Nissan 200SX S14

Generacja
Nissan 200SX S14

Nissan 200SX serii S14 jest bezpośrednim następcą S13. Zaprezentowano go w 1994 roku, ale ze względu na dużą popularność poprzednika przez krótki okres obie generacje sprzedawane były jednocześnie. Model ten kończy serię „S” Nissana na kontynencie europejskim. Europejska sprzedaż następcy – Nissana Silvia S15 - nie została przewidziana. Produkcję modelu zakończono w roku 2000.

Nadwozie pojazdu na charakter 2-drzwiowego coupé. Mierzy 4498 mm długości, 1727 mm szerokości i 1288 mm wysokości. Na dobre osiągi wpływa korzystnie masa auta, która po zatankowaniu do pełna oscyluje w granicach 1250 kg.

Sercem 200SX S14 jest 4-cylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 2 l. Kodowe oznaczenie SR20DET wskazuje na zastosowanie turbosprężarki. W tym wypadku jest to turbina T28 uznanej marki Garett. Silnik dysponuje mocą 217 KM i maksymalnym momentem obrotowym sięgającym 275 Nm, osiąganym w okolicach 4800 obr./min. Jednostka wyposażona w nowoczesny system zmiennych faz rozrządu VTC charakteryzowała się doskonałą dynamiką z zachowaniem dobrej kultury pracy. Na przyspieszenie do 100 km/h auto potrzebuje około 6,2 s. Skrajnie różne opinie na temat trwałości silnika wynikają z ponadprzeciętnie awaryjnych dźwigienek zaworowych, tzw. igreków.

W Stanach Zjednoczonych S14 występował także z wolnossącym silnikiem KA24DE o pojemności 2,4 l (stąd oznaczenie 240 SX), jednak jego osiągi pozostawiały wiele do życzenia.

Przez cały okres produkcji z jednostką napędową współpracowały 2 przekładnie: 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-stopniowy automat. Napęd przekazywany był wyłącznie na koła tylne. W bogatszych i limitowanych wersjach przewidziano także mechanizm różnicowy o zmiennym tarciu.

Zawieszenie auta jest rozwinięciem stosowanego w poprzedniej generacji S13 układu opartego na kolumnach MacPhersona z przodu i systemie wielowahaczowego zawieszenia typu Multilink z tyłu. Duża liczba podzespołów usprawniających i tak dobre właściwości jezdne wpłynęła na popularność auta w wielu sportach motorowych, w szczególności driftingu. Delikatne zawieszenie o sportowej charakterystyce woli raczej nawierzchnie w nienagannym stanie.

Wnętrze modelu 200SX zaprojektowano nowocześnie, ale bez szaleństw. Obsługa mechanizmów pokładowych jest intuicyjna, a jakość i spasowanie materiałów wykończeniowych są dobre. Pewnego rodzaju wadą jest niewielka ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, przestrzeni brakuje szczególnie nad głową.

W 1996 roku auto poddano liftingowi. Zmodyfikowano światła przednie i tylne, przemodelowano pakiet spojlerów i dodano nowe opcje wyposażenia wnętrza. Duże zmiany wizualne spowodowały zmianę nazwy na S14a. W zakresie mechaniki lifting obejmował wzmocnienie newralgicznych elementów silnika oraz przeprogramowanie charakterystyki pracy skrzyni biegów (uzyskano trochę lepszą reakcję na gaz podczas jazdy na niższych biegach).

Na rodzimym rynku japońskim Nissan 200SX S14 dostępny był w wielu różnych specyfikacjach. Duży potencjał i łatwość modyfikacji skutkowały pokaźną liczbą wersji sportowych. Fabryczny tuner Nissana, Nismo, opracował wersję 270R. Wiele firm zewnętrznych oferowało kompletne zestawy modyfikujące, zwiększające możliwości auta na torze lub tylko wyróżniające je wizualnie. W Japonii S14 nadal jest popularnym i lubianym samochodem o sportowych aspiracjach.

4.52
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan 200SX
Produkcja od1993
Produkcja do2000

Wybrane wersje Nissan 200SX S14

Inne generacje Nissan 200SX

Inne modele Nissan

Nissan 200SX S14: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie