Ford Fiesta 4 generacji

Generacja
Ford Fiesta 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Fiesta czwartej generacji zadebiutowała w 1995 roku. Podobnie jak poprzednie pokolenia modelu była ona modyfikacją konstrukcji swojej poprzedniczki.

Poza wyglądem największą zmianą w stosunku do Fiesty III było zupełnie nowe zawieszenie. Inżynierowie Forda spisali się na medal, ponieważ nowy układ jezdny zagwarantował Fieście miejsce w czołówce najlepiej prowadzących się aut segmentu B.

Wygląd zewnętrzny Fiesty nie zmienił się znacząco. Wciąż było to auto o dyskretnej i prostej stylistyce. Na plus zmodyfikowano wnętrze. Deska rozdzielcza, drzwi i fotele, mimo że wciąż proste i tanie w wykonaniu, w nowej Fieście wyglądały lepiej niż we wcześniejszej generacji.

W gamie silników wraz z nową generacją pojawiły się dwie nowe jednostki Zetec – o pojemności 1,25 l
oraz 1,4 l. Niezmiennie w palecie dostępnych silników znajdował się tylko jeden diesel. Po wprowadzeniu modyfikacji znany już wcześniej wysokoprężny motor o pojemności 1,8 l trafił pod maski nowych Fiest jako Endura DE. Bez większych zmian pozostał silnik 1,3 l OHV. Na rynku brazylijskim dostępna była również jednostka o pojemności 1,0 l. Po raz pierwszy mały Ford trafił do salonów w RPA, Amerykanie musieli obejść się smakiem.

Ford Fiesta IV stał się podstawą do stworzenia małego coupé o nazwie Puma. Dzięki bardzo zbliżonej konstrukcji łatwo było podmienić silnik małego hatchbacka mocniejszą jednostką 1,7 VCT ze spokrewnionej Pumy.

W 1999 roku Ford przeprowadził facelifting modelu Fiesta obejmujący zmiany w stylistyce zgodne z designem New Edge. Był to nowy nurt stylistyczny wprowadzany przez koncern w większości modeli. Cechowały go ostre krawędzie, wielokąty w bryle nadwozia oraz często trójkątne światła. Często model produkowany od 1999 roku jest mylnie określany jako piąta generacja Fiesty (weszła ona do produkcji dopiero w 2002 roku).

Oprócz modyfikacji wyglądu w 1999 roku wprowadzono nową jednostkę 1,6i 16V Zetec. Była dostępna w odmianie modelu Zetec S. Mimo że 16-zaworową jednostkę Sigma montowano również w innych odmianach Fiesty, to tylko w tej wersji generowała ona 102 KM. Oprócz wzmocnionego silnika usportowiony hatchback dostał sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i lepszy układ hamulcowy, zapożyczony z Forda Pumy. Zetec S stał się bardzo popularnym samochodem wśród firm tuningowych.

Ogromnym sukcesem na rynkach indyjskim, południowoafrykańskim, brazylijskim, meksykańskim i chińskim okazała się Fiesta w wersji sedan. W większości z tych rejonów była ona sprzedawana jako Ford Ikon (zaprojektowany na rynek indyjski przy współpracy z Mahindrą), lecz była to wciąż ta sama konstrukcja.

Oprócz Pumy na Fieście czwartej generacji bazowała również kolejna generacja Couriera. Małego Forda z zasłoniętymi tylnymi oknami oraz zdemontowaną kanapą sprzedawano pod nazwą Fiesta Van. Była to dobra alternatywa dla dostawców w małych firmach, niepotrzebujących samochodu gabarytów Couriera.

Mały hatchback Forda sprzedawał się znakomicie, szczególnie w latach 1996-1998. Powtórzył on sukces poprzedniej generacji i przez pewien czas sprzedawany był równolegle z kolejną generacją aż do grudnia 2002 roku.

Do tej pory Fiesty IV pozostają samochodami o niskiej awaryjności. Duża dostępność części, w tym zmienników, czynią ten model tanim w eksploatacji. Do tego tradycyjna już w Fiestach gama ekonomicznych silników zapewnia niskie spalanie nawet w mieście. Najbardziej chwalona jest 75-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,25 l. Gwarantuje ona przyzwoite osiągi (szczególnie w porównaniu z mniejszymi dostępnymi silnikami), a jednocześnie nie obciąża zanadto portfela podczas wizyt na stacjach benzynowych. Niestety, ilość miejsca na tylnej kanapie sprawia, że o zakupie Fiesty IV można myśleć tylko pod warunkiem, że tylko okazyjnie będą nią jeździć więcej niż 2 osoby.

4.22
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Ford Fiesta 4 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Fiesta 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Nowe Renault CLIO E-TECH Hybrid - wykorzystuje technologię z Formuły 1

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. ...

2 miesiące temu

Używany Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014) – czy już poprawiony?

... generacje. To się udało. Mondeo Mk 4 jest samochodem wyjątkowo udanym nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale i od strony eksploatacyjnej, choć jest znany z wielu bolączek. ... Mondeo Mk 3 mocno popsuło opinię Fordowi. Jednak amerykański ...

miesiąc temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Ford z rabatami do 32 tys. zł

... Salony Forda pozbywają się aut z rocznika 2020 oferując wysokie obniżki. Nawet decydując się na małą Fiestę lub Ecosporta możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto jednak mieć na uwadze, że rabaty dotyczą tylko poszczególnych wersji ...

miesiąc temu

Ford Fiesta ST Edition ma regulowane zawieszenie. Powstanie 500 sztuk

... Ma regulowane zawieszenie i jest limitowana. To właściwie jej największe walory na tle standardowej Fiesty ST. Odmiana Edition ma też kilka dodatków, których zadaniem jest uatrakcyjnić wygląd. ... Powstanie tylko 500 sztuk na Europę, z czego aż ...

4 miesiące temu

Ford Transit z roku 2021 wyceniony. Jest nawet wersja na bezdroża

... Transit to marka sama w sobie. Praktyczny dostawczak cieszy się popularnością również w Polsce. Za ofertą Forda przemawia przede wszystkim "osobowy" charakter kabiny, wyposażenie i bogate możliwości konfiguracji nadwozia. ... o ograniczonym ...

3 tygodnie temu

Pierwszy kontakt: Ford Mustang Mach-E - dlaczego nazwali go Mustang?

... Mało było w historii samochodów budzących tak jednoznaczne skojarzenia jak Ford Mustang. Gdy wymówi się tę nazwę, przed oczami od razu pojawia się klasyczne, amerykańskie coupe, a w uszach dudni dźwięk dużego, benzynowego silnika V8. Nowy ...

3 tygodnie temu

Ford Puma ST wyceniony. Za osiągi trzeba słono zapłacić

... Ford wycenił Pumę ST - sportowego crossovera, który pod względem technicznym ma sporo wspólnego z mniejsza Fiestą ST. Jest od niej jednak zauważalnie droższy. Za podstawowe wydanie trzeba wyłożyć 125 tys. zł. ... dawką emocji. 38793 Wszystko za ...

3 miesiące temu

Hybryda dla każdego! Nowy Ford Kuga i jego "tercet elektryczny"

... oferuje swoim klientom samochód z aż pięcioma rodzajami napędu, w tym z trzema rodzajami hybrydy! Nic zatem dziwnego, że marka nazywa najnowszą Kugę "najbardziej zelektryfikowanym Fordem w historii". ... ^^^To wszystko brzmi odrobinę ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie