Land Rover Range Rover 1 generacji

Generacja
Land Rover Range Rover 1 generacji

Land Rover od samego początku swojego istnienia miał być europejską konkurencją dla Jeepa. Rynek amerykański bardzo różnił się od europejskiego, jednak Brytyjczycy także dostrzegli, że auta z napędem na 4 koła muszą być nie tylko wołami roboczymi.

W Stanach Zjednoczonych Jeepowi udało się stworzyć image, który wpisywał się w lekko zabawowy, luźny styl życia. Land Rover chciał to zrobić po europejsku, spełniając jednocześnie wymagania innej grupy odbiorców. W czasach kiedy luksusowe i wygodne auta mogły jeździć jedynie po utwardzonych drogach, Range Rover miał radzić sobie wszędzie tam, gdzie drogi się kończyły.

Prototyp modelu nazwano VELAR, czyli Vee Eight LAnd Rover, bo zaczęto właśnie od silnika. Była to jednostka V8 odkupiona przez Rovera od Buicka. Przymocowano ją do bardzo wytrzymałej ramy, na której zamontowano nadwozie. W pierwotnej wersji, która pojawiła się na rynku w 1970, auto było dostępne jedynie w 3-drzwiowej wersji, dopiero później na rynku pojawiła się możliwość nabycia 5-drzwiowego Range Rovera.

Sekret samochodu tkwi nie tylko w napędzie na 4 koła, ale także w charakterystycznym umiejscowieniu nadwozia w stosunku do kół. Przednia oś została ulokowana tuż za zderzakiem. W efekcie koła najeżdżają na mnóstwo poważnie wyglądających przeszkód terenowych, zanim dotkną one zderzaka. Autorem tego pomysłu i jednocześnie ojcem auta jest Charles Spencer King.

Dobry pomysł z napędem na obie osie dostępny był początkowo wyłącznie z silnikiem przejętym od Buicka. Jednostka V8 o pojemności 3,5 l produkowała 132 KM oraz 250 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważące 1700 kg auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 15 s oraz rozpędzało się do prędkości maksymalnej 160 km/h. W latach 70. ubiegłego wieku był to naprawdę niezły wynik dla zwykłych osobowych aut, a co dopiero terenówek.

Zaletą Range Rovera była też niezwykła prostota konstrukcji. Niemal każdą część nadwozia można bez problemu wymontować, wystarczy tylko odkręcić kilka śrub. Niestety, nie idzie to w parze z bezawaryjnością. 5-drzwiowa wersja Range Rovera pojawiła się na rynku w 1981 roku i już 3 lata później auto przeszło facelifting, w ramach którego odświeżono zarówno nadwozie, jak i wnętrze.

Range Rover stał się jeszcze bardziej luksusowy. Do 3,5-litrowego silnika V8 można było wybrać całkiem nową 5-stopniową przekładnię manualną lub skrzynię automatyczną, a niedługo później zadebiutowała wersja Vouge. Najlepiej wyposażona odmiana Range Rovera miała na pokładzie takie gadżety, jak m.in. elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka, wycieraczki przednich reflektorów, radio cyfrowe czy nawet skórzaną tapicerkę.

W 1989 roku pod maską pojawiła się jeszcze mocniejsza jednostka V8 o pojemności 3,9 l z wtryskiem paliwa. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już 182, a niedługo później nawet 200 KM, które pochodziło z jeszcze większego V8 o pojemności 4,2 l.

Range Rover dostępny był także w wersji z jednostką wysokoprężną. Były to silniki o pojemności 2,4 oraz 2,5 l, które produkowały od 111 do 119 KM. Produkcję Range Rovera I generacji, nazywanego także Range Rover Classic, zakończono w 1994 roku. Przez prawie 25 lat było to auto, które miało prawdopodobnie największy wpływ na rozwój dzisiejszego europejskiego rynku SUV-ów. Range był pierwszym luksusowym autem z napędem na 4 koła pochodzącym ze Starego Kontynentu.

W swojej karierze model ten zwyciężył w rajdzie Paryż-Dakar w 1979 roku oraz dwukrotnie triumfował w słynnym Camel Trophy w latach 1981-1982. Range Rover jest jedynym pojazdem, który został wystawiony w paryskim Luwrze jako przykład sztuki współczesnej.

3.73
Ocena na postawie 19 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLand Rover
ModelLand Rover Range Rover
Produkcja od1988
Produkcja do1994

Wybrane wersje Land Rover Range Rover 1 generacji

Inne generacje Land Rover Range Rover

Inne modele Land Rover

Oceny użytkowników (6)

Land Rover Range Rover 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie