Ford Fiesta 5 generacji

Generacja
Ford Fiesta 5 generacji Zobacz 2 zdjęcia

W 2002 roku została zaprezentowana nowa Fiesta. Proste, niedrogie auto segmentu A, osiągające co roku bardzo dobre wyniki sprzedaży, zmieniło się nie do poznania. O ile generacje II, III i IV były do siebie bardzo zbliżone, tak V była kompletnie innym samochodem. Nareszcie wygląd Fiesty przyciągał wzrok, stał się atrakcyjny.

Duże światła, mocno podkreślone nadkola i większy nacisk na stylizację zgodną z zasadami fordowskiego designu New Edge sprawiły, że Fiesta V sprawiała wrażenie auta dynamicznego. To z kolei pociągnęło za sobą większy popyt na to auto wśród młodszych odbiorców. Ford stanął na wysokości zadania również przy projektowaniu wnętrza. Zebrało ono bardzo pozytywne oceny za ergonomię. Naturalnie jak zawsze nie było mowy o luksusie, ponieważ z założenia Fiesta miała być stosunkowo niedrogim samochodem dla mas.

Jak wcześniejsze generacje nowa Fiesta przejęła część jednostek po swojej poprzedniczce. W gamie znajdowały się trzy silniki Zetec: 1,25 l, 1,4 l oraz 1,6 l. Nowością była rodzina motorów Duratec. Składały się na nią 60-konny benzynowy silnik o pojemności 1,3 l oraz 2-litrowy o mocy 150 KM.
Po raz pierwszy nabywcy szukający silnika wysokoprężnego mieli większy wybór. Nie był on szeroki, ponieważ obejmował tylko dwie jednostki Duratorq – o pojemności 1,4 i 1,6 l. Nowość stanowiły również poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz ABS dostępne jako wyposażenie standardowe.

Ponieważ Fiesta czwartej generacji w nadwoziu sedan odniosła duży sukces na rynkach
dalekowschodnich oraz w Ameryce Południowej, w 2004 roku został zaprezentowany również taki wariant nowego, małego Forda. W Europie największym zainteresowaniem cieszyła się wersja 3- i 5- drzwiowa.

W 2005 roku Fiesta V przeszła facelifting. Były to zmiany raczej kosmetyczne. Przednie i tylne lampy delikatnie zmodyfikowano, ale zachowano ich dotychczasowy kształt. Nieznacznie poprawiono również zderzaki i lusterka boczne. Wraz z odświeżeniem modelu do gamy dostępnych kolorów dodano nowe opcje. We wnętrzu zmieniono materiały, zastępując twarde, niemiłe w dotyku elementy bardziej przyjaznymi dla użytkownika.

Razem z faceliftingiem Ford poszerzył spektrum opcji dostępnych przy konfigurowaniu nowego modelu. Mała Fiesta, jeszcze nie tak dawno prosty i najczęściej ubogo wyposażony samochód, teraz można było uzbroić w ESP, komputer pokładowy, odtwarzacz MP3, automatyczne wycieraczki i wiele innych udogodnień, których wcześniej nikt nawet nie oczekiwał po samochodzie segmentu B.
Fiesta V, tak jak wcześniejsze generacje, doczekała się mocniejszej odmiany. Zaprezentowana światu wersja ST, znana na niektórych rynkach, w tym australijskim, jako XR4, była najmocniejszym seryjnym samochodem w historii tego modelu. 2-litrowy silnik benzynowy Duratec dostarczał na przednie koła 150 KM, co wystarczało, by rozpędzić tego małego Forda do 208 km/h. Fiesta ST była wyposażona w częściowo skórzane fotele o bardziej sportowym profilu. Bardziej agresywny charakter widać również na zewnątrz. Zmieniono zderzaki, a nadkola szczelnie wypełniono 17-calowymi felgami aluminiowymi. Detale, które w standardzie wykonane były z czarnego tworzywa, jak na przykład klamki i listwy boczne, pokryto lakierem w kolorze nadwozia.

Produkcja Fiesty V dobiegła końca z 2008 rokiem. Po raz kolejny okazała się ona sukcesem. W 2002 roku była piątym najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii, pozostając jednak wciąż za konkurencją – Vauxhallem Corsą i Peugeotem 206. W 2006 roku Ford osiągnął rekordową sprzedaż, zajmując czołowe miejsce w segmencie A. Oprócz doskonałych wyników w Europie Fiesta nieprzerwanie królowała również na innych rynkach, w tym brazylijskim. Miesięcznie sprzedawało się ponad 5000 samochodów.

Na rynku wtórnym nietrudno o Fiestę w dobrym stanie, ponieważ auta z końcowego okresu produkcji wciąż są dosyć młodymi egzemplarzami. Użytkownicy bardzo chwalą w tym małym Fordzie zawieszenie oraz komfort podróżowania. Gama silników powinna zadowolić każdego – znajdują się w niej zarówno jednostki słabsze, ale bardzo ekonomiczne, jak i mocniejsze, gwarantujące przyjemniejsze wrażenia z jazdy. Do wad Fiesty zalicza się przede wszystkim niepraktyczna, niedzielona kanapa. Takie rozwiązanie bywa przydatne w samochodach o tak małych rozmiarach.

3.79
Ocena na postawie 59 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Fiesta
Produkcja od2002
Produkcja do2007

Wybrane wersje Ford Fiesta 5 generacji

Inne generacje Ford Fiesta

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (24)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Fiesta 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Ken Block sprzedaje swoje fordy. Wśród nich rzadki RS200 Evo

... Z początkiem 2021 roku drogi Kena Blocka i Forda oficjalnie się rozeszły. Kierowca zakończył współpracę z amerykańskim producentem, a teraz wystawił na sprzedaż 3 swoje auta - dwie Fiesty i jednego RS200. Jacyś chętni? ... zazwyczaj korzystał z ...

miesiąc temu

STAG: Q&A ODCINEK 1

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. ...

5 miesięcy temu

Test wideo: Ford Mustang Mach-E - to nie fair!

... Ford Mustang od zawsze kojarzony był z muskularnym coupe z ogromnym silnikiem V8 pod maską. Dzisiejszy świat staje jednak na głowie i nic nie jest już tym, czym było kiedyś. Mustang Mach-E to najlepszy tego przykład. I wiecie co? Zaczyna mi się ...

tydzień temu

Samochód na miarę potrzeb. Ford Kuga na dalekie i krótkie trasy

... Szeroka gama silników i mnóstwo dostępnych udogodnień sprawiają, że Ford Kuga sprawdzi się w każdym stylu jazdy. Wybierając samochód możesz liczyć na niską cenę już od 99 900 zł, atrakcyjne ubezpieczenie, a także elastyczne formy finansowania. ...

3 tygodnie temu

Ford Fiesta ST Edition ma regulowane zawieszenie. Powstanie 500 sztuk

... Ma regulowane zawieszenie i jest limitowana. To właściwie jej największe walory na tle standardowej Fiesty ST. Odmiana Edition ma też kilka dodatków, których zadaniem jest uatrakcyjnić wygląd. ... Powstanie tylko 500 sztuk na Europę, z czego aż ...

7 miesięcy temu

Ford Evos jednak nie zastąpi Mondeo. Model nie trafi do Europy

... Zaprezentowany na targach w Szanghaju Ford Evos zastąpi schodzące ze sceny Mondeo? Jednak nie - na następcę tego drugiego jeszcze poczekamy. Nowy model nie pojawi się w najbliższym czasie ani na rynku europejskim, ani północnoamerykańskim. ... ...

3 tygodnie temu

Ford Supervan. "Szokująco głośny i niezwykle szybki"

... W 95 proc. napadów na banki badanych przez Scotland Yard na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, to właśnie Ford Transit był najczęściej wykorzystywanym pojazdem do ucieczki. Inżynierowie Forda ... Ford Transit pierwszej generacji był naprawdę ...

miesiąc temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Ford z rabatami do 32 tys. zł

... Salony Forda pozbywają się aut z rocznika 2020 oferując wysokie obniżki. Nawet decydując się na małą Fiestę lub Ecosporta możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto jednak mieć na uwadze, że rabaty dotyczą tylko poszczególnych wersji ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie