Twoja opinia jest dla nas ważna. Powiedz, co sądzisz o Autokulcie.

Ford Fiesta 4 generacji

Generacja
Ford Fiesta 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Fiesta czwartej generacji zadebiutowała w 1995 roku. Podobnie jak poprzednie pokolenia modelu była ona modyfikacją konstrukcji swojej poprzedniczki.

Poza wyglądem największą zmianą w stosunku do Fiesty III było zupełnie nowe zawieszenie. Inżynierowie Forda spisali się na medal, ponieważ nowy układ jezdny zagwarantował Fieście miejsce w czołówce najlepiej prowadzących się aut segmentu B.

Wygląd zewnętrzny Fiesty nie zmienił się znacząco. Wciąż było to auto o dyskretnej i prostej stylistyce. Na plus zmodyfikowano wnętrze. Deska rozdzielcza, drzwi i fotele, mimo że wciąż proste i tanie w wykonaniu, w nowej Fieście wyglądały lepiej niż we wcześniejszej generacji.

W gamie silników wraz z nową generacją pojawiły się dwie nowe jednostki Zetec – o pojemności 1,25 l
oraz 1,4 l. Niezmiennie w palecie dostępnych silników znajdował się tylko jeden diesel. Po wprowadzeniu modyfikacji znany już wcześniej wysokoprężny motor o pojemności 1,8 l trafił pod maski nowych Fiest jako Endura DE. Bez większych zmian pozostał silnik 1,3 l OHV. Na rynku brazylijskim dostępna była również jednostka o pojemności 1,0 l. Po raz pierwszy mały Ford trafił do salonów w RPA, Amerykanie musieli obejść się smakiem.

Ford Fiesta IV stał się podstawą do stworzenia małego coupé o nazwie Puma. Dzięki bardzo zbliżonej konstrukcji łatwo było podmienić silnik małego hatchbacka mocniejszą jednostką 1,7 VCT ze spokrewnionej Pumy.

W 1999 roku Ford przeprowadził facelifting modelu Fiesta obejmujący zmiany w stylistyce zgodne z designem New Edge. Był to nowy nurt stylistyczny wprowadzany przez koncern w większości modeli. Cechowały go ostre krawędzie, wielokąty w bryle nadwozia oraz często trójkątne światła. Często model produkowany od 1999 roku jest mylnie określany jako piąta generacja Fiesty (weszła ona do produkcji dopiero w 2002 roku).

Oprócz modyfikacji wyglądu w 1999 roku wprowadzono nową jednostkę 1,6i 16V Zetec. Była dostępna w odmianie modelu Zetec S. Mimo że 16-zaworową jednostkę Sigma montowano również w innych odmianach Fiesty, to tylko w tej wersji generowała ona 102 KM. Oprócz wzmocnionego silnika usportowiony hatchback dostał sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i lepszy układ hamulcowy, zapożyczony z Forda Pumy. Zetec S stał się bardzo popularnym samochodem wśród firm tuningowych.

Ogromnym sukcesem na rynkach indyjskim, południowoafrykańskim, brazylijskim, meksykańskim i chińskim okazała się Fiesta w wersji sedan. W większości z tych rejonów była ona sprzedawana jako Ford Ikon (zaprojektowany na rynek indyjski przy współpracy z Mahindrą), lecz była to wciąż ta sama konstrukcja.

Oprócz Pumy na Fieście czwartej generacji bazowała również kolejna generacja Couriera. Małego Forda z zasłoniętymi tylnymi oknami oraz zdemontowaną kanapą sprzedawano pod nazwą Fiesta Van. Była to dobra alternatywa dla dostawców w małych firmach, niepotrzebujących samochodu gabarytów Couriera.

Mały hatchback Forda sprzedawał się znakomicie, szczególnie w latach 1996-1998. Powtórzył on sukces poprzedniej generacji i przez pewien czas sprzedawany był równolegle z kolejną generacją aż do grudnia 2002 roku.

Do tej pory Fiesty IV pozostają samochodami o niskiej awaryjności. Duża dostępność części, w tym zmienników, czynią ten model tanim w eksploatacji. Do tego tradycyjna już w Fiestach gama ekonomicznych silników zapewnia niskie spalanie nawet w mieście. Najbardziej chwalona jest 75-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,25 l. Gwarantuje ona przyzwoite osiągi (szczególnie w porównaniu z mniejszymi dostępnymi silnikami), a jednocześnie nie obciąża zanadto portfela podczas wizyt na stacjach benzynowych. Niestety, ilość miejsca na tylnej kanapie sprawia, że o zakupie Fiesty IV można myśleć tylko pod warunkiem, że tylko okazyjnie będą nią jeździć więcej niż 2 osoby.

4.22
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Ford Fiesta 4 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Fiesta 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford wstrzymał produkcję Fiesty w Kolonii. Na długo

... Ford kontynuuje przerwę produkcyjną w niemieckiej fabryce w Kolonii. Powstaje tam jeden z kluczowych modeli marki, jakim jest Fiesta. Sytuacja ma wrócić do normy dopiero pod koniec kwietnia. ... Portal Automobilwoche powołujący się na rzecznika ...

4 miesiące temu

Nowy Ford Mustang przycwałuje szybciej, niż się spodziewaliśmy?

... Siódma generacja kultowego auta typu pony car może zadebiutować już we wrześniu w Detroit. Sprzedaż ma ruszyć w przyszłym roku. ... ., kiedy zaprezentowano jego pierwszy egzemplarz. Także dlatego mówiło się, że już siódma generacja Forda ...

2 tygodnie temu

Ford pokazał odświeżoną Fiestę. Coś więcej niż tylko kosmetyka

... Ford odświeżył Fiestę, nazywając ją nową, choć to wciąż ta sama generacja. Patrząc na nadwozie, a tym bardziej wnętrze, można by rzec – kosmetyka. Jednak kluczowe są zmiany techniczne. ... Zmiany wizualne sami widzicie i myślę, że nietrudno ...

11 miesięcy temu

Test: Ford Mustang Mach-e GT vs Mach 1 – gdyby tylko nie nazwa

... Kiedy marzy wam się Ford, który ma powyżej 400 KM, 4,4 s do setki, jednorazowo przejedzie około 500 KM, a przy tym będzie przyciągał wzrok na ulicy i nie stać was na Forda GT, to oczywistym wyborem staje się Ford Mustang Mach. Tylko od niedawna ...

2 tygodnie temu

Test: Ford Grand Tourneo Connect - nie polegaj na pierwszym wrażeniu

... Ford i Volkswagen postanowili zawrzeć pakt już jakiś czas temu, ale teraz w końcu widać tego pierwsze owoce w postaci nowego Rangera i Amaroka oraz właśnie Tourneo Connecta. Z początku żałowałem, że przejął projekt nowego Caddy’ego, ale jest ...

tydzień temu

Nie będzie trzydrzwiowej wersji. To koniec pewnej epoki

... W pierwszej dekadzie XXI wieku trzydrzwiowe hatchbacki były obowiązkowym punktem w ofercie większości producentów. Dziś to wymierający gatunek. W zapomnienie odchodzi jeden z jego ostatnich przedstawicieli - Ford Fiesta. ... europejskich miast. ...

3 miesiące temu

Test: Fiesta ST vs Puma ST - tor obnażył różnicę

... Ford Puma ST i Ford Fiesta ST to technicznie prawie te same samochody. Napędza je ten sam silnik, elementy zawieszenie mają podobne rozwiązania, a wnętrza są identyczne. Czy w takim razie jeżdżą tak samo? Postanowiłem to sprawdzić, ale nie sam! ...

6 miesięcy temu

Ford z przestojami w Europie. Kilka fabryk wstrzymało działalność

... Europejskie fabryki Forda dołączają do grona zakładów poszkodowanych w związku z wojną w Ukrainie. Producent ogłosił czasowe wstrzymanie produkcji w kilku fabrykach co najmniej do końca tygodnia (27 marca). ... stosowanych w kierownicach. Ford ...

5 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Ford Tourneo Connect – gdzieś już to grali

... Nikt nie ukrywa, że nowy Ford Tourneo Connect to Volkswagen Caddy w innych ciuszkach, ale jest jeden element, który Ford zrobił po prostu lepiej. Oto, co oferuje nowy dostawczak. ... . Dlatego też firmy łączą siły, wypuszczając auta niezwykle ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie