Mitsubishi Pajero 4 generacji

Generacja
Mitsubishi Pajero 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Mitsubishi Pajero IV

Pajero (IV) to samochód terenowy produkowany od 2006 roku przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Jest to czwarta generacja Pajero, które po raz pierwszy pojawiło się w 1982 roku.

Tak samo jak poprzednik nowe Pajero jest dostępne w wersji krótkiej (3-drzwiowe) i długiej (5-drzwiowe). Wygląd samochodu w porównaniu z poprzednikiem zmienił się niewiele. O tym, że ekstrawaganckie projekty japońskiej firmy powędrowały do kosza, zadecydowali fani Pajero z całego świata, wypełniając skierowaną do nich ankietę wysłaną przez Mitsubishi.

Zatem nowe Pajero (V80) z wyglądu mocno przypomina wszystkich swoich poprzedników. Pozostawiono charakterystyczne muskularne błotniki, przednie światła zmieniły się niewiele, przednia szyba jest nadal ustawiona pod bardzo małym kątem, tylne drzwi otwierają się na bok, a koło zapasowe zamontowane jest właśnie na drzwiach, a nie w bagażniku czy pod podłogą.

Auto robi wrażenie masywnego i w istocie takie jest. Jego masa własna (w wersji 5d) przekracza 2 tony. O potędze Mitsubishi świadczy choćby możliwość uciągnięcia 3,3-tonowej przyczepy.

Pajero jest produkowane z trzema poziomami wyposażenia, jednak w Polsce odmiana 3-drzwiowa występuje w najwyższej wersji Instyle. Na szczęście 5-drzwiowe Pajero można nabyć ze wszystkimi poziomami wyposażenia.

Już w najtańszej wersji Pajero jest uzbrojone w system ABS z EBD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne i kurtyny gazowe oraz automatyczną klimatyzację z przodu (z tyłu regulacja jest manualna). W najdroższej odmianie klient dostaje częściowo skórzaną tapicerkę na desce rozdzielczej i w pełni skórzane fotele. Są też muzyczny system Rockford Fosgate oraz twardy dysk z nawigacją i 7-calowym ekranem dotykowym oraz kamerą cofania.

Do minusów wnętrza należą słabo trzymające fotele przednie oraz nieusunięta wada tylnej kanapy z poprzedniej generacji. Chodzi o zbyt nisko umieszczone siedzisko tylne w stosunku do podłogi, przez co pasażerowie podróżują z podkurczonymi kolanami. Na dłuższą metę jest to niewygodne. Niektórym może też przeszkadzać tylko jednokierunkowa regulacja kierownicy, co może utrudnić zajęcie optymalnej pozycji do jazdy.

Zaletami kabiny Pajero są bardzo duża ilość miejsca nad głowami dla wszystkich oraz duża ilość miejsca na nogi dla pasażerów z przodu. Podobnie jak poprzednik nowe Pajero ma także całkowicie składane dwa fotele w tylnej części wozu. Dzięki nim można przewieźć dwoje niedużych dzieci. Niestety, dla osób dorosłych siedzenia te się nie nadają. Terenowe Mitsubishi nadal ma ogromną przestrzeń bagażową (przy złożonych tylnych fotelach).

Pajero V80 zostało wyposażone w samonośne nadwozie z ramą szczątkową. Z przodu i z tyłu producent wykorzystał niezależne zawieszenie. Z przodu oparte jest ono na wahaczach trójkątnych, a z tyłu na układzie wielowahaczowym.

Po raz kolejny układ napędowy obejmuje centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym (możliwość 100% blokady) oraz reduktor, po raz pierwszy seryjnie instalowana jest blokada tylnego mostu.

Pajero korzysta z systemu Super Select, który ma cztery tryby pracy: 2H to napęd tylny; 4H - stały napęd na wszystkie koła; 4HLc - napęd na wszystkie koła z zablokowanym centralnym mechanizmem różnicowym; 4LLc to również napęd na cztery koła z zablokowanym centralnym sprzęgłem, ale też z zablokowanym tylnym mechanizmem różnicowym, co czyni z Pajero niemal wszędołaza.

Pajero IV wytwarzane jest z trzema silnikami – jednym dieslem i dwoma benzynowymi. Diesel to znana z poprzednika jednostka 4M41 o objętości skokowej 3,2 l, która początkowo rozwijała moc 160 KM (ze skrzynią manualną) lub 170 KM (z przekładnią automatyczną). Obecnie ten silnik osiąga 200 KM (niezależnie od wybranej skrzyni biegów) i maksymalny moment obrotowy 441 Nm. Aktualnie tylko ta jednostka napędowa jest dostępna w Polsce. Ma to z pewnością związek z małym zainteresowaniem drugim silnikiem, który sprzedawany był jakiś czas temu.

Był to ogromny 3,8-litrowy silnik benzynowy o mocy 250 KM, z którym łączono 5-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Na niektórych rynkach oferowany jest też 220-konny, 3-litrowy motor benzynowy.

Mimo braku ramy i sztywnego zawieszenia Mitsubishi Pajero jest jednym z najlepszych samochodów terenowych dostępnych na rynku. Wóz ma za sobą legendę wielokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar.

3.79
Ocena na postawie 51 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
ModelMitsubishi Pajero
Produkcja od2006
Produkcja do2011

Wybrane wersje Mitsubishi Pajero 4 generacji

Inne generacje Mitsubishi Pajero

Inne modele Mitsubishi

Oceny użytkowników (3)

Mitsubishi Pajero 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie