Nissan 200SX S13

Generacja

Nissan 200SX serii S13 to sportowe auto o 3-drzwiowym nadwoziu typu liftback, wprowadzone do sprzedaży w Europie pod koniec 1988 roku. Model ten oferowany był w Japonii pod nazwą 180SX oraz jako 240SX w USA (miał inną, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 2,4 l). Następcę – generację S14 – zaprezentowano 1994, ale ze względu na dużą popularność obie serie przez kilka miesięcy sprzedawane były równocześnie.

200SX cechuje się dynamiczną, wyraźnie zarysowaną linią o charakterystycznych, otwieranych do góry reflektorach z przodu. Nadwozie mierzy 4521 mm długości, 1689 mm szerokości i 1290 mm wysokości. Dzięki niewielkiej masie, oscylującej w zależności od rodzaju skrzyni biegów w okolicach 1200 kg, samochód oferował bardzo dobre osiągi i dobre prowadzenie, także ze względu na dużą sztywność nadwozia.

Jednostka napędowa o oznaczeniu CA18DET dysponowała mocą 173 KM uzyskiwaną z pojemności 1,8 l. Była doładowana pojedynczą turbosprężarką wspomaganą intercoolerem. Silnik znany z podatności na dalsze modyfikacje standardowo legitymował się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 225 Nm, osiąganym w okolicach 4000 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h w niecałe 7 s (7,5 s w wersji z automatem) plasowało go w czołówce aut o podobnym charakterze. Wersja europejska bez ogranicznika prędkości umożliwiała poruszanie się z maksymalną prędkością 230 km/h.

Poza Europą auto oferowano też z silnikami o pojemności 2 l (oznaczone kodem SR20DE i SR20DET w wersji z turbosprężarką), stosowanymi później w kolejnej generacji S14.

Przez cały okres produkcji auto dostępne było z 2 rodzajami skrzyni biegów: 5-stopniową skrzynią manualną i dość prostym konstrukcyjnie 4-biegowym automatem. Napęd przekazywany był na koła tylne, a w zależności od wersji dostępny był także z mechanizmem różnicowym o zmiennym tarciu.

Zawieszenie 200SX oparte jest z przodu na kolumnach MacPhersona i systemie Multilink z tyłu. Zapewnia ono dobrą komunikację auta z kierowcą. Dość sztywne nastawy wskazują na sportowe aspiracje modelu, nie przeszkadzają jednak w codziennym użytkowaniu. System tylnych kół skrętnych HICAS był niedostępny dla klientów w Europie.

Wnętrze zaprojektowano poprawnie, a jakość użytych materiałów jest dobra. Niestety, spasowanie nie jest już na tak wysokim poziomie.

Facelifting Nissan 200SX S13 przeszedł w 1992 roku. Zmiany obejmowały głównie odświeżenie wizualne – auto otrzymało nowe, wygładzone zderzaki, które unowocześniono pod kątem aerodynamiki, wzbogacono także paletę kolorów. Nieco przekonstruowano również wnętrze, dodając nowe opcje do wyposażenia. Mechaniczne lifting wzbogacił wóz o większe, wydajniejsze hamulce, które zdaniem wielu klientów nie gwarantowały skutecznego wyhamowania auta o takiej mocy.

W Japonii model dostępny był w wielu konfiguracjach nadwoziowych i silnikowych, oferowanych pod różnymi nazwami. Najbardziej znane to Silvia S13 oraz Sileighty.

Nissan 200SX był udaną konstrukcją, o czym świadczy duża podaż modeli na rynku wtórnym. Dzięki dobrym właściwościom jezdnym i dużym potencjale sportowym to auto stało się bazą wielu projektów wykorzystywanych w wyścigach i driftingu. Minusem są wysokie ceny oryginalnych części zamiennych. Rynek tańszych zamienników w przypadku tego auta jest jednak bardzo bogaty.

4.65
Ocena na postawie 41 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan 200SX
Produkcja od1988
Produkcja do1993

Wybrane wersje Nissan 200SX S13

Inne generacje Nissan 200SX

Inne modele Nissan

Nissan 200SX S13: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie