Ford Fiesta 2 generacji

Generacja
Ford Fiesta 2 generacji

Druga generacja Fiesty zawitała do salonów w 1983 roku. Plasujące się w segmencie B auto Forda nie różniło się znacznie rozmiarami od poprzedniej generacji. Do małej rewolucji doszło jednak w stylistyce. Kanciaste kształty zostały zastąpione nieco bardziej obłymi liniami, prostokątne lampy - bardziej zaokrąglonymi, dzięki czemu Fiesta II wyglądała przyjaźniej. Wzdłuż boków poprowadzono przetłoczoną linię, która czyniła sylwetkę małego Forda znacznie smuklejszą niż w przypadku poprzedniej generacji. Wnętrze, mimo że zmienione w stosunku do pierwszej Fiesty, wciąż było mało atrakcyjne.

Gama silników obejmowała przede wszystkim małe, oszczędne jednostki benzynowe. Były one jednak wystarczające dla niedużego samochodu. W 1984 roku jednostka o pojemności 1,3 l OHV została zastąpiona silnikiem o tej samej pojemności, serii CVH. Ta z kolei została dwa lata później wycofana z palety Fiesty, a na jej miejsce pojawił się motor o pojemności 1,4 l.

Nowość w Fieście stanowił silnik Diesla. Pierwsza generacja była napędzana jedynie jednostkami benzynowymi. 54-konny motor wysokoprężny, pochodzący z większego Escorta, miał pojemność 1,6 l i nie czynił z małego Forda demona prędkości, ale zapewniał spalanie na przyzwoitym poziomie.
Łącznie gama silników napędzających Fiestę obejmowała siedem jednostek: 6 benzynowych o pojemnościach 1,0 l, 1,1 l, dwie 1,3 l oraz 1,4 l i 1,6 l. Stawkę zamyka wyżej wspomniany diesel 1,6 l.
Ekonomiczne silniki to niejedyny krok Forda w stronę redukcji kosztów użytkowania samochodu. Oprócz 4- i 5-stopniowych ręcznych skrzyń biegów serii BC na pokład trafiała również przekładnia bezstopniowa CTX, znana z Fiata Uno. Pojawiła się w 1987 roku, czyli już u schyłku produkcji Fiesty II. Na dodatek Ford montował ją jedynie w komplecie z benzynowym silnikiem o pojemności 1,1 l. Bezstopniowa przekładnia w Fieście zapewniała przyzwoite osiągi oraz niskie spalanie, ale nie było to rozwiązanie bez wad. Kierowca podczas jazdy mógł odnieść wrażenie, że sprzęgło się ślizga, co w rzeczywistości było odczuciem wywołanym działaniem skrzyni CTX.

Fiesta doczekała się również mocniejszej odmiany. Model XR2 był wyposażony w poszerzone nadkola oraz stosunkowo mocną, 96-konną, benzynową jednostkę znaną z Forda Escorta XR3. Silnik o pojemności 1,6 l serii CVH sprzęgnięty z 5-stopniową przekładnią manualną został w 1986 roku zastąpiony przez słabszy, ale bardziej przyjazny środowisku motor z poprawionymi głowicami cylindrów i gaźnikiem.

Niestety, by nie robić wewnętrznej konkurencji dla Escorta, Fiesta nigdy nie była wyposażana fabrycznie w mocniejsze jednostki niż te znane z wersji XR2. Mimo to wielu tunerów niezależnych od Forda modyfikowało to auto. Chyba najbardziej znaną wzmocnioną wersją Fiesty jest 125-konny model firmy Turbo Technics. Zmiany przeprowadzone w samochodzie były na poziomie zadowalającym koncern Ford, więc podtrzymywał on gwarancję na egzemplarze przerabiane przez angielskiego tunera i wspierał dystrybucję pakietu sportowego.

Oprócz popularnej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka) ten kompaktowy Ford występował również w wersji van – z zabudowanymi tylnymi szybami. Odmiana przeznaczona może nie do przewozu dużych gabarytów, ale sprawdzająca się jako małe dostawcze auto, sprzedawana była przede wszystkim na rynku brytyjskim.

Produkcję Fiesty zakończono w 1989 roku. Okazała się ona trafionym modelem – przez cały okres produkcji była jednym z najlepiej sprzedających się w Europie Fordów.

Obecnie na polskim rynku aut używanych Fiesta drugiej generacji jest rzadko spotykana. Osoby, którym udało się nabyć tego małego Forda, chwalą go za przestronne jak na jego gabaryty wnętrze oraz bardzo dobrą dostępność części zamiennych. Dużą zaletą Fiesty II są również niskie koszty eksploatacji. Niestety, nawet w najmłodszych egzemplarzach tej generacji pojawia się korozja.

4.64
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1983
Produkcja do1989

Wybrane wersje Ford Fiesta 2 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (2)

Ford Fiesta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford Fiesta ST Edition ma regulowane zawieszenie. Powstanie 500 sztuk

... Ma regulowane zawieszenie i jest limitowana. To właściwie jej największe walory na tle standardowej Fiesty ST. Odmiana Edition ma też kilka dodatków, których zadaniem jest uatrakcyjnić wygląd. ... Powstanie tylko 500 sztuk na Europę, z czego aż ...

3 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Hyundai i20 N w oficjalnej zapowiedzi. Fiesta ST zyska mocnego rywala

... , sprzężony z 6-stopniową przekładnią automatyczną i mechanizmem różnicowym o ograniczonym uślizgu. Szczegóły powinniśmy poznać w najbliższych kilku tygodniach. Wiele wskazuje na to, że Ford Fiesta ST uznawany za jedną z najlepszych propozycji w ...

2 tygodnie temu

Volkswagen California 6.1 - konkurent od Forda sporo namieszał

... W zeszłym roku urlop spędziłem z Fordem Transitem Custom Nugget, który naprawdę zrobił na mnie wrażenie. Tym razem postanowiłem sprawdzić jego głównego konkurenta. ... , i przez ten okres udało mi się dostrzec wiele rozwiązań, które są genialne, ...

2 tygodnie temu

Hybryda dla każdego! Nowy Ford Kuga i jego "tercet elektryczny"

... oferuje swoim klientom samochód z aż pięcioma rodzajami napędu, w tym z trzema rodzajami hybrydy! Nic zatem dziwnego, że marka nazywa najnowszą Kugę "najbardziej zelektryfikowanym Fordem w historii". ... ^^^To wszystko brzmi odrobinę ...

2 miesiące temu

Ford zapowiada mocną Pumę ST. Debiut już we wrześniu

... O tym, że Puma ST powstanie, wiemy już od kilku dobrych miesięcy. Teraz producent pochwalił się oficjalną datą premiery zaplanowanej na 24 września. Właśnie wtedy poznamy sportowego crossovera, który dzięki pokrewieństwu z Fiestą ST może być ...

3 miesiące temu

Ford zakończył produkcję Fusiona. Mondeo pozostaje w ofercie

... Po 8 latach obecności na rynku Ford oficjalnie zakończył produkcję swojego popularnego sedana. Fusion, bo o o nim mowa, nie doczeka się bezpośredniego następcy. Marka zamierza skupić swoje wysiłki na crossoverach, SUV-ach i pojazdach ...

3 miesiące temu

Elektryczne auta nie takie ekologiczne. Pełne dane o emisji CO2

... Od dawna podejrzewaliście, że coś jest nie tak z ekologicznością samochodów elektrycznych? Szwedzi pokazali tę kwestię w nieco szerszym kontekście na przykładzie Polestara 2. Okazuje się, że przez kilka pierwszych lat właściciel elektrycznego ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie