Nissan 300ZX Z32

Generacja
Nissan 300ZX Z32 Zobacz 2 zdjęcia

Nissan 300ZX Z32 jest drugą odsłoną modelu o tej nazwie. Zaprezentowany w 1989 roku samochód był 4. generacją serii Z. Początkowo występował tylko w wersji nadwoziowej coupé, w 1993 roku doczekał się także odmiany kabriolet. Dach typu targa stopniowo wyparł z oferty klasyczny dach twardy. W Europie model oferowany był do 1995 roku, rok dłużej mogli nabywać go chętni w USA. Jego następcę, 350Z (Z33) coupé, zaprezentowano w 2003 roku, 3 lata po zakończeniu sprzedaży Z32 w Japonii.

300ZX to 2-drzwiowy, sportowy pojazd wyposażony w napęd tylko na tylne koła. Dynamiczny, agresywny design został doceniony w wielu konkursach stylizacyjnych na całym świecie, m.in. w kategorii Design of the Year. Samochód oferowany był w 2 wariantach nadwozia: 2-osobowe coupé oraz nieco większe, wyposażone w dodatkową ławeczkę 2+2.

Charakterystyczna bryła nadwozia mierzy 4305 mm długości (4520 mm w wersji 2+2) i 1790 mm szerokości (1800 mm w 2+2). Wysokość w zależności od wersji wynosi 1245 mm i 10 mm więcej w przypadku odmiany z dodatkowymi siedzeniami.

Z32 mógł być wyposażony w jedną jednostkę napędową, jednak występującą w 2 specyfikacjach. Silnik V6 o kodowym oznaczeniu VG30DE i pojemności 3 l w wersji wolnossącej dysponował mocą 222 KM. W tej formie producent z powodzeniem stosował go w wielu modelach Nissanów i Infiniti. Jednostka napędowa miała jeszcze drugi, mocniejszy wariant. Silnik, który w wyniku dodania 2 turbosprężarek uznanej marki Garett zmienił nazwę na VG30DETT, dzięki dodatkowej ilości powietrza generował 300 KM. Dostępna w Europie wersja 300ZX Twin Turbo katalogowo wykazywała się mocą 285 KM, co było wynikiem innego sposobu przeprowadzania pomiaru w USA. Producent nie deklarował technicznych różnic między egzemplarzami oferowanymi na różne rynki. Niezależnie od wersji silnik wyposażony był w 4 wałki rozrządu (2xDOHC) i 4 zawory na cylinder, a w wersji Twin Turbo za chłodzenie powietrza doładowującego odpowiadały 2 niezależne intercoolery.

Przez cały okres produkcji Nissan 300ZX dostępny był z dwoma rodzajami skrzyni biegów: 5-biegową przekładnią manualną oraz 4-stopniowym automatem.

Zawieszenie, jak przystało na auto o sportowych aspiracjach, jest zestrojone sztywno. Początkowo oparte na kolumnach MacPhersona, w 1997 roku ustąpiło miejsca układowi typu Multilink z przodu i z tyłu, który zapewniał większą regulację i wyczucie pojazdu. Za możliwość pokonywania zakrętów z dużą prędkością odpowiada także system tylnych kół skrętnych HICAS (dostępny tylko w wersji Twin Turbo) oraz elektroniczny mechanizm różnicowy o zmiennym tarciu.

Wnętrze 300ZX wykonane jest z dobrej jakości materiałów, spasowanie także nie budzi zastrzeżeń. Sportowe wyprofilowanie podgrzewanych i obitych częściowo Alcantarą foteli i niska pozycja za kierownicą dopełniają wrażenia obcowania z autem o dużym potencjale. Warto wspomnieć także o wysokiej klasy sprzęcie audio marki Bose i ksenonowych reflektorach, będących w wyposażeniu bogatszych wersji.

Wersja specjalna 300ZX, dostępna w 2000 roku w limitowanej liczbie 300 egzemplarzy, to Commemorative Edition, oferowany jako pożegnanie modelu z rynkiem amerykańskim. Auto sprzedawane w Japonii poddano jeszcze liftingowi w 1998 roku, w ramach którego zmodyfikowano wygląd pasa przedniego, tylnego oraz dołożono spojler.

4.92
Ocena na postawie 19 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan 300ZX
Produkcja od1990
Produkcja do1996

Wybrane wersje Nissan 300ZX Z32

Inne generacje Nissan 300ZX

Inne modele Nissan

Nissan 300ZX Z32: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie