Nissan Pathfinder R50

Generacja
Nissan Pathfinder R50 Zobacz 10 zdjęć

Nissan Pathfinder R50 to druga generacja tego modelu. Pathfinder R50 całkowicie różnił się od poprzedniej generacji (Pathfinder WD21), tracąc niektóre terenowe atrybuty i pozostawiając temat offroadu niezawodnemu Nissanowi Patrol. Druga generacja Pathfindera to tradycyjny, średniej wielkości SUV, stworzony przede wszystkim do jazdy po utwardzonych drogach, a produkowany w latach 1996-1999. Za nowy charakter auta odpowiadają głównie zmiany konstrukcyjne, które przewidziały usunięcie ramy nośnej i zbudowanie samonośnego nadwozia w Pathfinderze R50. Japoński SUV w USA był popularnym samochodem rodzinnym, jednak w Europie nie zyskał poklasku.

Nissan Pathfinder R50 – rynki motoryzacyjne

Z powodu ówczesnego małego wśród Europejczyków zainteresowania SUV-ami, Nissan rozprowadzał Pathfindera przede wszystkim na terenie USA (był również sprzedawany w Niemczech i paru innych krajach Europy Zachodniej), a na polski rynek nigdy nie trafił. Mieszkańcy Starego Kontynentu woleli Nissana Terrano II, który był następcą Terrano (Terrano I to ten sam samochód co Pathfinder I) oraz nie był w ogóle podobny do Pathfindera II (chociaż korzystał z koncepcji Pathfindera I). Mieszkańcy Europy w tych czasach woleli posiadać prawdziwy samochód terenowy w postaci Terrano II (który był nowszy i mniej surowy niż przepastny Nissan Patrol), SUV-y zaś podbijały rynek za oceanem.

Nissan Pathfinder R50 – jednostka napędowa

Dużą część potencjalnych klientów zniechęci brak ekonomicznego diesla w oferowanych modelach (silniki diesla do Pathfindera R50 w większej ilości dostępne były na rynku azjatyckim). Najpopularniejszym motorem Pathfindera R50 jest silnik V6 o pojemności 3,3 litra i osiągający moc 168 KM. Dobra wiadomość jest taka, że powyższy silnik bez problemu funkcjonuje z zainstalowanym gazem LPG. Spalanie w Pathfinderze R50 jest dosyć duże. W przypadku jednostki benzynowej spalimy około 15 litrów na 100 kilometrów (w mieście), zaś po montażu LPG będziemy spalać 20 litrów paliwa na 100 kilometrów (w mieście), a auto będzie miało naturalnie nieco gorsze osiągi.

Na szczęście w 2001 roku Pathfinder R50 doczekał się nowego silnika V6 o pojemności 3,5 litra. Jednostka ta ma bliskie konotacje z motorami pracującymi w Nissanie 350Z i Renault Vel Satis . Silnik ten jest mocniejszy i lepszy od tego z pojemnością 3,3 litra. Przeważająca liczba Pathfinderów R50 posiada automatyczną przekładnię, lecz w Niemczech możemy „upolować” atrakcyjną wersję Pathfindera II z manualną skrzynią biegów.

Nissan Pathfinder R50 – zdolności terenowe

Powiedzieliśmy już, że Pathfinder R50 to klasyczny SUV, co nie znaczy że wyzbył się całkowicie cech terenowego samochodu (chociaż zostały one porządnie zredukowane w porównaniu do poprzednika Pathfindera WD21). Pomimo braku ramy, Pathfinder II (zwłaszcza po liftingu) dosyć dobrze radzi sobie w terenie, a także posiada reduktor terenowy i blokadę międzyosiową.

Napęd zmieniamy posługując się dźwignią lub (w egzemplarzach po liftingu) pokrętłem na konsoli środkowej. Na początku, napęd 4x4 w Pathfinderze R50 działał jedynie poza powierzchnią asfaltową. Po liftingu w 1999 roku japoński SUV uzyskał system All Mode 4WD, dzięki któremu napęd na wszystkie osi możemy używać w dowolnych warunkach. Lepiej więc rozejrzeć się za wersją Pathfindera R50 wyprodukowanym po 1999 roku. Napęd o takim samym działaniu znajdziemy również w ekskluzywnej analogii Pathfindera, w Infiniti FX.

Wnętrze Nissana Pathfindera R50

Wnętrze nie zachwyca ani przestrzenią, ani bogactwem wyposażenia (skórzana tapicerka i automatyczna klimatyzacja nie znalazła się w standardowej wersji). Podłoga Pathfindera II usytuowana jest dosyć wysoko, co sprawia, że podróżujemy z nieco podkulonymi nogami. Bagażnik, jak na rodzinny duży samochód, nie jest wielki (poj. 435 litrów), ale za to Pathfinder R50 spokojnie pociągnie przyczepę o wadze 2,5 tony.

Nissan Pathfinder R50 – usterki, problemy

Co by nie mówić o Pathfinderze II, na pewno jest to auto w dużej mierze niezawodne, a większość awarii wynika z małej świadomości właścicieli i niechlujnego serwisowania. Poniżej opisujemy typowe trudności, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w Pathfinderze R50:

  • awarie zawieszenia poznamy po nieprecyzyjnym prowadzeniu auta oraz jego kiwaniu się podczas dodawania gazu (a także podczas zdejmowania nogi z gazu).
  • Kłopoty z automatyczną przekładnią to skutek nieprawidłowego użytkowania i niewymieniania oleju. Przekładnia na początku stuka podczas zmiany biegów, a następnie napęd zacznie się ślizgać.
  • Za usunięcie powstałych wycieków z układu napędowego dosyć sporo zapłacimy.
  • Przy zainstalowanym gazie LPG, silnik dużo spala, a podczas jego pracy występują drgania.

Nissan Pathfinder R50 – podsumowanie

Pathfinder R50 nie zdobył serc kierowców przez ciasne wnętrze i brak szerokiej oferty jednostek diesla. Jeśli jednak zdecydujemy się na Pathfindera II, warto nabyć wersję auta z ręczną skrzynią biegów. Jednak żeby „ustrzelić” taką okazję, nieunikniona jest podróż do zachodniego sąsiada.

Najwięksi rywale Nissana Pathfindera R50 to: Mitsubishi Pajero Sport i Toyota 4Runner.

4.39
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan Pathfinder
Produkcja od1996
Produkcja do1999

Wybrane wersje Nissan Pathfinder R50

Inne generacje Nissan Pathfinder

Inne modele Nissan

Nissan Pathfinder R50: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie