Hyundai Sonata Y3

Generacja
Hyundai Sonata Y3

Sonata to model samochodu klasy średniej produkowany nieprzerwanie od 1985 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Sonata III generacji pojawiła się na rynku w 1998 roku.

Samochód zadebiutował w 1998 roku i wkrótce trafił do produkcji. W latach 1998-2005 wytwarzany był w Korei Południowej, od 2002 roku do dziś wytwarzany jest w Rosji, Chinach i Botswanie.
Sonata trzeciej generacji znana jest też pod nazwami: EF Sonata (w Korei Południowej), Sonica (we Włoszech), Sonata Viv (w Republice Południowej Afryki) oraz jako Beijing-Hyundai Sonata (w Chinach).
Na tej samej płycie podłogowej co Sonata została opracowana Kia Optima, zwana na niektórych rynkach Magentis. Tego samego podwozia użyli projektanci Hyundaia przy pracach nad modelem Santa Fe.

Sonata trzeciej serii charakteryzuje obłymi kształtami nadwozia z wielkimi, prawie okrągłymi przednimi światłami i również dużymi lampami zespolonymi z tyłu. Styl auta nieco przypomina konstrukcje japońskie z początku lat 90. ubiegłego wieku.

Ze względu na swoje rozmiary Sonata była nieco za duża na samochód sytuowany w segmencie aut klasy średniej, ale była też za mała na auto klasy wyższej.

W porównaniu z konkurentami z tej samej półki cenowej Hyundai Sonata oferował znacznie więcej przestrzeni wewnątrz dla kierowcy i pasażerów. Fotele w Sonacie były obszerne i gwarantowały dobre podparcie ud, ale słabo trzymały na boki, co uniemożliwiało dynamiczną jazdę po łukach. W kabinie było dużo miejsca i nawet rośli pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie nie mieli powodów do narzekania na brak miejsca nad głowami czy na nogi.

Jakość użytych materiałów do wyposażenia kabiny nie była najwyższej jakości, ale też nie odbiegała od średniej w klasie średnich samochodów. Wszystkie elementy spasowano dobrze i tylko w niewielkiej części egzemplarzy pojawiały się trzaski w kabinie.

Słabszym punktem Sonaty trzeciej generacji była ochrona przeciwkorozyjna. Po kilku latach użytkowania pojawiały się pierwsze ogniska rdzy. Najczęściej korozja atakowała w pierwszej kolejności błotniki i krawędzie maski silnika. Pojawiały się też problemy z korozją na elementach podwozia, do których montowano silnik.

Nie najtrwalsze było też zawieszenie, które szczególnie na polskich dziurawych drogach szybko się zużywało. Do najmniej trwałych elementów należały mocowania wahaczy kół przednich.
Początkowo w produkcji znajdowały się trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał 2 l objętości skokowej i osiągał moc 136 KM. Większy motor liczył 2,4 l objętości i rozwijał moc 138 KM. Największy silnik to 2,5-litrowe V6 oznaczone symbolem D. Jednak litera „D” nie oznaczała silnika Diesla, ale rodzinę jednostek Delta. Z jednostkami napędowymi łączono 5-biegowe skrzynie manualnej i 4-biegowe, automatyczne skrzynie biegów.

W 2001 roku Hyundai Sonata trzeciej serii przeszedł poważny facelifting. Podczas modernizacji przemodelowano przednie i tylne światła samochodu oraz zmieniono materiały i wyposażenie wnętrza.
Drobnym ulepszeniom poddano też 2,4-litrowy silnik z rodziny Sirius, w którym zwiększono maksymalny moment obrotowy do 213 Nm. Zamiast jednostki 2,5-litrowej w produkcji pojawił się motor 2,7-litrowy. Miał on zarówno głowice, jak i kadłub wykonany ze stopów aluminium i zastosowano w nim wielopunktowy wtrysk paliwa. Silnik generował 173 KM mocy maksymalnej.
Podczas produkcji Hyundai oferował 10-letnią gwarancję na niektóre ze swoich jednostek silnikowych.
Mimo że Sonatę trzeciej generacji sprzedawano w Europie, samochód nie był dostępny w Polsce.

3.74
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
ModelHyundai Sonata
Produkcja od1993
Produkcja do1996

Wybrane wersje Hyundai Sonata Y3

Inne generacje Hyundai Sonata

Inne modele Hyundai

Hyundai Sonata Y3: newsy, testy i recenzje

Hyundai będzie w pełni elektryczną marką w Europie. Znamy datę

... Kolejny producent ogłosił to, co wydaje się nieuniknione. Hyundai w Europie będzie oferował wyłącznie modele zasilane prądem. Klamka już zapadła, a producent pochwalił się oficjalną datą. ... 2035 rok to granica, po której wszystkie nowe modele ...

2 tygodnie temu

Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 6

IAA 2021 - Hyundai, Smart i Renault pokazują nowości

... Czy Smart zawsze musi być mały, a Hyundai — zachowawczy? Bynajmniej, co obie marki udowodniły podczas IAA 2021. Niespodziankę przyszykowało także Renault, przedstawiając elektryczne Megane E-Tech, które na dobre wyprze spalinową wersję. ... ...

tydzień temu

Hyundai Prophecy Concept na żywo prosto z IAA. Zapowiada Ioniqa 6

... Hyundai przyjechał do Monachium z imponującym konceptem Prophecy. Auto nie jest żadną tajemnicą, lecz dopiero teraz miało okazję zadebiutować na żywo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przerodzi się w produkcyjnego Ioniqa 6. ... Prophecy ...

2 tygodnie temu

Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach

... Tęsknisz do "zwykłej" motoryzacji? "Takich aut już się nie robi"? No to patrz tutaj: Hyundai zaprojektował Bayona specjalnie dla Europy. Pod maską ma wolnossący silnik 1,2 l, w ofercie nie ma hybryd, ale polski importer montuje instalację gazową ...

tydzień temu

Test: Hyundai i20 N-line - napinanie mięśni

... Hyundai i20 N-line wzbudza niemałe zainteresowanie na ulicy i bez problemu można pomylić go z mocniejszym bratem. Niestety, 84-konna jednostka nie czyni z niego demona prędkości, ale ma niezaprzeczalny plus – nic się tutaj nie zepsuje, bo tak ...

2 tygodnie temu

Hyundai Casper. Kupiłbyś go tylko za uroczy wygląd

... Hyundai pokazuje, że dobrze czuje się nawet w klasie najmniejszych pojazdów. Casper ma 3,5 metra długości, świetny wygląd i płytę z Hyundaia i10. Na razie jednak nie wiadomo nic o planach wprowadzenia go do Europy. ... . Byłby więc mniejszy od ...

2 tygodnie temu

Futurystyczny Hyundai Staria wyceniony w Niemczech. Tanio nie jest

... Staria to jeden z najciekawszych hyundaiów ostatnich lat. Minivan, który wygląda jak odważny koncept, z pewnością pozwoli wyróżnić się na ulicy. Niestety nie jest to zabawa dla każdego. Nie tylko ze względu na cenę, ale i dostępność. ...

4 tygodnie temu

Używany Hyundai Elantra (AD) - do ideału trochę brakuje

... Prosta konstrukcja samochodu ma gwarantować bezproblemową eksploatację. Tak będzie, ale w przypadku hyundaia elantry - za kilka lat. Teraz użytkowników trapią drobne usterki, choć to zasadniczo dobra wiadomość. To choroby wieku dziecięcego, ...

2 miesiące temu

Hyundai Elantra N już bez tajemnic. Warto było czekać

... Sportowa rodzina N oficjalnie zyskała kolejnego przedstawiciela. To Hyundai Elantra N, który w nowoczesnym, odważnie wystylizowanym nadwoziu typu sedan skrywa technikę znaną już ze świetnego i30 N. Takie połączenie może być dla wielu bardzo ...

2 miesiące temu

Znamy cenę Hyundaia Kony N. Sportowy SUV tylko w bogatej wersji

... Rodzina modeli N Hyundaia się rozrasta. Najnowszym jej członkiem jest pierwszy SUV w tej grupie, czyli Kona N. Autokult.pl nieoficjalnie dotarł do cennika tego modelu. Będzie on tylko nieznacznie droższy od odpowiadającego mu i30 N. ... W ...

4 miesiące temu

Hyundai Kona N nie tylko z manualem. Producent zapowiada alternatywę

... To było do przewidzenia. Hyundai Kona N, tak jak jego brat i30 N, będzie dostępny również z automatyczną przekładnią N DCT. To świetna wiadomość dla klientów, którzy niecierpliwie czekają na sportowego crossovera, lecz niekoniecznie lubią ...

5 miesięcy temu

Hyundai Sonata w wersji hybrydowej

... Nowy Hyundai Sonata Hybrid zadebiutował w Detroit. ... 0,24. Litowo-polimerowe baterie zostały zamontowane pod podłogą bagażnika. Kufer ma pojemność 376 l. Istnieje możliwość składania oparć tylnej kanapy. Hyundai Sonata Hybrid jest napędzany ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie