Mazda 5 2 generacji

Generacja
Mazda 5 2 generacji

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. W Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Druga generacja Mazdy Premacy (w Polsce nazywanej już Mazda 5 – obecnie Mazda5) pojawiła się w 2005 roku. Opracowany wspólnie z Fordem kompaktowy minivan został zbudowany na fordowskiej płycie podłogowej C1. Odpowiednikiem Mazdy 5 u Forda jest i-Max. Ten model Mazdy wytwarzany jest tylko w Japonii.

Na wielu rynkach model 5 miał trudniejsze zadanie do zrealizowania, ponieważ zastępował nie tylko auto starszej generacji, ale także nieco większą Mazdę MPV.

Z zewnątrz Mazda 5 prezentowała się bardzo atrakcyjnie. Trudno powiedzieć, czy miała nadwozie jedno- czy dwubryłowe, ale przód samochodu niewątpliwie nawiązywał do innych modeli japońskiego producenta. Licząca 4,6 m długości karoseria została wyposażona w pięcioro drzwi, w tym dwoje tylnych było drzwiami przesuwnymi. To ostatnie rozwiązanie ułatwiało wysiadanie oraz wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach. Dodatkowo duże rozmiary drzwi zapewniały komfort podczas wsiadania na tylne siedzenia.

Trzeba przy tym podkreślić, że mowa tu o dwóch siedzeniach montowanych całkiem z tyłu. Choć Mazda 5 w podstawowej konfiguracji była pojazdem pięcioosobowym, to za niewielką dopłatą producent montował dwa dodatkowe siedzenia. Nawet na nich było wystarczająco dużo miejsca, żeby podróżować w miarę komfortowo na niewielkich dystansach.

Oczywiście przestrzeń w Maździe 5 była jej wielkim atutem. Podobnie jak w poprzedniku zarówno pasażerowie przedniego, jak i środkowego rzędu siedzeń czuli się swobodnie. Mieli dużo miejsca nad głowami i na nogi. Siedzenia były duże i wygodne, co sprawiało, że jazda nawet na długim dystansie nie była uciążliwa.

Japończycy zaprojektowali nowocześnie wyglądające wnętrze z ładną deską rozdzielczą i dużą liczbą schowków. Materiały użyte do obicia wnętrza były średniej jakości, ale na pochwałę zasługiwało ich dobre spasowanie.

Mazda oferowała bogate wyposażenie podstawowe. Na większości rynków standardem były przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (niekiedy także kurtyny powietrzne), ABS z EBD, TCS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz klimatyzacja.

Nowoczesna konstrukcja sprawiała, że Mazda 5 była bezpiecznym samochodem. W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Nieco gorzej było z ochroną pieszych (trzy gwiazdki) i dzieci w fotelikach (zaledwie dwie gwiazdki).
W zależności od rynku, na którym sprzedawana była Mazda 5/Premacy, instalowano jeden z kilku silników. Najmniejszą jednostką napędową był 1,8-litrowy motor benzynowy o mocy 116 KM. Więcej pary miał 150-konny 2-litrowiec, a najlepsze osiągi gwarantowała jednostka napędowa o objętości skokowej 2,3 l, która rozwijała moc 162 KM. Można było też kupić 2-litrowego diesla o mocy od 105 do 143 KM. Napęd był przenoszony przez 4-biegową automatyczną lub 5-biegową manualną skrzynię biegów na przednie (na większości rynków) lub wszystkie koła.

Niedługo po rozpoczęciu produkcji na rynku amerykańskim Mazda wezwała wszystkie samochody do serwisu. Chodziło o możliwość powstania pożaru w wyniku nagrzewania elementów podwozia od rozgrzanych części układu wydechowego. Problem dotyczył tylko aut z automatami, jednak Mazda zdecydowała się naprawić wszystkie samochody. Rozwiązaniem było wstawienie niewielkiej osłony termicznej. Naprawę przeprowadzano oczywiście za darmo.

W 2008 roku Mazda 5 przeszła niewielki facelifting, w ramach którego dodano światła LED z przodu, przemodelowano zderzaki, 4-biegową skrzynię wymieniono na nowszą 5-biegową. Jako standard dodano ESP i ASR.

Produkcję tego wozu zakończono po 5 latach w 2010 roku, zastępując go nowszym produktem.

4.30
Ocena na postawie 6 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 5
Produkcja od2010
Produkcja do2015

Wybrane wersje Mazda 5 2 generacji

Inne generacje Mazda 5

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (1)

Mazda 5 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

3 tygodnie temu

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

9 miesięcy temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

3 miesiące temu

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

4 tygodnie temu

Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę

... W świecie kulinariów najcenniejsze są stare, sprawdzone przepisy. W motoryzacji to podejście także się sprawdza, czego dowodem jest trzydziestoletnia obecność na rynku Mazdy MX-5. Japończycy uświetnili tę rocznicę specjalną edycją auta. ... ...

5 miesięcy temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

2 miesiące temu

Nadchodzi nowy SUV Mazdy. Możliwe, że będzie to CX-4

... Mazda ujawniła szkic nowego SUV-a, który zostanie zaprezentowany podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Wszystko wskazuje na to, że to druga generacja CX-3. Jednak to bardzo wcześnie. ... nowej generacji Mazdy ...

10 miesięcy temu

BMW Serii 2 Gran Coupe z polskimi cenami. Nie jest tani

... Kilka dni po premierze BMW Serii 2 Gran Coupe niemiecki producent otworzył konfigurator na swojej stronie internetowej, a tym samym pokazuje jak kształtują się ceny poszczególnych wersji i dodatków. Nie jest tanio - podstawowa odmiana kosztuje ...

2 miesiące temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie