Mitsubishi Lancer VI

Generacja
Mitsubishi Lancer VI

Lancer (VI) to samochód produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 1991-1995.

Lancer 6. generacji zadebiutował na samochodowym salonie w Genewie w 1991 roku. W Europie auto sprzedawano w latach 1992-1996. W Japonii Lancer nazywał się Mirage. Od 1993 roku auto produkowano także w Malezji i sprzedawano pod marką Proton (Proton Wira).

Ten kompaktowy samochód sprzedawany był z nadwoziami sedan, kombi i coupé. Sedan i kombi dostępne były w Polsce, a coupé oferowano przede wszystkim na rynku australijskim.

Nowoczesne jak na tamte czasy obłe nadwozie miało 4,3 m długości i mieściło w swoim wnętrzu 5 osób. Kabina została zaprojektowana tak, żeby w miarę wygodnie podróżowały w niej cztery osoby. Jazdę w komplecie należało traktować jako ostateczność. Bolączkami wnętrza Lancera 5. generacji były zbyt mała ilość miejsca nad głową dla osób wysokich oraz zbyt krótkie siedziska foteli. Za to nie można narzekać na komfort siedzeń ani na dobrze zestrojone zawieszenie.

Z przodu znajdowały się kolumny MacPhersona, a z tylu zastosowano układ wielowahaczowy, dzięki czemu Lancer prowadził się pewnie i neutralnie.

Mocną stroną tego samochodu jest nadwozie odporne na korozję. Nawet blisko 20-letnie egzemplarze, o które dbali właściciele, potrafią się odwdzięczyć niewielką liczbą ognisk rdzy.

Pod maską Lancera montowano wiele różnych silników. Najmniejszy z nich, dostępny także w Polsce, miał objętość skokową 1,3 l i moc zaledwie 75 KM. To jednak wystarczyło, żeby autem poruszać się dość sprawnie, nie zużywając przy tym dużych ilości paliwa.

Większy był silnik 4G15 o objętości 1,5 l, rozwijający moc 92 KM. Jednostkę tę sprzedawano od roku 1993. Podobną objętość skokową miał motor 4G91, ale jego moc wynosiła już 114 KM. Żaden z tych silników nie był oferowany w naszym kraju.

Za to w sprzedaży była 1,6-litrowa jednostka napędowa z ośmioma zaworami, która osiągała moc 90 KM. Ten sam silnik z 16 zaworami, oznaczony kodem 4G92, wzmocniony był do 113 KM. W Polsce można było również nabyć Lancera 4WD wyposażonego w motor 4G92. W tym przypadku silnik również miał moc 113 KM.

Ostatnim motorem przygotowanym na Polski rynek był diesel 4D68. Dwulitrowe serce Lancera nie miało doładowania, więc nikogo nie zdziwi moc wynosząca ledwie 68 KM.

Poza Polską oferowano też inne jednostki napędowe. Można było kupić Lancera z motorem 4G92 oraz 4G92 MIVEC. Pierwszy z nich rozwijał moc 147 KM i maksymalny moment obrotowy 149 Nm, a drugi aż 174 KM mocy i 167 Nm momentu obrotowego.

W latach 1992-1994 na rynku japońskim sprzedawany był Mirage (Lancer) z 1,6-litrowym motorem 6A10, który miał sześć cylindrów w układzie widlastym i moc 140 KM (moment obrotowy – 147 Nm). Również w Europie można było natrafić na tę jednostkę w latach 1992-1998. Przez pewien czas 6A10 montowano w Lancerze 7. generacji.

Jeszcze większą objętością cechował się motor 4G93, dostępny z układem rozrządu wyposażonym zarówno w jeden, jak i dwa wałki rozrządu, a nawet turbosprężarkę. Początkowo najsłabsza odmiana generowała 120 KM mocy, ale w 1994 roku zwiększono ją do 140 KM. W wersji z turbodoładowaniem silnik rozwijał 192 KM, a w wyniku kolejnych modyfikacji jego moc rosła do 205 KM (w 1994 roku) i 215 KM (w 1995 roku).

Nadwozia kombi i coupé pojawiły się w 1992 roku. Kombi oferowało całkiem sporą przestrzeń bagażową, jednak na polskim rynku ta wersja nadwoziowa nie zrobiła furory ze względu na bardzo silną niemiecką konkurencję. Coupé sprzedawano tylko w Australii.

Najmocniejszą i budzącą największą sensację była wersja Evolution, oparta na sedanie. Na bazie Mitsubishi Lancera VI generacji powstały trzy kolejne ewolucje sportowej odmiany.

Pierwsza z nich pojawiła się w 1992 roku i została wyprodukowana w liczbie 5000 egzemplarzy jako seryjna baza do przyszłego samochodu rajdowego. Lancera Evolution wyposażono w układ napędowy na wszystkie koła z modelu Galant VR-4. Moc zapewniał 2-litrowy silnik 4G63. Względem montowanej w Galancie jednostki przeszedł on pewne modyfikacje, które podniosły jego moc do 250 KM. Pierwsza wersja Evolution osiągała prędkość 180 km/h.

Rok później japoński producent wypuścił Evolution II, w którym inżynierowie skupili się przede wszystkim na poprawieniu własności jezdnych, zmieniając ustawienia zawieszenia oraz wymieniając koła. Zwiększono też moc silnika do 260 KM.

Ostatnia, trzecia ewolucja Lancera opartego na 6. generacji trafiła na rynek w 1995 roku. Projektanci poprawili chłodzenie i zwiększyli moc silnika, zmieniając turbosprężarkę. Jednostka napędowa osiągała już moc 270 KM. Sporo czasu poświęcono też poprawkom w aerodynamice auta.

W 1996 Lancera VI zastąpiło nowe auto.

4.21
Ocena na postawie 36 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
ModelMitsubishi Lancer
Produkcja od1988
Produkcja do1989

Wybrane wersje Mitsubishi Lancer VI

Inne generacje Mitsubishi Lancer

Inne modele Mitsubishi

Oceny użytkowników (4)

Mitsubishi Lancer VI: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie