Dodge Caravan 3 generacji

Generacja
Dodge Caravan 3 generacji

Auto trzeciej generacji zadebiutowało na targach North American Internatioanl Auto Show w 1995 roku. Samochód został skonstruowany na nowej płycie podłogowej NS. Nowy wóz różnił się od poprzednika pod wieloma względami. Pierwsze, co rzucało się w oczy, to nowe nadwozie. W przeciwieństwie do Caravana drugiej serii nowy Dodge miał obłą, niemal jednobryłową karoserię (można powiedzieć, że wóz był 1,5-bryłowy). Dla nowego Caravana charakterystyczne były niewielkie, wąskie przednie światła i sporych rozmiarów osłona chłodnicy.

Początkowo samochód produkowano standardowo z nadwoziem 4-drzwiowym. Nie było tylnych drzwi po stronie kierowcy. Miało to plus w postaci uniemożliwienia dzieciom ewentualnego wybiegnięcia z samochodu wprost na ulicę pod nadjeżdżające auto. Pasażerowie tylnej kanapy mogli wysiąść tylko na prawą stronę. Wersja z tymi drzwiami dostępna była za dopłatą i dopiero później stała się odmianą podstawową.

W tylnych drzwiach konstruktorzy zamontowali wreszcie klamkę, eliminując uciążliwy dla właścicieli poprzedni system otwierania.

Wzorem poprzednika wnętrze obecnego Caravana było bardzo przestronne. Pasażerowie nie mogli narzekać na brak wolnej przestrzeni na nogi czy nad głowami. Do tego na plus tego Caravana trzeba zaliczyć poprawione siedzenia i wyższą jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.

Deska rozdzielcza została zaprojektowana od nowa i wzorem nadwozia również była mocno pozaokrąglana. Lepiej spasowano jej elementy, zatem rzadziej zdarzało się, że w samochodzie coś skrzypiało.

Tak jak Caravan II, tak i nowe auto zapewniało kierowcy bardzo dobrą widoczność we wszystkie strony, co zwiększało bezpieczeństwo jazdy.

W Caravanie III Chrysler po raz pierwszy zastosował system składania i obracania foteli pasażerów zwany Easy Out Roller Seats. To wygodne rozwiązanie pozwalało aranżować wnętrze wozu na wiele sposobów w zależności od potrzeb podróżujących.

Z oferty zniknął najsłabszy 2-litrowy, 100-konny silnik, który na pewno nie dałby sobie rady z ciężkim i wielkim samochodem. W związku z tym najsłabszą jednostką w katalogu był nowy 2,4-litrowy motor z serii EDZ o mocy 150 KM. Jednak w 1999 roku wycofano tę jednostkę napędową z oferty w Kanadzie, więc najmniejszą dostępną był silnik Mitsubishi o objętości skokowej 3 l. On również miał 150 KM mocy. W USA motor ten nie był sprzedawany.

Z kolei w Stanach Zjednoczonych podstawowym silnikiem była 3,3-litrowa V-szóstka o mocy 158 KM i całkiem wysokim momencie obrotowym wynoszącym 275 Nm.

Najmocniejszym motorem, który instalowano w Caravanie, był 3,8-litrowy silnik o mocy 166 KM (od 1998 roku miał on 180 KM).

Pojawiały się też eksperymentalne auta zasilane gazem ziemnym, a nawet prądem.

Podobnie jak poprzednik obecny Caravan nie należał do najbardziej ekonomicznych, a w sprzedaży nie było silnika Diesla. Do słabszych punktów samochodu należały nietrwałe skrzynie biegów. Wszystkie montowane w tym wozie były automatami i miały 3 lub 4 biegi.

Caravana III produkowano w latach 1995-2000. Wóz otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę samochodu roku w USA w 1996 roku przyznaną przez redakcję Motor Trend.

3.60
Ocena na postawie 23 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Caravan
Produkcja od1995
Produkcja do2001

Wybrane wersje Dodge Caravan 3 generacji

Inne generacje Dodge Caravan

Inne modele Dodge

Dodge Caravan 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie