Peugeot Partner 1 generacji

Generacja
Peugeot Partner 1 generacji Zobacz 6 zdjęć

Peugeot Partner I to niewielki samochód użytkowy zaprezentowany w 1996 roku, bliźniaczo podobny do Citroëna Berlingo. Wraz z jego wejściem na rynek powstał nowy segment samochodów uniwersalnych. We Włoszech Partnera nazywano Peugeotem Ranch, a w Meksyku Grand Raid.

Samochód wytwarzany w hiszpańskim Vigo, portugalskim Manguaide i tureckiej Bursie nie miał poprzednika. Dotychczasowe auta użytkowe marki były budowane na bazie zmodyfikowanych karoserii samochodów osobowych. Partner to całkowicie nowa konstrukcja, choć zastosowano w niej szereg elementów pochodzących z już istniejących aut koncernu PSA.

Przednie zawieszenie zaadaptowano z Peugeota 306, a tylne drążki skrętne to komponenty, które znajdują się m.in. w modelu 405 Kombi. Pojazd wprowadzony do sprzedaży w 1997 roku występował w dwóch wersjach: dostawczej oraz osobowej. Stylistyka obu modeli była atrakcyjna jak na drugą połowę lat 90. Obłe kształty, zaokrąglone brzegi reflektorów i lusterek bocznych czy dyskretna atrapa chłodnicy z logo producenta pozwalały się wyróżnić Peugeotowi Partnerowi. Stał się on prekursorem aut osobowo-użytkowych.

Klient zamawiający w salonie Partnera pierwszej generacji miał do wyboru kilka wariantów zabudowy: od tradycyjnego auta dostawczego, przez "ucywilizowane" auto z kompletem siedzeń, po prawdziwie rodzinne kombi. Dostęp do wnętrza ułatwiały rozsuwane drzwi z prawej strony, można też było dołożyć takie same od strony kierowcy. Co ciekawe, początkowo Peugeot Partner oferowany był wyłącznie jako auto 3-drzwiowe, bez bezpośredniego wejścia do drugiego rzędu foteli. Tylna część nadwozia mogła być zabudowana skrzydłowymi drzwiami lub opcjonalną (początkowo jedyna opcja), otwieraną w tradycyjny sposób klapą (to rozwiązanie sprawdziło się głównie w pasażerskich odmianach).

Dostawcza wersja furgon (również częściowo przeszklony i całkowicie przeszklony) miała przestrzeń bagażową równą 3 m³. Ładowność wynosiła od 600 kg do 800 kg. Pięciomiejscowa odmiana miała bagażnik o pojemności 624 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy mógł pomieścić 2800 l. Wszystkie odmiany Peugeota Partnera I mierzyły 4108 x 1719 x 1802 mm (po liftingu w 2002 roku: 4137 x 1724 x 1810 mm).

W 2002 rok przeprowadzono gruntowny lifting. Mimo niewielu nowych elementów wizerunek użytkowego auta francuskiego znacząco się zmienił. Dodano nowe zderzaki w kolorze nadwozia z czarnymi elementami, w których ulokowano okrągłe halogeny. Dokonano modyfikacji atrapy chłodniczej, którą udekorowano kolorowymi listwami oraz dużym logo. Najbardziej zmieniły się przednie reflektory - z łezkowatych poziomych lamp stały się potężnym rozłożystym szkłem, będącym elementem charakterystycznym drugiej generacji Peugeota Partnera. Z tyłu delikatnie odświeżono klosze, dodano białe akcenty i umieszczono wyraźny napis z nazwą firmy na listwie z lampką oświetlającą tablicę rejestracyjną.

Do napędu Peugeota Partnera I służyło 9 jednostek napędowych. Silniki benzynowe były reprezentowane przez motory o pojemnościach 1,1 l (60 KM), 1,4 l (75 KM), 16-zaworowe 1,6 l (109 KM) oraz 1,8 l generujące 90 KM. Dla zwolenników diesli producent przygotował jednostki wysokoprężne 1,6 HDi (75 KM i 90 KM), 1,8 l (60 KM), 1,9 l (69 KM) oraz 2,0 HDi. Ta ostatnia przy 90 KM mocy zadowalała się spalaniem oleju napędowego na poziomie 5,7 l/100 km. Wszystkie silniki sprzęgano z 5-biegową mechaniczną skrzynią.

Auto, dla którego konkurencją były Renault Kangoo, Opel Combo i bliźniaczy Citroën Berlingo, produkowano do 2008 roku, choć na niektórych rynkach jest wytwarzane nadal. W większości zakątków świata zastąpiła je jednak druga generacja Peugeota Partnera.

3.77
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
ModelPeugeot Partner
Produkcja od1996
Produkcja do2002

Wybrane wersje Peugeot Partner 1 generacji

Inne generacje Peugeot Partner

Inne modele Peugeot

Peugeot Partner 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie