Pontiac Firebird 3 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 3 generacji

Firebird III generacji wszedł do produkcji w 1982 roku i wytwarzany był przez kolejne 10 lat. Podobnie jak w przypadku poprzednika produkcja odbywała się w Van Nuys i Norwood (USA).

Zmiana generacji z drugiej na trzecią przypadła na okres kryzysów paliwowych. Rosnące ceny paliwa oraz malejąca jego dostępność wpłynęły na proces projektowy wielu samochodów. Dla projektantów nowego Firebirda były warunkami kluczowymi. Z tego względu silniki nowego samochodu nie mogły być zbyt duże i mocne, bo odbijałoby się to na ogromnym zużyciu paliwa.

Aby zrównoważyć spadek osiągów słabszymi jednostkami, już na początku projektowania zarząd Pontiaca zdecydował, że platforma podwoziowa musi być zaawansowana technicznie, co w przyszłości pozwoli na zainstalowanie mocniejszych silników bez konieczności jej przebudowywania.

W trakcie projektowania Firebirda inżynierowie skupiali się na budowie zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego, które zapewniałyby przyzwoite osiągi. Ważną zmianą w stosunku do Firebirda II było zastosowanie z przodu zawieszenia MacPhersona z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi, a z tyłu układu niezależnego. Poprawiono także hamulce.

Dzięki temu, że General Motors dysponowało nowymi tunelami aerodynamicznymi, projektanci mogli zbudować opływowe nadwozie. Miało ono współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,33, a w późniejszych latach udało się zejść do nawet 0,29. Trzeba zaznaczyć, że dużą rolę w redukcji oporu miały chowane światła (tak dobre wartości odnotowywano przy schowanych reflektorach) oraz m.in. wycieraczka przedniej szyby schowana pod maską silnika.

Kolejnym ważnym punktem różniącym Firebirda III od drugiej generacji była o prawie 230 kg lżejsza konstrukcja. Dzięki temu możliwe było użycie mniejszych i słabszych silników bez wielkich strat w osiągach.

Nadwozie nowego Firebirda cechowało się ostrymi kanciastymi liniami, które nie zmieniły się prawie do samego końca produkcji. Co prawda przez wszystkie lata dokonywano pewnych poprawek, ale dopiero w 1991 roku styliści zdecydowali się na radykalną modyfikację przodu wozu. W miejscu kanciastych elementów pojawiły się miękko stylizowane części z otworami, w których ukryto kierunkowskazy.
Znacznie więcej usprawnień przeprowadzono w kabinie pasażerskiej. Przez 10 lat wytwarzania zmieniło się ono dość mocno. W późniejszych latach we wnętrzu jako wyposażenie standardowe pojawiła się poduszka powietrzna dla kierowcy.

Najmniejszym montowanym pod maską silnikiem nie był już motor o 6 cylindrach, jak w pierwszej i drugiej generacji, ale 4-cylindrowy silnik rzędowy o objętości skokowej zaledwie 2,5 l. Mimo niskiej objętości skokowej i niewielkiej mocy Firebird III generacji był samochodem lepiej przyspieszającym i osiągającym wyższą prędkość niż jego starszy brat. Wszystko dzięki wspomnianej wcześniej niskiej masie i niskiemu oporowi aerodynamicznemu.

W 1986 roku 2,5-litrowca zastąpiono 2,8-litrowym V6, który w późniejszych latach powiększono do 3,1 l. Przez wszystkie lata produkcji pod maską Firebirda instalowano też duży, 5-litrowy silnik V8. W początkowej fazie produkcji rozwijał on moc nie większą niż 170 KM. Było to podyktowane m.in. dbałością o relatywnie małe zużycie paliwa. W miarę upływu czasu oraz rozwoju elektroniki (Firebird III generacji był pierwszym z Firebirdów wyposażonych we wtrysk paliwa) Pontiac podnosił moc silnika, która sięgnęła w końcu 350 KM.

Pod sam koniec wytwarzania pojawiła się odmiana Firehawk właśnie z 350-konnym motorem. Wóz potrzebował około 4,6 s na rozpędzenie się od 0 do 96 km/h i osiągał 260 km/h. Niestety Firehawków sprzedano bardzo mało. Powodem była nie tylko wysoka cena, ale też niewiedza sprzedawców o istnieniu takiej wersji. W tej kwestii zawiodła centrala Pontiaca.

W 1992 roku stało się jasne, że Firebird III musi zostać zastąpiony nowszym autem. Rok później pojawił się wóz kolejnej generacji.

4.66
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1982
Produkcja do1984

Wybrane wersje Pontiac Firebird 3 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Pontiac Firebird 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

18 godzin temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Polski akcent w Volkswagenie ID.3

... Zakłady Volkswagen Poznań, poza produkcją niektórych aut niemieckiej marki, zajmują się także wytwarzaniem elementów do innych modeli, które następnie są wysyłane m.in. do Czech, Brazylii czy Chin. Jedną z tych części jest obudowa silnika ...

2 tygodnie temu

Volkswagen ID.3 pokazany. Elektryczny hatchback ma do 550 km zasięgu

... Do 550 km zasięgu, wnętrze rozmiarów Passata i przystępna cena. To obiecywał Volkswagen, gdy zapowiadał ID.3 i wygląda na to, że wszystko udało się spełnić. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie. ... Długo ...

2 miesiące temu

Greta Thunberg dostała Teslę Model 3 od Arnolda Schwarzeneggera

... najwyraźniej zrobiły duże wrażenie na Arnoldzie Schwarzeneggerze, skoro zdecydował się on podarować jej Teslę Model 3. ... się po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, pomiędzy wydarzeniami związanymi z ochroną środowiska i klimatu. Arnold stanął na ...

2 miesiące temu

Wiemy jak wygląda nowe BMW Serii 3 Touring

... Po sedanie przyszedł czas na kombi. Doczekaliśmy się pierwszych zdjęć nowego BMW Serii 3 Touring. Dwie fotografie, które najprawdopodobniej pochodzą z oficjalnej sesji zdjęciowej BMW właśnie wyciekły do sieci. Już niebawem powinniśmy doczekać ...

5 miesięcy temu

Znamy ceny nowego BMW Serii 3 Touring

... Chętni na atrakcyjne kombi klasy premium mogą już składać zamówienia na nowe BMW Serii 3 Touring. Jak na razie do wyboru są dwa silniki Diesla oraz jeden benzyniak. Cennik modelu z Bawarii startuje od kwoty 171 200 zł. ... BMW wie jak tworzyć ...

4 miesiące temu

AC Schnitzer zaprezentował pierwszy pakiet dla nowego BMW Serii 3

... Niemiecki tuner specjalizujący się w modyfikacjach aut bawarskiego producenta, wziął na warsztat najnowszą odsłonę BMW Serii 3. Stworzył pakiet, który pozwoli wyróżnić się z tłumu i nada nadwoziu więcej sportowego sznytu. Szkoda tylko, że przy ...

6 miesięcy temu

Tesla Model 3 Vorsteiner wygląda naprawdę dobrze

... Rosnąca popularność Tesli wśród klientów przekłada się także na coraz większe zainteresowanie tunerów. Jedną z firm, które podjęły się modyfikacji Modelu 3 jest Vorsteiner, który dotychczas specjalizował się głównie w BMW, Mercedesach i Audi. ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie