Mazda 5 1 generacji

Generacja
Mazda 5 1 generacji

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. Trzeba przy tym dodać, że w Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Europejska odmiana Premacy dostępna była od 1999 roku. Na niektórych rynkach znana była jako Haima Freema (przede wszystkim w Chinach, gdzie nadal jest produkowana). Auto było technicznym bliźniakiem Forda Ixiona.

Mazda Premacy pierwszej generacji miała pudełkowate dwubryłowe nadwozie z pięciorgiem drzwi. Kanciasta karoseria wpisywała się w ówczesną linię stylistyczną japońskiej firmy. Cechami charakterystycznymi Premacy były wąskie przednie światła i chromowany grill. W przeciwieństwie do wielu minivanów w tym samochodzie tylne drzwi były nie przesuwne, tylko uchylane w tradycyjny dla aut z innym nadwoziem sposób.

Wnętrze Mazdy było obszerne, co zresztą podkreślali nabywcy tego samochodu. W standardowej konfiguracji kabiny pasażerskiej Premacy mogła przewieźć pięć osób, które nie mogły narzekać na brak przestrzeni ani na nogi, ani nad głowami. Była też możliwość przetransportowania aż siedmiu osób. Odbywało się to oczywiście kosztem bagażnika, ponieważ tam znajdowały się dodatkowe dwa siedzenia. Pasażerowie zajmujący trzeci rząd nie mieli także takiego komfortu podróży jak pozostała piątka, ze względu na ograniczoną ilość miejsca nad głowami i na nogi. Na krótszych dystansach taka podróż nie była jednak uciążliwa.

Fotele Mazdy Premacy były duże i wygodne. Producent zadbał o ich odpowiednią twardość. Nieco gorzej było z dodatkowymi dwoma siedzeniami w tylnym rzędzie, które były uboższymi krewnymi normalnych siedzeń. Materiał obiciowy zastosowany na wszystkich miejscach dla pasażerów miał dobrą jakość. Deska rozdzielcza nie grzeszyła urodą, ale za to była funkcjonalna i dość trwała, ponieważ Mazda zadbała o dobry poziom montażu. Nieco gorzej było z jakością materiałów tapicerskich, co dawało się zauważyć szczególnie na boczkach drzwi.

Klienci narzekają często jednak na słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, co przy szybkiej jeździe pojazdem o wysokim nadwoziu szybko daje o sobie znać.

Choć w Polsce Premacy nie była oficjalnie oferowana, to wiele egzemplarzy sprowadzono z zagranicy. Są to auta bardzo często bogato wyposażone w takie elementy, jak: przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD, ESP, elektronicznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby czy jasna welurowa tapicerka.

Mazda Premacy w 2001 roku została poddana testowi zderzeniowemu przez Euro NCAP. W czołowym zderzeniu osiągnęła wynik trzech gwiazdek na pięć możliwych.

Z technicznego punktu widzenia Premacy była połączeniem części z Mazd 323 i 626. Z tych samochodów zaczerpnięto nie tylko drobniejsze mechanizmy, ale także silniki. Najmniejszym motorem był 100-konny silnik o objętości skokowej 1,8 l. Jednostka ta występowała też w odmianie 114-konnej, a nawet 135-konnej. Podobną moc (131-135 KM) rozwijała jednostka 2-litrowa. Nabywcy wozów z dieslami mogli liczyć na 90 KM bądź 101 KM wyciśniętych z 2-litrowego motoru z turbodoładowaniem.

W zależności od wersji silnikowej Mazda instalowała 4-biegowe automatyczne lub 5-biegowe manualne skrzynie biegów. Zazwyczaj napęd przekazywany był tylko na przednią oś, ale zdarzają się egzemplarze, szczególnie w Japonii, z napędzanymi obiema osiami.

Do najczęściej wymienianych wad Premacy należy korozja, która zaczyna często atakować od tylnych błotników, a następnie wdziera się na progi i podłogę oraz słabe elementy zawieszenia. Trzeba jednak pamiętać, że ten ostatni problem wynika często z eksploatacji na polskich drogach.

W 2005 roku Premacy została zastąpiona nowszym modelem, który w Polsce zyskał już nazwę Mazda 5.

4.75
Ocena na postawie 20 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 5
Produkcja od2005
Produkcja do2008

Wybrane wersje Mazda 5 1 generacji

Inne generacje Mazda 5

Inne modele Mazda

Mazda 5 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie