Mazda 5 2 generacji

Generacja
Mazda 5 2 generacji

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. W Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Druga generacja Mazdy Premacy (w Polsce nazywanej już Mazda 5 – obecnie Mazda5) pojawiła się w 2005 roku. Opracowany wspólnie z Fordem kompaktowy minivan został zbudowany na fordowskiej płycie podłogowej C1. Odpowiednikiem Mazdy 5 u Forda jest i-Max. Ten model Mazdy wytwarzany jest tylko w Japonii.

Na wielu rynkach model 5 miał trudniejsze zadanie do zrealizowania, ponieważ zastępował nie tylko auto starszej generacji, ale także nieco większą Mazdę MPV.

Z zewnątrz Mazda 5 prezentowała się bardzo atrakcyjnie. Trudno powiedzieć, czy miała nadwozie jedno- czy dwubryłowe, ale przód samochodu niewątpliwie nawiązywał do innych modeli japońskiego producenta. Licząca 4,6 m długości karoseria została wyposażona w pięcioro drzwi, w tym dwoje tylnych było drzwiami przesuwnymi. To ostatnie rozwiązanie ułatwiało wysiadanie oraz wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach. Dodatkowo duże rozmiary drzwi zapewniały komfort podczas wsiadania na tylne siedzenia.

Trzeba przy tym podkreślić, że mowa tu o dwóch siedzeniach montowanych całkiem z tyłu. Choć Mazda 5 w podstawowej konfiguracji była pojazdem pięcioosobowym, to za niewielką dopłatą producent montował dwa dodatkowe siedzenia. Nawet na nich było wystarczająco dużo miejsca, żeby podróżować w miarę komfortowo na niewielkich dystansach.

Oczywiście przestrzeń w Maździe 5 była jej wielkim atutem. Podobnie jak w poprzedniku zarówno pasażerowie przedniego, jak i środkowego rzędu siedzeń czuli się swobodnie. Mieli dużo miejsca nad głowami i na nogi. Siedzenia były duże i wygodne, co sprawiało, że jazda nawet na długim dystansie nie była uciążliwa.

Japończycy zaprojektowali nowocześnie wyglądające wnętrze z ładną deską rozdzielczą i dużą liczbą schowków. Materiały użyte do obicia wnętrza były średniej jakości, ale na pochwałę zasługiwało ich dobre spasowanie.

Mazda oferowała bogate wyposażenie podstawowe. Na większości rynków standardem były przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (niekiedy także kurtyny powietrzne), ABS z EBD, TCS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz klimatyzacja.

Nowoczesna konstrukcja sprawiała, że Mazda 5 była bezpiecznym samochodem. W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Nieco gorzej było z ochroną pieszych (trzy gwiazdki) i dzieci w fotelikach (zaledwie dwie gwiazdki).
W zależności od rynku, na którym sprzedawana była Mazda 5/Premacy, instalowano jeden z kilku silników. Najmniejszą jednostką napędową był 1,8-litrowy motor benzynowy o mocy 116 KM. Więcej pary miał 150-konny 2-litrowiec, a najlepsze osiągi gwarantowała jednostka napędowa o objętości skokowej 2,3 l, która rozwijała moc 162 KM. Można było też kupić 2-litrowego diesla o mocy od 105 do 143 KM. Napęd był przenoszony przez 4-biegową automatyczną lub 5-biegową manualną skrzynię biegów na przednie (na większości rynków) lub wszystkie koła.

Niedługo po rozpoczęciu produkcji na rynku amerykańskim Mazda wezwała wszystkie samochody do serwisu. Chodziło o możliwość powstania pożaru w wyniku nagrzewania elementów podwozia od rozgrzanych części układu wydechowego. Problem dotyczył tylko aut z automatami, jednak Mazda zdecydowała się naprawić wszystkie samochody. Rozwiązaniem było wstawienie niewielkiej osłony termicznej. Naprawę przeprowadzano oczywiście za darmo.

W 2008 roku Mazda 5 przeszła niewielki facelifting, w ramach którego dodano światła LED z przodu, przemodelowano zderzaki, 4-biegową skrzynię wymieniono na nowszą 5-biegową. Jako standard dodano ESP i ASR.

Produkcję tego wozu zakończono po 5 latach w 2010 roku, zastępując go nowszym produktem.

4.30
Ocena na postawie 6 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 5
Produkcja od2010
Produkcja do2015

Wybrane wersje Mazda 5 2 generacji

Inne generacje Mazda 5

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (1)

Mazda 5 2 generacji: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie