Ford Fiesta 4 generacji

Generacja
Ford Fiesta 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Fiesta czwartej generacji zadebiutowała w 1995 roku. Podobnie jak poprzednie pokolenia modelu była ona modyfikacją konstrukcji swojej poprzedniczki.

Poza wyglądem największą zmianą w stosunku do Fiesty III było zupełnie nowe zawieszenie. Inżynierowie Forda spisali się na medal, ponieważ nowy układ jezdny zagwarantował Fieście miejsce w czołówce najlepiej prowadzących się aut segmentu B.

Wygląd zewnętrzny Fiesty nie zmienił się znacząco. Wciąż było to auto o dyskretnej i prostej stylistyce. Na plus zmodyfikowano wnętrze. Deska rozdzielcza, drzwi i fotele, mimo że wciąż proste i tanie w wykonaniu, w nowej Fieście wyglądały lepiej niż we wcześniejszej generacji.

W gamie silników wraz z nową generacją pojawiły się dwie nowe jednostki Zetec – o pojemności 1,25 l
oraz 1,4 l. Niezmiennie w palecie dostępnych silników znajdował się tylko jeden diesel. Po wprowadzeniu modyfikacji znany już wcześniej wysokoprężny motor o pojemności 1,8 l trafił pod maski nowych Fiest jako Endura DE. Bez większych zmian pozostał silnik 1,3 l OHV. Na rynku brazylijskim dostępna była również jednostka o pojemności 1,0 l. Po raz pierwszy mały Ford trafił do salonów w RPA, Amerykanie musieli obejść się smakiem.

Ford Fiesta IV stał się podstawą do stworzenia małego coupé o nazwie Puma. Dzięki bardzo zbliżonej konstrukcji łatwo było podmienić silnik małego hatchbacka mocniejszą jednostką 1,7 VCT ze spokrewnionej Pumy.

W 1999 roku Ford przeprowadził facelifting modelu Fiesta obejmujący zmiany w stylistyce zgodne z designem New Edge. Był to nowy nurt stylistyczny wprowadzany przez koncern w większości modeli. Cechowały go ostre krawędzie, wielokąty w bryle nadwozia oraz często trójkątne światła. Często model produkowany od 1999 roku jest mylnie określany jako piąta generacja Fiesty (weszła ona do produkcji dopiero w 2002 roku).

Oprócz modyfikacji wyglądu w 1999 roku wprowadzono nową jednostkę 1,6i 16V Zetec. Była dostępna w odmianie modelu Zetec S. Mimo że 16-zaworową jednostkę Sigma montowano również w innych odmianach Fiesty, to tylko w tej wersji generowała ona 102 KM. Oprócz wzmocnionego silnika usportowiony hatchback dostał sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i lepszy układ hamulcowy, zapożyczony z Forda Pumy. Zetec S stał się bardzo popularnym samochodem wśród firm tuningowych.

Ogromnym sukcesem na rynkach indyjskim, południowoafrykańskim, brazylijskim, meksykańskim i chińskim okazała się Fiesta w wersji sedan. W większości z tych rejonów była ona sprzedawana jako Ford Ikon (zaprojektowany na rynek indyjski przy współpracy z Mahindrą), lecz była to wciąż ta sama konstrukcja.

Oprócz Pumy na Fieście czwartej generacji bazowała również kolejna generacja Couriera. Małego Forda z zasłoniętymi tylnymi oknami oraz zdemontowaną kanapą sprzedawano pod nazwą Fiesta Van. Była to dobra alternatywa dla dostawców w małych firmach, niepotrzebujących samochodu gabarytów Couriera.

Mały hatchback Forda sprzedawał się znakomicie, szczególnie w latach 1996-1998. Powtórzył on sukces poprzedniej generacji i przez pewien czas sprzedawany był równolegle z kolejną generacją aż do grudnia 2002 roku.

Do tej pory Fiesty IV pozostają samochodami o niskiej awaryjności. Duża dostępność części, w tym zmienników, czynią ten model tanim w eksploatacji. Do tego tradycyjna już w Fiestach gama ekonomicznych silników zapewnia niskie spalanie nawet w mieście. Najbardziej chwalona jest 75-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,25 l. Gwarantuje ona przyzwoite osiągi (szczególnie w porównaniu z mniejszymi dostępnymi silnikami), a jednocześnie nie obciąża zanadto portfela podczas wizyt na stacjach benzynowych. Niestety, ilość miejsca na tylnej kanapie sprawia, że o zakupie Fiesty IV można myśleć tylko pod warunkiem, że tylko okazyjnie będą nią jeździć więcej niż 2 osoby.

4.22
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Ford Fiesta 4 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Fiesta 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford pokazał odświeżoną Fiestę. Coś więcej niż tylko kosmetyka

... Ford odświeżył Fiestę, nazywając ją nową, choć to wciąż ta sama generacja. Patrząc na nadwozie, a tym bardziej wnętrze, można by rzec – kosmetyka. Jednak kluczowe są zmiany techniczne. ... Zmiany wizualne sami widzicie i myślę, że nietrudno ...

2 tygodnie temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Test: Ford Focus Sedan – niechciane dziecko Forda?

... Ciężko znaleźć go w konfiguratorze, niełatwo trafić do cennika, a jednak Ford ma w ofercie Focusa w wersji sedan. Po co? ... Ford Focus to świetny hatchback, który nawet w słabszych wersjach potrafi dać kierowcy bardzo dużo frajdy z jazdy – co ...

2 tygodnie temu

Ford Kuga - piękny i świetnie wyposażony SUV w hybrydzie Plug-in

... Nowy Ford Kuga to jeden z wiodących modeli Forda, mający spory udział w wolumenie sprzedaży aut tej marki. Dynamiczna sylwetka, świetne, hybrydowe silniki, potwierdzona testami niezawodność i komfortowe wnętrze to cechy, które uczyniły z Kugi ...

2 tygodnie temu

Miejski SUV Ford Puma – najlepszy crossover 2020 roku

... Nowy Ford Puma został wybrany najlepszym crossoverem 2020 roku! Sprawdź, jakie możliwości ma ten miejski SUV i ciesz się każdym kilometrem jazdy. ... poszczególnych segmentów. W segmencie B crossovery szturmem zdobywają rynek właśnie teraz, a ...

2 tygodnie temu

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. ...

10 miesięcy temu

Ford Bronco Raptor nadjeżdża. Wiemy, kiedy zadebiutuje

... Bronco to jedna z najgłośniejszych premier Forda w ostatnich latach. Niebawem doczeka się również ostrej, typowo terenowej wersji Raptor. Informacja została właśnie oficjalnie potwierdzona przez producenta wraz z planowaną datą debiutu. ...

5 dni temu

Ken Block sprzedaje swoje fordy. Wśród nich rzadki RS200 Evo

... Z początkiem 2021 roku drogi Kena Blocka i Forda oficjalnie się rozeszły. Kierowca zakończył współpracę z amerykańskim producentem, a teraz wystawił na sprzedaż 3 swoje auta - dwie Fiesty i jednego RS200. Jacyś chętni? ... zazwyczaj korzystał z ...

6 miesięcy temu

Test: Ford Transit Trail AWD to raptor wśród transitów

... Wiecie, że Ford oferuje aż cztery różne modele o wspólnej nazwie Transit? Do tego niezliczoną liczbę wersji, co sprawia, że żadna z nich się nie wyróżnia wśród pozostałych. Wyjątek stanowi jednak odmiana Trail, która jest jak Raptor wśród ...

4 tygodnie temu

Postaw na outlet. Nowe modele Forda z atrakcyjnymi rabatami

... Sezon wakacyjny w pełni, a Polacy tłumnie ruszają na drogi. Urlop będzie przebiegać lepiej, jeśli wyruszysz nowym samochodem. Ford wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, oferując swoim klientom bezpieczne samochody w atrakcyjnych cenach w sam raz na ...

2 miesiące temu

Pierwsza jazda: DS 4 to samochód, który kupisz oczami. Albo wcale

... Nowy DS 4 to dowód na to, że francuska marka nie pozostawia przypadkowi powodzenia swoich modeli. Podczas gdy dla części producentów wygląd auta wydaje się schodzić na dalszy plan, to w przypadku DS ... . W 2024 r. do tej gamy ma dołączyć ...

3 tygodnie temu

Od Forda T po Mustanga Mach-E. 101-latek za kierownicą elektryka

... Od pierwszego seryjnie produkowanego auta po elektryczną przyszłość. Harold Baggott to 101-letni Brytyjczyk, który zaczynał od forda T, a niedawno miał okazję przejechać się jego elektrycznym potomkiem. Jakie były wrażenia? ... Harold Baggott to ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie