Chevrolet Camaro 3 generacji

Generacja
Chevrolet Camaro 3 generacji Zobacz 10 zdjęć

Trzecia generacja Chevroleta Camaro zastąpiła wysłużone Camaro II, które było na rynku przez 11 lat. Konstrukcja nowego pony cara General Motors opierała się na platformie F i weszła do produkcji w 1982 roku. Było to auto rewolucyjne w swej linii modelowej – po raz pierwszy pojawiły się w nim nadwozie typu liftback, czterocylindrowe silniki, 16-calowe obręcze oraz fabrycznie montowany wtrysk paliwa.

Wygląd nowego Camaro stał się bardziej kanciasty niż do tej pory. Okrągłe przednie światła zastąpiono podwójnymi prostokątnymi lampami. Nadwoziu nadano bardziej aerodynamiczny kształt. Tylne lampy przypominały kształtem te znane z ostatnich egzemplarzy poprzedniej generacji, ale były znacznie większe. Niestety, oszczędności spowodowane kryzysem paliwowym odbiły się na stylistyce wnętrza tego modelu. Wszystkie kształty wyglądały tak, jakby zaprojektowano je przy ekierce. Praktycznie zero polotu, czysta funkcjonalność - nic więcej. Początkowo dostępne były trzy odmiany Camaro: Sport Coupé, Berlinetta oraz Z28. Różniły się one głównie poziomem standardowego wyposażenia oraz silnikami. Sport Coupé w standardzie wyposażone było w 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik, Berlinetta w 2,8-litrowe V6, a Z28 w 5-litrowe V8 Crossfire z wtryskiem paliwa. Wszystkie Z28 dostarczane były z lekką maską z włókna szklanego.

W 1984 wprowadzono nową deskę rozdzielczą z mniejszymi, ale lepiej wykonanymi kontrolkami. W wersji Berlinetta zastosowano elektroniczne obrotomierze i szybkościomierze. Po raz pierwszy umożliwiono skonfigurowanie odmiany Z28 z automatyczną skrzynią biegów. Rok później Chevrolet zaprezentował Camaro IROC-Z. Był to pakiet modyfikujący wersję Z28 – pojawiło się lepsze, obniżone zawieszenie oraz opcjonalny układ wtryskowy z Corvette. Wprowadzono też wówczas nieco ostrzej ukształtowane pasy przednie.

Kolejny rok - 1986, przyniósł zmiany związane z wymaganiami bezpieczeństwa. Na tylnej szybie zagościło centralne światło stopu. Był to jedyny rok, w którym montowane je w taki sposób. W późniejszych modelach przeniesiono je na spojler. W 1987 roku zrezygnowano z produkcji Berlinetty i zastąpiono ją wersją LT. Po raz pierwszy od 1969 roku wprowadzono też wtedy do seryjnej produkcji Camaro z otwartym nadwoziem. Było ono opcją w odmianach Sport Coupé oraz IROC-Z. W pierwszym roku produkcji nabywców znalazło jedynie 1007 egzemplarzy. Co ciekawe, to nie Chevrolet odpowiadał za ich wytwarzanie. Firma American Sunroof Company produkowała je na bazie Camaro w nadwoziu targa.

W 1989 roku powróciła odmiana RS. Z wyglądu zaczęła ona bardziej przypominać wyższe wersje IROC-Z. Te z kolei zaczęto wypychać na szczyty możliwości w zakresie podzespołów mechanicznych. Zastosowano wał napędowy z lekkich stopów, by zredukować momenty bezwładności mas wirujących, usztywniono zawieszenie, zmieniono również bak paliwa. Rok później po raz pierwszy w Camaro pojawiły się poduszki powietrzne. Dla poprawy bezpieczeństwa zaokrąglono też kanciaste kształty deski rozdzielczej. Białe napisy na wszelkich wskaźnikach zastąpiono żółtymi. W kolejnym roku zaszły duże zmiany. Wprowadzono znaczne ulepszenia w aerodynamice modeli RS i Z28. Jednocześnie z palety dostępnych wersji usunięto IROC-Z. W ostatnim roku produkcji – 1992 – pojawiła się specjalna wersja Heritage Package. Początkowo planowana jako 25th Anniversary Heritage Edition, miała wykorzystywać podzespoły z Corvette, lecz ostatecznie Chevrolet ograniczył się do specjalnego malowania.

W Chevrolecie Camaro trzeciej generacji najmniejszym dostępnym silnikiem była rzędowa czwórka Iron Duke o pojemności 2,5 l o mocy 90 KM. Pod maski pony cara General Motors trafiała jednak jedynie w latach 1982–1985. Później zastąpiło ją 2,8-litrowe V6, którego kadencja trwała do 1989 roku. W ostatnich latach produkcji najmniejszą jednostką oferowaną w Camaro było 3,1-litrowe V6 o mocy 140 KM. Najmocniejszy motor, jaki fabrycznie trafiał pod maskę tego sportowego Chevroleta, to V8 o pojemności 5,7 l i mocy 240 KM.

Produkcję Camaro trzeciej generacji Chevrolet zakończył w 1992 roku. Ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem było Camaro Z28 coupé. Aby upamiętnić legendę i ludzi, którzy ją budowali, podpisali się na nim pracownicy fabryki w Van Nuys.

Największą wadą Camaro III jest jego ekonomia. Mimo że dostępne silniki nie mają nadzwyczaj dużych mocy, to spalają bardzo dużo paliwa. Często występują awarie włącznika wentylatora chłodnicy w niektórych silnikach V8. Problemy sprawiają również auta z silnikami V6, w których dochodzi nierzadko do awarii wtrysków. Problemem może być też układ chłodzenia. Camaro oryginalnie produkowane było z czynnikiem chłodniczym R12, który nie jest już wytwarzany. Mimo to wciąż jest dostępny na rynku, ale kosztuje bardzo dużo. Należy więc rozważyć konwersję układu na przystosowany do innych chłodziw.

4.90
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Camaro
Produkcja od1982

Wybrane wersje Chevrolet Camaro 3 generacji

Inne generacje Chevrolet Camaro

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Camaro 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Chevrolet Camaro SS z piekła rodem. Nie spodoba się każdemu

... Camaro SS w roli auta demonstracyjnego dla firmy produkującej felgi? Dlaczego nie? Ferrada Wheels to amerykański specjalista od samochodowych obręczy. Nic więc dziwnego, że i auto jest amerykańskie. Jednak jak widać, zmieniono w nim o wiele ...

4 miesiące temu

Przyszłość samochodów elektrycznych...

Volkswagen ID.3 pokazany. Elektryczny hatchback ma do 550 km zasięgu

... Do 550 km zasięgu, wnętrze rozmiarów Passata i przystępna cena. To obiecywał Volkswagen, gdy zapowiadał ID.3 i wygląda na to, że wszystko udało się spełnić. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie. ... Długo ...

2 tygodnie temu

Sprzedaż muscle carów ma się dobrze. Jeden model zaskakuje

... Początek stycznia pozwala na podsumowanie ubiegłego roku. Właśnie pojawiły się dane sprzedaży Forda Mustanga, Chevroleta Camaro oraz Dodge’a Challengera w Stanach Zjednoczonych. Wyniki nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. ... ...

9 miesięcy temu

Nowy Chevrolet Corvette został rozbity w Kalifornii

... Chevrolet Corvette C8 zadebiutował zaledwie kilka tygodni temu. Pierwsze egzemplarze dopiero trafiają do klientów. Jeden z nich miał wyjątkowego pecha, gdyż rozbił swoje auto niedługo po wyjeździe z salonu. ... w okolicach Yosemite w Kalifornii, ...

miesiąc temu

Nowy Chevrolet Camaro (2015) oficjalnie przedstawiony!

... Po wielu zapowiedziach w końcu przyszedł czas na ujawnienie szóstej generacji Chevroleta Camaro. ... Najnowsza odsłona Camaro zadebiutowała zgodnie z obietnicami Chevroleta 16 maja. Auto bazuje na platformie Alpha, która została stworzona między ...

dawno temu

Przyszłość Volkswagena jest elektryczna

... Na trwających targach samochodowych we Frankfurcie niekwestionowanym najważniejszym wydarzeniem jest premiera Volkswagena ID.3. To pierwszy model tej marki powstały od podstaw jako auto elektryczne ... Wraz z premierą ID.3 Volkswagen rozpoczął ...

6 dni temu

Nowy Chevrolet Camaro z silnikiem czterocylindrowym?

... Chevrolet przygotowuje nowe Camaro. Już teraz wiadomo, że ma być lżejsze niż jego obecna generacja. Niespodzianką będzie za to silnik, który może trafić pod maskę coupé z USA. ... Ponieważ Chevrolet ma zamiar osadzić konstrukcję nowego Camaro na ...

dawno temu

Produkcja Chevroleta Camaro HPE700 rozpoczęta

... Rozpoczęto produkcję odsłoniętego z styczniu tego roku Chevroleta Camaro 2010 w wersji Hennessey Performance Engineering. Klienci będą musieli się jednak uzbroić w cierpliwość, gdyż HPE będzie produkować zaledwie 3 egzemplarze miesięcznie. ... ...

dawno temu

Nowy Chevrolet Camaro (2016) - rywal Mustanga

... General Motors przygotowuje nową generację Chevroleta Camaro. Jaki będzie następca współczesnej wersji legendarnego pony cara? ... General Motors przygotowuje się do odparcia ataku w segmencie nowej generacji pony carów w postaci Forda Mustanga. ...

dawno temu

Chevrolet Camaro - polski cennik

... W maju informowaliśmy o tym, że Chevrolet Camaro, czyli legendarny amerykański muscle car, będzie dostępny w Polsce. Na stronie Chevroleta pojawił się już cennik auta. Ile trzeba zapłacić za brzmienie agresywnego V8? ... W maju informowaliśmy o ...

dawno temu

Chevrolet Camaro Commemorative Edition – na pożegnanie

... Chevrolet zaprezentuje podczas SEMA Show Camaro w specjalne odmianie. ... Commemorative Edition to wersja, która powstała dla uczczenia sukcesu Camaro piątej generacji. Począwszy od kwietnia 2009 r. samochód rozszedł się w liczbie ponad 400 000 ...

dawno temu

Specjalny Chevrolet Camaro na Indy 500

... Specjalna edycja Chevroleta Camaro kabriolet będzie służyć jako oficjalny samochód prowadzący wyścigi Indianapolis 500 w 2011 roku. Camaro kabriolet 2011 to dwudziesty drugi Chevrolet wybrany do poprowadzenia wyścigu Indianapolis. ... Specjalna ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie