Ford Fiesta 2 generacji

Generacja
Ford Fiesta 2 generacji

Druga generacja Fiesty zawitała do salonów w 1983 roku. Plasujące się w segmencie B auto Forda nie różniło się znacznie rozmiarami od poprzedniej generacji. Do małej rewolucji doszło jednak w stylistyce. Kanciaste kształty zostały zastąpione nieco bardziej obłymi liniami, prostokątne lampy - bardziej zaokrąglonymi, dzięki czemu Fiesta II wyglądała przyjaźniej. Wzdłuż boków poprowadzono przetłoczoną linię, która czyniła sylwetkę małego Forda znacznie smuklejszą niż w przypadku poprzedniej generacji. Wnętrze, mimo że zmienione w stosunku do pierwszej Fiesty, wciąż było mało atrakcyjne.

Gama silników obejmowała przede wszystkim małe, oszczędne jednostki benzynowe. Były one jednak wystarczające dla niedużego samochodu. W 1984 roku jednostka o pojemności 1,3 l OHV została zastąpiona silnikiem o tej samej pojemności, serii CVH. Ta z kolei została dwa lata później wycofana z palety Fiesty, a na jej miejsce pojawił się motor o pojemności 1,4 l.

Nowość w Fieście stanowił silnik Diesla. Pierwsza generacja była napędzana jedynie jednostkami benzynowymi. 54-konny motor wysokoprężny, pochodzący z większego Escorta, miał pojemność 1,6 l i nie czynił z małego Forda demona prędkości, ale zapewniał spalanie na przyzwoitym poziomie.
Łącznie gama silników napędzających Fiestę obejmowała siedem jednostek: 6 benzynowych o pojemnościach 1,0 l, 1,1 l, dwie 1,3 l oraz 1,4 l i 1,6 l. Stawkę zamyka wyżej wspomniany diesel 1,6 l.
Ekonomiczne silniki to niejedyny krok Forda w stronę redukcji kosztów użytkowania samochodu. Oprócz 4- i 5-stopniowych ręcznych skrzyń biegów serii BC na pokład trafiała również przekładnia bezstopniowa CTX, znana z Fiata Uno. Pojawiła się w 1987 roku, czyli już u schyłku produkcji Fiesty II. Na dodatek Ford montował ją jedynie w komplecie z benzynowym silnikiem o pojemności 1,1 l. Bezstopniowa przekładnia w Fieście zapewniała przyzwoite osiągi oraz niskie spalanie, ale nie było to rozwiązanie bez wad. Kierowca podczas jazdy mógł odnieść wrażenie, że sprzęgło się ślizga, co w rzeczywistości było odczuciem wywołanym działaniem skrzyni CTX.

Fiesta doczekała się również mocniejszej odmiany. Model XR2 był wyposażony w poszerzone nadkola oraz stosunkowo mocną, 96-konną, benzynową jednostkę znaną z Forda Escorta XR3. Silnik o pojemności 1,6 l serii CVH sprzęgnięty z 5-stopniową przekładnią manualną został w 1986 roku zastąpiony przez słabszy, ale bardziej przyjazny środowisku motor z poprawionymi głowicami cylindrów i gaźnikiem.

Niestety, by nie robić wewnętrznej konkurencji dla Escorta, Fiesta nigdy nie była wyposażana fabrycznie w mocniejsze jednostki niż te znane z wersji XR2. Mimo to wielu tunerów niezależnych od Forda modyfikowało to auto. Chyba najbardziej znaną wzmocnioną wersją Fiesty jest 125-konny model firmy Turbo Technics. Zmiany przeprowadzone w samochodzie były na poziomie zadowalającym koncern Ford, więc podtrzymywał on gwarancję na egzemplarze przerabiane przez angielskiego tunera i wspierał dystrybucję pakietu sportowego.

Oprócz popularnej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka) ten kompaktowy Ford występował również w wersji van – z zabudowanymi tylnymi szybami. Odmiana przeznaczona może nie do przewozu dużych gabarytów, ale sprawdzająca się jako małe dostawcze auto, sprzedawana była przede wszystkim na rynku brytyjskim.

Produkcję Fiesty zakończono w 1989 roku. Okazała się ona trafionym modelem – przez cały okres produkcji była jednym z najlepiej sprzedających się w Europie Fordów.

Obecnie na polskim rynku aut używanych Fiesta drugiej generacji jest rzadko spotykana. Osoby, którym udało się nabyć tego małego Forda, chwalą go za przestronne jak na jego gabaryty wnętrze oraz bardzo dobrą dostępność części zamiennych. Dużą zaletą Fiesty II są również niskie koszty eksploatacji. Niestety, nawet w najmłodszych egzemplarzach tej generacji pojawia się korozja.

4.64
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1983
Produkcja do1989

Wybrane wersje Ford Fiesta 2 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (2)

Ford Fiesta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Ford Mondeo Hybrid Kombi: ekologia nieco przyćmiła jego zalety

... Obecna generacja Forda Mondeo gości na rynku już od 5 lat i po tym czasie producent zdecydował się na lifting. Jedną z nowości jest oferowanie wersji hybrydowej jako kombi. Takie zestawienie powinno zaowocować niemal idealnym autem rodzinnym na ...

wczoraj

Fordy Puma, Kuga i Explorer w Polsce. Co przyniesie przyszłość?

... 5 grudnia odbyła się polska premiera 3 ważnych modeli Forda, które do oferty wejdą w 2020 roku. Są to miejski crossover Puma, kompaktowy SUV o znanej nazwie Kuga oraz największe auto osobowe marki - pełnowymiarowy SUV Explorer. Dowiedzieliśmy ...

2 dni temu

Ford Focus Active teraz także w topowej wersji Vignale

... Active to jedna z ciekawszych odmian nowego Forda Focusa, która dzięki większemu prześwitowi i dodatkowym osłonom nadwozia prezentuje się całkiem bojowo. Jest to wariant, który w wielu przypadkach ... Vignale to nazwa zarezerwowana dla najlepiej ...

2 dni temu

Replika Forda GT40 z filmu "Le Mans ‘66” na sprzedaż

... Większość osób wzdryga się na słowo "replika”, widząc przed oczami nieudolne próby naśladowania superaut, które mocno odstają od oryginałów. Inaczej jest jednak w przypadku filmowego Forda GT40 ... Pierwsze emocje po długo oczekiwanym filmie "Le ...

2 tygodnie temu

"Miękkie" hybrydy w Fieście i Focusie. Ford szykuje garść premier

... Ford może i zrezygnował z obecności na salonie samochodowym w Genewie, ale nie oznacza to, że nie ma się czym pochwalić. 2 kwietnia organizuje on galę, podczas której zaprezentowane zostaną hybrydowe i elektryczne nowości. Marka podzieliła się ...

9 miesięcy temu

Ford Ranger Raptor: test sportowego samochodu terenowego

... sportowy Forda, a że jest akurat pick-upem... po prostu tak wyszło. Jedno wiem na pewno – znalazłem swoje auto marzeń! ... 1938 ^^^Ford Ranger Raptor, to samochód, na którego test w tym roku czekałem najbardziej. Byłem ciekaw nie tylko prac ...

2 tygodnie temu

Ford Fiesta R2 ma litrowy silnik i 200 koni. Powstała w Krakowie

... Ile można wycisnąć z małego silnika EcoBoost? Jak pokazuje przykład nowego Forda Fiesty R2 – zaskakująco dużo. Auto spełnia wymagania FIA i zostało przygotowane przez krakowski oddział M-Sport. ... Nowy Ford Fiesta R2 oparty jest na cywilnej ...

dawno temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

9 miesięcy temu

Ford Puma powrócił i teraz jest kompaktowym crossoverem

... Pamiętacie Forda Pumę z lat 90.? Wrócił, ale w innej formie. Podobnie jak wcześniej jest spokrewniony z Fordem Fiestą, jednak tym razem to kompaktowy crossover. Ma też gadżety, które wyróżniają go na tle konkurencji. ... nawiązuje do poprzednika ...

5 miesięcy temu

Ile w Polsce zapłacimy za Forda Pumę i nową Kugę? Szacujemy ceny

... Z niecierpliwością czekamy na najnowsze modele typu SUV od Forda. Crossover Puma może szturmem wejść na polski rynek, a Kuga i tak już ma mocną pozycję. Może mieć jeszcze mocniejszą, bo stylistycznie nowa generacja to wielki progres. Również ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie