Ford Focus 2 generacji

Generacja
Ford Focus 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Druga generacja Focusa zadebiutowała na rynku w 2004 roku. Była ona oparta na tej samej platformie, co Volvo S40, V50, C70 oraz Mazda 3. Opracowanie wspólnej bazy dla wielu modeli pozwoliło na obniżenie ich cen.

Można śmiało uznać, że Focus II jest stylistyczną ewolucją poprzedniej generacji. Sylwetka pozostała dynamiczna, przednie światła nieco się zaokrągliły, ale wciąż nawiązywały do zasad New Edge. Tylne lampy nie zmieniły swojego położenia i nadal były umieszczone na wysokości wzroku kierowców. Niektórzy krytykują Forda za zbyt dużą zachowawczość przy projektowaniu nowej generacji tego kompaktu. W końcu Focus I był w stosunku do Escorta ogromnym skokiem naprzód, tu natomiast nie było niespodzianek. Dla osób szukających dynamicznego pojazdu z segmentu C, szczególnym rozczarowaniem mogło być wnętrze nowego Forda. Mimo, że wykonane z lepszych materiałów niż w pierwszej generacji, było ono zaprojektowane znacznie bardziej zachowawczo. Bardzo mocno nawiązywało ono do tego, co mogliśmy znaleźć w znacznie dojrzalszym modelu Mondeo.

Silniki napędzające nową generację Focusa to mieszanka tego, co mogliśmy znaleźć we wcześniejszym pokoleniu kompaktowego Forda, z kilkoma nowościami. Jednak nawet znane już jednostki zostały poddane modyfikacjom. Przykładem tego mogą być motory o pojemnościach 1,4 l oraz 1,6 l. Zostały one również przemianowane z Zetec-SE na Duratec. Ponownie gama silników wypełniona była jednostkami benzynowymi, których pojemność zmieniała się kolejno od 1,4 l do 2,0 l co 200 cm3. Nieco więcej wydarzyło się wśród diesli. Teraz Focus był dostępny z trzema wariantami motorów wysokoprężnych: 1.6 l, 1,8l oraz 2,0 l Duratorq TDCi.

Ponieważ zawieszenie w pierwszej generacji Focusa cieszyło się bardzo dobrymi opiniami, zostało ono w bardzo podobnej formie, przeszczepione do kolejnej generacji kompaktu, oferując doskonałą jak na ten segment trakcję oraz komfortowe warunki podróżowania.

Ford podniósł wysoko poprzeczkę nie tylko w kategorii układów jezdnych, ale również bezpieczeństwa. W testach EuroNCAP Focus drugiej generacji zdobył 5 gwiazdek (maksymalna ilość) za bezpieczeństwo dorosłych oraz 4 na 5 w kategorii ochrony dzieci. Gorzej wyglądała sytuacja przy zderzeniu z pieszym. Tutaj wynik wyniósł dwie na pięć gwiazdek.

W 2008 roku na rynku pojawił się Focus po poprawkach stylistycznych. Face lifting został wykonany zgodnie z zasadami nowej metody projektowania Fordów – Kinetic Design. Był to kolejny krok w stronę dynamiki sylwetki samochodu, po New Edge. Całość została delikatnie przeprojektowana, jednak najistotniejsza zmiana dotyczyła przednich lamp. Ich kształt stał się bardziej pociągły niż wcześniej i w znacznym stopniu to właśnie one podkreślały dynamiczny wygląd samochodu. Wersja po face liftingu cieszy również lepszymi materiałami wnętrza. Do rodziny dostępnych przekładni dołączyła automatyczna skrzynia PowerShift.

Oprócz znanych z wcześniejszej generacji 3- i 5-drzwiowych hatchbacków, kombi oraz sedana, Ford postanowił tym razem przeprowadzić eksperyment i wprowadził do sprzedaży Focusa w wersji Coupe-Cabriolet. Za projekt nadwozia kompaktowego kabrioletu odpowiadało studio Pininfarina. W jego wytwórniach odbywał się też montaż tego modelu.

Innym nowicjuszem wśród dostępnych wersji Focusa była odmiana X Road. Jej produkcja była bardzo ograniczona i w związku z tym samochód ten nie zawitał na wiele rynków. X Road to nieco uterenowiona odmiana kompaktowego Forda, wyposażona w nadkola i atrapy zderzaków z czarnego tworzywa.

Jak i poprzednia generacja Focusa, tak i ta doczekała się mocniejszej odmiany ST. To za jej sprawą do gamy dostępnych silników trafiła również 2,5-litrowa jednostka benzynowa wyposażona w układ doładowania. 5-cylindrowy, rzędowy silnik generował 228 KM. Tak duża moc, połączeniu z agresywną stylistyką czyniła ten kompakt potencjalnym liderem segmentu hot hatchów, lecz prawdziwy król miał dopiero nadejść.

W 2008 roku przedstawiono światu drugą generację Forda Focusa RS. Doładowana, pięciocylindrowa jednostka benzynowa przekazywała teraz na przednie koła oszałamiające 305 KM. Ford wiedział, że stworzył niesamowity samochód, lecz sukces, jaki odniósł zaskoczył nawet producenta. W samych Niemczech konieczne było zwiększenie limitu sprzedaży z 1200 do 1600 egzemplarzy, by zaspokoić potrzeby rynku. Początkowo Ford planował, by RS był wyposażony w napęd na cztery koła, ale wynikający z tego rozwiązania wzrost masy niwelowałby każdą sekundę, zyskaną na torze dzięki lepszemu prowadzeniu wynikającemu z właściwości jezdnych samochodu z napędem na obie osie. Postanowiono zatem dopracować przedni napęd. Zastosowano więc specjalne kolumny MacPhersona, zwane RevoKnuckle, natomiast do redukcji siły pociągowej na kierownicy użyto systemu Automatic Torque Biasing LSD firmy Quaife. Ulepszenie prowadzenia Focusa RS okazało się na tyle skuteczne, że w testach jest on porównywany nie tylko z innymi przednionapędowymi hot hatchami, ale również z maszynami o napędzanych wszystkich kołach. To jednak wciąż nie był koniec możliwości Forda. W 2010 roku przedstawiono limitowaną do 500 egzemplarzy wersję RS 500, która cechowała się matową, czarną karoserią oraz większą mocą. Teraz doładowany silnik o pojemności 2,5 l, generował 350 KM.

Produkcja Focusa drugiej generacji zakończyła się w 2010 roku. Po raz kolejny Ford odniósł sukces. Ten kompakt cieszy się bardzo dobrymi opiniami odnośnie niezawodności. Bardzo chwalony jest za jakość wykonania zawieszenia, jednak kiedy już dochodzi jego napraw, są one dosyć kosztowne. Małą awaryjnością cechują się również jednostki benzynowe. Nie jest już tak dobrze z silnikami wysokoprężnymi.

3.88
Ocena na postawie 103 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Focus
Produkcja od2004
Produkcja do2008

Wybrane wersje Ford Focus 2 generacji

Inne generacje Ford Focus

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (56)

Przejdź do strony: 1 2 3

Ford Focus 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie