Kia Optima I jest pierwszą generacją tego modelu, w Europie znaną pod nazwą Kia Magentis, zaś dzisiaj w Polsce to przysłowiowy biały kruk. Czasami jednak można natrafić na ten wyjątkowy samochód w ogłoszeniach sprzedażowych w bardzo korzystnych cenach.
Kia Optima I – opis modelu
Koreańskie auto zostało zaprojektowane przy końcu lat 90. wykorzystując w swojej strukturze płytę podłogową od Hyundaia. Identyczna platforma została użyta do budowy innych sławnych pojazdów, np.: Hyundaia Sonata (bliźniaczo podobny do Magentisa, a w Europie o wiele od niego popularniejszy), Hyundaia Santa Fe czy Kii Carnival I generacji.
Kia Optima I dostępny był tylko w postaci czterodrzwiowego sedana. Dość spore wymiary, jak na samochód osobowy (rozstaw osi - 270 cm, długość nadwozia – 470 cm), czyni z Magentisa odpowiednie auto rodzinne. Jego głównym mankamentem jest bardzo mała przestrzeń bagażnika, mająca jedynie 400 litrów pojemności, ale posiada przy tym niski próg załadunku.
Wnętrze Kii Optimy I przywodzi na myśl japońskie auta z drugiej połowy lat 90. W przeważającej liczbie egzemplarzy uświadczymy takich dodatków, jak np.: welurowa albo skórzana tapicerka lecz wewnętrzne boki drzwi i deska rozdzielcza mogą nie spodobać się estetom – a w szczególności może ich drażnić plastikowa imitacja drewna lub twarde tworzywo na dźwigniach kierunkowskazów i środkowej konsoli Kii Optimy I.
Pomimo drobnych zgrzytów estetycznych, kabina Kii Optimy I jest zazwyczaj zadowalająco wyposażona, znajdziemy w niej różne dodatki, np.: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, podgrzewane fotele czy podświetlaną stacyjkę. Ciekawą rzeczą jest, że wszystkie Optimy pierwszej serii zostały dostarczone do Polski – importowane z zachodniej Europy. Dzięki temu, możemy spodziewać się w tych Magentisach kompletnego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa (np.: ABS, sześć poduszek powietrznych).
Kia Optima I – silnik
Kia Optima I posiada dwulitrowy silnik z mocą 130 KM, gwarantujący satysfakcjonującą dynamikę jazdy oraz przejawiający wysoką odporność na awarie. Jednostka napędowa (posiadającą 16-zaworową głowicę) została dostarczona do Kii przez japońską firmę Mitsubishi (występowała np. w Lancerze). Dla wielu użytkowników bardzo ważny będzie fakt, iż jednostka ta dobrze toleruje LPG (koszt instalacji gazowej osiągnie nieco ponad 2000 zł).
Kia Optima I – mocne i słabe strony
Porównując z europejska konkurencją, Optima I blado wypada pod względem jakości materiałów wykończeniowych oraz pewności prowadzenia (w tańszych wersjach). Największym atutem Kii Optima I jest za to bardzo mała awaryjność. Niemalże wszystkie elementy wyposażenia, również jednostka napędowa i skrzynia biegów, idealnie działają, nawet po przejechaniu 300 tys. kilometrów.
Podatne na usterki – poprzez mijający czas – są głównie elementy osprzętu (układ chłodzenia, rozrusznik, alternator) oraz zawieszenie (szczególnie na polskich drogach). Jednak przy usterce zawieszenia nie musimy od razu wymieniać całych wahaczy, ponieważ tuleje i sworznie można zdemontować osobno.
Główną wadą Kii Optima I jest podatność na korozję, atakującą tylne nadkola i elementy nośne karoserii. Newralgicznym punktem będą tutaj belki poprzeczne podtrzymujące silnik, które dosyć szybko może zaatakować rdza (w przypadku awarii, możemy użyć elementu z Hyundaia Sonaty). Przed zakupem Kii Optima I warto dokładnie sprawdzić karoserię samochodu pod kątem występowania rdzy, zaś po kupnie od razu zakonserwować wrażliwe elementy substancjami antykorozyjnymi.
Marka | Kia |
---|---|
Model | Kia Optima |
Produkcja od | 2000 |
Produkcja do | 2005 |