Mazda MX-5 NA

Generacja
Mazda MX-5 NA

MX-5 to model niewielkiego sportowego samochodu z nadwoziem roadster produkowanego przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia do produkcji w 1989 Mazda przedstawiła trzy generacje MX-5. Oprócz nazwy MX-5 wóz ten jest sprzedawany pod nazwą Miata w Stanach Zjednoczonych oraz jako Eunos Roadster w Japonii.

MX-5 to auto, które obrosło prawdziwą legendą jako jeden z najlepszych małych roadsterów na świecie. Między innymi dlatego model pierwszej generacji był produkowany aż osiem lat. MX-5 o oznaczeniu wewnętrznym NA pokazano po raz pierwszy na salonie samochodowym w Chicago w 1989 roku. Jeszcze w tym samym roku wóz był dostępny dla klienteli w USA i Japonii. W Europie sprzedaż Miaty ruszyła rok później. Początkowo popyt znacznie przekroczył liczbę produkowanych egzemplarzy.

Nadwozie było bardzo nowoczesne i charakterystyczne, jak się później okazało, dla tego modelu. W pierwszej generacji MX-5 producent zastosował modne na przełomie lat 80. i 90. otwierane światła przednie. Nadwozie mierzyło niespełna 4 metry długości i zaledwie 1,23 m wysokości.

Standardem w tym samochodzie był miękki dach, jednak równocześnie z wprowadzeniem auta na rynek producent zaoferował sztywny dach wykonany z tworzyw sztucznych.

Co prawda większość karoserii wykonano z blach stalowych, ale maska była wytłoczona ze stopów aluminium, co pozwalało zmniejszyć masę Mazdy. Bez dodatkowego wyposażenia Miata ważyła tylko 940 kg.

Wnętrze Miaty było ciasne i wysokie osoby mogły czuć się niekomfortowo podczas podróży tym autem. Również niezbyt obszerne fotele sprawiały problem rosłym kierowcom.

Początkowo pod maskę MX-5 wstawiano 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o objętości skokowej 1,6 l. Charakteryzował się on mocą maksymalną 117 KM przy 6800 obr./min i momentem obrotowym 136 Nm. W Europie Mazda oferowała auto tylko z manualną skrzynią biegów, ale w Japonii i Stanach Zjednoczonych można było nabyć je z automatyczną skrzynką. Na tych dwóch rynkach wersje z ręczną skrzynią mogły być opcjonalnie wyposażone w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.

Ponieważ z założenia MX-5 miała być tanim samochodem, na wielu rynkach sprzedawana była w podstawowej wersji ze stalowymi felgami, ręcznie otwieranymi szybami, bez klimatyzacji, radia, a nawet wspomagania układu kierowniczego.

W 1991 roku wydano limitowaną serię w kolorze British Racing Green i z kremowym wnętrzem. Z kolei w 1993 roku wypuszczono serię 1500 LE, która charakteryzowała się czerwonym wnętrzem, felgami BBS i zawieszeniem Bilstein.

W następnym roku Mazda odświeżyła swój produkt. Do oferty dołożono m.in. 1,8-litrowy silnik o mocy 133 KM, dwie poduszki powietrzne i – w niektórych egzemplarzach – mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu. W kolejnych latach delikatnie rosła masa własna wozu. Na niektórych rynkach Europy Mazda oferowała MX-5 z 1,6-litrowym silnikiem o zmniejszonej mocy do 90 KM. Wóz ten jednak nie sprzedawał się dobrze.

W późniejszym czasie oferowano mnóstwo edycji specjalnych, ale warto zwrócić uwagę na jedną z lat wcześniejszych. W Wielkiej Brytanii dla uczczenia zwycięstwa w Le Mans producent zaproponował Miatę z turbosprężarką BBR. Obecnie odmiana ta jest najbardziej poszukiwanym wozem spośród wszystkich MX-5 pierwszej generacji.

Produkcja Mazdy MX-5 pierwszej generacji na większości rynków zakończyła się w 1997 roku, jednak na przykład w Wielkiej Brytanii dostępne było 400 sztuk serii Berkeley, zaś w Stanach Zjednoczonych zaoferowano 1500 egzemplarzy wersji Special Touring Option.

3.64
Ocena na postawie 51 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda MX-5
Produkcja od1990
Produkcja do1998

Wybrane wersje Mazda MX-5 NA

Inne generacje Mazda MX-5

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (3)

Mazda MX-5 NA: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie