Opel Vectra A

Generacja
Opel Vectra A

Vectra A pojawiła się pod koniec 1988 roku. Najpierw była dostępna tylko w wersji sedan. Na początku 1989 roku doszła odmiana z napędem na wszystkie koła (napęd opracowano wspólnie z firmą Steyr), a w połowie tego roku 5-drzwiowa wersja liftback.

Auto miało znacznie nowocześniejszą linię niż poprzednik (Ascona). Wóz zaprojektował ten sam designer co wcześniej Asconę. Początkowo Opel poprosił o zaprojektowanie nadwozia następcy Ascony C firmę Italdesign, którą kieruje do dziś Giorgetto Giugiaro. Przedstawiony przez Włochów projekt nie spodobał się Niemcom, którzy postanowili zaprojektować auto sami. Koncept Italdesign po wielu latach zadebiutował jako Daewoo Espero.

Vectrę nakreślono miękkimi liniami z wyraźnym podziałem na trzy bryły. Auto charakteryzowało się wąskimi światłami z przodu oraz szerokimi ramkami okien. Wnętrze było bardzo nowoczesne, a jednocześnie proste.

Miejsca było pod dostatkiem, co więcej, pasażerowie przednich foteli mogli cieszyć się bardzo dużą ilością przestrzeni zarówno nad głowami, jak i na nogi. Z tyłu miejsca na nogi było nieco mniej, ale wystarczająco dużo, by komfortowo podróżować nawet na długich dystansach. Siedzenia były duże, sprężyste i wygodne, a przednie dość mocno wyprofilowane.

Niestety, materiały użyte do wykończenia wnętrza nie miały najwyższej jakości. Były to plastiki, które po kilku latach eksploatacji twardniały i potrafiły pękać. Również wygłuszenie kabiny było na niskim poziomie, co dało się odczuć przede wszystkim podczas szybkiej jazdy.

Podstawowa wersja wyposażeniowa Vectry nie miała w zasadzie nic. W droższych odmianach i jako wyposażenie dodatkowe oferowano klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, szyberdach itd.

Pod maską Vectry instalowano wiele różnych silników. Najmniejszym benzynowym motorem oferowanym tylko do 1990 roku był silnik 1,4 l z wersji 1.4S. Miał on gaźnik i rozwijał moc 75 KM. Taką samą moc osiągała 1,6-litrowa wersja z wtryskiem paliwa, oferowana do 1993 roku. Od tego roku po drobnych zmianach moc tej jednostki spadła do 71 KM i taka pozostała do końca produkcji. W odmianie S 1,6-litrowiec generował moc 82 KM – dostępny był tylko do 1990 roku.

Przez pierwszy rok produkcji w ofercie znajdował się też 1,8-litrowy motor 1.8S o mocy 90 KM (z gaźnikiem). W 1990 roku został on wyposażony we wtrysk paliwa, ale moc się nie zmieniła. Wytwarzano go do zakończenia produkcji auta.

Dużo lepsze osiągi niż poprzednicy miała 2-litrowa jednostka napędowa z 8-zaworową głowicą. Dostępna była ona jako silnik 101-konny, 116-konny i 129-konny. W 1990 roku zastąpiono go wersją 16-zaworową, która rozwijała moc 150 KM w latach 1990-1994 oraz 136 KM w latach 1994-1995. Właśnie w ten ostatni motor w 150-konnej wersji wyposażana była produkowana w latach 1989-1992 Vectra 2000 4x4. Auto, jak sama nazwa wskazuje, miało napęd na wszystkie koła.

Z kolei w latach 1992-1994 Opel zbudował 2252 sztuki modelu Vectra Turbo wyposażonego w dobrze znany 2-litrowy motor, ale wspomagany turbosprężarką. Silnik miał 204 KM mocy maksymalnej i pozwalał na osiągnięcie 240 km/h prędkości maksymalnej. Była to najszybsza wersja Vectry A.
Największa jednostka montowana pod maską średniej klasy Opla to 2,5-litrowe V6. Instalowano ją od 1993 roku w Vectrze V6, która była niejako następcą wersji Turbo. Motor rozwijał moc 170 KM, co pozwalało rozpędzić samochód do 233 km/h. Początkowo to auto dostępne było tylko z automatyczną skrzynią biegów.

Oszczędne osoby mogły wybrać jeden z dwóch silników Diesla. Pierwszy to motor o objętości 1,7 l z komorą wirową, ale bez doładowania. W latach 1988-1992 osiągał on moc 57 KM, a od 1994 roku 60 KM. To najsłabszy silnik dostępny w Vectrze. Druga jednostka miała też 1,7 l objętości, ale dzięki turbodoładowaniu rozwijała moc 82 KM. Zaczęto ją produkować w 1991 roku.

Poza wymienionymi wyżej odmianami Opel produkował także krótkie nietypowe serie Vectr. Jedną z nich była na przykład powstająca w 1993 roku odmiana z 75-konnym silnikiem o objętości 1,6 l, wyposażonym nie we wtrysk paliwa, ale w gaźnik.

W 1992 roku Vectra A przeszła modernizację polegającą na drobnych zmianach zewnętrznych (nowa atrapa chłodnicy, inne tylne lampy, nowe zderzaki) oraz wewnętrznych, np. nowa była kierownica.
Oprócz zalet w postaci szerokiej palety silników, obszernego wnętrza i bardzo dobrej widoczności Vectra ma też wady. Największą z nich była wszechogarniająca nadwozie korozja. Najszybciej rdza pojawiała się na progach, tylnych nadkolach, pod przednimi światłami oraz na pokrywie silnika. Wóz był też nękany przez awarie elektroniki, a także psujące się pompy cieczy chłodzącej i pompy benzyny.
Ogólnie jednak Vectra A była udanym samochodem. Sprzedano wiele jej egzemplarzy. Auto produkowano do 1995 roku, kiedy zastąpił je nowszy pojazd.

3.68
Ocena na postawie 111 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Vectra
Produkcja od1988
Produkcja do1995

Wybrane wersje Opel Vectra A

Inne generacje Opel Vectra

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (105)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6

Opel Vectra A: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie