Twoja opinia jest dla nas ważna. Powiedz, co sądzisz o Autokulcie.

Ford Escort 5 generacji

Generacja
Ford Escort 5 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Ford Escort piątej generacji został wprowadzony do produkcji w 1990 roku. Od razu spłynęła na niego fala krytyki. Uproszczona konstrukcja zawieszenia spisywała się bardzo przeciętnie, a stylistyce, mimo że skrywała pod sobą zupełnie nową konstrukcję, zarzucano brak świeżości i polotu.

Z zewnątrz nowy Escort wyglądał raczej jak lifting wcześniejszej generacji. Była to raczej powolna ewolucja modelu niż ekscytująca odmiana, na jaką czekali odbiorcy. Wszystkie kształty z poprzedniego pokolenia zaokrąglono, z tyłu pojawiły się światła o nowym kształcie. Najbardziej krytykowano jednak stylistykę nie karoserii, ale wnętrza. Właściciele skarżyli się na bardzo niskiej jakości materiały użyte w środku. Deska rozdzielcza nie dość, że zaprojektowana bez szczególnego pomysłu, to jeszcze trzeszczała podczas jazdy.

Ford wyposażał swój kompakt między innymi w centralny zamek, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby oraz ABS. Nie było to niestety nic przebijającego auta konkurencji. Escort w bogatszych wersjach mógł być wyposażony dobrze, ale nie na tyle, by wybić się ponad innych graczy w segmencie C. Był on dostępny w czterech wersjach nadwoziowych: jako 3- i 5-drzwiowy liftback, kombi oraz kabriolet.

Wśród dostępnych jednostek na początku były przede wszystkim konstrukcje znane z poprzednika. Ponownie by dotrzymać kroku konkurencji i zaspokoić wymagania klientów, Ford musiał wprowadzić zmiany. W 1991 roku pod maski Escortów zaczęły więc trafiać nowe, 16-zaworowe silniki Zetec. Były to motory o pojemnościach 1,6 l oraz 1,8 l. Najsłabsza jednostka, jaka mogła napędzać Escorta, generowała 60 KM z pojemności skokowej 1,3 l. W gamie silników montowanych w kompakcie Forda znalazły się również trzy diesle Endura D. Wszystkie o pojemności 1,8 l, ale różniące się mocą (60, 75 i 90 KM). Najmocniejszymi jednostkami trafiającymi pod maski Escorta były dwa 2-litrowe silniki benzynowe. Słabszy z nich miał moc 150 KM. Topowy motor stanowił turbodoładowany Cosworth YBT generujący 227 KM. Był on sprzedawany jedynie w wersji RS Cosworth, która stała się nową bronią Forda na odcinkach rajdowych mistrzostw świata. Najmocniejszy Escort miał napęd na cztery koła oraz ogromny tylny spojler.

Ford dawał swoim klientom do wyboru pięć przekładni. Trzy ręczne, z czego jedna miała cztery przełożenia (BC4), a dwie pięć (BC5 i MTX-75), oraz jeden 3-biegowy automat i skrzynię bezstopniową CTX.

W 1992 roku pod wpływem ogromnej krytyki Escorta V Ford przeprowadził lifting modelu, który uznawany jest za nową, szóstą już generację tego kompaktu. W rzeczywistości jest to ta sama konstrukcja co wcześniej, tyle że dostosowana do wymagań klientów. Nieco przemodelowano przód, tył oraz maskę. Od tej pory wszystkie silniki benzynowe były wyposażone we wtrysk paliwa. W 1993 roku zaprezentowano również nowe jednostki: benzynowe 1,3 i 1,4 oraz diesla o pojemności 1,8 l. Poprawiono również bezpieczeństwo podróżowania, co stało się powodem, dla którego czasami klasyfikuje się Escorty produkowane po 1992 roku jako szóstą generację – wprowadzono bowiem niewielkie modyfikacje w konstrukcji mające na celu polepszenie jej zachowania podczas wypadku.
Produkcję Escorta piątej generacji (lub zgodnie z niektórymi opiniami - szóstej) zakończono w 1995 roku. Duża liczba sprzedanych egzemplarzy nie oznaczała niestety wysokiej jakości samochodu. To pokolenie kompaktowego Forda od początku borykało się z dużymi problemami z korozją, szczególnie w okolicach tylnych nadkoli. Kolejna bolączka Escorta V to niezadowalające właściwości jezdne. Silniki charakteryzują się dosyć dobrą trwałością, ale tylko pod warunkiem, że się o nie dba. Na rynku dostępnych jest wiele części zamiennych, również nieoryginalnych.

3.71
Ocena na postawie 53 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Escort
Produkcja od1990
Produkcja do1995

Wybrane wersje Ford Escort 5 generacji

Inne generacje Ford Escort

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (30)

Przejdź do strony: 1 2

Ford Escort 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

... Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną ...

4 dni temu

Nowy Ford Mustang przycwałuje szybciej, niż się spodziewaliśmy?

... Siódma generacja kultowego auta typu pony car może zadebiutować już we wrześniu w Detroit. Sprzedaż ma ruszyć w przyszłym roku. ... ., kiedy zaprezentowano jego pierwszy egzemplarz. Także dlatego mówiło się, że już siódma generacja Forda ...

2 tygodnie temu

Test: Ford Mustang Mach-e GT vs Mach 1 – gdyby tylko nie nazwa

... Kiedy marzy wam się Ford, który ma powyżej 400 KM, 4,4 s do setki, jednorazowo przejedzie około 500 KM, a przy tym będzie przyciągał wzrok na ulicy i nie stać was na Forda GT, to oczywistym wyborem staje się Ford Mustang Mach. Tylko od niedawna ...

2 tygodnie temu

Test: Ford Grand Tourneo Connect - nie polegaj na pierwszym wrażeniu

... Ford i Volkswagen postanowili zawrzeć pakt już jakiś czas temu, ale teraz w końcu widać tego pierwsze owoce w postaci nowego Rangera i Amaroka oraz właśnie Tourneo Connecta. Z początku żałowałem, że przejął projekt nowego Caddy’ego, ale jest ...

tydzień temu

Test: Renault 5 po 50 latach - wszystko już było

... 50 lat po premierze kultowego Renault 5 Francuzi zdecydowanie mówią o elektrycznym następcy. Korzystając z okazji przejechałem się jednym z muzealnych egzemplarzy, sprawdzając co sprawiło, że auto okazało się takim sukcesem i czy można używać go ...

3 tygodnie temu

Renault 5 po przeróbce na elektryka. Sprawdziłem, czy ma to sens

... Wyjmują bak i silnik spalinowy, instalują jednostkę elektryczną, a w bagażniku - spore ogniwo. Skrzynia biegów zostaje na miejscu. Przeróbka klasycznego Renault 5 zajmuje tylko trzy dni i jest całkowicie legalna. Ale czy warto się na nią ...

3 tygodnie temu

Pierwsza jazda: Ford Tourneo Connect – gdzieś już to grali

... Nikt nie ukrywa, że nowy Ford Tourneo Connect to Volkswagen Caddy w innych ciuszkach, ale jest jeden element, który Ford zrobił po prostu lepiej. Oto, co oferuje nowy dostawczak. ... . Dlatego też firmy łączą siły, wypuszczając auta niezwykle ...

miesiąc temu

Ford Focus – testuję auto widmo

... Czasem za ogromny sukces odpowiada konkretny ruch wykonany w dobrym momencie. W 1998 roku Ford podjął właśnie chyba jedną z najważniejszych i najlepszych swoich decyzji ostatniego półwiecza. Wprowadził na rynek Focusa. ... Ford Focus – test ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie