Audi TT 8J

Generacja
Audi TT 8J
Audi TT 8J - test i recenzja

W 2006 roku rozpoczęto produkcję Audi TT drugiej generacji. Od poprzednika dzieli je przepaść w zakresie możliwości konstrukcyjnych. Audi potrafi uczyć się na błędach, a tych w przypadku pierwszego TT było sporo. W nowym modelu wyeliminowano wszelkie mankamenty typowe dla poprzednika.

Największe oburzenie wywołały właściwości jezdne. Podczas szybkiej jazdy na granicy przyczepności TT zachowywało się na drodze nieobliczalnie. Jest to przecież samochód sportowy, więc było to nie do przyjęcia. Próbowano wprowadzać różne środki zaradcze, od wprowadzenia tylnego spoilera zaczynając, na zmianie charakterystyki zawieszenia kończąc.

Konstruując nowe TT, Audi nie mogło pozwolić sobie na wpadkę po raz kolejny i zdusiło wady poprzednika w zarodku. Zwiększono rozstaw osi i kół, co poprawiło stabilność samochodu podczas jazdy. Środek ciężkości powędrował niżej, a karoseria jest sztywniejsza. Auto powstało na aluminiowej ramie przestrzennej, wykorzystując znaną z innych modeli technologię Audi Space Frame. 69% elementów poszycia nadwozia również wykonano z lekkiego aluminium. W celu dobrego rozłożenia masy pojazdu większość cięższych, stalowych elementów ulokowano w tylnej części samochodu, a aluminiowe komponenty o niskiej masie powędrowały do przodu.

Na tylnej klapie znajduje się spoiler wysuwany automatycznie po przekroczeniu 120 km/h, który za pomocą przycisku można wysunąć z miejsca kierowcy. Charakterystyka układu jezdnego jest o niebo lepiej zestrojona. Opcjonalnie można wyposażyć auto w zawieszenie Audi magnetic ride z regulowaną siłą resorowania amortyzatorów, które są wypełnione płynem o magnetycznych właściwościach. W celu zapewnienia bezpiecznej jazdy modelem TT zastosowano też system stabilizacji toru jazdy ESP, który doskonale panuje nad pojawiającą się w krytycznych momentach podsterownością. W efekcie samochód prowadzi się rewelacyjnie. Największa przypadłość w historii modelu została z powodzeniem wyeliminowana.

Małe coupé Audi od początku produkcji zachwycało designem, jednak wielu uważało je za zbyt kobiece. Istotnie, najbardziej podobało się płci pięknej i młodym ludziom. Nowy model zdecydowanie bardziej przypadnie do gustu mężczyznom. Stylistyka jest bardziej agresywna i zdradza sportowy charakter samochodu. TT jest oferowane jako coupé oraz roadster z miękkim dachem.

Najsłabszy silnik montowany pod maską TT ma pojemność 1,8 i z pomocą turbosprężarki rozwija moc 160 KM. Według producenta ta moc wystarcza, by rozpędzić samochód do 100 km/h w czasie 7,2 s. Jednostka 2,0 TFSI z początku rozwijała moc 200 KM, później zwiększono ją do 211 KM. Największym oferowanym silnikiem była jednostka V6 o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM. Po pewnym czasie z niej zrezygnowano, a lukę wypełniono silnikiem 2,0 TFSI o mocy 272 KM, montowanym w wersji TTS. W najbardziej ekstremalnej odmianie TT RS znalazł się turbodoładowany silnik 2,5 TFSI o mocy 340 KM.

W ofercie była również jednostka Diesla 2,0 TDI generująca moc 170 KM.

Jednostka napędowa 1,8 TFSI w Audi TT zestawiana jest z manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i napędem na przednie koła. Pozostałe wersje mogą być wyposażone również w skrzynię automatyczną S-tronic oraz napęd na obie osie, oparty na sprzęgle lepkościowym Haldex.

Nowe Audi TT jest zdecydowanie lepsze od poprzednika. Prowadzi się znakomicie, wzbudza co najmniej tyle samo emocji i jest ciekawą propozycją samochodu z nadwoziem 2+2. W razie potrzeby tylne siedzenia, które mają tutaj niewielkie znaczenie, można złożyć, uzyskując przedział bagażowy o pojemności 700 l. Model ten stworzony został jednak nie po to, by przewozić duże ładunki, tylko po to, by dawać przyjemność z jazdy. W przypadku drugiej generacji ta jazda będzie zdecydowanie bezpieczniejsza.

4.07
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi TT
Produkcja od2006
Produkcja do2010

Wybrane wersje Audi TT 8J

Inne generacje Audi TT

Inne modele Audi

Audi TT 8J: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie