Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Ford Fiesta 4 generacji

Generacja
Ford Fiesta 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Fiesta czwartej generacji zadebiutowała w 1995 roku. Podobnie jak poprzednie pokolenia modelu była ona modyfikacją konstrukcji swojej poprzedniczki.

Poza wyglądem największą zmianą w stosunku do Fiesty III było zupełnie nowe zawieszenie. Inżynierowie Forda spisali się na medal, ponieważ nowy układ jezdny zagwarantował Fieście miejsce w czołówce najlepiej prowadzących się aut segmentu B.

Wygląd zewnętrzny Fiesty nie zmienił się znacząco. Wciąż było to auto o dyskretnej i prostej stylistyce. Na plus zmodyfikowano wnętrze. Deska rozdzielcza, drzwi i fotele, mimo że wciąż proste i tanie w wykonaniu, w nowej Fieście wyglądały lepiej niż we wcześniejszej generacji.

W gamie silników wraz z nową generacją pojawiły się dwie nowe jednostki Zetec – o pojemności 1,25 l
oraz 1,4 l. Niezmiennie w palecie dostępnych silników znajdował się tylko jeden diesel. Po wprowadzeniu modyfikacji znany już wcześniej wysokoprężny motor o pojemności 1,8 l trafił pod maski nowych Fiest jako Endura DE. Bez większych zmian pozostał silnik 1,3 l OHV. Na rynku brazylijskim dostępna była również jednostka o pojemności 1,0 l. Po raz pierwszy mały Ford trafił do salonów w RPA, Amerykanie musieli obejść się smakiem.

Ford Fiesta IV stał się podstawą do stworzenia małego coupé o nazwie Puma. Dzięki bardzo zbliżonej konstrukcji łatwo było podmienić silnik małego hatchbacka mocniejszą jednostką 1,7 VCT ze spokrewnionej Pumy.

W 1999 roku Ford przeprowadził facelifting modelu Fiesta obejmujący zmiany w stylistyce zgodne z designem New Edge. Był to nowy nurt stylistyczny wprowadzany przez koncern w większości modeli. Cechowały go ostre krawędzie, wielokąty w bryle nadwozia oraz często trójkątne światła. Często model produkowany od 1999 roku jest mylnie określany jako piąta generacja Fiesty (weszła ona do produkcji dopiero w 2002 roku).

Oprócz modyfikacji wyglądu w 1999 roku wprowadzono nową jednostkę 1,6i 16V Zetec. Była dostępna w odmianie modelu Zetec S. Mimo że 16-zaworową jednostkę Sigma montowano również w innych odmianach Fiesty, to tylko w tej wersji generowała ona 102 KM. Oprócz wzmocnionego silnika usportowiony hatchback dostał sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i lepszy układ hamulcowy, zapożyczony z Forda Pumy. Zetec S stał się bardzo popularnym samochodem wśród firm tuningowych.

Ogromnym sukcesem na rynkach indyjskim, południowoafrykańskim, brazylijskim, meksykańskim i chińskim okazała się Fiesta w wersji sedan. W większości z tych rejonów była ona sprzedawana jako Ford Ikon (zaprojektowany na rynek indyjski przy współpracy z Mahindrą), lecz była to wciąż ta sama konstrukcja.

Oprócz Pumy na Fieście czwartej generacji bazowała również kolejna generacja Couriera. Małego Forda z zasłoniętymi tylnymi oknami oraz zdemontowaną kanapą sprzedawano pod nazwą Fiesta Van. Była to dobra alternatywa dla dostawców w małych firmach, niepotrzebujących samochodu gabarytów Couriera.

Mały hatchback Forda sprzedawał się znakomicie, szczególnie w latach 1996-1998. Powtórzył on sukces poprzedniej generacji i przez pewien czas sprzedawany był równolegle z kolejną generacją aż do grudnia 2002 roku.

Do tej pory Fiesty IV pozostają samochodami o niskiej awaryjności. Duża dostępność części, w tym zmienników, czynią ten model tanim w eksploatacji. Do tego tradycyjna już w Fiestach gama ekonomicznych silników zapewnia niskie spalanie nawet w mieście. Najbardziej chwalona jest 75-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,25 l. Gwarantuje ona przyzwoite osiągi (szczególnie w porównaniu z mniejszymi dostępnymi silnikami), a jednocześnie nie obciąża zanadto portfela podczas wizyt na stacjach benzynowych. Niestety, ilość miejsca na tylnej kanapie sprawia, że o zakupie Fiesty IV można myśleć tylko pod warunkiem, że tylko okazyjnie będą nią jeździć więcej niż 2 osoby.

4.22
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Ford Fiesta 4 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Fiesta 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford zapowiada mocną Pumę ST. Debiut już we wrześniu

... O tym, że Puma ST powstanie, wiemy już od kilku dobrych miesięcy. Teraz producent pochwalił się oficjalną datą premiery zaplanowanej na 24 września. Właśnie wtedy poznamy sportowego crossovera, który dzięki pokrewieństwu z Fiestą ST może być ...

6 dni temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Ford zakończył produkcję Fusiona. Mondeo pozostaje w ofercie

... Po 8 latach obecności na rynku Ford oficjalnie zakończył produkcję swojego popularnego sedana. Fusion, bo o o nim mowa, nie doczeka się bezpośredniego następcy. Marka zamierza skupić swoje wysiłki na crossoverach, SUV-ach i pojazdach ...

tydzień temu

Ford Transit Connect i Tourneo Connect debiutują w wersji Active

... Większy prześwit, dodatkowe osłony podwozia i atrakcyjniejszy wygląd. Praktyczne Fordy doczekały się wersji Active skierowanej do klientów, którym częściej zdarza się zjechać z utwardzonych szlaków. ... Całkiem niedawno Ford chwalił się modelami ...

3 tygodnie temu

Dziedzictwo Forda Bronco – samochód nie mniej istotny niż Mustang

... Choć Bronco jest modelem w Europie mało znanym, w połowie lat 60. był dla Forda nie mniej istotny niż Mustang. Miał dać Amerykanom to, co już dał Jeep, ale w lepszej formie. Miał być pierwszym masowym SUV-em. Dziś można powiedzieć, że stał się ...

miesiąc temu

Nowy Ford Focus RS może być hybrydą z napędem na 4 koła

... Nie od dziś wiadomo, że Ford pracuje nad nową generacją Focusa RS. Auto ma znacząco różnić się od poprzednika nie tylko pod względem wizualnym, lecz przede wszystkim technicznym. Jeśli wierzyć wstępnym doniesieniom, czeka nas prawdziwa rewolucja ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie