Dodge Viper 1 generacji

Generacja
Dodge Viper 1 generacji

Sylwetka pierwszej generacji Vipera, produkowanej od 1992 do 2002 roku, może się podobać nawet dziś. Z pewnością jest ponadczasowa. Ma wiele cech pojazdu koncepcyjnego zaprezentowanego w 1989 roku. Długa, charakterystyczna maska, podłużne przednie lampy. Trudno to auto pomylić z jakimkolwiek innym. Tył również jest charakterystyczny dzięki łezkowatym kloszom lamp. A linia? To przede wszystkim opływowość. Kiedyś musiało to robić kolosalne wrażenie. Tym bardziej że historia Vipera zaczęła się od wersji roadster. Niestety, przez brak dachu przechodnie mogli zajrzeć do wnętrza, które nie było już tak porywające. Skrywało jedynie zegary, kierownicę, lewarek zmiany biegów, dźwignię hamulca ręcznego i nawiewy powietrza. Luksus? Wyposażenie? Nie w Viperze.

Silnik supersamochodu Dodge’a bazował na jednostkach montowanych w ciężarówkach. Ostatecznie pod maską pojawiło się monstrum ważące 323 kg i generujące 405 KM. To wszystko osiągnięto z pojemności 8,0 l. Silnik miał oczywiście dziesięć cylindrów w układzie V. Moc z tej jednostki przekazywana była przez sześciobiegową skrzynię manualną. Takie połączenie dawało możliwość maksymalnego wykorzystania możliwości auta, jednak wymagało sporych umiejętności. W Viperze bowiem próżno szukać kontroli trakcji czy nawet ABS-u. „Żmija” chciała po prostu kierowcę zabić i jeśli nie pokazało się, że jest się panem sytuacji od początku, jazda szybko mogła zakończyć się na drzewie. Niedoświadczeni kierowcy bez wyobraźni nie powinni nawet myśleć o zasiadaniu za kierownicą tego auta. Viper RT/10, bo takie oznaczenie nosiła ta wersja, rozpędzał się do 100 km/h w 4,6 s i mógł maksymalnie pojechać ponad 260 km/h.

W 1996 roku w gamie Vipera nastąpiły pewne zmiany (niektórzy Vipera z lat 1996-2002 uważają za drugą generację tego modelu). Moc silnika wersji RT/10 wzrosła do 420 KM. Jednak ważniejsza od tego była prezentacja wersji coupé, nazwanej GTS. Dach Vipera, podobnie jak jego całe nadwozie, jest charakterystyczny z powodu dwóch garbów nad fotelami. Miało to umożliwić zasiadanie we wnętrzu w wyścigowych kaskach. Ta wersja rozwijała moc 457 KM (RT/10 o tej mocy oferowany był dopiero od 1998 roku) i miała wydech z końcówką znajdującą się z tyłu, podczas gdy RT/10 miał tzw. boczny wydech, stopniowo wycofywany od 1996 roku.

Ten rok przyniósł też inne zmiany, jak lżejsze i wytrzymalsze zawieszenie oraz usprawnione hamulce. Wciąż jednak nie wprowadzono ABS-u – nastąpiło to dopiero w 2001 roku. Przez brak tego systemu Viper często przegrywał porównania z konkurentami pokroju Ferrari 355 czy Porsche 911 Turbo, mimo że w innych kategoriach był od nich lepszy. Po 2001 roku, mimo wprowadzenia ABS-u, najsłabszą stroną Vipera dalej pozostawały hamulce. Osiągi 457-konnego Vipera były lepsze niż wersji 405-konnej; przyspieszał do setki już w równe 4 s, a maksymalnie osiągał niemal 300 km/h (dokładnie 298 km/h).

Warto też wspomnieć o wersji ACR (American Club Racer) ze zmodyfikowanym zawieszeniem, układem kierowniczym, nieco zredukowaną masą i mocą podniesioną do 460 KM. Vipera ACR wyróżniały też 20-calowe felgi BBS.

Co ciekawe, pierwszy Viper dwukrotnie był samochodem bezpieczeństwa w wyścigu Indianapolis 500, odbywającym się na dystansie 500 mil (804km). Najpierw jego przedprodukcyjna wersja, w 1991 roku i w 1996 roku wersja GTS.

Od 1997 do 2003 roku Viper oferowany był także w Europie pod marką Chrysler. Europejska wersja była jednak słabsza od tej dostępnej na rodzimym rynku.

Za konstrukcję pierwszego Vipera odpowiada grupa nazywana Team Viper. Później połączyła się ona z Team Prowler (opracowała Plymoutha/Chryslera Prowlera) i tak powstała grupa Street & Racing Technology, która przygotowała najmocniejsze wersje samochodów z grupy Chryslera i kolejną generację Vipera (wersje SRT10 i SRT10 Coupe).

4.98
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Viper
Produkcja od1992
Produkcja do1996

Wybrane wersje Dodge Viper 1 generacji

Inne generacje Dodge Viper

Inne modele Dodge

Dodge Viper 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Dodge Charger Tantrum jest na sprzedaż. Jego silnik to ewenement

... Jeden z najciekawszych restomodów ostatnich lat szuka nowego właściciela. Dodge Charger Tantrum od ekipy Speedkore nie tylko ma elementy nadwozia z "gołego" włókna węglowego, ale i silnik wyjęty z łodzi. ... Dodge Charger Tantrum to projekt po ...

7 miesięcy temu

Zaglądamy do wnętrza Volkswagena ID.3

Polskie ceny Dodge’a Durango. Jeep Grand Cherokee ma konkurenta

... Duży amerykański SUV z silnikiem V8 pod maską to już nie tylko Jeep Grand Cherokee. W Polsce możesz także kupić Dodge’a Durango z tego samego koncernu – większego i bardziej szosowego. Zobacz, ile kosztuje. ... Dodge Durango to coś więcej niż ...

6 miesięcy temu

Dodge Viper ACR GeigerCars o mocy 765 KM

... Dodge Viper ACR jest jedną z najbardziej bezkompromisowych i emocjonujących maszyn zza Oceanu. 645 KM zapewnia więcej niż dobre osiągi, lecz nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Poznajcie Vipera podkręconego przez GeigerCars. ...

dawno temu

Dodge Viper 2015: powrót pod starym imieniem

... Dodge przedstawił Vipera SRT na rok 2015. ... Najistotniejszą zmianą wizerunkową jest powrót do marki Dodge. Wcześniej Viper aktualnej generacji sprzedawany był pod logo SRT. W ramach odświeżenia amerykańska żmija otrzymała także nową odmianę ...

dawno temu

Nowy Dodge Viper (2013) - pierwszy kawałek układanki

... Zgodnie z zapowiedziami z zeszłego tygodnia dywizja Dodge SRT na swojej tablicy Facebook upubliczniła pierwszy teaser nowego Vipera. ... Zgodnie z zapowiedziami z zeszłego tygodnia dywizja Dodge SRT na swojej tablicy Facebook upubliczniła ...

dawno temu

Pożegnanie z Viperem

... Bez pokazu sztucznych ogni, hucznego przyjęcia i oficjalnych przemów. 16 sierpnia 2017 r. z linii montażowej zjechał ostatni Dodge Viper, a 31 sierpnia zamknięto jego fabrykę. Samochód, który miał być nowym wcieleniem amerykańskiego snu, nie ...

dawno temu

Dodge Viper SRT10 ACR-X

... Dodge uderza po raz kolejny. Właśnie zaprezentował model SRT10 ACR-X, czyli kolejną wersję specjalną. Viper znów kąsa. Dotkliwie. ... Dodge uderza po raz kolejny. Właśnie zaprezentował model SRT10 ACR-X, czyli kolejną wersję specjalną. Viper ...

dawno temu

Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii

... Oznaczenie American Club Racer powraca na Dodge'u Viperze. Amerykanie stworzyli najszybszego dopuszczonego do ruchu drogowego Dodge'a w historii. ... Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii Vipera po blisko 25 latach od narodzin ...

dawno temu

Dodge Viper ACR wraca! W wielkim stylu...

... Pamiętamy zmagania Vipera ACR na Nurburgringu. Walkę z Corvette ZR-1 oraz GT-R'em. Teraz przyszła pora na małe poprawki i kolejną walkę na torze wyścigowym. ... Pamiętamy zmagania Vipera ACR na Nurburgringu. Walkę z Corvette ZR-1 oraz GT-R'em. ...

dawno temu

Ostatni Dodge Viper zjeżdża z taśmy montażowej

... W 1992 roku świat po raz pierwszy ujrzał Dodgea Vipera, auto, które jest stuprocentowym współczesnym amerykańskim muscle carem, głównym konkurentem Corvetty. W czwartek, 1 lipca, z fabryki Dodgea Conner Avenue w Detroit zjechał ostatni Viper. ...

dawno temu

Nowy Dodge Viper (2013) na zdjęciach szpiegowskich

... Produkcja kultowego Dodge Vipera IV generacji zakończyła się 1 lipca 2010 roku, premiera kolejnego modelu przewidziana jest na koniec 2012 roku. Ostatnie zdjęcia szpiegowskie prezentowały nowy pojazd ... żmiję zdjęcia zostały zrobione w Alei ...

dawno temu

Pięć specjalnych wersji Dodge’a Vipera na pożegnanie modelu

... Dodge ma zamiar uczcić swój jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli jakim jest Viper. Ten wspaniały samochód sportowy lada chwila doczeka się zakończenia produkcji. Jednocześnie ma już na karku 25 lat i z tej okazji cztery specjalne wersje ...

dawno temu

Dodge Viper - historia dwóch generacji żmii (1992-2010) [cz. 1]

... Pomyślcie chwilę – kiedy ostatni raz zrobiliście coś szalonego? Jeśli nie pamiętacie, to możecie przybić piątkę współczesnej motoryzacji. Nie tworzy ona niczego ekscytująco niebezpiecznego, a jeśli już to robi, to się z tym nie afiszuje. Inaczej ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie