Ford Fiesta 3 generacji

Generacja
Ford Fiesta 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Trzecia generacja Forda Fiesty, oznaczona symbolem BE-13, została przedstawiona w 1988 roku. Do produkcji małe auto Forda weszło w lutym następnego roku. Tak jak druga generacja od pierwszej, tak i trzecia od drugiej różniła się nieznacznie. Oczywiście nie można uznać tego za facelifting, ponieważ była to nowa konstrukcja, ale Fiesta III to raczej ewolucja niż rewolucja w stylistyce.

Najważniejsze, co odróżniało nową odsłonę tego auta od poprzedniej, to dostępność wersji 5-drzwiowej. Wprowadzenie nadwozia ze zwiększoną liczbą drzwi było bardzo rozsądnym posunięciem koncernu Ford. Fiesta stała się dzięki temu bardziej konkurencyjna wobec swoich rywali, takich jak Opel Corsa, Fiat Uno czy Peugeot 205, które już wcześniej oferowały wygodniejsze w użytkowaniu rozwiązanie z drzwiami dla pasażerów tylnej kanapy.

Zmiany nastąpiły również w jednostkach napędowych. Diesel, który w poprzedniej generacji był nowością, teraz urósł o 0,2 l, osiągając pojemność 1,8 l. Jednostka wysokoprężna rozwijała teraz moc 60 KM. Inne znaczące zmiany zostały dokonane w części motorów benzynowych. Mniejsze silniki, o pojemnościach 1,0, 1,1 i 1,3 l, zostały poprawione. Rodzina jednostek CVH została przeszczepiona z Fiesty II do trzeciej generacji bez większych zmian.

W 1991 roku (dwa lata po rozpoczęciu produkcji) w gamie dostępnych jednostek modelu Fiesta pojawiły się silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Przez cały okres produkcji Fiesta III nieprzerwanie ewoluowała. Mimo że duże zmiany w tym modelu wprowadzono tylko raz, przez wnętrze małego Forda przewinęły się aż trzy różne kierownice (zmieniane w 1992, 1994 i 1995 roku). Bardziej radykalne zmiany nastąpiły w 1994 roku. Zmodyfikowano wówczas konstrukcję samochodu. Był to zabieg mający na celu poprawę bezpieczeństwa. Do odmian z jednostkami benzynowymi wprowadzono nowe immobilisery. Delikatny lifting przeszły zderzaki, fotele oraz lusterka boczne. Kupujący mogli teraz wybierać felgi spośród nowych wzorów.

Fiesta III nie musiała czekać, jak jej poprzedniczka, na usportowioną odmianę. Już w 1989 roku wystartowała produkcja wersji XR2i. Początkowo mocniejszy, mały Ford wyposażony był w 8-zaworową jednostkę CVH, ale w 1992 roku zastąpił ją 16-zaworowy Zetec o pojemności 1,8 l. 130-konny silnik zapożyczono z produkowanego wtedy Forda Escorta XR3i. Co ciekawe, Fiesta RS1800 (bo tak nazwana została odmiana z wolnossącym silnikiem 1,8 l) nie była bezpośrednio pochodną od XR2i. Wcześniej, w 1990 roku, czyli rok po wersji XR2i, Ford wprowadził do produkcji Fiestę RS Turbo. Było to lekkie auto napędzane doładowanym silnikiem CVH o pojemności 1,6 l. Miał on mniejszy stopień sprężania niż ta sama jednostka w XR2i, ale dzięki turbinie Garrett T2 rozwijał o 29 KM więcej.

W 1994 roku razem ze zmianami w podstawowym modelu zmodyfikowano usportowioną odmianę Fiesty. Mały Ford w odmianie XR2i stracił bardziej sportowy wygląd oraz część mocy.
Fiesta III była ogromnym sukcesem Forda – tylko przez pierwsze dwa lata produkcji sprzedano milion egzemplarzy. Mimo wejścia na rynek kolejnej generacji w 1995 roku mały Ford był nieprzerwanie sprzedawany aż do 1997 roku jako Fiesta Classic.

Fiesta posłużyła również jako podstawa do stworzenia auta dostawczego – Forda Couriera. Mała furgonetka była produkowana od 1991 roku.

Trzecia generacja Fiesty jest znacznie popularniejsza na polskim rynku aut używanych niż jej poprzedniczka. Co za tym idzie, jeszcze łatwiej dostać części zamienne. Do tej pory cenione są niska awaryjność i dobry układ hamulcowy tego Forda. Szeroka gama jednostek napędowych o małych pojemnościach sprawia, że nie trzeba się szczególnie martwić o spalanie, jednak należy się liczyć z przeciętną dynamiką jazdy (wyłączając usportowione wersje specjalne). Mimo bezawaryjności strony mechanicznej Fiesta III generacji nie zachwyca obecnym stanem nadwozia większości egzemplarzy używanych.

3.35
Ocena na postawie 87 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1989
Produkcja do1996

Wybrane wersje Ford Fiesta 3 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (61)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Ford Fiesta 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford pokazał odświeżoną Fiestę. Coś więcej niż tylko kosmetyka

... Ford odświeżył Fiestę, nazywając ją nową, choć to wciąż ta sama generacja. Patrząc na nadwozie, a tym bardziej wnętrze, można by rzec – kosmetyka. Jednak kluczowe są zmiany techniczne. ... . Nowe wersje Fiesty wyposażone w system multimedialny ...

2 tygodnie temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Test: Ford Focus Sedan – niechciane dziecko Forda?

... Ciężko znaleźć go w konfiguratorze, niełatwo trafić do cennika, a jednak Ford ma w ofercie Focusa w wersji sedan. Po co? ... Ford Focus to świetny hatchback, który nawet w słabszych wersjach potrafi dać kierowcy bardzo dużo frajdy z jazdy – co ...

2 tygodnie temu

Ford Kuga - piękny i świetnie wyposażony SUV w hybrydzie Plug-in

... Nowy Ford Kuga to jeden z wiodących modeli Forda, mający spory udział w wolumenie sprzedaży aut tej marki. Dynamiczna sylwetka, świetne, hybrydowe silniki, potwierdzona testami niezawodność i komfortowe wnętrze to cechy, które uczyniły z Kugi ...

2 tygodnie temu

Miejski SUV Ford Puma – najlepszy crossover 2020 roku

... Nowy Ford Puma został wybrany najlepszym crossoverem 2020 roku! Sprawdź, jakie możliwości ma ten miejski SUV i ciesz się każdym kilometrem jazdy. ... poszczególnych segmentów. W segmencie B crossovery szturmem zdobywają rynek właśnie teraz, a ...

2 tygodnie temu

Ken Block sprzedaje swoje fordy. Wśród nich rzadki RS200 Evo

... Z początkiem 2021 roku drogi Kena Blocka i Forda oficjalnie się rozeszły. Kierowca zakończył współpracę z amerykańskim producentem, a teraz wystawił na sprzedaż 3 swoje auta - dwie Fiesty i jednego RS200. Jacyś chętni? ... zazwyczaj korzystał z ...

6 miesięcy temu

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. ...

10 miesięcy temu

Ford Bronco Raptor nadjeżdża. Wiemy, kiedy zadebiutuje

... Bronco to jedna z najgłośniejszych premier Forda w ostatnich latach. Niebawem doczeka się również ostrej, typowo terenowej wersji Raptor. Informacja została właśnie oficjalnie potwierdzona przez producenta wraz z planowaną datą debiutu. ... z ...

7 dni temu

Test: Ford Transit Trail AWD to raptor wśród transitów

... Wiecie, że Ford oferuje aż cztery różne modele o wspólnej nazwie Transit? Do tego niezliczoną liczbę wersji, co sprawia, że żadna z nich się nie wyróżnia wśród pozostałych. Wyjątek stanowi jednak odmiana Trail, która jest jak Raptor wśród ...

4 tygodnie temu

Postaw na outlet. Nowe modele Forda z atrakcyjnymi rabatami

... Sezon wakacyjny w pełni, a Polacy tłumnie ruszają na drogi. Urlop będzie przebiegać lepiej, jeśli wyruszysz nowym samochodem. Ford wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, oferując swoim klientom bezpieczne samochody w atrakcyjnych cenach w sam raz na ...

3 miesiące temu

Od Forda T po Mustanga Mach-E. 101-latek za kierownicą elektryka

... Od pierwszego seryjnie produkowanego auta po elektryczną przyszłość. Harold Baggott to 101-letni Brytyjczyk, który zaczynał od forda T, a niedawno miał okazję przejechać się jego elektrycznym potomkiem. Jakie były wrażenia? ... Harold Baggott to ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie