Mazda 323 BA

Generacja
Mazda 323 BA

323 to model kompaktowego samochodu (segment C) wytwarzanego w latach 1977-2003 przez japoński koncern samochodowy Mazda. Przez 26 lat produkcji model 323 oferowany był w aż sześciu odsłonach i sprzedawany pod różnymi nazwami.

W 1994 roku pojawiła się kolejna generacja Mazdy 323. W zależności od rynku, na którym była sprzedawana, nosiła różne nazwy: 323, Allegro, Protegé, Étude, Familia Neo, Astina, Lantis, 323 Astina oraz 323F.

Auto wytwarzano na skróconej płycie podłogowej CA używanej do budowy modeli Xedos 6 i Eunos 500. Przemodelowana płyta podłogowa została oznaczona symbolem CB. Na rynkach europejskich ta generacja Mazdy 323 oznaczona była wewnętrznym kodem BA, z kolei w Japonii wóz oznaczono symbolem BH.

Samochód budowany był z czterema różnymi rodzajami nadwozia. Dwa z nich to 3-drzwiowe hatchbacki, które znacznie różniły się wyglądem. Jeden z nich miał nadwozie nawiązujące do poprzedniej generacji modelu 3-drzwiowego i oznaczony był nazwą 323P (w Europie). Drugi z sylwetki przypominał 5-drzwiową odmianę Familia. Auto to na Starym Kontynencie nosiło nazwę 323C.

Producent oferował też 5-drzwiowego hatchbacka nawiązującego stylistyką do poprzedniej Mazdy 323F. W tym aucie jednak Japończycy zrezygnowali z chowanych świateł przednich na rzecz tradycyjnych stałych lamp. Najbardziej stonowanymi liniami nakreślony był 4-drzwiowy sedan, który na rynku północnoamerykańskim sprzedawany był jako Protegé.

Nadwozia wszystkich wersji były dobrze zabezpieczone przed korozją, jednak i one po wielu latach eksploatacji poddawały się rdzy. Pierwsze oznaki korozji pojawiały się na progach, nadkolach i pokrywie silnika.

Najwięcej przestrzeni pasażerom zapewniała odmiana sedan. Osoby zasiadające z przodu nie mogły narzekać na brak miejsca nad głowami i na nogi. Z tyłu było nieco gorzej z miejscem na nogi, szczególnie gdy przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu. Wsiadanie i wysiadanie ułatwiały jednak szeroko otwierające się drzwi.

Podobną ilością miejsca charakteryzowała się 5-drzwiowa 323F, jednak nieco gorzej było z przestrzenią nad głowami w tylnej części wozu. Dużo gorzej z tyłu było w obu wersjach 3-drzwiowych. Do tego nisko poprowadzona linia dachu utrudniała w nich dostęp do tylnej kanapy.

Jakość użytych we wnętrzu materiałów nie była najwyższej jakości, ale poziom ich montażu był całkiem wysoki, dzięki czemu nawet po wielu latach eksploatacji w kabinie prawie nic nie skrzypi. Mazda poskąpiła też materiałów wygłuszających wnętrze, co było szczególnie odczuwalne przy szybkiej jeździe.

Mazdę 323 sprzedawano z dużą liczbą silników, jednak nie cała paleta jednostek napędowych była dostępna na każdym rynku. Co więcej, w zależności od kraju paleta motorów dla poszczególnych wersji nadwoziowych była różna.

Najmniejszym silnikiem instalowanym pod maską Mazd 323 był 1,3-litrowy agregat o mocy 75 KM. O 13 KM więcej miał motor 1,5-litrowy (na niektórych rynkach 90 KM). Znacznie lepsze osiągi gwarantowała jednostka 1,8 l, która charakteryzowała się mocą 116 KM (na niektórych rynkach 112 KM). Ten ostatni silnik sprzedawany był w latach 1994-1996. Od roku 1995 do końca produkcji dostępny był także 1,8-litrowy motor, ale z 16-zaworową głowicą. Osiągał moc 133 KM.

Najmocniejsza Mazda 323 uzbrojona była w jednostkę silnikową o objętości skokowej 2,0 l, która miała moc 146 KM, a najsłabszym modelem było auto wyposażone 2-litrowy motor wysokoprężny o mocy zaledwie 72 KM.

W tej generacji modelu 323 Mazda zrezygnowała z wersji sportowych. Wytwórca zaprzestał również wytwarzania odmian z napędem na wszystkie koła. Wśród skrzyń biegów dostępne były tylko dwie: 5-biegowa manualna i 4-biegowa automatyczna.

Produkcję modelu generacji BA zakończono w 1998 roku. Zastąpiono go nowszą Mazdą 323 serii BJ.

4.39
Ocena na postawie 74 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 323
Produkcja od1994
Produkcja do1998

Wybrane wersje Mazda 323 BA

Inne generacje Mazda 323

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (48)

Przejdź do strony: 1 2 3

Mazda 323 BA: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Prototypowa Mazda MX-30: oni nawet elektryki robią po swojemu

... Gdy wszyscy mówią o jak największym zasięgu, Mazda pracuje nad elektrykiem, który przejedzie zaledwie 200 km. Szaleństwo? Niekoniecznie. MX-30 trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku, ale już teraz mogłem przejechać się prototypem auta i ...

2 dni temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

4 tygodnie temu

Najpiękniej brzmiąca Mazda RX-7 z wyścigowym, 1000-konnym silnikiem

... więc inny sposób na łechtanie swoich uszu – postanowił zbudować uliczny samochód o niepowtarzalnym dźwięku. A dokonał tego za pomocą legendarnego, 4-rotorowego silnika Wankla od Mazdy - 26B ... . Dla niewtajemniczonych, silnik 26B zalicza się do ...

2 tygodnie temu

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

miesiąc temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

2 miesiące temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

8 miesięcy temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

3 miesiące temu

Mazda 323 BJ [awarie i problemy]

... Mazda 323 to nieczęsty widok na naszych drogach, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ten model od lat plasuje się w ścisłej czołówce rankingów bezawaryjności. Niestety, wraz z wiekiem ... niezawodność kompaktowej japonki nieco osłabła, ale ...

dawno temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

7 miesięcy temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

7 miesięcy temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie