Porsche 911 996

Generacja
Porsche 911 996 Zobacz 5 zdjęć

Porsche 911 (996)

O ile do Porsche 911 pojęcie „rewolucja” w ogóle nie pasuje, o tyle pisząc o generacji 996, która została zaprezentowana w 1998 roku, można by pokusić się o użycie tego określenia. Niemiecki producent zaczął prace nad autem od budowy całkowicie nowego silnika. Wprawdzie układ pozostał bez zmian - to wciąż 6-cylindrowy bokser, jednak w wolnossących modelach produkowanych do 2002 roku zmniejszono jego pojemność do 3,4 l oraz, co najważniejsze, sposób chłodzenia.

Typ 996 jest bowiem chłodzony cieczą, co było krytykowane przez zagorzałych miłośników modelu 911. Ich zdaniem auto straciło charakterystyczny dźwięk - metaliczny warkot chłodzonej powietrzem jednostki typu bokser.

Znaczące zmiany zaszły także w zakresie stylistyki. Zamiast klasycznych okrągłych przednich reflektorów pojawiły się charakterystyczne łezki, które połączyły klosze reflektorów z kierunkowskazami umieszczanymi wcześniej w przednim zderzaku. Za to też krytykowano auto. Zdaniem entuzjastów niepotrzebnie nawiązywało ono do tańszego i wolniejszego Boxstera.

Nadwozie wersji 996 zyskało 4 cm szerokości i aż 18 cm długości, jednocześnie jednak producent z Zuffenhausen obniżył masę o 50 kg w stosunku do modelu 993. Zmiany łatwo dostrzec także w nowoczesnym wnętrzu. Nadal to obrotomierz jest na środku tablicy zegarów, ale pozostałe wskaźniki nachodzą na siebie w bardzo charakterystyczny sposób.

Od 1998 do 2000 roku w ofercie Porsche znajdowały się tylko najsłabsze odmiany auta, czyli Carrera oraz Carrera 4 z napędem na obie osie. Silnik typu bokser o pojemności 3,4 l produkował 300 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu wersje te przyspieszały od 0 do 100 km/h w 5,2 s oraz osiągały prędkość maksymalną 285 km/h.

Obie wersje były dostępne w wersji otwartej i zamkniętej, a za ulepszenie właściwości jezdnych odpowiadał system PSM (Porsche Stability Management).

W 2000 roku Porsche zaprezentowało światu nowe Turbo, którego sercem był turbodoładowany silnik o pojemności 3,6 l. 420 KM i 560 Nm sprawiają, że pojazd osiąga pierwszą setkę w 4,2 s i rozpędza się do maksymalnie 304 km/h. Dla bardziej wymagających Porsche przygotowało jeszcze odmianę Turbo S. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już stadko 450 KM, dzięki czemu sprint od 0 do 100 km/h trwał zaledwie 3,9 s. Miłośnicy przyspieszeń powinni jednak zainteresować się wersją GT2.

462 KM, a od 2004 roku nawet 483 KM powodują, że auto jest jeszcze szybsze i maksymalnie rozpędzi się do blisko 320 km/h. GT2 poza zestawem progów i zmienionymi zderzakami odróżnia się od Carrery na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem, które było większe od tego występującego w odmianie Turbo. Podobnie jak w przypadku 911 993 GT2 pojawił się napęd tylko na tylną oś.

Porsche 911 generacji 996 występowało w kilkunastu najróżniejszych wersjach, dzięki czemu absolutnie każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Fanatycy marki z Zuffenhausen machnęli ręką na chłodzone cieczą silniki oraz kontrowersyjną stylistykę dopiero po tym, jak na rynku ukazała się najbardziej hardcorowa odmiana tego modelu, czyli GT3 RS. Elementy nadwozia wykonane z włókna węglowego, 18-calowe czerwone obręcze, kubełkowe fotele we wnętrzu, manualna skrzynia biegów i absolutnie bezkompromisowy charakter.

Z elektronicznych wspomagaczy w aucie znajdował się tylko układ ABS, poza tym była to prawdziwa wyścigówka, którą można poruszać się po drogach. Szpera, tytanowe korbowody oraz 381 KM przy masie poniżej 1400 kg sprawiły, że GT3 RS pokonało Północną Pętlę toru Nurburgring w czasie 7:47.

Generacja 996 dostępna w latach 1998-2005 udowodniła, że pomimo kontrowersyjnych modyfikacji Porsche 911 nadal jest dziełem genialnych inżynierów i autem, które w zależności od wersji z 5-biegową przekładnią tiptronic i z opuszczonym dachem może służyć do spokojnej podróży po wybrzeżu, do ścigania się na światłach jako Turbo S oraz ucinania dziesiątych części sekundy na torze wyścigowym w skórze GT3 RS.

Plusy:
+ hardcorowe GT3 RS
+ więcej nowoczesnych gadżetów
+ system PSM
Minusy:
- kontrowersyjna stylistyka
- przerwanie łańcucha ewolucji

4.66
Ocena na postawie 26 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1998
Produkcja do2002

Wybrane wersje Porsche 911 996

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (4)

Porsche 911 996: newsy, testy i recenzje

Test: 911 czy 911? Wybór wcale nie jest oczywisty

... Jeśli należycie do grona tych szczęściarzy, którzy właśnie zastanawiają się, na jaki model Porsche 911 się zdecydować, czy ma to być nowy egzemplarz, czy raczej poszukać czegoś na rynku wtórnym, mam dla Was dobrą wiadomość. ... Porsche 911 - ...

7 dni temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Porsche testuje podniesione 911. Czyżby nadchodziła wersja Safari?

... Podniesione Porsche 911, o którym plotki krążyły w sieci od lat, w końcu pojawiło się na torze. Zostało przyłapane na Nurburgringu. Niemcy prawdopodobnie przygotowują się do wprowadzenia nowej wersji 911, która wzbudzi niemałe poruszenie. ... ...

6 miesięcy temu

Delta4x4 szykuje terenową wersję nowego Porsche 911

... Terenowe interpretacje Porsche 911 zawsze budzą pozytywne emocje, choć trzeba przyznać, że kojarzą się głównie ze starszymi generacjami modelu. Niebawem jednak, dzięki wysiłkom niemieckiej firmy Delta4x4 ujrzymy również najnowszą odsłonę w ...

9 miesięcy temu

Porsche 911 Turbo już w salonach. Ceny modelu w Polsce

... Porsche uzupełniło ofertę modelu 911 o nowy wariant napędu wypełniający lukę pomiędzy wersjami 911 Carera S a Turbo S. Najnowsza propozycja to po prostu Turbo, dostępne zarówno z nadwoziem cabrio, jak i coupe. Ile trzeba zapłacić za takie ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie