BMW X3 E83

Generacja
BMW X3 E83 Zobacz 2 zdjęcia

BMW X3 (E83)

BMW X3 był pierwszym modelem w gamie niemieckiego producenta, który łączył cechy kompaktowego wozu z pakownością oraz potęgą promotora serii X - X5. Zaprezentowane na targach IAA we Frankfurcie w 2003 roku (wcześniej w Detroit jako prototyp) auto bazujące na modelu serii 3 urzekło obserwujących zgrabną sylwetką oraz funkcjonalnym wnętrzem. Samochód został oficjalnie wprowadzony do produkcji w 2004 roku.

W designie ewidentnie widać nawiązania do większego brata. Ogromny grill, niewielkie poziome światła i potężny zderzak to elementy charakterystyczne X3. Samochód ma foremną postać, bez zbędnych przetłoczeń w karoserii i ostrych linii. Nadwozie mierzy 4569 mm długości, 1853 mm szerokości oraz 1674 mm wysokości. W komfortowych warunkach może nim podróżować 5 osób z 480 l bagażu (po złożeniu oparć tylnej kanapy - 1560 l). Deska rozdzielcza nie jest przełomowa - łączy funkcjonalność serii E46 modelu 3 oraz nowoczesność świeższych modeli. Kokpit nie jest surowy, jednak nie rozpieszcza też niczym szczególnie pięknym – dominują linie proste i przetłoczenia bez polotu. W konsoli centralnej ulokowano panel sterowania klimatyzacją oraz radiem, a u szczytu deski wyświetlacz opcjonalnej nawigacji satelitarnej. Seryjne wyposażenie obejmowało m.in. ABS, kontrolę trakcji, elektrykę szyb, centralny zamek i klimatyzację manualną. Na rynku można spotkać także lepiej wyposażone egzemplarze, mające chociażby dwustrefową klimatyzację, szklany dach, skórzane fotele z elektrycznym ustawianiem oraz pamięcią położenia, podgrzewaną kierownicę i tempomat.

W 2007 roku BMW X3 oznaczone fabrycznie kodem E83 przeszło lifting, obejmujący głównie modernizację jednostek napędowych, zawieszenia i wnętrza. Auto otrzymało także przemodelowane zderzaki. Wprawne oko nawet ze znacznej odległości odróżni auta z roczników 2004, 2005, 2006 oraz 2007 - samochody różniły się detalami.

Do napędzenia samochodu ważącego 1730 kg posłużyło w sumie 10 jednostek napędowych. Gamę benzynowych silników otwierał model 2.0i generujący 150 KM. Wyżej stały odmiany 2.5i (192 KM), 2,5si (218 KM), 3.0i (231 KM) oraz 3.0si (272 KM). Diesle reprezentowane były przez doładowane jednostki rzędowe o 4 lub 6 cylindrach. 143 KM rozwijała wersja xDrive18d. Klient mógł wybrać również BMW X3 2.0d (najpierw 150, później 177 KM) lub 3.0d (204 KM) albo 3.0sd o mocy 286 KM. Ten ostatni model dzięki 580 Nm momentu obrotowego był w stanie osiągnąć 100 km/h w 6,6 s; był najszybszą wersją w ofercie. Napęd przekazywała 6-biegowa manualna lub automatyczna skrzynia biegów na wszystkie koła dzięki zaawansowanej technologii xDrive, która zadebiutowała właśnie na pokładzie X3.

Warto wspomnieć o ciekawej wersji X3 Cross Country, która była wykorzystywana w rajdach (m.in. w legendarnym Dakarze). Auto miało podwójnie doładowany silnik o pojemności 2,9 l, bazujący na jednostce 3,0 l.

Pojazd sprzedawany z przeznaczeniem na pięć rynków (europejski, egipski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański) wytwarzany był w austriackim Grazu w zakładach firmy Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG na zlecenie firmy BMW. Z linii montażowej zjechało 605 498 egzemplarzy BMW X3 E83 (plus dodatkowych 9326 aut składanych w Rosji, Egipcie i Tajlandii). Przedostatnie auto z pełnym wyposażeniem ratownictwa medycznego przekazano jednej z organizacji, a ostatnie, które opuściło fabrykę we wrześniu 2010 roku, służy zarządowi austriackiej fabryki.

Plusy:
- przyzwoite wyposażenie standardowe
- przestronne wnętrze
- bogata gama silnikowa
- dobre własności terenowe
Minusy:
- mało atrakcyjna stylistyka

4.21
Ocena na postawie 39 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW X3
Produkcja od2003
Produkcja do2006

Wybrane wersje BMW X3 E83

Inne generacje BMW X3

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (12)

BMW X3 E83: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie