BMW Z4 E85

Generacja
BMW Z4 E85

BMW Z4 zostało zaprezentowane jesienią 2002 roku i zastąpiło dotychczasowego, pierwszego roadstera w ofercie bawarskiej firmy - model Z3.

Design BMW Z4 E85 opracował Duńczyk Anders Warming. Auto oferowano w dwóch wersjach nadwozia: roadster dostępny był od początku produkcji, a druga połowa 2005 roku przyniosła odmianę coupé, która wyglądała bojowo i pod względem stylistyki przypominała samochody segmentu GT. Koncepcja opływowego, zwartego dwumiejscowego auta pozostała niezmieniona. Otrzymało nieco więcej krągłości, a dzięki zastosowanym materiałom powiało nowoczesnością. Samochód nieznacznie urósł - od 2002 roku BMW Z4 liczyło 4091 mm długości (4113 mm w odmianie Coupe), 1781 mm szerokości oraz 1268 mm (1302 mm) wysokości. Podobnie jak Z3 składane było w Stanach Zjednoczonych, w Spartanburg (Karolina Południowa), i oferowane wyłącznie na tamtejszym oraz europejskim rynku.

Wnętrze BMW Z4 E85 i E86 (kod zarezerwowany dla wersji zamkniętej) to prawdziwa rewolucja względem poprzednika. Nadal widać wszechobecny minimalizm, jednak w tym wydaniu zadbano o powiew nowoczesności. Deska rozdzielcza została wzbogacona o więcej łuków oraz przetłoczeń, poprawiono jakość materiałów oraz poziom ich spasowania, a dwójka pasażerów mogła korzystać z większej liczby systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Bagażnik miał pojemność 260 l (poprzednik - 165 l). Kufer odmiany coupé liczył 340 l i sprawiał, że sportowy wóz stawał się bardzo funkcjonalny - mógł konkurować z wieloma kompaktami. W Z4 oferowanym od 2002 roku nie dziwiła już obecność skórzanej tapicerki, podgrzewanych i wentylowanych foteli, automatycznej klimatyzacji czy nawigacji satelitarnej. Do dyspozycji były również systemy ABS, ESP oraz DTC. Pojazd precyzyjnie się prowadził głównie dzięki rewelacyjnemu układowi kierowniczemu oraz zawieszeniu.

W aucie segmentu G montowano łącznie 7 benzynowych jednostek napędowych. Gamę otwierał silnik 2,0i generujący 150 KM. Mocniejsze odmiany to już sześciocylindrowe silniki w układzie rzędowym, z których najsłabszy (2,2i) rozwijał 170 KM. Wyżej stały wersje 2,5i (192 KM), 2,5si (218 KM), 3,0i (231 KM) oraz 3,0si (265 KM). Do najbardziej pożądanych samochodów w ofercie niemieckiego producenta należało BMW Z4 M Roadster (premiera w 2004 roku) oraz Z4 M Coupe (2005), generujące 343 KM z silnika 3,2 l, znanego chociażby z M3 E46. Auto o maksymalnym momencie obrotowym równym 365 Nm osiągało 100 km/h w 5 s i mogło mknąć 250 km/h. Oprócz wyczynowej mechaniki Z4 M miało także przemodelowane zderzaki, błotniki mieszczące większe felgi, za którymi skryto wydajniejszy układ hamulcowy, a pod tylnym dyfuzorem kryły się cztery końcówki układu wydechowego. Napęd, podobnie jak w Z3, nadal przenoszony był na tylną oś, tym razem przy udziale 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej albo automatów o takiej samej liczbie przełożeń.

Samochód produkowany w Greer, w Stanach Zjednoczonych, zyskał wielu klientów głównie dzięki bezawaryjności, rewelacyjnej konstrukcji składanego dachu, wyjątkowemu charakterowi, prestiżowi i nowoczesnej stylistyce. Serię E85/E86 modelu Z4 produkowano do 2008 roku, kiedy to w salonach pojawił się następca, fabrycznie oznaczony kodem E89.

Plusy:
- nowoczesna stylistyka, która prędko się nie zestarzeje
- genialne właściwości jezdne
- świetne jednostki napędowe
Minusy:
- wysoki koszt zakupu
- auto przez niektórych określane jako wyjątkowo kobiece

4.25
Ocena na postawie 36 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Z4
Produkcja od2002
Produkcja do2005

Wybrane wersje BMW Z4 E85

Inne generacje BMW Z4

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (2)

BMW Z4 E85: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie