Thema to samochód wyższej klasy średniej (segment E) produkowany w latach 1984-1994 i od 2011 roku przez włoską firmę Lancia należącą do koncernu Fiat.
Thema pierwszej generacji pojawiła się na rynku w 1984 roku i była jednym z owoców współpracy firm Alfa Romeo, Fiat, Saab i Lancia. Równolegle w sprzedaży ukazały się Alfa Romeo 164, Saab 9000 i Fiat Croma. Thema zastąpiła produkowany od 1976 roku model Gamma. Auto wytwarzano w dwóch fabrykach w Turynie.
Kanciaste nadwozie typu sedan zaprojektował znakomity stylista Giorgetto Giugiaro kierujący firmą Italdesign. Modna karoseria miała proste kształty. Z przodu znajdowały się duże reflektory główne, a z tyłu spore światła zespolone.
Wnętrze samochodu zostało urządzone nowocześnie. Podobnie jak na zewnątrz, tak i w środku dominowały proste linie i ostre kąty. W zasadzie jedynym zaokrąglonym elementem była kierownica. Materiały użyte do obudowania deski rozdzielczej były dobrej jakości, a ich spasowanie przyzwoite.
Fotele Themy miały spore rozmiary i były odpowiednio sprężyste, co gwarantowało, że nawet podczas długiej podróży pasażerowie nie będą się męczyć. Siedzenia obito wytrzymałym welurem. Miejsca w środku było pod dostatkiem nawet dla wysokich osób. Kierowcy łatwiej było znaleźć optymalne ustawienie dzięki regulacji kierownicy (nie wszystkie wersje). Z tyłu przestrzeni wystarczało nawet dla trzech osób. Dopiero długa podróż mogła stać się męcząca dla pasażera w środku, ponieważ jego miejsce nie było profilowane.
Jak wiele włoskich samochodów Lancię Themę trapiła korozja. Pierwsze oznaki pojawiały się w postaci drobnych wykwitów na karoserii, ale zazwyczaj w tym momencie mocno zaatakowane były już progi wewnątrz. Rdza pojawiała się także przy mocowaniach zawieszenia i błotnikach.
Włoski wóz od początku występował z 2-litrowym, 4-cylindrowym wolnossącym silnikiem o mocy 120 KM i momencie obrotowym 162 Nm. Ta 8-zaworowa jednostka napędowa była wersją rozwojową zaprojektowanego przez Aurelio Lamperdiego jeszcze w 1960 roku silnika. Dopiero po dwóch latach wytwarzania Themy zainstalowano w nim wałki wyrównoważające, które zdecydowanie uspokoiły pracę motoru.
Kilka miesięcy później dostępna była też turbodoładowana wersja tego motoru o mocy 165 KM i momencie obrotowym 290 Nm. Dzięki temu silnikowi Lancia Thema rozpędzała się do 218 km/h.
Obok niego w sprzedaży był motor V6 o objętości 2,8 l, który rozwijał moc 150 KM, co dawało możliwość osiągnięcia Lancią 208 km/h. Silnik miał po dwa zawory na cylinder.
Po roku produkcji do oferty włączono wysokoprężną jednostkę napędową 2500 Turbo D o objętości skokowej 2,4 l. Miała ona moc 101 KM. Silnik ten wytwarzany było do 1989 roku, kiedy zastąpiono go nowszą wersją.
W 1986 roku do sedana dołączyła wersja kombi zwana SW. Tym razem o przygotowanie tylnej części nadwozia Lancia zwróciła się do firmy Pininfarina. Ta po opracowaniu auta zajęła się również jego wytwarzaniem na zlecenie Lancii. Wóz charakteryzował się dużą przestrzenią bagażową.
W 1987 roku Lancia wprowadziła na rynek specjalną wersję Themy z silnikiem Ferrari 308 GTB. Jednostka napędowa miała moc 215 KM w latach 1987-1988, a od roku 1988 do 1992 jej moc spadła do 205 KM ze względu na wymóg zastosowania konwertera katalitycznego. W zależności od mocy Thema 8.32 osiągała 235-240 km/h. Nazwa 8.32 oznaczała, że silnik ma 8 cylindrów i 32 zawory.
Wóz charakteryzował się wieloma ciekawymi rozwiązaniami niedostępnymi w innych wersjach silnikowych. Należała do nich tapicerka z Alcantary, elektronicznie sterowane tylne zawieszenie czy tylne pojedyncze fotele. Był też ruchomy tylny spojler.
W 1988 roku Lancia Thema przeszła poważną modernizację, w ramach której zmieniono przednie światła (kierunkowskazy były pod przednimi reflektorami), osłonę chłodnicy i kilka innych detali zewnętrznych oraz wprowadzono silniki z 4 zaworami na cylinder.
W 1989 roku pojawiła się 16-zaworowa wersja 2-litrowego wolnossącego motoru. Miała ona moc 146 KM, a od 1992 roku 155 KM. Podobnie było z 2-litrowym turbo, które najpierw osiągało 180 KM, a następnie (od 1992 roku) 205 KM.
W 1992 roku w miejsce wersji 8.32 wprowadzono odmianę 3000 V6, z 12-zaworowym silnikiem o mocy 175 KM i momencie obrotowym 250 Nm.
W 1994 roku zakończono wytwarzanie Lancii Themy pierwszej generacji. Przez wiele lat ten samochód był popularny wśród rządów różnych krajów. Thema została zastąpiona Kappą.
Marka | Lancia |
---|---|
Model | Lancia Thema |
Produkcja od | 1984 |
Produkcja do | 1993 |