Land Rover Range Rover 3 generacji

Generacja
Land Rover Range Rover 3 generacji

Range Rover III generacji (L322) zadebiutował na rynku w 2002 roku jako następca modelu Range Rovera drugiej generacji (P38A), który produkowany był w latach 1994-2001. Range Rover III ma zdecydowanie bardziej nowoczesną stylistykę niż poprzednik. Zmodernizowano właściwie każdy element stylistyczny, zaczynając od pasa przedniego, przez drzwi, a kończąc na tylnej części nadwozia. Pierwsze egzemplarze Range Rovera III były wyposażone w wiele komponentów technicznych z BMW serii 7 E38, które sukcesywnie zastępowano nowszą technologią BMW. Range Rover III występuje wyłącznie w jednej wersji nadwozia - jako 5-drzwiowy SUV.

Na początku sprzedaży Range Rovera III oferowano z 4,4 l jednostką V8, która generuje 286 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Bardziej oszczędni klienci mogli wybrać wariant wysokoprężny o pojemności 3,0 l i mocy 177 KM. Silniki Range Rovera III współpracowały wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.

W 2005 roku motor 4,4 l V8 stworzony przez BMW zastąpiono wariantem opracowanym przez Jaguara. Miał on taką samą pojemność, ale moc już większą (306 KM). W tym samym roku w ofercie pojawił się także silnik 4,2 V8 o mocy 396 KM. W 2006 roku wprowadzono z kolei 3,6 l turbodiesla o mocy 272 KM. Od 2009 roku klienci mogą wyposażyć swój egzemplarz Range Rover III w 5,0 l motor V8 o mocy 375 KM lub 510 KM (zastąpił on 4,2 l jednostkę V8).

W trzeciej generacji Range Rovera po raz pierwszy zastosowano nadwozie samonośne oraz regulowane pneumatycznie, niezależne zawieszenie wszystkich kół.

Od 2005 roku Range Rover III dostępny jest również w wersji Sport, którą zbudowano na bazie lekkiej ramy z modelu Discovery LR3. Pod maską Range Rovera Sport można znaleźć jedną z trzech jednostek: 4,2 l o mocy 390 KM, 3,6 l o mocy 272 KM lub turbodiesla o pojemności 2,7 l i mocy 190 KM. Napęd w Range Roverze Sport przekazywany jest wyłącznie za pomocą 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów.

W 2009 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku, zaprezentowano niewielki facelifting Range Rovera III. Obejmował on stylistyczne oraz mechaniczne modyfikacje. Zmodernizowano takie elementy, jak: przedni zderzak, grill, reflektory oraz boczne wloty powietrza. Wewnątrz zastosowano materiały lepszej jakości oraz zamontowano monitor TFT, który służy m.in. do nawigacji.

Range Rover III generacji jest chętnie przerabiany przez tunerów. Przykładowo, Project Khan w 2010 roku zaprezentował pakiet Vesuvius, przeznaczony dla modelu Range Rover Sport. Samochód po tuningu ma czarno-pomarańczową barwę nadwozia, przemodelowane zderzaki i grill oraz 22-calowe felgi o nazwie RS-X.

Warto wspomnieć także o limitowanej edycji Range Rovera III o nazwie Westminster. Auto było przeznaczone wyłącznie na rynek brytyjski i zostało wyprodukowane w 300 egzemplarzach. Cechami charakterystycznymi Range Rovera III Westminster są: lakier nadwozia Marina Black, 20-calowe aluminiowe felgi Diamond Turned oraz kilka emblematów z nazwą specjalnej edycji.

W 2005 roku produkcja Range Rovera III została chwilowo zakłócona przez członków organizacji o nazwie Greenpeace. Na razie producent nie ma w planach wprowadzenia następcy Range Rovera III.

3.73
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLand Rover
ModelLand Rover Range Rover
Produkcja od2002
Produkcja do2005

Wybrane wersje Land Rover Range Rover 3 generacji

Inne generacje Land Rover Range Rover

Inne modele Land Rover

Land Rover Range Rover 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie