Lexus SC 2 generacji

Generacja
Lexus SC 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Prototyp drugiej generacji Lexusa SC został zaprezentowany w 1999 roku na targach motoryzacyjnych w Tokio. Rok później, na paryskim salonie, mogliśmy podziwiać już jego wersję produkcyjną, która na rynku gościła do lipca 2010 roku.

Drugi SC, w odróżnieniu od poprzednika, jest autem typu coupé-kabriolet z twardym, składanym dachem. Tym samym był to pierwszy samochód w historii marki Lexus, w którym można było poczuć wiatr we włosach. Design drugiego SC to zerwanie z łagodnością i smukłością poprzednika. Proces projektowania tego auta obejmował nie tylko przesiadywanie nad deską kreślarską z głową pełną pomysłów.

Projektanci, którym przewodził Yasushi Nakagawe, wybrali się w podróż na Riwierę Francuską (Lazurowe Wybrzeże), aby tam szukać natchnienia i pomysłów. Designerzy zapatrzeni w miejscową architekturę, klimat uliczek i wygląd wybrzeża stworzyli sylwetkę, która miała przypominać mały jacht. Trzeba przyznać, że pewne podobieństwa są dostrzegalne. Sylwetka jest muskularna, ale opływowa, tak jakby ten jacht obmyły fale Morza Śródziemnego. Taka karoseria zwraca uwagę na ulicy i nikogo nie pozostawi obojętnym.

Albo pokochasz ten wóz za prezencję, albo go znienawidzisz. Ci, którzy go pokochają na tyle, że zagości w ich garażu, będą mogli w 25 s zmienić dwudrzwiowe coupé w kabriolet, by podczas jazdy cieszyć się świeżym powietrzem i… spalinami oraz odgłosami miasta, jeśli akurat stoją w korku w drodze do pracy. Natomiast jeśli właściciel zrezygnuje z wiatru we włosach i zamknie dach, będzie mógł się oddać przyjemności słuchania ulubionej muzyki z głośników, jak zwykle w Lexusach, sygnowanych logo Mark Levinson.

Wnętrza drugiej generacji Lexusa SC za to nie można nie polubić. Myślę, że można zaryzykować stwierdzenie, że jest to jedno z najładniejszych wnętrz w historii motoryzacji. Deska rozdzielcza z charakterystycznym schodkiem pod ekranem nawigacji i nawiewami powietrza dodaje smaku, a szlachetne materiały, jak skóra i szczotkowane aluminium, dają poczucie dobrze wydanych pieniędzy.

W skrócie: komfortowo, elegancko i sportowo, a to czasem trudno ze sobą połączyć. Japończykom się udało. A jeśli do tego klient skonfigurował wnętrze z kolorem skórzanej tapicerki kontrastującym z kolorem nadwozia, mógł być pewny, że sąsiad pęknie z zazdrości. Wnętrze, niestety, tylko teoretycznie mieści cztery osoby. W rzeczywistości komfortowo podróżować może kierowca i pasażer zajmujący miejsce obok niego, bo z tyłu zmieści się tylko torba z laptopem i siatki z supermarketu.

Lexus SC drugiej generacji występował wyłącznie w jednej wersji silnikowej oznaczonej jako SC 430. Zgodnie z logiką nazewnictwa japońskiej marki pod maską tego coupé-kabrioleta należało spodziewać się jednostki o pojemności 4,3 l. I rzeczywiście tak było, V-ósemka o tej pojemności generowała 292 KM i miała inteligentny system zmiennych faz rozrządu, oznaczony w przypadku Toyoty/Lexusa skrótem VVT-i. Jednostka ta pozwalała SC 430 na przyspieszenie od zera do prędkości 100 km/h w czasie 6,3 s, czyli co do dziesiątej sekundy takim samym jak w przypadku poprzednika w mocniejszej wersji (model SC 400).

Od 2004 roku, przez trzy lata z rzędu, Lexus produkował edycję specjalną SC 430 o nazwie Pebble Beach Edition. Jej produkcja ograniczona była do 400 egzemplarzy na każdy rok. Edycje te charakteryzowały się, oczywiście oprócz oznaczeń edycji limitowanej, specjalnymi kombinacjami kolorów nadwozia i wnętrza (innymi w każdym roku produkcji). W wersji na rok 2006 dodano także specjalny, nowy wzór felg i montowano tylne skrzydło.

W 2005 roku przeprowadzono drobne modyfikacje modelu. Co ważniejsze, w tym roku zadebiutował on na rodzimym japońskim rynku jako Lexus SC 430, zastępując Toyotę Soarer. Na tym rynku w 2010 roku sprzedano też 200 egzemplarzy ostatniej edycji limitowanej tej generacji modelu SC. Nazwano ją Eternal Jewel Edition. Ta generacja, w odróżnieniu od pierwszej, dostępna była też w sprzedaży na Wyspach Brytyjskich. Oczywiście jeździły tam też SC pierwszej generacji, ale pochodziły one wyłącznie z prywatnego importu.

Z ciekawostek należy wspomnieć, że model z roku 2010 był ostatnim samochodem sprzedawanym w USA, w którym można było mieć fabrycznie zamontowane radio z kaseciakiem.

4.64
Ocena na postawie 5 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLexus
ModelLexus SC
Produkcja od2006
Produkcja do2010

Wybrane wersje Lexus SC 2 generacji

Inne generacje Lexus SC

Inne modele Lexus

Lexus SC 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie