Porsche Boxster 986

Generacja
Porsche Boxster 986

Porsche 986 Boxster I to sportowy 2-drzwiowy roadster, który plasuje się w segmencie G. Auto zostało wprowadzone do sprzedaży pod koniec 1996 roku i zastąpiło model 968, którego cechą charakterystyczną był silnik umieszczony z przodu. Nazwa „Boxster” powstała z połączenia dwóch wyrazów: "boxter" (silnik o przeciwległych cylindrach) oraz "roadster". Do głównych rywali 986 Boxster I zaliczamy pochodzące z Niemiec Audi TT, BMW Z4 i Mercedesa SLK oraz reprezentującego USA Chryslera Crossfire.

Mierzący 4315 mm długości, 1778 mm szerokości oraz 1290 mm wysokości 986 Boxster I do 2003 roku, czyli do czasu wejścia na rynek SUV-a o nazwie Cayenne, był najlepiej sprzedającym się modelem Porsche. Wynikało to głównie z tego, że auto kosztowało zdecydowanie mniej niż kultowa 911, ale pod względem właściwości jezdnych było to Porsche z krwi i kości. Co ciekawe, stylistyka 986 Boxster pierwszej generacji wzorowana była na modelach Spyder, Speedster oraz 550 Spyder.

Porsche 986 Boxster I początkowo oferowano z 2,5 l, sześciocylindrowym silnikiem o mocy 204 KM, który pozwala osiągnąć setkę po 6,9 s. W 2000 roku wariant 2,5 l zastąpiono mocniejszą jednostką o pojemności 2,7 l i mocy 220 KM. Dzięki takiej wymianie przyspieszenie Boxstera poprawiło się o 0,3 s, a prędkość maksymalna wzrosła o 10 km/h, do 250 km/h. W tym samym roku zaprezentowano również usportowioną wersję S, która może pochwalić się znacznie mocniejszym motorem o pojemności 3,2 l i mocy 252 KM. Boxster S przyspiesza do setki w 5,9 s i osiąga prędkość maksymalną 260 km/h.

Silnik w Porsche 986 Boxster I umieszczony jest centralnie i napędza wyłącznie tylną oś za pomocą 5- lub 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, 5-stopniowej automatycznej lub przekładni tiptronic. Jednostka napędowa jest chłodzona cieczą, a nie powietrzem, co na początku wywołało kontrowersje wśród fanów producenta z Zuffenhausen.

W 2003 roku Porsche 986 Boxster I doczekało się kolejnego faceliftingu. Najważniejsze modyfikacje stylistyczne to eliminacja plastikowej szyby tylnej i zastosowanie szklanego odpowiednika. Wprawne oko zauważy również nieco zmodernizowane końcówki układu wydechowego.

Facelifting przyniósł inne filtry powietrza oraz podniesienie mocy obu jednostek napędowych - 2,7 l i 3,2 l do odpowiednio 228 KM i 260 KM. Egzemplarze Porsche 986 Boxster I ze zmodyfikowanymi jednostkami przyspieszają do setki w 6,4 s i 5,7 s oraz osiągają prędkość maksymalną 253 km/h i 264 km/h.

Jedną z głównych zalet Porsche 986 Boxster I jest bezawaryjność. Warto jednak unikać "zużytych" egzemplarzy, w których po dłuższej eksploatacji występują problemy m.in. z zawieszeniem czy zaworami. Odnotowano również kilka przypadków wycieku oleju. Ze względu na ogromną moc połączoną z napędem na tył Porsche 986 Boxster I w rękach niedoświadczonego kierowcy staje się bardzo niebezpieczną zabawką. Z tego powodu wiele egzemplarzy wystawionych na sprzedaż to modele powypadkowe.

Produkcja Porsche 986 Boxster I, która odbywała się w Stuttgarcie oraz w fińskim Uusikaupunki, została zakończona w 2004 roku. Następcą 986 Boxster I jest 987 Boxster II, który zadebiutował podczas paryskiego salonu motoryzacyjnego w 2004 roku i zawitał do europejskich oraz amerykańskich salonów na początku 2005 roku.

Plusy:
+ rewelacyjne właściwości jezdne
+ bezawaryjność
+ dynamiczne jednostki napędowe
+ atrakcyjna jak na Porsche cena
Minusy:
- wysokie spalanie dostępnych jednostek napędowych
- niewielki bagażnik
- mało miejsca w kabinie, co zniechęca do pokonywania dłuższych tras
- brak na rynku części zamiennych

4.79
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche Boxster
Produkcja od1996
Produkcja do2002

Wybrane wersje Porsche Boxster 986

Inne generacje Porsche Boxster

Inne modele Porsche

Porsche Boxster 986: newsy, testy i recenzje

Toyota Corolla z gigantycznym przebiegiem. Mechanik był zaskoczony

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie