Dodge Neon 1 generacji

Generacja
Dodge Neon 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Neon to samochód klasy kompakt produkowany przez północnoamerykański koncern samochodowy Chrysler w latach 1994-2005. Auto zastąpiło Dodge’a Shadow, Plymoutha Colt, a nawet sportowy model Laser. W Europie, Japonii, Australii, Kanadzie, Meksyku i Egipcie wóz sprzedawano jako Chrysler Neon. W Australii był to pierwszy nowy Chrysler od 1981 roku. W Stanach Zjednoczonych Neona sprzedawano pod marką Plymouth i Dodge. Neony wytwarzane były w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

Neon pierwszej generacji produkowany był w latach 1994-1999, choć pierwsza prezentacja nowego samochodu nastąpiła już w roku 1993. Auto było wytwarzane z nadwoziem sedan i coupé i klasyfikowane przez Amerykanów jako samochód nie kompaktowy, ale mały.

Wóz został zaprojektowany według nowych zasad designu obowiązujących w koncernie Chrysler, według których rozstaw kół samochodu powinien być możliwie jak największy, kabina pasażerska przesunięta maksymalnie do przodu, a pokrywa silnika jak najkrótsza.

Wnętrze auta, jak na 4,4 m długości, było przeciętnych rozmiarów. Kabina co prawda była większa od wnętrz innych amerykańskich samochodów tej klasy, ale pozostawała daleko w tyle za europejską czołówką. Miejsca dla pasażerów nie było przesadnie dużo, szczególnie na nogi w tylnej części pojazdu, a siedzenia nie należały do wygodnych. Zarówno fotele, jak i kanapa miały słabo wyprofilowane siedziska, co utrudniało utrzymanie się pasażerom w jednym miejscu w czasie dynamicznej jazdy po zakrętach. Narzekać też można na nie najlepsze wyprofilowanie oparcia tylnej kanapy.

Ze skórzaną tapicerką przednich foteli oraz kanapy, w którą Neon był wyposażany dość często, gryzie się tandetny plastik użyty do obudowania drzwi i deski rozdzielczej.

Neon w zależności od rynku był dostępny z kilkoma różnymi poziomami wyposażenia. W Europie sprzedawano auta w trzech poziomach komfortu. Co ciekawe, nawet w najdroższej wersji nie były dostępne elektrycznie sterowane tylne szyby.

W Europie Neony oferowano z trzema silnikami. Najmniejszy z nich miał objętość skokową 1,8 l, a pozostałe dwie jednostki 2,0 l (tylko te silniki sprzedawano w USA). Jedna z nich była wyposażona w system rozrządu z jednym wałkiem w głowicy, a druga z dwoma wałkami. Pierwszy z motorów rozwijał moc 132 KM, a drugi 150 KM. Z silnikami można było łączyć 5-biegową, manualną skrzynię lub 3-biegowy automat.

W Neonie nietypowo dla amerykańskich samochodów napęd przenoszony był na przednie koła, a jednostka silnikowa znajdowała się z przodu i była ustawiona poprzecznie.

W 1998 roku pojawiła się usportowiona wersja R/T, która miała m.in. przestrojone nieco zawieszenie i lekko podkręcony silnik oraz zmienione przełożenia w skrzyni biegów. We wnętrzu znalazło się także kilka sportowych akcentów. Zmiany przygotowało ACR. Do zwykłych Neonów także można było nabyć różnego rodzaju modyfikacje.

Co interesujące, początkowo Neona sprzedawano w bardzo szerokiej palecie barw. Były tam zarówno kolory konserwatywne, jak i bardzo odważne. Do tych drugich należały kolory limonkowy czy żółty. Klienci Chryslera zdecydowali jednak, że wolą wersje o klasycznych i spokojnych barwach i wkrótce z rynku zniknęły ciekawe kolory. Obecnie sztuką jest znaleźć Neona w odważnym kolorze.

Bolączką Neona była bardzo niska ochrona w trakcie zderzenia. Po przeprowadzonych przez IIHS testach zderzeniowych przyznano mu najniższą ocenę „zły”. Od Neona wśród samochodów, które nie miały nawet w opcji bocznych poduszek powietrznych, gorzej wypadły tylko Ford Focus, Toyota Corolla, Toyota Prius, Mitsubishi Lancer i Chevrolet Cobalt.

Neon jest jednym z najniebezpieczniejszych aut poruszających się na amerykańskich drogach. Ma on średnią 161 zabitych kierowców na milion zarejestrowanych samochodów. Gorszy wynik osiągnęły tylko Mitusbishi Eclipse (169 zabitych na milion), Kia Spectra (191) i Acura RSX (202). W przypadku tego ostatniego wozu uzasadnieniem może być brawura młodych kierowców, bo to oni wybierają najczęściej RSX.

Do zalet Neon zaliczyć można trwałe silniki oraz stosunkowo niskie ceny. Wadami są niska ochrona z zakresu bezpieczeństwa, nie najlepsza widoczność, słabe wyciszenie i niska jakość powłoki antykorozyjnej. W Polsce Neon nie jest popularnym samochodem, ale można dość łatwo znaleźć auto w nie najgorszym stanie.

W 2000 roku Neon pierwszej generacji został zastąpiony nowym samochodem.

3.55
Ocena na postawie 12 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Neon
Produkcja od1993
Produkcja do2001

Wybrane wersje Dodge Neon 1 generacji

Inne generacje Dodge Neon

Inne modele Dodge

Dodge Neon 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Dodge Charger Tantrum jest na sprzedaż. Jego silnik to ewenement

... Jeden z najciekawszych restomodów ostatnich lat szuka nowego właściciela. Dodge Charger Tantrum od ekipy Speedkore nie tylko ma elementy nadwozia z "gołego" włókna węglowego, ale i silnik wyjęty z łodzi. ... Dodge Charger Tantrum to projekt po ...

7 miesięcy temu

Przyszłość samochodów elektrycznych...

Polskie ceny Dodge’a Durango. Jeep Grand Cherokee ma konkurenta

... Duży amerykański SUV z silnikiem V8 pod maską to już nie tylko Jeep Grand Cherokee. W Polsce możesz także kupić Dodge’a Durango z tego samego koncernu – większego i bardziej szosowego. Zobacz, ile kosztuje. ... Dodge Durango to coś więcej niż ...

6 miesięcy temu

Dodge Charger z pakietem Widebody. Drobiazg, a tyle zmienia

... , dwuczęściowe tarcze hamulcowe o średnicy 15,4 cala z sześciotłoczkowymi zaciskami Brembo. Pakiet obejmuje także nowe zderzaki i progi. 21441 Model Dodge Charger SRT Hellcat Widebody z silnikiem ... przyspieszenie boczne 0,98 g. Czy Chargery z ...

3 miesiące temu

Nowy Nissan Juke będzie nieco droższy. Znamy cenę bazowej wersji

... Druga generacja Nissana Juke ledwie zadebiutowała w sieci, a już znamy jej cenę. Auto będzie nieco droższe niż pierwsza generacja. Mimo to kwota, jaką trzeba zostawić w salonie wydaje się całkowicie do przyjęcia. ... Pierwsza, schodząca już ...

2 tygodnie temu

Nowe BMW Serii 1 odsłania przód. Debiut jeszcze w tym miesiącu

... Zupełnie nowe BMW Serii 1 zadebiutuje już niebawem, bo 27 maja. Niemcy stopniowo podgrzewają atmosferę przed premierą, publikując pierwsze fotografie przodu oraz elementów wnętrza. ... Sądząc po tym, jak prezentują się reflektory, nowa Seria 1 ...

4 miesiące temu

150 fabrycznie nowych Neonów z 1997 roku na sprzedaż

... Raz na jakiś czas młode małżeństwo dziedziczy farmę po dziadku i podczas zwiedzania posiadłości znajduje starą szopę pełną zabytkowych aut. Tym razem mamy jednak inne, mniej egzotyczne znalezisko. Oto 150 fabrycznie nowych Chryslerów Neonów. ... ...

dawno temu

Dodge Caliber umarł śmiercią naturalną

... W 2006 roku Dodge, wtedy jeszcze blisko współpracujący z Mercedesem, wprowadził na rynek model o zobowiązującej nazwie Caliber. Niestety, auto nie sprzedawało się zbyt dobrze, a w zeszłym tygodniu oficjalnie zakończono jego produkcję. ... W 2006 ...

dawno temu

Dodge Challenger do ścigania po prostej [wideo]

... Mopar zaprezentował testowy egzemplarz modelu Dodge Challenger Drag Pak. ... cali. Oficjalna premiera auta została zaplanowana na prestiżową imprezę NHRA U.S. Nationals w Indianapolis, która rozpoczęła się 27 sierpnia i potrwa do 1 września. ...

dawno temu

Detroit: Dodge ZEO

... Widocznie koncepcja kosmicznych samochodów zadomowiła się już na dobre, bowiem nawet Dodge postanowił iść podobną drogą, którą wybrali m.in. Land Rover oraz Mitsubishi. Dodge jednak podszedł do faktu nieco inaczej, bowiem zaprojektował wózek z ...

dawno temu

Sprzedaż muscle carów ma się dobrze. Jeden model zaskakuje

... Początek stycznia pozwala na podsumowanie ubiegłego roku. Właśnie pojawiły się dane sprzedaży Forda Mustanga, Chevroleta Camaro oraz Dodge’a Challengera w Stanach Zjednoczonych. Wyniki nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. ... – bo na ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie