Lancia Delta 2 generacji

Generacja
Lancia Delta 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Delta to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego od 1979 roku z przerwą w latach 1999-2008 przez włoską firmę Lancia, należącą do włoskiego koncernu samochodowego Fiat.

W pierwszej połowie lat 90. Lancia postanowiła wycofać się z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Z tą decyzją zbiegła się w czasie decyzja o zmianie produkowanego od ponad 10 lat modelu Delta na nowy. Deltę drugiej generacji producent zaprezentował w 1993 roku i jeszcze w tym samym roku auto weszło do produkcji.

Samochód oferowany był jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback. Kształty nadwozia nieco nawiązywały do Delty pierwszej serii. Nadwozie było ładne i nowoczesne jak na początek lat 90. ubiegłego wieku, jednak samochód wyglądał dużo grzeczniej niż poprzednik. Charakterystyczny element stanowiły wąskie przednie światła.

Lancia Delta bazowała na płycie podłogowej Fiatów Tipo i Tempra i w nomenklaturze Fiata miała za zadanie wypełnić lukę między tymi dwoma wozami. Wynoszący nieco ponad 2,5 m rozstaw osi w ogóle się nie zmienił od czasu produkcji Delty I. Mimo to dzięki różnym nowoczesnym rozwiązaniom udało się wygospodarować nieco więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Osoby zasiadające z przodu nie miały powodów do narzekań. Zajmowały miejsce na obszernych, sprężystych fotelach z dobrym trzymaniem bocznym. Do tego miały wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głowami. Nieco gorzej było z pasażerami z tyłu, szczególnie jeśli kierowca lub pasażer z przodu przesunęli swoje fotele w skrajną pozycję do tyłu. Wtedy nawet osoby średniego wzrostu miały problem ze znalezieniem miejsca na nogi.

Kłopot mogło też sprawiać zajmowanie miejsca na tylnej kanapie w przypadku wersji 3-drzwiowej.
W porównaniu z poprzednikiem znacznie poprawiła się jakość wykończenia wnętrza oraz użyte do jego obicia materiały. Znacznie lepiej Lancia wygłuszyła też swoje nowe auto. Za to gorzej było z widocznością – szczególnie do tyłu, gdzie szyba była mniejsza niż w poprzedniku.

Tak jak poprzedniczka nowa Delta miała silnik umieszczony poprzecznie z przodu i napęd przenoszony na przód. W przeciwieństwie jednak do starego wozu nowy nigdy nie został wyposażony w napęd na cztery koła. W prasie pojawiały się co jakiś czas doniesienia, że już wkrótce Delta sprzedawana będzie jako wersja 4x4, jednak nigdy do tego nie doszło. Podobnie było ze spekulacjami na temat rajdów. Plotkowano o rzekomym planowanym powrocie włoskiego producenta na trasy rajdowe. Lancia nigdy nie potwierdzała tych plotek i nigdy już nie wróciła do sportu.

Część silników instalowanych pod maską Delty II znana była z poprzedniego modelu. Do takich motorów należał na przykład 1,9-litrowy turbodiesel dostępny w latach 1994-1999. 90-konny silnik nie zapewniał co prawda rewelacyjnych osiągów, ale gwarantował niskie zużycie paliwa.

Od początku w produkcji był 1,6-litrowy motor z elektronicznym wtryskiem paliwa. Sprzedawano go w dwóch wersjach. Słabsza miała 75 KM, a mocniejsza 90 KM.

Tak samo było z 2-litrową jednostką napędową turbo, którą instalowano w odmianach 2.0 16V i 2.0 16V HF. W pierwszej wersji motor miał 139 KM, a w drugiej 186 KM. Silnik ten dostępny był do 1996 roku. Potem zastąpiono go już tylko jedną, za to nieco mocniejszą wersją. Z 2 l udało się wycisnąć 193 KM mocy maksymalnej. Przy masie własnej ok. 1350 kg i napędzie na przód wóz osiągał prędkość 225 km/h, a do 100 km/h rozpędzał się w 7,5 s.

W 1996 roku producent wzmocnił 1,6-litrowy silnik z 90 KM do 103 KM i była to wersja dostępna równolegle ze słabszymi.

Oprócz wyżej wymienionych motorów dostępny był 1,8-litrowy silnik, który początkowo (lata 1994-1996) występował w wersji 8-zaworowej, a potem w odmianie 16-zaworowej. Najpierw miał on moc 90 KM (8 zaw.), a następnie oferowany był jako 113-konny lub 131-konny.

Produkcję Lancii Delty drugiej generacji zakończono w 1999 roku. Ten wóz nigdy nie powtórzył sukcesu swojego poprzednika – ani na płaszczyźnie sprzedaży, ani w zawodach sportowych.

4.69
Ocena na postawie 29 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLancia
ModelLancia Delta
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje Lancia Delta 2 generacji

Inne generacje Lancia Delta

Inne modele Lancia

Oceny użytkowników (2)

Lancia Delta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Lancia Delta

... Wreszcie jest - oczekiwana od tak dawna - Lancia Delta. Jest to chyba już ostatni członek grupy FIAT, który powraca z wielkim hukiem. Przypomnę jedynie, że auto bazuje na zmodyfikowanej platformie ... Fiata Bravo i trzeba powiedzieć, że Lancia ...

dawno temu

Mała Lancia Delta - Deltina

... Lancia planuje wypuszczenie na rynek kolejnego modelu. Miałby to być pojazd wyglądający i bazujący na Lancii Delta ale o mniejszych gabarytach (coś na wzór modelu Ypsilon). Informacja wydaje ... na samochód tej klasy. "Deltina",bo tak się o ...

dawno temu

Lancia Delta - debiut w Genewie

... W sieci upolowałem 3 fotki prezentujące nadchodzącą Lancię Delta - piękne auto, bazujące w pewnym stopniu na Fiacie Bravo, jednocześnie będące pierwszym autem wypuszczonym przez Lancię w XXI wieku, oraz modelem rozpoczynającym nową epokę w ...

dawno temu

Lancia Delta - limuzyna ze sportowym rodowodem

... W tym miesiącu rozpocznie się sprzedaż modelu Lancia Delta nowej generacji. Nowy samochód będzie kosztować w przedziale 21000 a 31000 euro. Samochód ujrzał światło dzienne podczas marcowej wystawy motoryzacyjnej w Genewie. ... W tym miesiącu ...

dawno temu

Nowa Lancia Delta (2014) - subtelne odświeżenie

... Lancia opublikowała informacje dotyczące odświeżonej Delty, która zostanie zaprezentowana publicznie w styczniu 2014 roku. ... Wygląda na to, że styliści z Lancii wierzą w mantrę mówiącą o tym, że nie zmienia się tego co dobre. Z tego też ...

dawno temu

Lancia Delta dzień wcześniej?!

... Nie możecie się doczekać oficjalnej premiery Lancii Delta? My również, dlatego też zachęcamy Was do obejrzenia owej premiery dzień wcześniej - uściślając - dzień wcześniej niż oficjalne odsłonięcie na targach Genewa Motor Show. A gdzie? - w ...

dawno temu

Lancia Delta HF Integrale na bazie Yugo Koral?

... Lancia Delta HF Integrale to jedna z perełek w historii rajdów samochodowych, nie powinien dziwić więc fakt, że służy ona za wzór do budowy replik. ... Lancia Delta HF Integrale to jedna z perełek w historii rajdów samochodowych, nie powinien ...

dawno temu

Współczesna wizja Lancii Delta HF Integrale

... Włoski designer - Angelo Granata - zaprezentował współczesną wizję legendarnej Lancii Delta HF Integrale. ... Lancia Delta HF Integrale to konstrukcja, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Na pewno wielu ucieszyłoby się, gdyby na rynku ...

dawno temu

Lancia Delta – królowa grupy A | Historia WRC

... Czekaliście, upominaliście się nie raz, więc teraz jest. Opis legendy rajdów – Lancii Delty. Nie ulega wątpliwości, że jest to jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych świata. ... miejsce również należało do kierowców Lancii (2- ...

dawno temu

Genewa: Lancia Delta

... Lancia zdecydowanie ma zamiar zatrząść nieco rynkiem motoryzacyjnym - inżynierowie firmy udowodnili to choćby wczoraj, kiedy to pierwsze zdjęcia prezentujące nadchodzącą Lancię Delta obiegły sieć. Trzeba przyznać, że panowie fachowo się ...

dawno temu

Lancia Delta HF Integrale EVO - na śmietnik!

... Niestety, niektórzy nie wiedzą jak się podchodzi do motoryzacyjnych legend. I wtedy tworzą takie potworki. Oto Lancia Delta HF Integrale EVO, kultowe auto doszczętnie zepsute. ... Niestety, niektórzy nie wiedzą jak się podchodzi do ...

dawno temu

2014 Lancia Delta i Voyager S - pożyczone odświeżone

... Targi motoryzacyjne Frankfurt Motor Show 2013 zbliżają się wielkimi krokami. Lancia poinformowała, że przywiezie na nie poliftingową Deltę oraz Voyagera w wersji S. ... Targi motoryzacyjne Frankfurt Motor Show 2013 zbliżają się wielkimi krokami. ...

dawno temu

Nowa Lancia Delta podbija Polskę

... Na tę wiadomość czekali wszyscy miłośnicy wyjątkowych aut. Nowa, stylowa Lancia Delta jest już w Polsce! Sportowa, dynamiczna sylwetka, silniki benzynowe i diesla o mocy od 120 do 200 KM - wszystkie Turbo, wyposażone w sześciobiegowe skrzynie ...

dawno temu

Z drugiej ręki: Lancia Delta HF Integrale

... Sześć tytułów mistrza świata producentów w rajdach samochodowych zdobytych z rzędu. To tylko część dorobku jednego z najbardziej cenionych aut w historii motoryzacji - Lancii Delty HF Integrale. Jak pełnoletnia włoszka spisuje się na rynku ...

dawno temu

Lancia Delta w USA ze znaczkiem Chryslera?

... "Współpraca" pomiędzy Chryslerem i Fiatem zacieśnia się coraz bardziej. Po tym jak Olivier Francois, który wcześniej był CEO Lancii został mianowany jednym z szefów Chryslera możemy spodziewać się, że Lancia Delta, która wkrótce ma wejść na ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie