Ford Focus 1 generacji

Generacja
Ford Focus 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Pierwsza generacja Focusa weszła do produkcji w 1998 roku. Mimo że przez pewien czas równolegle z nowym Fordem był produkowany model Escort, to w rzeczywistości Focus jest następcą popularnego kompaktu.

Niedługo przed wypuszczeniem na rynek tego kompaktu, pojawiły się problemy prawne związane z nazwą. Okazało się, że w Niemczech prawa do nazwy Focus posiada konsorcjum medialne Burda. Mimo tego, udało się dojść do porozumienia i nowy Ford wszedł do sprzedaży we wszystkich krajach pod tą samą nazwą.

Do późniejszego sukcesu tego nowicjusza w segmencie C przyczyniła się nowoczesna stylistyka, związana z nurtem New Edge, zgodnie z zasadami którego zaprojektowany został już wcześniej model Ka oraz Cougar. Dynamiczna sylwetka i ostre kształty szczególnie dobrze były widoczne w 3- i 5-drzwiowym hatchbacku. Focus dostępny był również w wersji sedan i kombi.

Gama jednostek dostępnych w pierwszej generacji Focusa zawierała w Europie 6 silników benzynowych. Najsłabszy, Zetec-SE o pojemności 1,4 l, legitymował się mocą 75 KM. Był on jednocześnie najbardziej ekonomicznym motorem benzynowym montowanym w tym kompakcie. Najmocniejszym natomiast był natomiast doładowany silnik Duratec-RS. Rozwijał on moc 215 KM oraz moment obrotowy rzędu 310 Nm. Innymi pojemnościami motorów oferowanymi przez Forda były 1,6 l, 1,8 l, oraz 2,0 l. Dodatkowo na rynku brazylijskim można było nabyć Focusa z silnikiem Zetec-Rocam o pojemności 1,6 l, napędzanym nie tylko benzyną, ale również etanolem. Paletę jednostek montowanych w Focusie pierwszej generacji zamykały dwie generacje diesla o pojemności 1,8 l: TDDi oraz TDCi.

Skrzynie biegów dostępne były w pięciu wariantach. 5-biegowa ręczna przekładnia IB5 była sprzedawana z silnikami benzynowymi 1,4, 1,6 oraz 1,8 l. Jej odmianę IB5+ można znaleźć w wersjach z 2-litrowymi, benzynowymi motorami. Trzecim wariantem skrzyni biegów z pięcioma przełożeniami była ręczna MTX-75 sprzedawana z silnikami 2,0 RS, 1,8 TDCi oraz 1,8 TDDi. Ford sprzedawał swój kompakt również z czterostopniową przekładnią automatyczną, dostępną z jednostkami o pojemnościach 1,6 i 2,0 l.

Jedną z najmocniejszych stron Focusa I, było jego tylne zawieszenie Control Blade. Był to niezależny, wielopunktowy układ z płaskim wahaczem ustalającym. Rozwiązanie to pozostawiło konkurencję w tyle. Nowy kompakt Forda znakomicie radził sobie z dynamicznym pokonywaniem zakrętów, a jednocześnie pozostawał komfortowym podczas codziennego użytkowania.

W 2001 roku Ford przeprowadził face lifting Focusa pierwszej generacji. Zmianie uległy przede wszystkim przednie i tylne lampy oraz atrapy zderzaków. Kosmetycznej modyfikacji zostało poddane również wnętrze. Dodatkowo wraz z poprawą stylistyki tego kompaktu, poszerzono gamę wyposażenia opcjonalnego między innymi o ksenonowe światła, nawigację satelitarną i zmieniarkę płyt na 6 CD.

Mimo że Focus już w wersji podstawowej oferował bardzo dobre prowadzenie i przyzwoite osiągi, Ford wprowadził dwie specjalne, mocniejsze odmiany. Pierwsza z nich to ST 170. Pakiet stylistyczny w tej wersji obejmował m.in. 17-calowe felgi oraz opcjonalne fotele Recaro. Silnikiem zajęła się firma Cosworth, zwiększając moc 2-litrowego benzynowego motoru ze 130 KM do 170 KM. Układ jezdny został uzupełniony o większe niż standardowe tarcze hamulcowe.

Drugi z mocniejszych Focusów pierwszej generacji, to model RS. Przez rok produkcji (2002 – 2003) wyprodukowano około 4500 egzemplarzy tej wersji specjalnej. Dwulitrowy, doładowany silnik Duratec generował moc o wartości około 212 KM. By poskromić tę moc, za felgami O.Z. skryto układ hamulcowy Brembo, którego tarcze miały 326 mm z przodu i 280 mm z tyłu. Pozwalało to uzyskać przyspieszenie około 1 G podczas hamowania.

Produkcję Focusa zakończono w 2004 roku. Można ją uznać za sukces, gdyż kompaktowy Ford cieszył się dużym wzięciem i szczególnie w drugiej połowie okresu sprzedaży zajmował czołowe miejsca w światowych rankingach sprzedaży. W 1999 roku Focus pierwszej generacji został wybrany samochodem roku.

Awaryjność nie była mocną stroną Focusa. Tyczy się to jednak przede wszystkim pierwszych dwóch lat produkcji. Liczne akcje serwisowe Forda były przeprowadzane w związku z problemami z zamkami w drzwiach, przegrzewającymi się silnikami wycieraczek, regulatorem napięcia czy większa niż normalnie korozją alternatora. Największym problem występował w egzemplarzach z 1999 roku. Silniki benzynowe o pojemności 1,6 l, musiały mieć przeprogramowaną jednostkę sterującą silnika, gdyż ten tracił moc. Warto jednak było walczyć z usterkami, gdyż w 2003 roku Focus I zajął pierwsze miejsce w rankingu niezawodności niemieckiego TÜV wśród aut w wieku do trzech lat. Do tej pory reprezentujący Forda w segmencie C samochód, cieszy się bardzo dobrymi opiniami odnośnie dynamiki jazdy oraz awaryjności.

3.82
Ocena na postawie 298 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Focus
Produkcja od1998
Produkcja do2004

Wybrane wersje Ford Focus 1 generacji

Inne generacje Ford Focus

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (277)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 14

Ford Focus 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Pierwszy dzień wyścigu Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie