Lancia Delta 3 generacji

Generacja
Lancia Delta 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Delta to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego od 1979 roku z przerwą w latach 1999-2008 przez włoską firmę Lancia, należącą do włoskiego koncernu samochodowego Fiat.

Deltę trzeciej generacji Lancia wprowadziła do produkcji w 2008 roku. Nim to jednak nastąpiło, firma dwa lata wcześniej pokazała prototyp o nazwie Delta HPE, który zwiastował nadejście nowego samochodu po 9 latach przerwy.

O ile Delta drugiej serii nieco przypominała Deltę pierwszej generacji, to nowe auto nie jest podobne do żadnego z nich. Nadwozie wyróżnia się nietypowym designem. Producent zastosował w nim wiele ciekawych stylistycznie elementów, jak atrapa chłodnicy, przednie czy tylne światła (tylne przypominają nieco te z Lancii Thesis). Jednak czy dzięki temu nadwozie jest ładne? Chyba nie – połączenie wszystkich tych elementów daje nietypowy bułowaty kształt z linią okien biegnącą ku górze. Sprawia on, że wóz wydaje się cięższy, niż jest w rzeczywistości. Nie ma też żadnych nawiązań do sportowej historii modelu. Nowa Delta, zgodnie z zapowiedziami, poszła w kierunku luksusu.
Opracowany na płycie podłogowej najnowszej generacji Fiata Bravo 5-drzwiowy hatchback zaliczany jest do klasy samochodów kompaktowych. Delta to wóz stojący nieco wyżej w hierarchii od Bravo, zapewnia wyższy komfort podróży i większy luksus we wnętrzu.

Deska rozdzielcza została zaprojektowana stylowo i sprawia wrażenie eleganckiej. Miłym akcentem jest skierowana ku kierowcy konsola środkowa. Dzięki takiemu rozwiązaniu łatwiej odnaleźć przyciski i pokrętła znajdujące się na niej oraz odczytać informacje z radia. W bogatszych wersjach wyposażenia Delta ma skórzaną tapicerkę czy szklany dach, jednak wrażenie luksusu psują źle spasowane niektóre elementy.

Siedzenia są obszerne i wygodne, pozwalają kierowcy bez problemu znaleźć najlepszą pozycję. Na tylnej kanapie mogą zasiąść wygodnie nawet wyższe osoby. Dopiero osobnicy o wzroście powyżej 195 cm mogą mieć problemy z ilością miejsca nad głową.

Kłopot może mieć też kierowca, ale z obsługą radia, którego stacji nie można wybierać w normalny sposób. Trzeba mieć mnóstwo cierpliwości, by nastawić wybraną stację radiową.
Delta zapewnia wysoki komfort podróży, jednak nie pozwala na dynamiczną jazdę ze względu na miękko zestrojone zawieszenie. Do wad należy zaliczyć zbyt mocno działające wspomaganie i źle działający lewarek zmiany biegów.

Auto można pochwalić za wysoki poziom bezpieczeństwa. O bezpieczeństwo dbają m.in. ABS, ASR, ESP czy poduszki powietrzne. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP nowa Lancia Delta uzyskała maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Od samego początku do tej pory w Delcie montowany jest jeden silnik benzynowy i trzy turbodiesle. Ten pierwszy to 1,4-litrowa jednostka napędowa T-Jet o mocy 120 KM, która zapewnia Lancii prędkość 195 km/h. Wśród diesli najsłabszy też ma 120 KM (1,6 l), jednak jego moment obrotowy wynoszący 300 Nm jest o prawie 100 Nm wyższy niż w wersji benzynowej. Jeszcze mocniejszy, bo 163-konny jest 2-litrowy silnik Multijet. Na szczycie diesli stoi 1,9-litrowa jednostka napędowa z dwiema turbosprężarkami o mocy 190 KM i momencie obrotowym 400 Nm.

W latach 2008-2010 sprzedawany był 1,4-litrowy silnik benzynowy w 150-konnej wersji, dzięki któremu Lancia osiągała prędkość maksymalną 210 km/h, a do 100 km/h rozpędzała się w 8,7 s. Od lutego 2009 roku oferowany jest 1,8-litrowy motor T-Jet o mocy 200 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Wyposażona w niego Delta potrzebuje 7,4 s na osiągnięcie 100 km/h i rozpędza się do 230 km/h. Od lipca 2010 roku pod maską montowany jest 1,4-litrowy motor z systemem MultiAir. Rozwija on moc maksymalną 140 KM, co pozwala osiągnąć autu 202 km/h.

W 2011 roku Lancia Delta przeszła drobny lifting polegający m.in. na zmianie osłony chłodnicy. Do palety jednostek napędowych dołączył też motor Diesla o objętości 1,6 l, który osiąga moc 105 KM. Jest to najsłabsza jednostka w palecie silników Lancii Delty.

4.55
Ocena na postawie 36 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLancia
ModelLancia Delta
Produkcja od2008
Produkcja do2014

Wybrane wersje Lancia Delta 3 generacji

Inne generacje Lancia Delta

Inne modele Lancia

Oceny użytkowników (4)

Lancia Delta 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie