Opel Senator 2 generacji

Generacja
Opel Senator 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Senator drugiej generacji został zaprezentowany w 1987 roku, a zbudowano go na przedłużonej płycie podłogowej Opla Omegi A. Senator B odgrywał w Oplu rolę pełnowymiarowego auta luksusowego. Druga generacja tego wozu nie miała swojego odpowiednika w wersji coupé, zwanej wcześniej Monza. W 1987 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem firma nadwoziowa Keinath przedstawiła wersję kabriolet tego wozu, ale nie weszła ona nigdy do produkcji.
Senator miał klasyczne nadwozie typu sedan o długości 4,85 m, szerokości 1,76 m oraz rozstawie osi wynoszącym 2,73 m. Z tyłu zamontowano ogromne lampy zespolone, których część uchylała się razem z pokrywą bagażnika.

Wnętrze Senatora było bardzo duże i pozwalało wygodnie przewieźć pięć osób. Ani z przodu, ani z tyłu pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami. Wyposażenie podstawowe obejmowało wspomaganie kierownicy czy radioodtwarzacz. Z kolei w poziomie wyposażenia CD Opel oferował jako standard skórzane i podgrzewane siedzenia z przodu i z tyłu, wspomaganie kierownicy, radio, klimatyzację, komputer pokładowy i aluminiowe felgi Ronal.

Duża przestrzeń we wnętrzu sprawiała jednak problemy układowi nagrzewania i przewietrzania kabiny, który nie radził sobie podczas chłodniejszych dni.

Na początku Senator dostępny był tylko z rzędowym 6-cylindrowym silnikiem benzynowym o objętości skokowej 3,0 l. Tę 12-zaworową jednostkę napędową oferowano w dwóch wariantach. W pierwszym w układzie wydechowym nie było konwertera katalitycznego, co pozwalało jednostce napędowej na osiąganie mocy 177 KM. W drugiej, z „katalizatorem”, silnik miał o 21 KM mocy mniej.
W późniejszym czasie udało się zwiększyć moc silnika z reaktorem katalitycznym do 177 KM (w tym samym czasie ta jednostka montowana była także w Omedze).

W wersji eksportowej samochód mógł mieć 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm. Te parametry pozwalały rozpędzać auto do 210 km/h prędkości maksymalnej.

Na niektórych rynkach instalowany był także 2,3-litrowy turbodiesel pochodzący z Opla Omegi.

W 1989 roku producent wprowadził dwa nowe silniki. Pierwszym z nich była 3-litrowa, 6-cylindrowa jednostka napędowa z 24-zaworową głowicą, mająca system dolotowy Dual Ram. Kadłub motoru pochodził ze starszej, 12-zaworowej wersji. Nowy silnik rozwijał moc 204 KM i moment obrotowy 270 Nm. Taka moc pozwalała rozpędzić ten duży samochód do 240 km/h. Auto z tą jednostką było bardzo popularne w policji Wielkiej Brytanii. Tam Senatora sprzedawano pod marką Vauxhall.

Drugi silnik to najmocniejszy motor instalowany kiedykolwiek pod maską Opla Senatora. Była to 6-cylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 4,0 l, którą tuningowała firma Irmscher. Silnik rozwijał moc 272 KM i maksymalny moment obrotowy 395 Nm, co gwarantowało prędkość maksymalną na poziomie 255 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 6,5 s. 4-litrowiec Irmschera miał jednak apetyt na paliwo, bo zużywał średnio 15 l benzyny na 100 km.

Odmiana z tym silnikiem dostępna była zarówno w salonach Opla, jak i u tunera tej niemieckiej marki. Obecnie Irmscher Senator 4.0i 24V jest prawdziwym rarytasem.

W 1990 roku z palety usunięto wersje silników bez katalizatorów i 156-konną odmianę 3-litrową. Pojawił się za to 2,6-litrowy motor o mocy 150 KM pochodzący z Opla Omegi A.

W niektórych krajach Senatora sprzedawano pod inną marką lub był dość gruntownie przebudowywany. Jego mocno zmodyfikowana wersja to Holden Commodore, w którym standardem był 3,8-litrowy V6 z Buicka, montowano także 5-litrowe V8 produkcji Holdena.

W 1993 roku przy okazji zmiany Omegi A na B Opel zrezygnował z wprowadzania na rynek kolejnej wersji Senatora. Powodem była zbyt niska sprzedaż samochodu.

Co ciekawe, w latach 1993-2011 firma Bristol używała podwozi i innych komponentów Senatora do budowy luksusowego coupé Blenheim.

4.24
Ocena na postawie 57 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Senator
Produkcja od1988
Produkcja do1993

Wybrane wersje Opel Senator 2 generacji

Inne generacje Opel Senator

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (8)

Opel Senator 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie