Chevrolet Corvette C7

Generacja
Chevrolet Corvette C7 Zobacz 2 zdjęcia

Na salonie samochodowym w Detroit na początku 2013 roku zadebiutowała nowa generacja symbolu amerykańskich samochodów sportowych – Chevrolet Corvette. Jest to już siódma seria tego produkowanego od lat 50. zeszłego wieku wozu.

Pierwsza generacja Corvette pojawiła się w 1953 roku i choć z założenia miała być samochodem sportowym, nie od razu tak była postrzegana. Co interesujące, pierwsze modele Corvette miały nadwozie otwarte.

Na salonie motoryzacyjnym w Detroit pokazano siódmą generację tego najbardziej rozpoznawalnego amerykańskiego samochodu sportowego. W nowym Corvette Chevrolet powrócił do nazwy Stingray, którą nosiły modele drugiej i trzeciej serii (w drugiej serii wóz nazywał się Sting Ray).

Ani pod względem wyglądu, ani rozwiązań technicznych Corvette C7 przełomem nie jest, choć początkowo miał być. Pierwotnie General Motors zakładało, że nowa sportowa maszyna będzie miała jednostkę napędową umieszczoną centralnie. To rozwiązanie miało przybliżyć Chevroleta do supersportowych modeli Ferrari, Porsche i Audi.

Ostatecznie zrezygnowano z tej koncepcji ze względów finansowych. Po pierwsze taka konstrukcja byłaby droższa od – nazwijmy ją – klasycznej. Po drugie gdy ruszyły pierwsze prace projektowe w USA, panował kryzys.

GM postawiło w końcu na dobrze znane rozwiązanie: silnik umieszczony z przodu, skrzynia biegów - w tylnym moście. Taki układ występował już w poprzednim modelu Corvette. Przyczynia się on do poprawienia rozkładu nacisków na każdą z osi, a ponadto sprawia, że samochód jest nieco łatwiejszy w prowadzeniu (mniej nadsterowny).

Mimo że Corvette C7 jest określany jako wóz z motorem umieszczonym z przodu, faktycznie silnik znajduje się przed kabiną pasażerską, ale daleko za przednią osią. Jego ułożenie jest podobne do tego, które stosował Mercedes-Benz w modelu SLR McLaren.

Jednostką napędową mógł być tylko motor V8 i tylko o 90-stopniowym kącie rozchylenia cylindrów. Ponownie zastosowano przestrzenny wał korbowy i jeden wałek rozrządu umieszczony w kadłubie. Również tym razem Chevrolet wybrał układ z dwoma zaworami na każdy cylinder. Głowice 24-zaworowe najprawdopodobniej wymagałyby dwóch wałków zamontowanych w samych głowicach, a nie w kadłubie.

Motor LT1 jest nowym tworem o pojemności skokowej 6,2, w którym GM zastosowało po raz pierwszy w Corvette bezpośredni wtrysk paliwa. Układ common rail nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale też pomaga zwiększyć osiągi silnika. Jednostka napędowa ma 456 KM mocy maksymalnej i 610 Nm momentu obrotowego.

Podstawową skrzynią biegów jest 7-biegowa manualna przekładnia z jednym sprzęgłem, alternatywnie można wybrać 6-biegowy klasyczny automat, w którym biegi da się zmieniać także ręcznie za pomocą dźwigni umiejscowionych za kierownicą. Jak wspomniałem na początku, przekładnia zamontowana jest z tyłu. Napęd przekazywany jest na przednią oś.

W Corvette C7 Chevrolet zachował jeszcze jedno charakterystyczne dla tego modelu rozwiązanie techniczne – poprzeczny resor piórowy z kompozytu. Mimo upływu lat producent wciąż stawia na tę prostą, ale najwyraźniej skuteczną konstrukcję.

Nadwozie Chevroleta może się podobać z dwóch powodów. Po pierwsze nie jest rewolucyjne w stosunku do starszych modeli, a po drugie wygląda jednak świeżo i na pierwszy rzut oka widać, że to nowe auto, a nie poważny lifting starego modelu.

W momencie pisania tego tekstu nie były jeszcze dostępne wszystkie dane techniczne Corvette C7 – w tym osiągi drogowe. W tym samym czasie Chevrolet przedstawił już wersję kabriolet zwaną w Convertible.

Za jakiś czas na torach wyścigowych pojawi się nowy Chevrolet Corvette, który zastąpi bardzo udaną, ale przestarzałą już maszynę. Amerykanie planują też wprowadzenie na rynek nowej odmiany ZR1 (nie wiadomo, czy będzie miała taką samą nazwę), ale najpierw chcą poprawić wizerunek Corvette. Jak powiedział szef działu marketingu Chevroleta, Corvette stała się samochodem zbyt kojarzącym się z „odnoszącym sukcesy hydraulikiem”. Łatwo zrozumieć, o co chodzi Chrisowi Perry’emu, gdy spojrzy się w statystyki, z których wynika, że do października 2012 roku 46 procent nabywców Corvette miało 55 lub więcej lat. Dla porównania Audi R8 kupuje tylko 22 procent osób w takim wieku lub starszych, a Porsche 911 30 procent.

3.65
Ocena na postawie 47 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Corvette
Produkcja od2013
Produkcja do2017

Wybrane wersje Chevrolet Corvette C7

Inne generacje Chevrolet Corvette

Inne modele Chevrolet

Oceny użytkowników (1)

Chevrolet Corvette C7: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie