Twoja opinia jest dla nas ważna. Powiedz, co sądzisz o Autokulcie.

Ford Fiesta 2 generacji

Generacja
Ford Fiesta 2 generacji

Druga generacja Fiesty zawitała do salonów w 1983 roku. Plasujące się w segmencie B auto Forda nie różniło się znacznie rozmiarami od poprzedniej generacji. Do małej rewolucji doszło jednak w stylistyce. Kanciaste kształty zostały zastąpione nieco bardziej obłymi liniami, prostokątne lampy - bardziej zaokrąglonymi, dzięki czemu Fiesta II wyglądała przyjaźniej. Wzdłuż boków poprowadzono przetłoczoną linię, która czyniła sylwetkę małego Forda znacznie smuklejszą niż w przypadku poprzedniej generacji. Wnętrze, mimo że zmienione w stosunku do pierwszej Fiesty, wciąż było mało atrakcyjne.

Gama silników obejmowała przede wszystkim małe, oszczędne jednostki benzynowe. Były one jednak wystarczające dla niedużego samochodu. W 1984 roku jednostka o pojemności 1,3 l OHV została zastąpiona silnikiem o tej samej pojemności, serii CVH. Ta z kolei została dwa lata później wycofana z palety Fiesty, a na jej miejsce pojawił się motor o pojemności 1,4 l.

Nowość w Fieście stanowił silnik Diesla. Pierwsza generacja była napędzana jedynie jednostkami benzynowymi. 54-konny motor wysokoprężny, pochodzący z większego Escorta, miał pojemność 1,6 l i nie czynił z małego Forda demona prędkości, ale zapewniał spalanie na przyzwoitym poziomie.
Łącznie gama silników napędzających Fiestę obejmowała siedem jednostek: 6 benzynowych o pojemnościach 1,0 l, 1,1 l, dwie 1,3 l oraz 1,4 l i 1,6 l. Stawkę zamyka wyżej wspomniany diesel 1,6 l.
Ekonomiczne silniki to niejedyny krok Forda w stronę redukcji kosztów użytkowania samochodu. Oprócz 4- i 5-stopniowych ręcznych skrzyń biegów serii BC na pokład trafiała również przekładnia bezstopniowa CTX, znana z Fiata Uno. Pojawiła się w 1987 roku, czyli już u schyłku produkcji Fiesty II. Na dodatek Ford montował ją jedynie w komplecie z benzynowym silnikiem o pojemności 1,1 l. Bezstopniowa przekładnia w Fieście zapewniała przyzwoite osiągi oraz niskie spalanie, ale nie było to rozwiązanie bez wad. Kierowca podczas jazdy mógł odnieść wrażenie, że sprzęgło się ślizga, co w rzeczywistości było odczuciem wywołanym działaniem skrzyni CTX.

Fiesta doczekała się również mocniejszej odmiany. Model XR2 był wyposażony w poszerzone nadkola oraz stosunkowo mocną, 96-konną, benzynową jednostkę znaną z Forda Escorta XR3. Silnik o pojemności 1,6 l serii CVH sprzęgnięty z 5-stopniową przekładnią manualną został w 1986 roku zastąpiony przez słabszy, ale bardziej przyjazny środowisku motor z poprawionymi głowicami cylindrów i gaźnikiem.

Niestety, by nie robić wewnętrznej konkurencji dla Escorta, Fiesta nigdy nie była wyposażana fabrycznie w mocniejsze jednostki niż te znane z wersji XR2. Mimo to wielu tunerów niezależnych od Forda modyfikowało to auto. Chyba najbardziej znaną wzmocnioną wersją Fiesty jest 125-konny model firmy Turbo Technics. Zmiany przeprowadzone w samochodzie były na poziomie zadowalającym koncern Ford, więc podtrzymywał on gwarancję na egzemplarze przerabiane przez angielskiego tunera i wspierał dystrybucję pakietu sportowego.

Oprócz popularnej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka) ten kompaktowy Ford występował również w wersji van – z zabudowanymi tylnymi szybami. Odmiana przeznaczona może nie do przewozu dużych gabarytów, ale sprawdzająca się jako małe dostawcze auto, sprzedawana była przede wszystkim na rynku brytyjskim.

Produkcję Fiesty zakończono w 1989 roku. Okazała się ona trafionym modelem – przez cały okres produkcji była jednym z najlepiej sprzedających się w Europie Fordów.

Obecnie na polskim rynku aut używanych Fiesta drugiej generacji jest rzadko spotykana. Osoby, którym udało się nabyć tego małego Forda, chwalą go za przestronne jak na jego gabaryty wnętrze oraz bardzo dobrą dostępność części zamiennych. Dużą zaletą Fiesty II są również niskie koszty eksploatacji. Niestety, nawet w najmłodszych egzemplarzach tej generacji pojawia się korozja.

4.64
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1983
Produkcja do1989

Wybrane wersje Ford Fiesta 2 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (2)

Ford Fiesta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford wstrzymał produkcję Fiesty w Kolonii. Na długo

... Ford kontynuuje przerwę produkcyjną w niemieckiej fabryce w Kolonii. Powstaje tam jeden z kluczowych modeli marki, jakim jest Fiesta. Sytuacja ma wrócić do normy dopiero pod koniec kwietnia. ... Portal Automobilwoche powołujący się na rzecznika ...

4 miesiące temu

Nowy Ford Mustang przycwałuje szybciej, niż się spodziewaliśmy?

... Siódma generacja kultowego auta typu pony car może zadebiutować już we wrześniu w Detroit. Sprzedaż ma ruszyć w przyszłym roku. ... ., kiedy zaprezentowano jego pierwszy egzemplarz. Także dlatego mówiło się, że już siódma generacja Forda ...

2 tygodnie temu

Ford pokazał odświeżoną Fiestę. Coś więcej niż tylko kosmetyka

... Ford odświeżył Fiestę, nazywając ją nową, choć to wciąż ta sama generacja. Patrząc na nadwozie, a tym bardziej wnętrze, można by rzec – kosmetyka. Jednak kluczowe są zmiany techniczne. ... Zmiany wizualne sami widzicie i myślę, że nietrudno ...

11 miesięcy temu

Test: Ford Mustang Mach-e GT vs Mach 1 – gdyby tylko nie nazwa

... Kiedy marzy wam się Ford, który ma powyżej 400 KM, 4,4 s do setki, jednorazowo przejedzie około 500 KM, a przy tym będzie przyciągał wzrok na ulicy i nie stać was na Forda GT, to oczywistym wyborem staje się Ford Mustang Mach. Tylko od niedawna ...

2 tygodnie temu

Test: Ford Grand Tourneo Connect - nie polegaj na pierwszym wrażeniu

... Ford i Volkswagen postanowili zawrzeć pakt już jakiś czas temu, ale teraz w końcu widać tego pierwsze owoce w postaci nowego Rangera i Amaroka oraz właśnie Tourneo Connecta. Z początku żałowałem, że przejął projekt nowego Caddy’ego, ale jest ...

tydzień temu

Nie będzie trzydrzwiowej wersji. To koniec pewnej epoki

... W pierwszej dekadzie XXI wieku trzydrzwiowe hatchbacki były obowiązkowym punktem w ofercie większości producentów. Dziś to wymierający gatunek. W zapomnienie odchodzi jeden z jego ostatnich przedstawicieli - Ford Fiesta. ... europejskich miast. ...

3 miesiące temu

Test: Fiesta ST vs Puma ST - tor obnażył różnicę

... Ford Puma ST i Ford Fiesta ST to technicznie prawie te same samochody. Napędza je ten sam silnik, elementy zawieszenie mają podobne rozwiązania, a wnętrza są identyczne. Czy w takim razie jeżdżą tak samo? Postanowiłem to sprawdzić, ale nie sam! ...

6 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Ford Tourneo Connect – gdzieś już to grali

... Nikt nie ukrywa, że nowy Ford Tourneo Connect to Volkswagen Caddy w innych ciuszkach, ale jest jeden element, który Ford zrobił po prostu lepiej. Oto, co oferuje nowy dostawczak. ... . Dlatego też firmy łączą siły, wypuszczając auta niezwykle ...

miesiąc temu

Ford z przestojami w Europie. Kilka fabryk wstrzymało działalność

... Europejskie fabryki Forda dołączają do grona zakładów poszkodowanych w związku z wojną w Ukrainie. Producent ogłosił czasowe wstrzymanie produkcji w kilku fabrykach co najmniej do końca tygodnia (27 marca). ... stosowanych w kierownicach. Ford ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie