Hyundai Sonata EF

Generacja
Hyundai Sonata EF

Sonata to model Hyundaia produkowany nieprzerwanie od 1985 roku przez południowokoreański wielobranżowy koncern Hyundai. W roku 2004 na rynku pojawiła się czwarta generacja Sonaty. Samochód sprzedawany był pod wieloma nazwami, m.in. jako: Beijing-Hyundai NF Yu Xiang, Beijing-Hyundai Sonata Yu Xiang (pod obiema nazwami w Chinach), NF Sonata (w Rosji), Sonata CVVT-i (w Malezji), Sonata Embera (w Indiach) i Sonica (we Włoszech).

Wóz wytwarzano w wielu krajach: Korea Południowa, Stany Zjednoczone, Indie, Chiny, Turcja, Egipt, Tajlandia i Sudan.

Mierzące 4,8 m długości czterodrzwiowe nadwozie było proste i eleganckie. Wyróżniały się w nim proste światła o ostrych krawędziach. W oczy rzucała się także sporych rozmiarów chromowana osłona chłodnicy silnika.

W swoim wnętrzu Sonata mieściła swobodnie pięć osób. Zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa były obszerne. Z przodu fotele zapewniały dobre podparcie ud. Duże, proste nadwozie miało też odzwierciedlenie w rozmiarach wnętrza. Pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca. Przestrzeni na nogi i nad głowami było wystarczająco dużo nawet dla najroślejszych pasażerów.

Hyundai oferował bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. W najdroższych wersjach na pokładzie znajdowały się dwie poduszki powietrzne z przodu, dwie boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz systemy ABS, ASR i ESP.

Dzięki nim oraz sztywnej konstrukcji nadwozia w teście zderzeniowym przeprowadzonym w 2006 przez Euro NCAP Hyundai Sonata czwartej generacji uzyskał 4 gwiazdki na 5 możliwych. Z kolei amerykańska NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) w swoim teście bezpieczeństwo kierowcy i pasażera oceniła na 5 gwiazdek (ocena maksymalna).

Początkowo Sonatę IV oferowano z dwoma silnikami benzynowymi i jednym dieslem. Mniejsza z jednostek benzynowych miała objętość skokową 2,4 l i osiągała moc 164 KM. Większy silnik nie był, jak jego mniejszy brat, motorem rzędowym, ale 3,3-litrowym V6. Ta jednostka rozwijała moc 237 KM.
W Europie i w Nowej Zelandii Sonatę sprzedawano również z 2-litrowym turbodieslem wyposażonym w zasobnikowy wtrysk paliwa typu common rail.

W zależności od wersji silnikowej z jednostkami napędowymi łączono różne skrzynie biegów. Wśród urządzeń manualnych były skrzynie 5-biegowe i 6-biegowe (montowana wyłącznie z 2-litrowym dieslem) oraz 4-biegowe i 5-biegowe skrzynie automatyczne.

W 2008 roku na salonie samochodowym w Chicago Hyundai zaprezentował zrestylizowaną wersję Sonaty. Zmiany objęły zarówno nadwozie i wnętrze, jak i silniki.

Producent zmodyfikował nieco przód wozu, m.in. światła i osłonę chłodnicy, oraz wzbogacił wyposażenie wnętrza. W kabinie mógł być zainstalowany wysokiej klasy system audio z radiem odtwarzającym pliki MP3, komputer pokładowy z dużym panelem dotykowym, gniazda USB, a także typu jack.

Jednostki napędowe zostały nieco wzmocnione. Mniejszy z benzynowych silników generował 175 KM zamiast 164 KM, a większa 3,3-litrowa V-szóstka osiągała moc 249 KM zamiast 237 KM.
Specjalnie dla taksówkarzy w Singapurze Hyundai zbudował Sonatę z 2,2-litrowym silnikiem wysokoprężnym, który nie był dostępny na żadnym innym rynku.

Sprzedawana w Chinach pod marką Beijing-Hyundai Sonata miała zmodyfikowany przód i tył w porównaniu z samochodem sprzedawanym w pozostałych częściach świata. W Kraju Środka dostępne były tylko dwa silniki: 2-litrowy diesel i 2,4-litrowy silnik benzynowy.

W 2009 roku pojawiła się Sonata piątej generacji (i45), jednak jeszcze przez rok Sonatę IV oferowano na wielu rynkach samochodowych.

4.82
Ocena na postawie 45 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaHyundai
ModelHyundai Sonata
Produkcja od1998
Produkcja do2001

Wybrane wersje Hyundai Sonata EF

Inne generacje Hyundai Sonata

Inne modele Hyundai

Oceny użytkowników (4)

Hyundai Sonata EF: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie