Jeep Wrangler TJ

Generacja
Jeep Wrangler TJ Zobacz 6 zdjęć

Jeep Wrangler TJ

Wrangler TJ jest drugim modelem Jeepa o takiej nazwie. Pierwszy Wrangler nosił oznaczenie YJ i był w prostej linii następcą Willysa CJ, który z kolei bazował na słynnym militarnym Jeepie Willysie. Jeep CJ, potem YJ, a w końcu TJ cieszyły się sporą popularnością w kręgach klientów żywo zainteresowanych jazdą terenową.

Nie znaczy to jednak, że nie kupowali go także ci, którym się po prostu podobał. A mógł się podobać, bo trudno o inną tak charakterystyczną i urokliwą konstrukcję. Wrangler budzi sympatię na drodze. Kierowca tego auta może czuć się uprzywilejowany i na pewno nie uniknie spojrzeń przechodniów.

Jeep Wrangler TJ zachował linię poprzednika, ale są też odwołania do klasycznego CJ. Zlikwidowano budzące kontrowersje prostokątne klosze przednich lamp, przywracając okrągłe. To była bardzo dobra decyzja, bo sprawdzonych i zweryfikowanych pozytywnie przez klientów rozwiązań nie powinno się zmieniać. W odmianie TJ wraca duch Willysa, nieco zatracony we Wranglerze YJ. Pomiędzy przednimi lampami znajduje się oczywiście „żeberkowy” grill, nie do pomylenia z grillem żadnej innej marki.

O stylistyce reszty nadwozia należy powiedzieć tylko tyle, że to pełna klasyka podporządkowana funkcjonalności off-roadowej. Klient mógł wybierać pomiędzy miękkim i twardym dachem. Bez wątpienia wersja z soft-topem po jego zdjęciu wygląda zdecydowanie bardziej surowo i bojowo. Dla tych, którzy jednak mają zamiar kupić Wranglera TJ nie do wariactwa terenowego, ale żeby codziennie dojeżdżać do pracy (bo dlaczego nie), zdecydowanie lepsza będzie bardziej cywilna opcja z twardym dachem.

Kilka słów o wnętrzu tego samochodu. Otóż, ono... jest. Jeep maksymalnie wszystko uprościł. Nie można tego zaliczyć na minus, ponieważ Wrangler nie ma być luksusową limuzyną. W tym przypadku nie wnętrze się liczy. Mimo wszystko podczas produkcji tej generacji, czyli w latach 1997-2006, wprowadzono kilka subtelnych zmian w desce rozdzielczej, które nieco poprawiły odbiór wnętrza.

W przypadku Wranglera TJ najważniejsze jest to, czego albo nie widać, albo trzeba się bardzo schylić, żeby zobaczyć. Jeep zaimplementował w zawieszeniu tego modelu zmodyfikowane zawieszenie pochodzące z Jeepa Grand Cherokee. To, według producenta, miało zapewnić lepszy komfort jazdy na co dzień, nie pogarszając właściwości terenowych auta.

Pod maską Wranglera TJ mógł pracować jeden z trzech silników benzynowych. Znów, jak w przypadku poprzednika, nie oferowano ani jednego silnika pracującego na olej napędowy. W bazowych wersjach do 2003 roku gościła jednostka o pojemności 2,5 l i mocy 120 KM. Potem montowano już nowszy silnik o mniejszej pojemności (2,4 l), ale mocy prawie 150 KM. Przez wszystkie lata produkcji w palecie królował jednak silnik 4,0 l. Była to rzędowa jednostka z sześcioma cylindrami, generująca 193 KM. Wrangler w tej wersji potrafił przyspieszyć do 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 9 s.

Wśród ciekawych wersji TJ należy wspomnieć o Wranglerze Rubicon. Został on tak nazwany na cześć Rubicon Trail. To legendarna trasa off-roadowa położona w górach Sierra Nevada (Kalifornia, USA). Organizowane są tam coroczne imprezy dla miłośników jazdy terenowej. Cała trasa liczy 60 mil, jednak legendą owiany jest jej 12-milowy fragment, którego pokonanie samochodem zajmuje około 3 dni. Nic więc dziwnego, że ochrzczony nazwą Rubicon Wrangler jest dodatkowo dostosowany do jazdy off-roadowej. Modyfikacje dotyczyły głównie zawieszenia i przeniesienia napędu. W 2003 roku w liczbie 1001 egzemplarzy (1050 wg innych źródeł) wyprodukowano też Wranglera Rubicon „Tomb Rider”, który promował drugi film z Larą Croft.

Drugą interesującą wersją TJ był Wrangler Unlimited, często określany jako Wrangler LJ. Miał on większy rozstaw osi, zmodyfikowane zawieszenie oraz układ przeniesienia napędu. W 2005 roku Jeep zaprezentował też wersję Rubicon Unlimited, która łączyła cechy obu wersji. Trzeba przyznać, że jest ona łakomym kąskiem dla fanów Jeepa. W tym samym roku wypuszczono edycję limitowaną (1000 sztuk, numerowane) Wranglera „Sahara Edition” Rubicon Unlimited, powstałą z okazji sukcesu filmu „Sahara”, w którym wystąpiła terenówka Jeepa. „Sahara Edition” wyróżniał się m.in. chromowanym grillem.

Wbrew temu, co zostało napisane wyżej, można spotkać pojedyncze egzemplarze Wranglera TJ z dieslem pod maską (2,8 l). Była to jedynie zapowiedź, że w następcy (JK) taki silnik zagości na dobre.

4.48
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
ModelJeep Wrangler
Produkcja od1997
Produkcja do2006

Wybrane wersje Jeep Wrangler TJ

Inne generacje Jeep Wrangler

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (1)

Jeep Wrangler TJ: newsy, testy i recenzje

Przyszłość elektromobilności - rozmowa

Plany Jeepa na przyszłość. Krok pierwszy: hybrydy

... Słowo "Jeep" na całym świecie kojarzy się przede wszystkim z rasowymi terenówkami, przed którymi nie ma żadnych pozaszosowych tajemnic. Jednak najlepiej sprzedającymi się modelami są te z gatunku SUV-ów. Rozwój idzie w parze z elektryfikacją, a ...

2 miesiące temu

Nowy Jeep Wrangler: zgodny z etosem

... Tak jak buty Adidasa stały się w Polsce adidasami, czyli synonimem obuwia sportowego, tak i Jeep od dawna w świadomości mas to dżip, czyli samochód prawdziwie terenowy. Czy w obecnych czasach ... jest jeszcze miejsce dla takich brutalnych ...

dawno temu

Jeep Wrangler JK 2.8 CRD Rubicon: ostatni test legendy

... Zanim będziemy testować nowego Jeepa Wranglera, miałem okazję godnie pożegnać jego poprzednika. Generacja JK, która już nie jest produkowana i w Polsce zostały ostatnie sztuki do kupienia, schodzi ze sceny z podniesioną głową. Uważam, że nie ...

dawno temu

Jeep Wrangler w edycji specjalnej Moab. Idealny na pustynię

... W zalewie wszelkiej maści SUV-ów i crossoverów, Wrangler jest jedną z ostatnich, prawdziwych terenówek. To auto w każdej wersji nadaje się na wyprawę w nieznane. Jeśli jednak wybieracie się na pustynię, dobrą opcją będzie edycja Sahara, a ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie