Kia Rio III to auto segmentu B produkowane przez koreański koncern Kia od 2010 roku. Nowe Rio rywalizuje ze Škodą Fabią, Fiatem Grande Punto czy Oplem Corsą. Rio trzeciej generacji zastąpiło niezbyt atrakcyjnego pod względem stylistycznym poprzednika, który nie odniósł większych sukcesów. Nowa Kia Rio jest dłuższa, szersza i niższa od poprzedniego modelu. Występuje w trzech wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan.
Nadwozie jest wynikiem pracy stylistów, którymi kierował słynny Peter Schreyer. Na pewno nie można mu odmówić nowoczesnego wyglądu. Bryła z mocno pochyloną przednią szybą trafia w gusta klientów. Kształt przedniego zderzaka budzi wręcz sportowe skojarzenia. Miedzy groźnie wyglądającymi reflektorami zamontowano gustowną, chromowaną atrapę chłodnicy. Dodatkowo samochód ma nowocześnie i ciekawie zaprojektowane detale, wyraźnie odwołujące się do pozostałych modeli koreańskiej marki. Dynamiczna i proporcjonalna sylwetka jest jej mocną stroną. Tył auta poznamy po ładnych lampach wykonanych w technologii LED.
Rio z długością 404 cm należy do największych przedstawicieli segmentu B. Dzięki temu inżynierowie koreańskiego koncernu mieli spore pole do popisu. Trzeba przyznać, że efekt jest bardzo ciekawy. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a miejsca nie brakuje ani na przednich, ani na tylnych fotelach. Deska rozdzielcza zabudowana jest z wysoką dokładnością, a zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Bagażnik ma pojemność 288 l, którą można po złożeniu foteli powiększyć do 900 l.
Popularność modelu Rio III zawdzięcza również bogatemu wyposażeniu. Standardowo auto było wyposażone w diodowe reflektory do jazdy dziennej, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznym suszeniem szyb, radioodtwarzacz CD, system głośnomówiący Bluetooth czy podgrzewane przednie fotele i kierownicę. Standardowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem obejmuje sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach. Kia Rio III została poddana testom zderzeniowym Euro NCAP, w których uzyskała pięć gwiazdek.
Kia Rio III oferowana jest z czterema jednostkami napędowymi. Do wyboru są dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Motory benzynowe to jednostka 1,2 o mocy 85 KM oraz 1,4 CVVT o mocy 109 KM. Warta polecenia jest mocniejsza jednostka, w której wprowadzono modyfikacje zmierzające do obniżenia tarcia oraz system zmiennych faz rozrządu. Motor o pojemności 1,2 l zadowoli jedynie mało wymagających kierowców poruszających się głównie po mieście. Oferowane silniki wysokoprężne to 1,1 o mocy 70 KM oraz 1,4 o mocy 90 KM. Według producenta silnik 1,1 w trybie mieszanym powinien spalić jedynie 3,2 l oleju napędowego na 100 km.
Mocniejszy silnik benzynowy oraz oba silniki wysokoprężne standardowo są wyposażone w sześciobiegową przekładnię ręczną. W wersji 1,2 montowana jest skrzynia o 5 przełożeniach. Do silnika 1,4 dostępna jest również 4-biegowa przekładnia automatyczna.
Model Rio III to interesująca oferta dla indywidualistów chcących sprawnie poruszać się po mieście. Nowoczesna linia nadwozia z pewnością będzie się podobać jeszcze długo. Długi okres gwarancji oraz niska awaryjność modelu Rio III sprawiają, że budzi on coraz większe zainteresowanie.