Pontiac Firebird 3 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 3 generacji

Firebird III generacji wszedł do produkcji w 1982 roku i wytwarzany był przez kolejne 10 lat. Podobnie jak w przypadku poprzednika produkcja odbywała się w Van Nuys i Norwood (USA).

Zmiana generacji z drugiej na trzecią przypadła na okres kryzysów paliwowych. Rosnące ceny paliwa oraz malejąca jego dostępność wpłynęły na proces projektowy wielu samochodów. Dla projektantów nowego Firebirda były warunkami kluczowymi. Z tego względu silniki nowego samochodu nie mogły być zbyt duże i mocne, bo odbijałoby się to na ogromnym zużyciu paliwa.

Aby zrównoważyć spadek osiągów słabszymi jednostkami, już na początku projektowania zarząd Pontiaca zdecydował, że platforma podwoziowa musi być zaawansowana technicznie, co w przyszłości pozwoli na zainstalowanie mocniejszych silników bez konieczności jej przebudowywania.

W trakcie projektowania Firebirda inżynierowie skupiali się na budowie zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego, które zapewniałyby przyzwoite osiągi. Ważną zmianą w stosunku do Firebirda II było zastosowanie z przodu zawieszenia MacPhersona z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi, a z tyłu układu niezależnego. Poprawiono także hamulce.

Dzięki temu, że General Motors dysponowało nowymi tunelami aerodynamicznymi, projektanci mogli zbudować opływowe nadwozie. Miało ono współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,33, a w późniejszych latach udało się zejść do nawet 0,29. Trzeba zaznaczyć, że dużą rolę w redukcji oporu miały chowane światła (tak dobre wartości odnotowywano przy schowanych reflektorach) oraz m.in. wycieraczka przedniej szyby schowana pod maską silnika.

Kolejnym ważnym punktem różniącym Firebirda III od drugiej generacji była o prawie 230 kg lżejsza konstrukcja. Dzięki temu możliwe było użycie mniejszych i słabszych silników bez wielkich strat w osiągach.

Nadwozie nowego Firebirda cechowało się ostrymi kanciastymi liniami, które nie zmieniły się prawie do samego końca produkcji. Co prawda przez wszystkie lata dokonywano pewnych poprawek, ale dopiero w 1991 roku styliści zdecydowali się na radykalną modyfikację przodu wozu. W miejscu kanciastych elementów pojawiły się miękko stylizowane części z otworami, w których ukryto kierunkowskazy.
Znacznie więcej usprawnień przeprowadzono w kabinie pasażerskiej. Przez 10 lat wytwarzania zmieniło się ono dość mocno. W późniejszych latach we wnętrzu jako wyposażenie standardowe pojawiła się poduszka powietrzna dla kierowcy.

Najmniejszym montowanym pod maską silnikiem nie był już motor o 6 cylindrach, jak w pierwszej i drugiej generacji, ale 4-cylindrowy silnik rzędowy o objętości skokowej zaledwie 2,5 l. Mimo niskiej objętości skokowej i niewielkiej mocy Firebird III generacji był samochodem lepiej przyspieszającym i osiągającym wyższą prędkość niż jego starszy brat. Wszystko dzięki wspomnianej wcześniej niskiej masie i niskiemu oporowi aerodynamicznemu.

W 1986 roku 2,5-litrowca zastąpiono 2,8-litrowym V6, który w późniejszych latach powiększono do 3,1 l. Przez wszystkie lata produkcji pod maską Firebirda instalowano też duży, 5-litrowy silnik V8. W początkowej fazie produkcji rozwijał on moc nie większą niż 170 KM. Było to podyktowane m.in. dbałością o relatywnie małe zużycie paliwa. W miarę upływu czasu oraz rozwoju elektroniki (Firebird III generacji był pierwszym z Firebirdów wyposażonych we wtrysk paliwa) Pontiac podnosił moc silnika, która sięgnęła w końcu 350 KM.

Pod sam koniec wytwarzania pojawiła się odmiana Firehawk właśnie z 350-konnym motorem. Wóz potrzebował około 4,6 s na rozpędzenie się od 0 do 96 km/h i osiągał 260 km/h. Niestety Firehawków sprzedano bardzo mało. Powodem była nie tylko wysoka cena, ale też niewiedza sprzedawców o istnieniu takiej wersji. W tej kwestii zawiodła centrala Pontiaca.

W 1992 roku stało się jasne, że Firebird III musi zostać zastąpiony nowszym autem. Rok później pojawił się wóz kolejnej generacji.

4.66
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1982
Produkcja do1984

Wybrane wersje Pontiac Firebird 3 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Pontiac Firebird 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie