Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

Dodge Neon 1 generacji

Generacja
Dodge Neon 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Neon to samochód klasy kompakt produkowany przez północnoamerykański koncern samochodowy Chrysler w latach 1994-2005. Auto zastąpiło Dodge’a Shadow, Plymoutha Colt, a nawet sportowy model Laser. W Europie, Japonii, Australii, Kanadzie, Meksyku i Egipcie wóz sprzedawano jako Chrysler Neon. W Australii był to pierwszy nowy Chrysler od 1981 roku. W Stanach Zjednoczonych Neona sprzedawano pod marką Plymouth i Dodge. Neony wytwarzane były w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

Neon pierwszej generacji produkowany był w latach 1994-1999, choć pierwsza prezentacja nowego samochodu nastąpiła już w roku 1993. Auto było wytwarzane z nadwoziem sedan i coupé i klasyfikowane przez Amerykanów jako samochód nie kompaktowy, ale mały.

Wóz został zaprojektowany według nowych zasad designu obowiązujących w koncernie Chrysler, według których rozstaw kół samochodu powinien być możliwie jak największy, kabina pasażerska przesunięta maksymalnie do przodu, a pokrywa silnika jak najkrótsza.

Wnętrze auta, jak na 4,4 m długości, było przeciętnych rozmiarów. Kabina co prawda była większa od wnętrz innych amerykańskich samochodów tej klasy, ale pozostawała daleko w tyle za europejską czołówką. Miejsca dla pasażerów nie było przesadnie dużo, szczególnie na nogi w tylnej części pojazdu, a siedzenia nie należały do wygodnych. Zarówno fotele, jak i kanapa miały słabo wyprofilowane siedziska, co utrudniało utrzymanie się pasażerom w jednym miejscu w czasie dynamicznej jazdy po zakrętach. Narzekać też można na nie najlepsze wyprofilowanie oparcia tylnej kanapy.

Ze skórzaną tapicerką przednich foteli oraz kanapy, w którą Neon był wyposażany dość często, gryzie się tandetny plastik użyty do obudowania drzwi i deski rozdzielczej.

Neon w zależności od rynku był dostępny z kilkoma różnymi poziomami wyposażenia. W Europie sprzedawano auta w trzech poziomach komfortu. Co ciekawe, nawet w najdroższej wersji nie były dostępne elektrycznie sterowane tylne szyby.

W Europie Neony oferowano z trzema silnikami. Najmniejszy z nich miał objętość skokową 1,8 l, a pozostałe dwie jednostki 2,0 l (tylko te silniki sprzedawano w USA). Jedna z nich była wyposażona w system rozrządu z jednym wałkiem w głowicy, a druga z dwoma wałkami. Pierwszy z motorów rozwijał moc 132 KM, a drugi 150 KM. Z silnikami można było łączyć 5-biegową, manualną skrzynię lub 3-biegowy automat.

W Neonie nietypowo dla amerykańskich samochodów napęd przenoszony był na przednie koła, a jednostka silnikowa znajdowała się z przodu i była ustawiona poprzecznie.

W 1998 roku pojawiła się usportowiona wersja R/T, która miała m.in. przestrojone nieco zawieszenie i lekko podkręcony silnik oraz zmienione przełożenia w skrzyni biegów. We wnętrzu znalazło się także kilka sportowych akcentów. Zmiany przygotowało ACR. Do zwykłych Neonów także można było nabyć różnego rodzaju modyfikacje.

Co interesujące, początkowo Neona sprzedawano w bardzo szerokiej palecie barw. Były tam zarówno kolory konserwatywne, jak i bardzo odważne. Do tych drugich należały kolory limonkowy czy żółty. Klienci Chryslera zdecydowali jednak, że wolą wersje o klasycznych i spokojnych barwach i wkrótce z rynku zniknęły ciekawe kolory. Obecnie sztuką jest znaleźć Neona w odważnym kolorze.

Bolączką Neona była bardzo niska ochrona w trakcie zderzenia. Po przeprowadzonych przez IIHS testach zderzeniowych przyznano mu najniższą ocenę „zły”. Od Neona wśród samochodów, które nie miały nawet w opcji bocznych poduszek powietrznych, gorzej wypadły tylko Ford Focus, Toyota Corolla, Toyota Prius, Mitsubishi Lancer i Chevrolet Cobalt.

Neon jest jednym z najniebezpieczniejszych aut poruszających się na amerykańskich drogach. Ma on średnią 161 zabitych kierowców na milion zarejestrowanych samochodów. Gorszy wynik osiągnęły tylko Mitusbishi Eclipse (169 zabitych na milion), Kia Spectra (191) i Acura RSX (202). W przypadku tego ostatniego wozu uzasadnieniem może być brawura młodych kierowców, bo to oni wybierają najczęściej RSX.

Do zalet Neon zaliczyć można trwałe silniki oraz stosunkowo niskie ceny. Wadami są niska ochrona z zakresu bezpieczeństwa, nie najlepsza widoczność, słabe wyciszenie i niska jakość powłoki antykorozyjnej. W Polsce Neon nie jest popularnym samochodem, ale można dość łatwo znaleźć auto w nie najgorszym stanie.

W 2000 roku Neon pierwszej generacji został zastąpiony nowym samochodem.

3.55
Ocena na postawie 12 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Neon
Produkcja od1993
Produkcja do2001

Wybrane wersje Dodge Neon 1 generacji

Inne generacje Dodge Neon

Inne modele Dodge

Dodge Neon 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Dodge Charger SpeedKore to wyjątkowy prezent o mocy 1546 KM

... Jak powiedzieli, tak zrobili. Amerykańska firma tuningowa SpeedKore ukończyła zapowiadane wcześniej dzieło, jakim jest niesamowity Dodge Charger z napędem na cztery koła i silnikiem o mocy 1546 KM ... dzieło SpeedKore, osiąga setkę w 2,3 ...

5 miesięcy temu

GP Kanady przełożone. Początek sezonu F1 coraz dalej

... Dziewiąta runda tegorocznego sezonu Formuły 1 padła pośrednią ofiarą epidemii koronawirusa. Organizatorzy GP Kanady zdecydowali się przełożyć wyścigowy weekend na bliżej nieokreślony termin. ... W związku z epidemią koronawirusa kolejne wyścigi ...

3 dni temu

Dodge Charger Tantrum jest na sprzedaż. Jego silnik to ewenement

... Jeden z najciekawszych restomodów ostatnich lat szuka nowego właściciela. Dodge Charger Tantrum od ekipy Speedkore nie tylko ma elementy nadwozia z "gołego" włókna węglowego, ale i silnik wyjęty z łodzi. ... Dodge Charger Tantrum to projekt po ...

dawno temu

Polskie ceny Dodge’a Durango. Jeep Grand Cherokee ma konkurenta

... Duży amerykański SUV z silnikiem V8 pod maską to już nie tylko Jeep Grand Cherokee. W Polsce możesz także kupić Dodge’a Durango z tego samego koncernu – większego i bardziej szosowego. Zobacz, ile kosztuje. ... Dodge Durango to coś więcej niż ...

dawno temu

Dodge Charger z pakietem Widebody. Drobiazg, a tyle zmienia

... , dwuczęściowe tarcze hamulcowe o średnicy 15,4 cala z sześciotłoczkowymi zaciskami Brembo. Pakiet obejmuje także nowe zderzaki i progi. 21441 Model Dodge Charger SRT Hellcat Widebody z silnikiem ... przyspieszenie boczne 0,98 g. Czy Chargery z ...

10 miesięcy temu

Mopar Lowliner Concept, czyli stylowy restomod na bazie Dodge'a D200

... Nie ulega wątpliwości, że USA to kraj pickupów. Na listopadowych targach SEMA w Las Vegas na pewno nie zabraknie takich konstrukcji. Jedną z nich będzie wspaniały restomod przygotowany przez firmę Mopar. Za bazę do jego budowy posłużył Dodge ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie