Dodge Caravan 4 generacji

Generacja
Dodge Caravan 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

W 2000 roku pojawił się nowy Caravan (już czwartej generacji). Mimo że samochód wyglądał bardzo podobnie do poprzednika, był w dużej części nową konstrukcją. Inżynierowie do budowy wykorzystali nową, sztywniejszą płytę podłogową oznaczoną symbolem RS.

Największą różnicą wizualną były światła przednie. W miejscu wąskich reflektorów zainstalowano podobne ze stylu (jajowate) duże światła zespolone. Wzmocniono też nieco przód po tym, jak wóz we wcześniejszym okresie otrzymał niedostateczne oceny w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez organizację nadzorującą bezpieczeństwo na amerykańskich autostradach.

W 2001 roku Caravan przeszedł po raz drugi test zderzeniowy pod okiem specjalistów IIHS i otrzymał ocenę „słaby”. Był to wynik tylko odrobinę lepszy niż ten z 1996 roku, w którym oceniono poziom bezpieczeństwa auta na „marginalny”. Słaby wynik z 2001 roku wynikał m.in. z tego, że doszło do wycieku paliwa ze zbiornika po zderzeniu. Podobną przypadłość zauważyła NHTSA podczas swojego testu wozu trzeciej generacji, jednak przyznano mu łącznie 4 gwiazdki. Od 2002 roku poradzono sobie z tym problemem i samochód otrzymał ocenę „do przyjęcia”.

Od 2006 Caravany miały zmodyfikowany, mocniejszy słupek B oraz boczne poduszki powietrzne, co poprawiło bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz podniosło ocenę przyznaną przez IIHS.
Po raz kolejny w ofercie silnikowej nie pojawiła się jednostka napędowa zasilana olejem napędowym. Najmniejszy z trzech silników benzynowych miał 2,4 l zamkniętej w sześciu cylindrach. Motor rozwijał moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 224 Nm. Większy 3,3-litrowy silnik generował moc 180 KM oraz moment obrotowy 280 Nm, a największy – 3,8-litrowy – miał moc 215 KM (moment obrotowy sięgał 332 Nm).

Ten ostatni silnik zapewniał wysoką dynamikę amerykańskiemu vanowi, ale też charakteryzował się bardzo dużym zużyciem paliwa. Miały w tym swój udział automatyczne skrzynie biegów, a tylko takie znajdowały się w sprzedaży, co z pewnością cieszyło nie wszystkich europejskich klientów.
W Kanadzie podstawowym motorem była jednostka o objętości skokowej 3,3 l, ale oczywiście występowały też silnik mniejszy i większy.

W najdroższych wersjach wyposażeniowych pojawiła się także możliwość zakupienia odmiany z napędem na wszystkie koła.

W porównaniu z poprzednikiem Caravan nieco zyskał na wyposażeniu. Chrysler wprowadził w czwartej generacji Caravana i Voyagera system elektrycznego napędu przesuwnych drzwi. Dzięki niemu można było je otwierać i zamykać za naciśnięciem przycisku, a nie - jak do tej pory - ręcznie. Nie był to jednak element wyposażenia podstawowego.

W 2004 roku sprzedawano specjalną edycje Caravana, który obchodził dwudziestolecie produkcji. Auto różniło się od zwykłych odmian tylko nieznacznie, np. chromowanymi felgami czy też listwami lakierowanymi na kolor nadwozia.

Rok później przeprowadzono drobny facelifting wozu, zmieniając m.in. grill chłodnicy, światła przeciwmgielne oraz dodając system składania i obrotu siedzeń środkowego i trzeciego rzędu.
Na polskim rynku jest całkiem dużo Caravanów (Voyagerów) czwartej generacji. Są to zwykle jednak auta o dużych przebiegach z często mocno pordzewiałymi progami i krawędziami błotników. Nierzadko są to wozy pod wypadkach. W wielu z nich remontu wymaga silnik. Ogólnie jest to jednak auto trwałe i można je polecić, pod warunkiem że klient zaakceptuje spore zużycie paliwa.

W 2007 roku auto zostało zastąpione nową, już piątą generacją Caravana, który produkowany jest do dziś.

3.70
Ocena na postawie 47 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Caravan
Produkcja od2001
Produkcja do2007

Wybrane wersje Dodge Caravan 4 generacji

Inne generacje Dodge Caravan

Inne modele Dodge

Dodge Caravan 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie