Mitsubishi Lancer VIII

Generacja
Mitsubishi Lancer VIII

Lancer (VIII) to samochód klasy średniej produkowany w latach 2000-2008 przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Auto było lub jest nadal produkowane w Japonii, Chinach, Indiach, Wenezueli, Tajlandii, na Tajwanie i na Filipinach.

Choć Lancer 8. generacji zadebiutował już w 2000 roku na rynku japońskim, gdzie sprzedawany był zwykle pod nazwą Lancer Cedia, w Europie zadebiutował dopiero trzy lata później na niemieckim salonie samochodowym Frankfurt Motor Show. Na niektórych rynkach europejskich Lancer VIII generacji nie pojawił się w ogóle. Wynikało to z tego, że auto było zbliżone rozmiarami i cenowo do modelu Carisma.

W większości krajów Europy, w których oferowano Lancera, w tym w Polsce, auto dostępne było z nadwoziem sedan i kombi.

Wygląd zewnętrzny zdecydowanie złagodniał w stosunku do swoich poprzedników. Co więcej, samochód przestał się w jakikolwiek sposób wyróżniać z tłumu innych aut, co było zawsze atutem Lancera. Najciekawszy element karoserii to przednie światła zachodzące nieco na maskę.

We wnętrzu wozu było nieco więcej miejsca niż w poprzedniku, co mogli odczuć przede wszystkim pasażerowie tylnej kanapy. Ponieważ dla Japończyków ważnymi rynkami zbytu były Europa i Stany Zjednoczone, wnętrze dostosowano do potrzeb klientów tych kontynentów.

W związku z tym powiększono po raz kolejny fotele tak, żeby nawet rosłe osoby nie odczuwały dyskomfortu. Lancer wyzbył się też wszystkich nietypowych rozwiązań we wnętrzu i stał się przeciętnym samochodem ze smutną deską rozdzielczą.

Ponieważ Lancer VIII powstał na bazie Carismy, wiele elementów z tamtego samochodu przeniesiono do Lancera. Były to m.in. płyta podłogowa, zawieszenie i część silników ze skrzyniami biegów.
Aby dostosować auto do najnowszych norm bezpieczeństwa, cały czas je unowocześniano, choć oczywiście nie było tego widać na zewnątrz. W testach bezpieczeństwa przeprowadzonych przez amerykańską National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) początkowo auto uzyskiwało po 4 gwiazdki dla kierowcy i pasażera przedniego fotela, jednak po modernizacjach (szczególnie głównej pod koniec 2004 roku) Lancer osiągnął po 5 gwiazdek w obu kategoriach.

W 2004 roku Lancer przeszedł poważną modyfikację, w ramach której zmieniono jego przód, wnętrze oraz zwiększono ochronę pasażerów samochodu w razie wypadku. Przy okazji wzbogacono wyposażenie. Standardem stał się system ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a wyposażenie dodatkowe obejmowało boczne poduszki powietrzne, ESP czy choćby klimatyzację.
Podobnie jak poprzednicy nowy Lancer był oferowany z wieloma różnymi silnikami, z czego w Polsce w sprzedaży pojawiły się cztery. Najmniejszy z nich miał objętość skokową 1,3 l i moc 82 KM. Dwa kolejne to motory 1,6 l i 2,0 l o mocach odpowiednio 98 KM i 135 KM. Najmocniejszy w palecie był silnik 2,4-litrowy, rozwijający moc 162 KM.

Na bazie Lancera VIII oferowano też trzy generacje sportowej wersji Evolution. Wyglądem auto zdecydowanie różniło się od zwykłego Lancera. Zmieniono pas przedni, w którym zagościły inne, bardziej agresywne reflektory, inna była maska silnika, zderzaki i błotniki. Nie zabrakło też miejsca na sporych rozmiarów spojler na pokrywie bagażnika.

W porównaniu z poprzednikiem pokazany w 2001 roku Evolution VII był nieco cięższy, ale dzięki elektronicznym systemom równie szybki, a nawet szybszy. Wóz został wyposażony w 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 280 KM, który pozwalał rozpędzić Lancera do 253 km/h i osiągnąć prędkość 100 km/h po 4,8 s.

Dwa lata później (2003) Mitsubishi zaprezentowało Evolution VIII. Było to auto z takim samym nadwoziem jak Evo VII. Zmieniły się za to skrzynie biegów – teraz nabywca miał do wyboru 5-biegową lub 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Pojawiły się też wersje odbiegające od standardowej 280-konnej odmiany. Była wersja słabsza o mocy 260 KM, ale też prawdziwe potwory, jak FQ400 o mocy 411 KM, który do 100 km/h przyspieszał w 3,8 s i osiągał prędkość 282 km/h.

Ostatnią ewolucją zaprojektowaną na bazie Lancera VIII było Evo IX. Zastosowano w nim 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i systemem MiVEC. Jednostka napędowa w podstawowej wersji rozwijała nadal 280 KM, ale wyprodukowano też 10 sztuk GT400 Extreme z tym samym sercem o mocy 395 KM.
W porównaniu z poprzednikiem Evo IX przeszedł niewielkie zmiany stylistyczne.

Do wad modeli Evolution należą słabsze przednie amortyzatory, które często nie dają sobie rady z polskimi drogami, nietrwale panewki układu rozrządu i rozciągające się paski rozrządu. W wyniku nieprawidłowej eksploatacji szybszemu zużyciu podlegają sprzęgła. Nierzadkie są też awarie elektroniki sterującej aktywnymi mechanizmami różnicowymi.

Do zalet należą oczywiście ponadprzeciętne osiągi aut oraz ich uniwersalność w codziennym użytkowaniu, a także niewielka liczba sprzedanych w Polsce egzemplarzy.

W 2008 roku Lancer VIII został zastąpiony produkowanym do dziś Lancerem IX.

4.17
Ocena na postawie 31 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
ModelMitsubishi Lancer
Produkcja od1995
Produkcja do1997

Wybrane wersje Mitsubishi Lancer VIII

Inne generacje Mitsubishi Lancer

Inne modele Mitsubishi

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Mitsubishi Lancer VIII: newsy, testy i recenzje

Czy Škoda Kamiq to samochód wszechstronny?

Mitsubishi Super Height K-Wagon Concept - typowa Japonia

... Czym byłoby Tokyo Motor Show bez premiery Kei Cara. Te małe, pudełkowate auta tak typowe dla krajobrazu japońskich miast, jak co roku zdominowały azjatycką imprezę. Jednym z ciekawszych debiutów w tym segmencie jest bez wątpienia Mitsubishi ...

3 tygodnie temu

Nowe Mitsubishi L200: ceny w Polsce wysokie, ale uzasadnione

... Odświeżone Mitsubishi L200 miało premierę niedawno, ale już debiutuje na polskim rynku. Zła wiadomość jest taka, że cena jest wysoka. ... 21216Wraz z pojawieniem się cennika nowego Mitsubishi L200 zniknął ze strony importera cennik poprzednika. ...

2 miesiące temu

Mitsubishi Lancer VIII [awarie i problemy]

... Lancer większości z Was zapewne kojarzy się ze sportową wersją Evolution. Jednak Mitsubishi obok auta dla maniaków szybkiej jazdy ma w swojej ofercie jeszcze tradycyjny samochód kompaktowy ... o tym, że w latach 90. Mitsubishi stworzyło serie ...

dawno temu

Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII/IX [awarie i problemy]

... tylko Mitsubishi Lancer Evolution. Tym razem przyjrzymy się bliżej kilku modelom tego drugiego auta o logotypach VII,VIII i IX, które oparte są o tą samą płytę podłogową i karoserię. ... tylko Mitsubishi Lancer Evolution. Tym razem przyjrzymy ...

dawno temu

Mitsubishi, nie idź tą drogą. Pajero wypada z oferty

... 37 lat – tyle na rynku utrzymała się jedna z najistotniejszych i najlepszych terenówek, jakie zobaczyły bezdroża. Produkcja Mitsubishi Pajero skończy się w sierpniu, a Europa pożegna się z tym modelem. W polskich salonach pozostało kilkanaście ...

7 miesięcy temu

Tak mógł wyglądać kolejny Lancer Evo. Przygotowali go Polacy

... Żal po zakończeniu produkcji Mitsubishi Lancera Evo dalej jest ogromny, a fani wciąż wspominają możliwości aut z tej rodziny. Ekipa Dytko Sport poszła o krok dalej i poważnie zmodyfikowała 10 generację, prezentując, jak mogły potoczyć się losy ...

10 miesięcy temu

Volkswagen Golf VIII zrzuca kamuflaż. Wygląda całkiem nieźle

... W sieci nareszcie pojawiły się pierwsze fotografie przedstawiające Golfa VIII bez kamuflażu. Auto zostało przyłapane podczas oficjalnej sesji reklamowej. Choć fotografie nie grzeszą jakością, pozwalają dostrzec kilka istotnych szczegółów. ...

3 miesiące temu

IV Zlot Mitsubishi w Mrągowie był inny niż wcześniejsze

... Mój trzeci, a ogólnie czwarty zlot Mitsubishi zaliczony. Tym razem odbył się na Mazurach w okolicach Mrągowa i Mikołajek. W odróżnieniu od poprzednich było mniej jeżdżenia, ale za to więcej kontaktu z historią i ludźmi. ... Od czterech lat ...

5 miesięcy temu

Mitsubishi Lancer (2016) - jeszcze jeden lifting

... Mitsubishi przedstawiło odświeżonego Lancera. ... Mitsubishi Lancer w mocnych wersjach był wcześniej samochodem halo marki Mitsubishi. Kolejne ewolucje był uwielbiane przez miłośników motoryzacji ze względu na świetne osiągi, agresywny wygląd ...

dawno temu

Mitsubishi Lancer EVO X FQ-400...

... Ostatnio pisaliśmy o Mitsubishi Lancer EVO X FQ-400, dzisiaj japońska marka przedstawiła galerię tej najmocniejszej wersji Lancera. ... Ostatnio pisaliśmy o Mitsubishi Lancer EVO X FQ-400, dzisiaj japońska marka przedstawiła galerię tej ...

dawno temu

Używane Mitsubishi Lancer VII/VIII 2,0 (2003-2007)

... Dziś przedstawiamy samochód specyficzny, dość oryginalny i niespecjalnie zwracający na siebie uwagę. Model Lancer to auto kultowe, ale pod warunkiem, że ma dopisek Evo. Jednak kompaktowy Lancer bez Evo w nazwie również zasługuje na uwagę. ... ...

dawno temu

Mitsubishi Lancer Evolution zostanie hybrydą

... Gayu Eusegi – dyrektor do spraw produktów Mitsubishi Motors Company zdradził w wywiadzie dla AutoCar, że obecny na rynku Mitsubishi Lancer Evoluton X jest ostatnim modelem z tej sportowej serii. ... Gayu Eusegi – dyrektor do spraw produktów ...

dawno temu

Mitsubishi Lancer Evolution XI będzie hybrydowym dieslem?!

... W Sieci już od jakiegoś czasu krążą pogłoski, że nowa generacja kultowego Mitsubishi Lancera Evolution będzie napędzana jednostką hybrydową. Teraz wiemy już to na pewno, gdyż informacja ta została ... potwierdzona przez samego szefa Mitsubishi - ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie