Ford Mondeo 3 generacji

Generacja
Ford Mondeo 3 generacji

Ford Mondeo trzeciej generacji pojawił się na rynku w 2000 roku. Był on jednym z pierwszych modeli Forda zaprojektowanych zgodnie z nurtem stylistycznym New Edge. Nadwozie stało się mniej obłe niż u poprzednika, a zaokrąglone kształty zastąpiono ostrymi krawędziami. Nadkola oraz wszelkie przetłoczenia zostały bardziej wyeksponowane. Tak samo jak poprzednia generacja ta była dostępna w wersji sedan, liftback oraz kombi.

Wnętrze nowego Mondeo wiele zyskało w stosunku do poprzedniej generacji. Użyto lepszych materiałów i zaprojektowano je w zupełnie inny sposób. Stało się nie tylko schludne i komfortowe, ale nie brakowało mu również elegancji. Oczywiście wszelkie zmiany podyktowane były też potrzebą dotrzymania kroku konkurencji. Stąd też wyposażenie obejmowało m.in. nawigację satelitarną, system audio Sony, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane fotele, lusterka oraz szyby.
Po raz kolejny Ford położył duży nacisk na bezpieczeństwo. Szczególnie istotne było ono podczas projektowania konstrukcji pojazdu. Nowość stanowił system IPS (Intelligent Protection System), który na podstawie odczytów z wielu czujników rozlokowanych w całym samochodzie dobierał użycie poduszek powietrznych kierowcy, pasażera, kurtyn powietrznych i poduszek bocznych odpowiednio do sytuacji. Naturalnie, by stawić czoła konkurencji w zakresie bezpieczeństwa, Mondeo wyposażano również w ESP oraz ABS.

Niestety, rozwiązania zastosowane przez Forda nie wystarczyły, by w testach Euro NCAP wypaść lepiej niż oponenci. Samochody segmentu D Opla, Volkswagena, Toyoty czy Citroëna osiągały znacznie lepsze oceny. Mimo wprowadzonych poprawek Mondeo wciąż nie chroniło dostatecznie dobrze klatki piersiowej kierowcy i w przypadku zderzenia istniało większe niż średnie prawdopodobieństwo, że dojdzie do jej uszkodzenia.

Jednostki napędzające Mondeo trzeciej generacji, tak samo jak w poprzednim pokoleniu rodzinnego Forda, gwarantowały szeroki wachlarz możliwości. Dla osób szukających rozwiązań ekonomicznych przeznaczone były przede wszystkim silniki wysokoprężne. Diesla o pojemności 1,8 l zastąpił nowoczesny, 16-zaworowy, 2-litrowy silnik TDCi ze zmienną geometrią łopatek turbin. Był on dostępny w trzech wariantach: 90 KM, 116 KM oraz 131 KM. Występowała jeszcze jedna jednostka wysokoprężna – 2,2-litrowy silnik Duratorq o mocy 155 KM.

Oczywiście nie zabrakło również motorów benzynowych. Najsłabszym z nich był 110-konny Duratec o pojemności 1,8 l. Kolejne dwa silniki o tych samych rozmiarach generowały 125 i 131 KM. Jeśli te moce były niewystarczające, Ford oferował również 2-litrowy, rzędowy, 143-konny silnik. Pozostałe jednostki to już widlaste szóstki. Najsłabsza z nich, o pojemności 2,5 l, rozwijała 170 KM i 220 Nm momentu obrotowego. Dla głodnych wrażeń zarezerwowane były V6 o pojemności 4 l. Podstawowa odmiana dostarczała 205 KM, a najmocniejsza aż 226. Była ona dostępna w Mondeo ST220 – odmianie sportowej wyposażonej w pakiet stylistyczny, utwardzone zawieszenie oraz skuteczniejsze hamulce.
Produkcja Mondeo III zakończyła się w 2007 roku. Wyniki sprzedaży nie były zachwycające ze względu na dużą konkurencję w tym segmencie. Sen z powiek specjalistom od sprzedaży Forda spędzała przede wszystkim konkurencja z Niemiec i Francji. Dodatkowo na popularności zyskiwały samochody kompaktowe, które z generacji na generację zapewniały coraz więcej miejsca w środku i bogatsze wyposażenie. Można było kupić auto tańsze, mniejsze gabarytowo, ale wciąż oferujące komfort i wszelkie udogodnienia znane z wyższego segmentu.

Podczas zakupu używanego Mondeo III generacji należy zwrócić uwagę na wydech, który nawet mimo przebiegów niewiele wyższych niż 100 000 km może być skorodowany. W egzemplarzach z silnikami TDCi czasami zawodzi turbosprężarka. Warto też zwrócić uwagę na stan rury łączącej zawór recyrkulacji spalin EGR z intercoolerem. Rodzinny Ford jest wart polecenia ze względu na cenę. Stosunkowo niedużo kosztuje dobrze wyposażone auto z eleganckim wnętrzem i dosyć nowocześnie zaprojektowaną karoserią. Należy się jedynie wystrzegać wersji z silnikiem 1,8 SCi ze względu na zastosowany w niej awaryjny bezpośredni wtrysk paliwa.

3.99
Ocena na postawie 268 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mondeo
Produkcja od2000
Produkcja do2005

Wybrane wersje Ford Mondeo 3 generacji

Inne generacje Ford Mondeo

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (234)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 12

Ford Mondeo 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Używany Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014) – czy już poprawiony?

... Mondeo Mk 3 mocno popsuło opinię Fordowi. Jednak amerykański koncern nie poddał się i zareagował właściwie, tworząc zupełnie nowy model od podstaw i w taki sposób, by zrehabilitował się za poprzednie ... generacje. To się udało. Mondeo Mk 4 jest ...

6 miesięcy temu

Jaguar E-Pace

Ford Kuga: piękny i świetnie wyposażony SUV w pełnej hybrydzie.

... Kuga to jeden z wiodących modeli Forda w dziedzinie samochodów elektrycznych. Szeroka gama wydajnych napędów hybrydowych najnowszej generacji da nam o wiele lepszą oszczędność paliwa, a w niektórych wypadkach pozwoli ograniczyć emisję spalin do ...

2 dni temu

Ford Evos jednak nie zastąpi Mondeo. Model nie trafi do Europy

... Zaprezentowany na targach w Szanghaju Ford Evos zastąpi schodzące ze sceny Mondeo? Jednak nie - na następcę tego drugiego jeszcze poczekamy. Nowy model nie pojawi się w najbliższym czasie ani na rynku europejskim, ani północnoamerykańskim. ... ...

2 miesiące temu

Używane Volvo V70 III w pigułce. To takie lepsze mondeo

... Obawiasz się wysokich kosztów serwisu? Spokojnie, bo trzecia generacja Volvo V70 to tylko z pozoru auto skomplikowane i drogie. W praktyce jest spokrewnione z popularnym Mondeo. Jeśli wybierzesz dobry silnik, to unikniesz problemów. Ale tu można ...

2 miesiące temu

Ford zakończył produkcję Fusiona. Mondeo pozostaje w ofercie

... Po 8 latach obecności na rynku Ford oficjalnie zakończył produkcję swojego popularnego sedana. Fusion, bo o o nim mowa, nie doczeka się bezpośredniego następcy. Marka zamierza skupić swoje wysiłki na crossoverach, SUV-ach i pojazdach ...

11 miesięcy temu

Test: Ford Transit Custom Plug-in Hybrid - z "litrem" pod maską

... To dostawczy ford transit custom, który pod maską ma litrową, trzycylindrową jednostkę EcoBoost. Nie, to nie pomyłka. Producent postawił na rozbudowany układ hybrydowy, który w tym wydaniu nie do końca się sprawdza. ... 1938 Ford Transit Custom ...

miesiąc temu

Ken Block sprzedaje swoje fordy. Wśród nich rzadki RS200 Evo

... Z początkiem 2021 roku drogi Kena Blocka i Forda oficjalnie się rozeszły. Kierowca zakończył współpracę z amerykańskim producentem, a teraz wystawił na sprzedaż 3 swoje auta - dwie Fiesty i jednego RS200. Jacyś chętni? ... zazwyczaj korzystał z ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie