Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Lancia Thema 1 generacji

Generacja
Lancia Thema 1 generacji

Thema to samochód wyższej klasy średniej (segment E) produkowany w latach 1984-1994 i od 2011 roku przez włoską firmę Lancia należącą do koncernu Fiat.

Thema pierwszej generacji pojawiła się na rynku w 1984 roku i była jednym z owoców współpracy firm Alfa Romeo, Fiat, Saab i Lancia. Równolegle w sprzedaży ukazały się Alfa Romeo 164, Saab 9000 i Fiat Croma. Thema zastąpiła produkowany od 1976 roku model Gamma. Auto wytwarzano w dwóch fabrykach w Turynie.

Kanciaste nadwozie typu sedan zaprojektował znakomity stylista Giorgetto Giugiaro kierujący firmą Italdesign. Modna karoseria miała proste kształty. Z przodu znajdowały się duże reflektory główne, a z tyłu spore światła zespolone.

Wnętrze samochodu zostało urządzone nowocześnie. Podobnie jak na zewnątrz, tak i w środku dominowały proste linie i ostre kąty. W zasadzie jedynym zaokrąglonym elementem była kierownica. Materiały użyte do obudowania deski rozdzielczej były dobrej jakości, a ich spasowanie przyzwoite.
Fotele Themy miały spore rozmiary i były odpowiednio sprężyste, co gwarantowało, że nawet podczas długiej podróży pasażerowie nie będą się męczyć. Siedzenia obito wytrzymałym welurem. Miejsca w środku było pod dostatkiem nawet dla wysokich osób. Kierowcy łatwiej było znaleźć optymalne ustawienie dzięki regulacji kierownicy (nie wszystkie wersje). Z tyłu przestrzeni wystarczało nawet dla trzech osób. Dopiero długa podróż mogła stać się męcząca dla pasażera w środku, ponieważ jego miejsce nie było profilowane.

Jak wiele włoskich samochodów Lancię Themę trapiła korozja. Pierwsze oznaki pojawiały się w postaci drobnych wykwitów na karoserii, ale zazwyczaj w tym momencie mocno zaatakowane były już progi wewnątrz. Rdza pojawiała się także przy mocowaniach zawieszenia i błotnikach.

Włoski wóz od początku występował z 2-litrowym, 4-cylindrowym wolnossącym silnikiem o mocy 120 KM i momencie obrotowym 162 Nm. Ta 8-zaworowa jednostka napędowa była wersją rozwojową zaprojektowanego przez Aurelio Lamperdiego jeszcze w 1960 roku silnika. Dopiero po dwóch latach wytwarzania Themy zainstalowano w nim wałki wyrównoważające, które zdecydowanie uspokoiły pracę motoru.

Kilka miesięcy później dostępna była też turbodoładowana wersja tego motoru o mocy 165 KM i momencie obrotowym 290 Nm. Dzięki temu silnikowi Lancia Thema rozpędzała się do 218 km/h.
Obok niego w sprzedaży był motor V6 o objętości 2,8 l, który rozwijał moc 150 KM, co dawało możliwość osiągnięcia Lancią 208 km/h. Silnik miał po dwa zawory na cylinder.

Po roku produkcji do oferty włączono wysokoprężną jednostkę napędową 2500 Turbo D o objętości skokowej 2,4 l. Miała ona moc 101 KM. Silnik ten wytwarzany było do 1989 roku, kiedy zastąpiono go nowszą wersją.

W 1986 roku do sedana dołączyła wersja kombi zwana SW. Tym razem o przygotowanie tylnej części nadwozia Lancia zwróciła się do firmy Pininfarina. Ta po opracowaniu auta zajęła się również jego wytwarzaniem na zlecenie Lancii. Wóz charakteryzował się dużą przestrzenią bagażową.

W 1987 roku Lancia wprowadziła na rynek specjalną wersję Themy z silnikiem Ferrari 308 GTB. Jednostka napędowa miała moc 215 KM w latach 1987-1988, a od roku 1988 do 1992 jej moc spadła do 205 KM ze względu na wymóg zastosowania konwertera katalitycznego. W zależności od mocy Thema 8.32 osiągała 235-240 km/h. Nazwa 8.32 oznaczała, że silnik ma 8 cylindrów i 32 zawory.
Wóz charakteryzował się wieloma ciekawymi rozwiązaniami niedostępnymi w innych wersjach silnikowych. Należała do nich tapicerka z Alcantary, elektronicznie sterowane tylne zawieszenie czy tylne pojedyncze fotele. Był też ruchomy tylny spojler.

W 1988 roku Lancia Thema przeszła poważną modernizację, w ramach której zmieniono przednie światła (kierunkowskazy były pod przednimi reflektorami), osłonę chłodnicy i kilka innych detali zewnętrznych oraz wprowadzono silniki z 4 zaworami na cylinder.

W 1989 roku pojawiła się 16-zaworowa wersja 2-litrowego wolnossącego motoru. Miała ona moc 146 KM, a od 1992 roku 155 KM. Podobnie było z 2-litrowym turbo, które najpierw osiągało 180 KM, a następnie (od 1992 roku) 205 KM.

W 1992 roku w miejsce wersji 8.32 wprowadzono odmianę 3000 V6, z 12-zaworowym silnikiem o mocy 175 KM i momencie obrotowym 250 Nm.

W 1994 roku zakończono wytwarzanie Lancii Themy pierwszej generacji. Przez wiele lat ten samochód był popularny wśród rządów różnych krajów. Thema została zastąpiona Kappą.

3.62
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLancia
ModelLancia Thema
Produkcja od1984
Produkcja do1993

Wybrane wersje Lancia Thema 1 generacji

Inne modele Lancia

Lancia Thema 1 generacji: newsy, testy i recenzje

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Gdzie oglądać Formułę 1 na żywo w sezonie 2020?

... Za nami już pierwszy wyścig Formuły 1 w najdziwniejszym sezonie w historii. Jak dalej będzie wyglądał sezon i gdzie można oglądać pozostałe wyścigi? ... Gdzie oglądać Formułę 1 w sezonie 2020? Transmisje na żywo ze wszystkich sesji treningowych, ...

7 dni temu

Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem

... W rzadko spotykanej i nieprodukowanej już Lancii Themie może dojść do poważnej awarii tempomatu, a w związku z tym do niekontrolowanej zmiany prędkości. Informujemy o tym, ponieważ usterka ma duży wpływ na bezpieczeństwo. ... autoryzowanych, ...

dawno temu

Lancia Thema na bazie Chryslera 300

... Już podczas marcowych salonów motoryzacyjnych w Genewie Lancia zaprezentuje swój najnowszy model Thema. Luksusowy sedan będzie bazował na najnowszej generacji Chryslera 300. ... Już podczas marcowych salonów motoryzacyjnych w Genewie Lancia ...

dawno temu

Lancia Thema ujawnia swoje wnętrze

... Wszyscy bardzo dobrze wiemy, że nowa Lancia Thema to nic innego jak Chrysler 300 z logo włoskiej marki. Z zewnątrz praktycznie nic się nie zmieniło, a więc może wewnątrz Lancia postanowiła dać ... o sobie znać? Niestety nie, jednak trzeba ...

dawno temu

Lancia Thema debiutuje na festiwalu filmowym w Wenecji [wideo]

... W środę rozpoczął się 68. festiwal filmowy w Wenecji. Lancia, włoska marka należąca do koncernu Fiata, postanowiła skorzystać z okazji i zaprezentować tam swoje nowe dziecko adoptowane od Chryslera. Mowa o modelu Thema, który oficjalnie ...

dawno temu

Lancia z silnikiem Ferrari

... na rynek, chcąc w ten sposób wyjść naprzeciw klientom. Ciekawą propozycję przygotowała wtedy m.in. Lancia, która w swojej topowej wówczas limuzynie zamontowała silnik pochodzący wprost z Ferrari. Tak powstała Thema 8.32. ... Wielu Polakom, ...

dawno temu

Lancia Thema 8.32 [z drugiej ręki]

... wyjątkowego i niewiele bardziej popularnego. Oto Lancia Thema 8.32 z sercem przeszczepionym przez chirurgów z Maranello. ... wyjątkowego i niewiele bardziej popularnego. Oto Lancia Thema 8.32 z sercem przeszczepionym przez chirurgów z Maranello. ...

dawno temu

Prezentacje Lancii w Genewie – Nowa Flavia i AWD w Themie

... Podczas salonu w Genewie Lancia zaprezentuje nowy kabriolet o nazwie Flavia, a do flagowej limuzyny opartej na Chryslerze 300C dołożono napęd na cztery koła. ... 40 GB. Lancia Flavia w salonach ma się pojawić w marcu bieżącego roku. 130224 ...

dawno temu

Lancia Flavia zmierza do Frankfurtu - kolejny Chrysler?

... Wczoraj Lancia ogłosiła prasie, że nowa Thema, która zadebiutuje we Frankfurcie, będzie obwoziła gwiazdy 68. Festiwalu Filmowego w Wenecji. Thema to przecież tak naprawdę Chrysler 300 ze zmienioną atrapą chłodnicy. To jednak nie koniec mieszania ...

dawno temu

Lancia zostaje z samym Ypsilonem

... Wiadomo, jakie będą dalsze losy Lancii. Niestety, przyszłość legendarnej włoskiej marki nie maluje się w różowych barwach. ... Delty. Tak się jednak nie stanie. Lancia będzie teraz marką dostępną wyłącznie na rynku włoskim. Na dodatek producent ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie