Ford Fiesta 3 generacji

Generacja
Ford Fiesta 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Trzecia generacja Forda Fiesty, oznaczona symbolem BE-13, została przedstawiona w 1988 roku. Do produkcji małe auto Forda weszło w lutym następnego roku. Tak jak druga generacja od pierwszej, tak i trzecia od drugiej różniła się nieznacznie. Oczywiście nie można uznać tego za facelifting, ponieważ była to nowa konstrukcja, ale Fiesta III to raczej ewolucja niż rewolucja w stylistyce.

Najważniejsze, co odróżniało nową odsłonę tego auta od poprzedniej, to dostępność wersji 5-drzwiowej. Wprowadzenie nadwozia ze zwiększoną liczbą drzwi było bardzo rozsądnym posunięciem koncernu Ford. Fiesta stała się dzięki temu bardziej konkurencyjna wobec swoich rywali, takich jak Opel Corsa, Fiat Uno czy Peugeot 205, które już wcześniej oferowały wygodniejsze w użytkowaniu rozwiązanie z drzwiami dla pasażerów tylnej kanapy.

Zmiany nastąpiły również w jednostkach napędowych. Diesel, który w poprzedniej generacji był nowością, teraz urósł o 0,2 l, osiągając pojemność 1,8 l. Jednostka wysokoprężna rozwijała teraz moc 60 KM. Inne znaczące zmiany zostały dokonane w części motorów benzynowych. Mniejsze silniki, o pojemnościach 1,0, 1,1 i 1,3 l, zostały poprawione. Rodzina jednostek CVH została przeszczepiona z Fiesty II do trzeciej generacji bez większych zmian.

W 1991 roku (dwa lata po rozpoczęciu produkcji) w gamie dostępnych jednostek modelu Fiesta pojawiły się silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Przez cały okres produkcji Fiesta III nieprzerwanie ewoluowała. Mimo że duże zmiany w tym modelu wprowadzono tylko raz, przez wnętrze małego Forda przewinęły się aż trzy różne kierownice (zmieniane w 1992, 1994 i 1995 roku). Bardziej radykalne zmiany nastąpiły w 1994 roku. Zmodyfikowano wówczas konstrukcję samochodu. Był to zabieg mający na celu poprawę bezpieczeństwa. Do odmian z jednostkami benzynowymi wprowadzono nowe immobilisery. Delikatny lifting przeszły zderzaki, fotele oraz lusterka boczne. Kupujący mogli teraz wybierać felgi spośród nowych wzorów.

Fiesta III nie musiała czekać, jak jej poprzedniczka, na usportowioną odmianę. Już w 1989 roku wystartowała produkcja wersji XR2i. Początkowo mocniejszy, mały Ford wyposażony był w 8-zaworową jednostkę CVH, ale w 1992 roku zastąpił ją 16-zaworowy Zetec o pojemności 1,8 l. 130-konny silnik zapożyczono z produkowanego wtedy Forda Escorta XR3i. Co ciekawe, Fiesta RS1800 (bo tak nazwana została odmiana z wolnossącym silnikiem 1,8 l) nie była bezpośrednio pochodną od XR2i. Wcześniej, w 1990 roku, czyli rok po wersji XR2i, Ford wprowadził do produkcji Fiestę RS Turbo. Było to lekkie auto napędzane doładowanym silnikiem CVH o pojemności 1,6 l. Miał on mniejszy stopień sprężania niż ta sama jednostka w XR2i, ale dzięki turbinie Garrett T2 rozwijał o 29 KM więcej.

W 1994 roku razem ze zmianami w podstawowym modelu zmodyfikowano usportowioną odmianę Fiesty. Mały Ford w odmianie XR2i stracił bardziej sportowy wygląd oraz część mocy.
Fiesta III była ogromnym sukcesem Forda – tylko przez pierwsze dwa lata produkcji sprzedano milion egzemplarzy. Mimo wejścia na rynek kolejnej generacji w 1995 roku mały Ford był nieprzerwanie sprzedawany aż do 1997 roku jako Fiesta Classic.

Fiesta posłużyła również jako podstawa do stworzenia auta dostawczego – Forda Couriera. Mała furgonetka była produkowana od 1991 roku.

Trzecia generacja Fiesty jest znacznie popularniejsza na polskim rynku aut używanych niż jej poprzedniczka. Co za tym idzie, jeszcze łatwiej dostać części zamienne. Do tej pory cenione są niska awaryjność i dobry układ hamulcowy tego Forda. Szeroka gama jednostek napędowych o małych pojemnościach sprawia, że nie trzeba się szczególnie martwić o spalanie, jednak należy się liczyć z przeciętną dynamiką jazdy (wyłączając usportowione wersje specjalne). Mimo bezawaryjności strony mechanicznej Fiesta III generacji nie zachwyca obecnym stanem nadwozia większości egzemplarzy używanych.

3.35
Ocena na postawie 87 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1989
Produkcja do1996

Wybrane wersje Ford Fiesta 3 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (61)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Ford Fiesta 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Volvo XC40 T3 - idealne do miasta? Czy może za duże?

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. ...

2 miesiące temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Ford z rabatami do 32 tys. zł

... Salony Forda pozbywają się aut z rocznika 2020 oferując wysokie obniżki. Nawet decydując się na małą Fiestę lub Ecosporta możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto jednak mieć na uwadze, że rabaty dotyczą tylko poszczególnych wersji ...

miesiąc temu

Ford Fiesta ST Edition ma regulowane zawieszenie. Powstanie 500 sztuk

... Ma regulowane zawieszenie i jest limitowana. To właściwie jej największe walory na tle standardowej Fiesty ST. Odmiana Edition ma też kilka dodatków, których zadaniem jest uatrakcyjnić wygląd. ... Powstanie tylko 500 sztuk na Europę, z czego aż ...

4 miesiące temu

Używany Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014) – czy już poprawiony?

... Mondeo Mk 3 mocno popsuło opinię Fordowi. Jednak amerykański koncern nie poddał się i zareagował właściwie, tworząc zupełnie nowy model od podstaw i w taki sposób, by zrehabilitował się za poprzednie ... generacje. To się udało. Mondeo Mk 4 jest ...

miesiąc temu

Ford Transit z roku 2021 wyceniony. Jest nawet wersja na bezdroża

... Transit to marka sama w sobie. Praktyczny dostawczak cieszy się popularnością również w Polsce. Za ofertą Forda przemawia przede wszystkim "osobowy" charakter kabiny, wyposażenie i bogate możliwości konfiguracji nadwozia. ... poniżej: Ford ...

3 tygodnie temu

Pierwszy kontakt: Ford Mustang Mach-E - dlaczego nazwali go Mustang?

... Mało było w historii samochodów budzących tak jednoznaczne skojarzenia jak Ford Mustang. Gdy wymówi się tę nazwę, przed oczami od razu pojawia się klasyczne, amerykańskie coupe, a w uszach dudni dźwięk dużego, benzynowego silnika V8. Nowy ...

3 tygodnie temu

Hybryda dla każdego! Nowy Ford Kuga i jego "tercet elektryczny"

... oferuje swoim klientom samochód z aż pięcioma rodzajami napędu, w tym z trzema rodzajami hybrydy! Nic zatem dziwnego, że marka nazywa najnowszą Kugę "najbardziej zelektryfikowanym Fordem w historii". ... ^^^To wszystko brzmi odrobinę ...

5 miesięcy temu

Ford Puma ST wyceniony. Za osiągi trzeba słono zapłacić

... Ford wycenił Pumę ST - sportowego crossovera, który pod względem technicznym ma sporo wspólnego z mniejsza Fiestą ST. Jest od niej jednak zauważalnie droższy. Za podstawowe wydanie trzeba wyłożyć 125 tys. zł. ... dawką emocji. 38793 Wszystko za ...

3 miesiące temu

Ford zapowiada mocną Pumę ST. Debiut już we wrześniu

... O tym, że Puma ST powstanie, wiemy już od kilku dobrych miesięcy. Teraz producent pochwalił się oficjalną datą premiery zaplanowanej na 24 września. Właśnie wtedy poznamy sportowego crossovera, który dzięki pokrewieństwu z Fiestą ST może być ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie