Hyundai Sonata Y3

Generacja
Hyundai Sonata Y3

Sonata to model samochodu klasy średniej produkowany nieprzerwanie od 1985 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Sonata III generacji pojawiła się na rynku w 1998 roku.

Samochód zadebiutował w 1998 roku i wkrótce trafił do produkcji. W latach 1998-2005 wytwarzany był w Korei Południowej, od 2002 roku do dziś wytwarzany jest w Rosji, Chinach i Botswanie.
Sonata trzeciej generacji znana jest też pod nazwami: EF Sonata (w Korei Południowej), Sonica (we Włoszech), Sonata Viv (w Republice Południowej Afryki) oraz jako Beijing-Hyundai Sonata (w Chinach).
Na tej samej płycie podłogowej co Sonata została opracowana Kia Optima, zwana na niektórych rynkach Magentis. Tego samego podwozia użyli projektanci Hyundaia przy pracach nad modelem Santa Fe.

Sonata trzeciej serii charakteryzuje obłymi kształtami nadwozia z wielkimi, prawie okrągłymi przednimi światłami i również dużymi lampami zespolonymi z tyłu. Styl auta nieco przypomina konstrukcje japońskie z początku lat 90. ubiegłego wieku.

Ze względu na swoje rozmiary Sonata była nieco za duża na samochód sytuowany w segmencie aut klasy średniej, ale była też za mała na auto klasy wyższej.

W porównaniu z konkurentami z tej samej półki cenowej Hyundai Sonata oferował znacznie więcej przestrzeni wewnątrz dla kierowcy i pasażerów. Fotele w Sonacie były obszerne i gwarantowały dobre podparcie ud, ale słabo trzymały na boki, co uniemożliwiało dynamiczną jazdę po łukach. W kabinie było dużo miejsca i nawet rośli pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie nie mieli powodów do narzekania na brak miejsca nad głowami czy na nogi.

Jakość użytych materiałów do wyposażenia kabiny nie była najwyższej jakości, ale też nie odbiegała od średniej w klasie średnich samochodów. Wszystkie elementy spasowano dobrze i tylko w niewielkiej części egzemplarzy pojawiały się trzaski w kabinie.

Słabszym punktem Sonaty trzeciej generacji była ochrona przeciwkorozyjna. Po kilku latach użytkowania pojawiały się pierwsze ogniska rdzy. Najczęściej korozja atakowała w pierwszej kolejności błotniki i krawędzie maski silnika. Pojawiały się też problemy z korozją na elementach podwozia, do których montowano silnik.

Nie najtrwalsze było też zawieszenie, które szczególnie na polskich dziurawych drogach szybko się zużywało. Do najmniej trwałych elementów należały mocowania wahaczy kół przednich.
Początkowo w produkcji znajdowały się trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał 2 l objętości skokowej i osiągał moc 136 KM. Większy motor liczył 2,4 l objętości i rozwijał moc 138 KM. Największy silnik to 2,5-litrowe V6 oznaczone symbolem D. Jednak litera „D” nie oznaczała silnika Diesla, ale rodzinę jednostek Delta. Z jednostkami napędowymi łączono 5-biegowe skrzynie manualnej i 4-biegowe, automatyczne skrzynie biegów.

W 2001 roku Hyundai Sonata trzeciej serii przeszedł poważny facelifting. Podczas modernizacji przemodelowano przednie i tylne światła samochodu oraz zmieniono materiały i wyposażenie wnętrza.
Drobnym ulepszeniom poddano też 2,4-litrowy silnik z rodziny Sirius, w którym zwiększono maksymalny moment obrotowy do 213 Nm. Zamiast jednostki 2,5-litrowej w produkcji pojawił się motor 2,7-litrowy. Miał on zarówno głowice, jak i kadłub wykonany ze stopów aluminium i zastosowano w nim wielopunktowy wtrysk paliwa. Silnik generował 173 KM mocy maksymalnej.
Podczas produkcji Hyundai oferował 10-letnią gwarancję na niektóre ze swoich jednostek silnikowych.
Mimo że Sonatę trzeciej generacji sprzedawano w Europie, samochód nie był dostępny w Polsce.

3.74
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
ModelHyundai Sonata
Produkcja od1993
Produkcja do1996

Wybrane wersje Hyundai Sonata Y3

Inne generacje Hyundai Sonata

Inne modele Hyundai

Hyundai Sonata Y3: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie