Ford Fiesta 3 generacji

Generacja
Ford Fiesta 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Trzecia generacja Forda Fiesty, oznaczona symbolem BE-13, została przedstawiona w 1988 roku. Do produkcji małe auto Forda weszło w lutym następnego roku. Tak jak druga generacja od pierwszej, tak i trzecia od drugiej różniła się nieznacznie. Oczywiście nie można uznać tego za facelifting, ponieważ była to nowa konstrukcja, ale Fiesta III to raczej ewolucja niż rewolucja w stylistyce.

Najważniejsze, co odróżniało nową odsłonę tego auta od poprzedniej, to dostępność wersji 5-drzwiowej. Wprowadzenie nadwozia ze zwiększoną liczbą drzwi było bardzo rozsądnym posunięciem koncernu Ford. Fiesta stała się dzięki temu bardziej konkurencyjna wobec swoich rywali, takich jak Opel Corsa, Fiat Uno czy Peugeot 205, które już wcześniej oferowały wygodniejsze w użytkowaniu rozwiązanie z drzwiami dla pasażerów tylnej kanapy.

Zmiany nastąpiły również w jednostkach napędowych. Diesel, który w poprzedniej generacji był nowością, teraz urósł o 0,2 l, osiągając pojemność 1,8 l. Jednostka wysokoprężna rozwijała teraz moc 60 KM. Inne znaczące zmiany zostały dokonane w części motorów benzynowych. Mniejsze silniki, o pojemnościach 1,0, 1,1 i 1,3 l, zostały poprawione. Rodzina jednostek CVH została przeszczepiona z Fiesty II do trzeciej generacji bez większych zmian.

W 1991 roku (dwa lata po rozpoczęciu produkcji) w gamie dostępnych jednostek modelu Fiesta pojawiły się silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Przez cały okres produkcji Fiesta III nieprzerwanie ewoluowała. Mimo że duże zmiany w tym modelu wprowadzono tylko raz, przez wnętrze małego Forda przewinęły się aż trzy różne kierownice (zmieniane w 1992, 1994 i 1995 roku). Bardziej radykalne zmiany nastąpiły w 1994 roku. Zmodyfikowano wówczas konstrukcję samochodu. Był to zabieg mający na celu poprawę bezpieczeństwa. Do odmian z jednostkami benzynowymi wprowadzono nowe immobilisery. Delikatny lifting przeszły zderzaki, fotele oraz lusterka boczne. Kupujący mogli teraz wybierać felgi spośród nowych wzorów.

Fiesta III nie musiała czekać, jak jej poprzedniczka, na usportowioną odmianę. Już w 1989 roku wystartowała produkcja wersji XR2i. Początkowo mocniejszy, mały Ford wyposażony był w 8-zaworową jednostkę CVH, ale w 1992 roku zastąpił ją 16-zaworowy Zetec o pojemności 1,8 l. 130-konny silnik zapożyczono z produkowanego wtedy Forda Escorta XR3i. Co ciekawe, Fiesta RS1800 (bo tak nazwana została odmiana z wolnossącym silnikiem 1,8 l) nie była bezpośrednio pochodną od XR2i. Wcześniej, w 1990 roku, czyli rok po wersji XR2i, Ford wprowadził do produkcji Fiestę RS Turbo. Było to lekkie auto napędzane doładowanym silnikiem CVH o pojemności 1,6 l. Miał on mniejszy stopień sprężania niż ta sama jednostka w XR2i, ale dzięki turbinie Garrett T2 rozwijał o 29 KM więcej.

W 1994 roku razem ze zmianami w podstawowym modelu zmodyfikowano usportowioną odmianę Fiesty. Mały Ford w odmianie XR2i stracił bardziej sportowy wygląd oraz część mocy.
Fiesta III była ogromnym sukcesem Forda – tylko przez pierwsze dwa lata produkcji sprzedano milion egzemplarzy. Mimo wejścia na rynek kolejnej generacji w 1995 roku mały Ford był nieprzerwanie sprzedawany aż do 1997 roku jako Fiesta Classic.

Fiesta posłużyła również jako podstawa do stworzenia auta dostawczego – Forda Couriera. Mała furgonetka była produkowana od 1991 roku.

Trzecia generacja Fiesty jest znacznie popularniejsza na polskim rynku aut używanych niż jej poprzedniczka. Co za tym idzie, jeszcze łatwiej dostać części zamienne. Do tej pory cenione są niska awaryjność i dobry układ hamulcowy tego Forda. Szeroka gama jednostek napędowych o małych pojemnościach sprawia, że nie trzeba się szczególnie martwić o spalanie, jednak należy się liczyć z przeciętną dynamiką jazdy (wyłączając usportowione wersje specjalne). Mimo bezawaryjności strony mechanicznej Fiesta III generacji nie zachwyca obecnym stanem nadwozia większości egzemplarzy używanych.

3.35
Ocena na postawie 87 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1989
Produkcja do1996

Wybrane wersje Ford Fiesta 3 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (61)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Ford Fiesta 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford wstrzymał produkcję Fiesty w Kolonii. Na długo

... Ford kontynuuje przerwę produkcyjną w niemieckiej fabryce w Kolonii. Powstaje tam jeden z kluczowych modeli marki, jakim jest Fiesta. Sytuacja ma wrócić do normy dopiero pod koniec kwietnia. ... Portal Automobilwoche powołujący się na rzecznika ...

3 miesiące temu

Pierwsza jazda: Ford Tourneo Connect – gdzieś już to grali

... Nikt nie ukrywa, że nowy Ford Tourneo Connect to Volkswagen Caddy w innych ciuszkach, ale jest jeden element, który Ford zrobił po prostu lepiej. Oto, co oferuje nowy dostawczak. ... . Dlatego też firmy łączą siły, wypuszczając auta niezwykle ...

4 dni temu

Ford pokazał odświeżoną Fiestę. Coś więcej niż tylko kosmetyka

... Ford odświeżył Fiestę, nazywając ją nową, choć to wciąż ta sama generacja. Patrząc na nadwozie, a tym bardziej wnętrze, można by rzec – kosmetyka. Jednak kluczowe są zmiany techniczne. ... . Nowe wersje Fiesty wyposażone w system multimedialny ...

10 miesięcy temu

Ford Focus – testuję auto widmo

... Czasem za ogromny sukces odpowiada konkretny ruch wykonany w dobrym momencie. W 1998 roku Ford podjął właśnie chyba jedną z najważniejszych i najlepszych swoich decyzji ostatniego półwiecza. Wprowadził na rynek Focusa. ... jak na nową generację ...

3 tygodnie temu

Ford zapowiada nowego Mustanga. Zachowa V8 i manualną skrzynię

... Wraz z debiutem elektrycznego Mustanga Mach-E wielu postawiło krzyżyk na amerykańskiej legendzie. Niesłusznie, gdyż jak się okazuje, Ford pracuje nad kolejną odsłoną spalinowego wydania, które zachowa swoje najlepsze cechy. ... Siódma generacja ...

3 tygodnie temu

Nie będzie trzydrzwiowej wersji. To koniec pewnej epoki

... W pierwszej dekadzie XXI wieku trzydrzwiowe hatchbacki były obowiązkowym punktem w ofercie większości producentów. Dziś to wymierający gatunek. W zapomnienie odchodzi jeden z jego ostatnich przedstawicieli - Ford Fiesta. ... europejskich miast. ...

2 miesiące temu

Ford ograniczy produkcję Focusa w Niemczech. Co dalej z fabryką?

... Przyszłość zakładów Forda w niemieckim Saarlouis stoi pod znakiem zapytania. Producent zamierza ograniczyć produkcję od sierpnia 2022 roku. Pracownicy obawiają się, że decyzja spowoduje nadwyżkę siły roboczej. ... O planach Forda donosi ...

3 tygodnie temu

Test: Fiesta ST vs Puma ST - tor obnażył różnicę

... Ford Puma ST i Ford Fiesta ST to technicznie prawie te same samochody. Napędza je ten sam silnik, elementy zawieszenie mają podobne rozwiązania, a wnętrza są identyczne. Czy w takim razie jeżdżą tak samo? Postanowiłem to sprawdzić, ale nie sam! ...

4 miesiące temu

Ford z przestojami w Europie. Kilka fabryk wstrzymało działalność

... Europejskie fabryki Forda dołączają do grona zakładów poszkodowanych w związku z wojną w Ukrainie. Producent ogłosił czasowe wstrzymanie produkcji w kilku fabrykach co najmniej do końca tygodnia (27 marca). ... stosowanych w kierownicach. Ford ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie