Ford Fiesta 3 generacji

Generacja
Ford Fiesta 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Trzecia generacja Forda Fiesty, oznaczona symbolem BE-13, została przedstawiona w 1988 roku. Do produkcji małe auto Forda weszło w lutym następnego roku. Tak jak druga generacja od pierwszej, tak i trzecia od drugiej różniła się nieznacznie. Oczywiście nie można uznać tego za facelifting, ponieważ była to nowa konstrukcja, ale Fiesta III to raczej ewolucja niż rewolucja w stylistyce.

Najważniejsze, co odróżniało nową odsłonę tego auta od poprzedniej, to dostępność wersji 5-drzwiowej. Wprowadzenie nadwozia ze zwiększoną liczbą drzwi było bardzo rozsądnym posunięciem koncernu Ford. Fiesta stała się dzięki temu bardziej konkurencyjna wobec swoich rywali, takich jak Opel Corsa, Fiat Uno czy Peugeot 205, które już wcześniej oferowały wygodniejsze w użytkowaniu rozwiązanie z drzwiami dla pasażerów tylnej kanapy.

Zmiany nastąpiły również w jednostkach napędowych. Diesel, który w poprzedniej generacji był nowością, teraz urósł o 0,2 l, osiągając pojemność 1,8 l. Jednostka wysokoprężna rozwijała teraz moc 60 KM. Inne znaczące zmiany zostały dokonane w części motorów benzynowych. Mniejsze silniki, o pojemnościach 1,0, 1,1 i 1,3 l, zostały poprawione. Rodzina jednostek CVH została przeszczepiona z Fiesty II do trzeciej generacji bez większych zmian.

W 1991 roku (dwa lata po rozpoczęciu produkcji) w gamie dostępnych jednostek modelu Fiesta pojawiły się silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Przez cały okres produkcji Fiesta III nieprzerwanie ewoluowała. Mimo że duże zmiany w tym modelu wprowadzono tylko raz, przez wnętrze małego Forda przewinęły się aż trzy różne kierownice (zmieniane w 1992, 1994 i 1995 roku). Bardziej radykalne zmiany nastąpiły w 1994 roku. Zmodyfikowano wówczas konstrukcję samochodu. Był to zabieg mający na celu poprawę bezpieczeństwa. Do odmian z jednostkami benzynowymi wprowadzono nowe immobilisery. Delikatny lifting przeszły zderzaki, fotele oraz lusterka boczne. Kupujący mogli teraz wybierać felgi spośród nowych wzorów.

Fiesta III nie musiała czekać, jak jej poprzedniczka, na usportowioną odmianę. Już w 1989 roku wystartowała produkcja wersji XR2i. Początkowo mocniejszy, mały Ford wyposażony był w 8-zaworową jednostkę CVH, ale w 1992 roku zastąpił ją 16-zaworowy Zetec o pojemności 1,8 l. 130-konny silnik zapożyczono z produkowanego wtedy Forda Escorta XR3i. Co ciekawe, Fiesta RS1800 (bo tak nazwana została odmiana z wolnossącym silnikiem 1,8 l) nie była bezpośrednio pochodną od XR2i. Wcześniej, w 1990 roku, czyli rok po wersji XR2i, Ford wprowadził do produkcji Fiestę RS Turbo. Było to lekkie auto napędzane doładowanym silnikiem CVH o pojemności 1,6 l. Miał on mniejszy stopień sprężania niż ta sama jednostka w XR2i, ale dzięki turbinie Garrett T2 rozwijał o 29 KM więcej.

W 1994 roku razem ze zmianami w podstawowym modelu zmodyfikowano usportowioną odmianę Fiesty. Mały Ford w odmianie XR2i stracił bardziej sportowy wygląd oraz część mocy.
Fiesta III była ogromnym sukcesem Forda – tylko przez pierwsze dwa lata produkcji sprzedano milion egzemplarzy. Mimo wejścia na rynek kolejnej generacji w 1995 roku mały Ford był nieprzerwanie sprzedawany aż do 1997 roku jako Fiesta Classic.

Fiesta posłużyła również jako podstawa do stworzenia auta dostawczego – Forda Couriera. Mała furgonetka była produkowana od 1991 roku.

Trzecia generacja Fiesty jest znacznie popularniejsza na polskim rynku aut używanych niż jej poprzedniczka. Co za tym idzie, jeszcze łatwiej dostać części zamienne. Do tej pory cenione są niska awaryjność i dobry układ hamulcowy tego Forda. Szeroka gama jednostek napędowych o małych pojemnościach sprawia, że nie trzeba się szczególnie martwić o spalanie, jednak należy się liczyć z przeciętną dynamiką jazdy (wyłączając usportowione wersje specjalne). Mimo bezawaryjności strony mechanicznej Fiesta III generacji nie zachwyca obecnym stanem nadwozia większości egzemplarzy używanych.

3.35
Ocena na postawie 87 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1989
Produkcja do1996

Wybrane wersje Ford Fiesta 3 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (61)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Ford Fiesta 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Fordy Puma, Kuga i Explorer w Polsce. Co przyniesie przyszłość?

... 5 grudnia odbyła się polska premiera 3 ważnych modeli Forda, które do oferty wejdą w 2020 roku. Są to miejski crossover Puma, kompaktowy SUV o znanej nazwie Kuga oraz największe auto osobowe marki - pełnowymiarowy SUV Explorer. Dowiedzieliśmy ...

6 dni temu

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Ford Mondeo Hybrid Kombi: ekologia nieco przyćmiła jego zalety

... Obecna generacja Forda Mondeo gości na rynku już od 5 lat i po tym czasie producent zdecydował się na lifting. Jedną z nowości jest oferowanie wersji hybrydowej jako kombi. Takie zestawienie powinno zaowocować niemal idealnym autem rodzinnym na ...

5 dni temu

Ford Focus Active teraz także w topowej wersji Vignale

... Active to jedna z ciekawszych odmian nowego Forda Focusa, która dzięki większemu prześwitowi i dodatkowym osłonom nadwozia prezentuje się całkiem bojowo. Jest to wariant, który w wielu przypadkach ... Vignale to nazwa zarezerwowana dla najlepiej ...

6 dni temu

Replika Forda GT40 z filmu "Le Mans ‘66” na sprzedaż

... Większość osób wzdryga się na słowo "replika”, widząc przed oczami nieudolne próby naśladowania superaut, które mocno odstają od oryginałów. Inaczej jest jednak w przypadku filmowego Forda GT40 ... Pierwsze emocje po długo oczekiwanym filmie "Le ...

2 tygodnie temu

Ford Fiesta R2 ma litrowy silnik i 200 koni. Powstała w Krakowie

... Ile można wycisnąć z małego silnika EcoBoost? Jak pokazuje przykład nowego Forda Fiesty R2 – zaskakująco dużo. Auto spełnia wymagania FIA i zostało przygotowane przez krakowski oddział M-Sport. ... Nowy Ford Fiesta R2 oparty jest na cywilnej ...

dawno temu

Ford Ranger Raptor: test sportowego samochodu terenowego

... sportowy Forda, a że jest akurat pick-upem... po prostu tak wyszło. Jedno wiem na pewno – znalazłem swoje auto marzeń! ... 1938 ^^^Ford Ranger Raptor to samochód, na którego test w tym roku czekałem najbardziej. Byłem ciekaw nie tylko prac ...

2 tygodnie temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

3 tygodnie temu

"Miękkie" hybrydy w Fieście i Focusie. Ford szykuje garść premier

... Ford może i zrezygnował z obecności na salonie samochodowym w Genewie, ale nie oznacza to, że nie ma się czym pochwalić. 2 kwietnia organizuje on galę, podczas której zaprezentowane zostaną hybrydowe i elektryczne nowości. Marka podzieliła się ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie