Land Rover Range Rover 1 generacji

Generacja
Land Rover Range Rover 1 generacji

Land Rover od samego początku swojego istnienia miał być europejską konkurencją dla Jeepa. Rynek amerykański bardzo różnił się od europejskiego, jednak Brytyjczycy także dostrzegli, że auta z napędem na 4 koła muszą być nie tylko wołami roboczymi.

W Stanach Zjednoczonych Jeepowi udało się stworzyć image, który wpisywał się w lekko zabawowy, luźny styl życia. Land Rover chciał to zrobić po europejsku, spełniając jednocześnie wymagania innej grupy odbiorców. W czasach kiedy luksusowe i wygodne auta mogły jeździć jedynie po utwardzonych drogach, Range Rover miał radzić sobie wszędzie tam, gdzie drogi się kończyły.

Prototyp modelu nazwano VELAR, czyli Vee Eight LAnd Rover, bo zaczęto właśnie od silnika. Była to jednostka V8 odkupiona przez Rovera od Buicka. Przymocowano ją do bardzo wytrzymałej ramy, na której zamontowano nadwozie. W pierwotnej wersji, która pojawiła się na rynku w 1970, auto było dostępne jedynie w 3-drzwiowej wersji, dopiero później na rynku pojawiła się możliwość nabycia 5-drzwiowego Range Rovera.

Sekret samochodu tkwi nie tylko w napędzie na 4 koła, ale także w charakterystycznym umiejscowieniu nadwozia w stosunku do kół. Przednia oś została ulokowana tuż za zderzakiem. W efekcie koła najeżdżają na mnóstwo poważnie wyglądających przeszkód terenowych, zanim dotkną one zderzaka. Autorem tego pomysłu i jednocześnie ojcem auta jest Charles Spencer King.

Dobry pomysł z napędem na obie osie dostępny był początkowo wyłącznie z silnikiem przejętym od Buicka. Jednostka V8 o pojemności 3,5 l produkowała 132 KM oraz 250 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważące 1700 kg auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 15 s oraz rozpędzało się do prędkości maksymalnej 160 km/h. W latach 70. ubiegłego wieku był to naprawdę niezły wynik dla zwykłych osobowych aut, a co dopiero terenówek.

Zaletą Range Rovera była też niezwykła prostota konstrukcji. Niemal każdą część nadwozia można bez problemu wymontować, wystarczy tylko odkręcić kilka śrub. Niestety, nie idzie to w parze z bezawaryjnością. 5-drzwiowa wersja Range Rovera pojawiła się na rynku w 1981 roku i już 3 lata później auto przeszło facelifting, w ramach którego odświeżono zarówno nadwozie, jak i wnętrze.

Range Rover stał się jeszcze bardziej luksusowy. Do 3,5-litrowego silnika V8 można było wybrać całkiem nową 5-stopniową przekładnię manualną lub skrzynię automatyczną, a niedługo później zadebiutowała wersja Vouge. Najlepiej wyposażona odmiana Range Rovera miała na pokładzie takie gadżety, jak m.in. elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka, wycieraczki przednich reflektorów, radio cyfrowe czy nawet skórzaną tapicerkę.

W 1989 roku pod maską pojawiła się jeszcze mocniejsza jednostka V8 o pojemności 3,9 l z wtryskiem paliwa. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już 182, a niedługo później nawet 200 KM, które pochodziło z jeszcze większego V8 o pojemności 4,2 l.

Range Rover dostępny był także w wersji z jednostką wysokoprężną. Były to silniki o pojemności 2,4 oraz 2,5 l, które produkowały od 111 do 119 KM. Produkcję Range Rovera I generacji, nazywanego także Range Rover Classic, zakończono w 1994 roku. Przez prawie 25 lat było to auto, które miało prawdopodobnie największy wpływ na rozwój dzisiejszego europejskiego rynku SUV-ów. Range był pierwszym luksusowym autem z napędem na 4 koła pochodzącym ze Starego Kontynentu.

W swojej karierze model ten zwyciężył w rajdzie Paryż-Dakar w 1979 roku oraz dwukrotnie triumfował w słynnym Camel Trophy w latach 1981-1982. Range Rover jest jedynym pojazdem, który został wystawiony w paryskim Luwrze jako przykład sztuki współczesnej.

3.73
Ocena na postawie 19 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLand Rover
ModelLand Rover Range Rover
Produkcja od1988
Produkcja do1994

Wybrane wersje Land Rover Range Rover 1 generacji

Inne generacje Land Rover Range Rover

Inne modele Land Rover

Oceny użytkowników (6)

Land Rover Range Rover 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Nowy Land Rover Defender: na razie kupisz go tylko z Lego

... Na nowego Land Rovera Defendera będziemy musieli jeszcze długo czekać. Pojawi się na rynku dopiero w 2020 roku. Jednak już teraz można mieć zestaw z Lego. ... Firma Lego wraz z Land Roverem zaprezentowała nowy zestaw z serii Technic, z którego ...

4 miesiące temu

Nowy Land Rover Defender otrzyma pneumatyczne zawieszenie

... Land Rover Defender to jedna z największych legend motoryzacji. Pierwsza generacja była produkowana przez kilka dekad, a już niebawem doczekamy się jej następcy. Do premiery pozostało niewiele czasu i choć auto nie zadebiutowało jeszcze ...

5 miesięcy temu

Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni

... Zacznę od końca, bo oceny zawsze w testach podajemy na końcu. 10/10. Gdybym miał wybrać jeden samochód z dostępnych obecnie na rynku i jeździć nim przez lata, Range Rover Sport P400e byłby moim wyborem. I już wam wyjaśniam dlaczego. ... ...

5 miesięcy temu

Nowy Land Rover Defender ma zadebiutować już we wrześniu

... Wszystko wskazuje na to, że prace nad nowym Land Roverem Defenderem są już na ukończeniu. Producent nie zdradza, kiedy auto będzie oficjalne pokazane, ale media mówią o wrześniu 2019 roku. Fani brytyjskiej terenówki mają na co czekać. ... W ...

9 miesięcy temu

Range Rover Evoque drugiej generacji: być jak Victoria Beckham

... W 2011 roku Victoria Beckham dokonała pamiętnego odsłonięcia przełomowego, najmniejszego modelu w gamie Range Rovera. Osiem lat później nadal utrzymuje swój status ikony mody dla zamożnych kobiet na całym świecie. Victoria również trzyma się ...

10 miesięcy temu

Land Rover Discovery Sport: test szokująco terenowego SUV-a

... 1938 ^^^Jeśli cofniemy się do roku 2015, kiedy to Land Rover wypuścił na rynek model Discovery Sport, to można sobie przypomnieć, że z założenia miał być następcą Freelandera. Pomimo nazwy, miał ... foteli też, ale deska rozdzielcza prezentuje ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie