRenault
ModelRenault Clio
Produkcja od1990
Produkcja do1997

Wybrane wersje Renault Clio 1 generacji

Inne generacje Renault Clio

Inne modele Renault

Oceny użytkowników (44)

Przejdź do strony: 1 2 3

Renault Clio 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Toyota Corolla z gigantycznym przebiegiem. Mechanik był zaskoczony

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie