Hyundai Sonata Y3

Generacja
Hyundai Sonata Y3

Sonata to model samochodu klasy średniej produkowany nieprzerwanie od 1985 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Sonata III generacji pojawiła się na rynku w 1998 roku.

Samochód zadebiutował w 1998 roku i wkrótce trafił do produkcji. W latach 1998-2005 wytwarzany był w Korei Południowej, od 2002 roku do dziś wytwarzany jest w Rosji, Chinach i Botswanie.
Sonata trzeciej generacji znana jest też pod nazwami: EF Sonata (w Korei Południowej), Sonica (we Włoszech), Sonata Viv (w Republice Południowej Afryki) oraz jako Beijing-Hyundai Sonata (w Chinach).
Na tej samej płycie podłogowej co Sonata została opracowana Kia Optima, zwana na niektórych rynkach Magentis. Tego samego podwozia użyli projektanci Hyundaia przy pracach nad modelem Santa Fe.

Sonata trzeciej serii charakteryzuje obłymi kształtami nadwozia z wielkimi, prawie okrągłymi przednimi światłami i również dużymi lampami zespolonymi z tyłu. Styl auta nieco przypomina konstrukcje japońskie z początku lat 90. ubiegłego wieku.

Ze względu na swoje rozmiary Sonata była nieco za duża na samochód sytuowany w segmencie aut klasy średniej, ale była też za mała na auto klasy wyższej.

W porównaniu z konkurentami z tej samej półki cenowej Hyundai Sonata oferował znacznie więcej przestrzeni wewnątrz dla kierowcy i pasażerów. Fotele w Sonacie były obszerne i gwarantowały dobre podparcie ud, ale słabo trzymały na boki, co uniemożliwiało dynamiczną jazdę po łukach. W kabinie było dużo miejsca i nawet rośli pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie nie mieli powodów do narzekania na brak miejsca nad głowami czy na nogi.

Jakość użytych materiałów do wyposażenia kabiny nie była najwyższej jakości, ale też nie odbiegała od średniej w klasie średnich samochodów. Wszystkie elementy spasowano dobrze i tylko w niewielkiej części egzemplarzy pojawiały się trzaski w kabinie.

Słabszym punktem Sonaty trzeciej generacji była ochrona przeciwkorozyjna. Po kilku latach użytkowania pojawiały się pierwsze ogniska rdzy. Najczęściej korozja atakowała w pierwszej kolejności błotniki i krawędzie maski silnika. Pojawiały się też problemy z korozją na elementach podwozia, do których montowano silnik.

Nie najtrwalsze było też zawieszenie, które szczególnie na polskich dziurawych drogach szybko się zużywało. Do najmniej trwałych elementów należały mocowania wahaczy kół przednich.
Początkowo w produkcji znajdowały się trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał 2 l objętości skokowej i osiągał moc 136 KM. Większy motor liczył 2,4 l objętości i rozwijał moc 138 KM. Największy silnik to 2,5-litrowe V6 oznaczone symbolem D. Jednak litera „D” nie oznaczała silnika Diesla, ale rodzinę jednostek Delta. Z jednostkami napędowymi łączono 5-biegowe skrzynie manualnej i 4-biegowe, automatyczne skrzynie biegów.

W 2001 roku Hyundai Sonata trzeciej serii przeszedł poważny facelifting. Podczas modernizacji przemodelowano przednie i tylne światła samochodu oraz zmieniono materiały i wyposażenie wnętrza.
Drobnym ulepszeniom poddano też 2,4-litrowy silnik z rodziny Sirius, w którym zwiększono maksymalny moment obrotowy do 213 Nm. Zamiast jednostki 2,5-litrowej w produkcji pojawił się motor 2,7-litrowy. Miał on zarówno głowice, jak i kadłub wykonany ze stopów aluminium i zastosowano w nim wielopunktowy wtrysk paliwa. Silnik generował 173 KM mocy maksymalnej.
Podczas produkcji Hyundai oferował 10-letnią gwarancję na niektóre ze swoich jednostek silnikowych.
Mimo że Sonatę trzeciej generacji sprzedawano w Europie, samochód nie był dostępny w Polsce.

3.74
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
ModelHyundai Sonata
Produkcja od1993
Produkcja do1996

Wybrane wersje Hyundai Sonata Y3

Inne generacje Hyundai Sonata

Inne modele Hyundai

Hyundai Sonata Y3: newsy, testy i recenzje

Hyundai w Polsce, czyli droga usłana sukcesami

... To niesamowite, że w tak trudnych czasach dla branży motoryzacyjnej Hyundai bije kolejne rekordy popularności. W czym tkwi sukces koreańskiej marki? Z pewnością w nowoczesnej gamie zelektryfikowanych SUV-ów. ... -letnim cyklu sprzedaży oznacza ...

miesiąc temu

Hyundai TUCSON Hybrid – SUV wielowymiarowy

... Nie ma dziś na rynku samochodów, które muszą spełniać tak wiele wymagań jak SUV-y. Ich zadaniem jest spodobać się szerokiemu gronu odbiorców. Takie wyzwanie to jednak nie problem dla najbardziej zaawansowanych technologicznie modeli – takich, ...

miesiąc temu

Praktyczny, inteligentny i elektryczny SUV. Hyundai ma na to przepis

... Chęć podążania za modą, zmiana przekonań, próba ratowania świata. Niezależnie od motywacji samochody hybrydowe i elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Przykładem jest Hyundai KONA ... uczynienia samochodów bardziej przyjaznymi ...

2 miesiące temu

Hyundai KONA Hybrid i Electric – moc elektronów

... , ale na końcu i tak okaże się, że najlepszy rezultat daje elektryfikacja układu napędowego – to dlatego, że silnik elektryczny jest rozwiązaniem nadzwyczaj sprawnym. Marka Hyundai, czyli od lat jeden ... Hyundai KONA czerpie energię ...

miesiąc temu

Hyundai IONIQ 5 – elektryczna rewolucja

... . Takim samochodem jest właśnie Hyundai IONIQ 5. Koreańska marka korzystała oczywiście ze swojego wieloletniego doświadczenia w tworzeniu pojazdów elektrycznych, ale wszystkie rozwiązania zastosowane ... % akumulatory naładujemy w zaledwie 18 ...

miesiąc temu

Test wideo: Hyundai Kona N – kto robi tak agresywne crossovery?!

... Hyundai ma dobrą passę, jeśli chodzi o linię N. Każdy kolejny samochód oznaczony tą literą zdobywa rzesze fanów, przede wszystkim za ich sportowe walory. Tylko, gdzie są granice? Jak bardzo sportowy ... 1938 Hyundai Kona N – test wideo Hyundai ...

2 miesiące temu

Hyundai TUCSON Hybrid. Gdy chcesz się wyróżnić

... Jest wiele sposobów na to, by samochód wyróżniał się na ulicy. Można naszpikować go elektroniką lub stworzyć nieszablonowy design karoserii. Hyundai TUCSON Hybrid posiada obie te cechy. ... Czasy, kiedy samochody zelektryfikowane wyróżniały się ...

5 miesięcy temu

Test: Hyundai i30 N – przedlift czy polift? To nie jest oczywiste

... Z tym, że Hyundai i30 N jest jednym z najfajniejszych hot hatchy, raczej nikt nie dyskutuje. Nie jest jednak tajemnicą, że do pełni szczęścia brakowało w nim automatu. Pojawił się przy okazji face liftingu, ale czy faktycznie jest teraz lepszy? ...

4 miesiące temu

Hyundai Sonata w wersji hybrydowej

... Nowy Hyundai Sonata Hybrid zadebiutował w Detroit. ... 0,24. Litowo-polimerowe baterie zostały zamontowane pod podłogą bagażnika. Kufer ma pojemność 376 l. Istnieje możliwość składania oparć tylnej kanapy. Hyundai Sonata Hybrid jest napędzany ...

dawno temu

Hyundai Santa Fe już bez diesla. Za to z nową, praktyczną wersją

... Największy SUV w europejskiej ofercie Hyundaia doczekał się odświeżonej oferty na rok 2022. Nie wszystkie nowości przypadną do gustu klientom. Z oferty znikają bowiem klasyczne diesle. Na pocieszenie dostaniemy jednak nietypową wersję dla 6 ...

7 miesięcy temu

Hyundai TUCSON. Prawdziwy majstersztyk wśród SUV-ów

... Wyjątkowa stylizacja, progresywny styl, naszpikowane technologią wnętrze oraz kilka zelektryfikowanych układów napędowych do wyboru – Hyundai TUCSON to prawdziwy majstersztyk wśród SUV-ów. ... , że wypracowały pozycję kultowych. Jednym z nich na ...

5 miesięcy temu

Nowy Hyundai Sonata (2015) - przyłapany

... W sieci ukazało się zdjęcie nowego Hyundaia Sonaty, na miesiąc przed oficjalnym debiutem tego modelu na targach w Nowym Jorku. ... W przyszłym miesiącu na targach motoryzacyjnych New York Auto Show Hyundai ma oficjalnie zaprezentować nową ...

dawno temu

2009 Hyundai Sonata

... Słowo Sonata ostatnio dość popularne w mediach. Na GRRR.pl można było przeczytać o grze - Eternal Sonata - w której wcielamy się w postać... Fryderyka Chopina. Hyundai postanowił również wypuścić model o nazwie Sonata (odmłodzona, nowa wersja), ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie