Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Ford Fiesta 2 generacji

Generacja
Ford Fiesta 2 generacji

Druga generacja Fiesty zawitała do salonów w 1983 roku. Plasujące się w segmencie B auto Forda nie różniło się znacznie rozmiarami od poprzedniej generacji. Do małej rewolucji doszło jednak w stylistyce. Kanciaste kształty zostały zastąpione nieco bardziej obłymi liniami, prostokątne lampy - bardziej zaokrąglonymi, dzięki czemu Fiesta II wyglądała przyjaźniej. Wzdłuż boków poprowadzono przetłoczoną linię, która czyniła sylwetkę małego Forda znacznie smuklejszą niż w przypadku poprzedniej generacji. Wnętrze, mimo że zmienione w stosunku do pierwszej Fiesty, wciąż było mało atrakcyjne.

Gama silników obejmowała przede wszystkim małe, oszczędne jednostki benzynowe. Były one jednak wystarczające dla niedużego samochodu. W 1984 roku jednostka o pojemności 1,3 l OHV została zastąpiona silnikiem o tej samej pojemności, serii CVH. Ta z kolei została dwa lata później wycofana z palety Fiesty, a na jej miejsce pojawił się motor o pojemności 1,4 l.

Nowość w Fieście stanowił silnik Diesla. Pierwsza generacja była napędzana jedynie jednostkami benzynowymi. 54-konny motor wysokoprężny, pochodzący z większego Escorta, miał pojemność 1,6 l i nie czynił z małego Forda demona prędkości, ale zapewniał spalanie na przyzwoitym poziomie.
Łącznie gama silników napędzających Fiestę obejmowała siedem jednostek: 6 benzynowych o pojemnościach 1,0 l, 1,1 l, dwie 1,3 l oraz 1,4 l i 1,6 l. Stawkę zamyka wyżej wspomniany diesel 1,6 l.
Ekonomiczne silniki to niejedyny krok Forda w stronę redukcji kosztów użytkowania samochodu. Oprócz 4- i 5-stopniowych ręcznych skrzyń biegów serii BC na pokład trafiała również przekładnia bezstopniowa CTX, znana z Fiata Uno. Pojawiła się w 1987 roku, czyli już u schyłku produkcji Fiesty II. Na dodatek Ford montował ją jedynie w komplecie z benzynowym silnikiem o pojemności 1,1 l. Bezstopniowa przekładnia w Fieście zapewniała przyzwoite osiągi oraz niskie spalanie, ale nie było to rozwiązanie bez wad. Kierowca podczas jazdy mógł odnieść wrażenie, że sprzęgło się ślizga, co w rzeczywistości było odczuciem wywołanym działaniem skrzyni CTX.

Fiesta doczekała się również mocniejszej odmiany. Model XR2 był wyposażony w poszerzone nadkola oraz stosunkowo mocną, 96-konną, benzynową jednostkę znaną z Forda Escorta XR3. Silnik o pojemności 1,6 l serii CVH sprzęgnięty z 5-stopniową przekładnią manualną został w 1986 roku zastąpiony przez słabszy, ale bardziej przyjazny środowisku motor z poprawionymi głowicami cylindrów i gaźnikiem.

Niestety, by nie robić wewnętrznej konkurencji dla Escorta, Fiesta nigdy nie była wyposażana fabrycznie w mocniejsze jednostki niż te znane z wersji XR2. Mimo to wielu tunerów niezależnych od Forda modyfikowało to auto. Chyba najbardziej znaną wzmocnioną wersją Fiesty jest 125-konny model firmy Turbo Technics. Zmiany przeprowadzone w samochodzie były na poziomie zadowalającym koncern Ford, więc podtrzymywał on gwarancję na egzemplarze przerabiane przez angielskiego tunera i wspierał dystrybucję pakietu sportowego.

Oprócz popularnej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka) ten kompaktowy Ford występował również w wersji van – z zabudowanymi tylnymi szybami. Odmiana przeznaczona może nie do przewozu dużych gabarytów, ale sprawdzająca się jako małe dostawcze auto, sprzedawana była przede wszystkim na rynku brytyjskim.

Produkcję Fiesty zakończono w 1989 roku. Okazała się ona trafionym modelem – przez cały okres produkcji była jednym z najlepiej sprzedających się w Europie Fordów.

Obecnie na polskim rynku aut używanych Fiesta drugiej generacji jest rzadko spotykana. Osoby, którym udało się nabyć tego małego Forda, chwalą go za przestronne jak na jego gabaryty wnętrze oraz bardzo dobrą dostępność części zamiennych. Dużą zaletą Fiesty II są również niskie koszty eksploatacji. Niestety, nawet w najmłodszych egzemplarzach tej generacji pojawia się korozja.

4.64
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1983
Produkcja do1989

Wybrane wersje Ford Fiesta 2 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (2)

Ford Fiesta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

STAG: Q&A ODCINEK 2

Nowy Ford Puma. Nie bój się zmiany na lepsze

... pozorom te najbardziej oczywiste różnice pomiędzy Fordem Puma, jakiego pamiętamy, a tym, który właśnie wjechał do salonów sprzedaży, wcale nie są najważniejsze! ... ^^^Od starej Pumy Ford odcina się grubą kreską, więc to ostatni moment, w którym ...

3 tygodnie temu

Ford przekonuje, że ich nowe filtry zabezpieczają przed wirusami

... Ford rozszerza ofertę na filtry kabinowe, które mają zabezpieczać m.in. przed koronawirusami. Można je zamontować w ramach organizowanej obecnie Akcji Klimatyzacji Dezynfekcji Pro. ... , zapachem spalin, pyłkami oraz agresywnymi gazami niż ...

miesiąc temu

Legendarny Ford RS200 trafi na aukcję. Jest praktycznie nowy

... RS200 to jeden z najbardziej pożądanych Fordów w historii. Świetnie zachowany egzemplarz, który jak dotąd przejechał niecałe 2 tysiące kilometrów, może być dobrą inwestycją. Chętni, by się o tym przekonać, powinni zainteresować się brytyjską ...

4 miesiące temu

Ford Fiesta R2 ma litrowy silnik i 200 koni. Powstała w Krakowie

... Ile można wycisnąć z małego silnika EcoBoost? Jak pokazuje przykład nowego Forda Fiesty R2 – zaskakująco dużo. Auto spełnia wymagania FIA i zostało przygotowane przez krakowski oddział M-Sport. ... Nowy Ford Fiesta R2 oparty jest na cywilnej ...

dawno temu

Test Forda Focusa Active Kombi: dla tych, którzy stronią od SUV-ów

... Wraz z nową generacją Focusa, Ford postanowił wzbogacić swoją ofertę o uterenowioną wersję Active. Tym samym dołączył do dosyć skromnego grona delikatnie podwyższonych kompaktów. Tylko czy można go już nazwać crossoverem? Pojechałem do Beskidu ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie