Audi Quattro 85

Generacja
Audi Quattro 85 Zobacz 5 zdjęć

Audi Quattro 85 to ojciec wszystkich samochodów osobowych, mający napęd na cztery koła. To właśnie twórcy Audi wpadli na pomysł, aby napęd 4x4, charakterystyczny do tej pory dla samochodów terenowych, umieścić w samochodzie osobowym. Dzięki temu auto będzie odnosiło spektakularne sukcesy poprzez niesamowite osiągi (bardzo dobre trzymanie się podłoża, dynamiczność, spektakularne przyspieszenie, auto świetnie radzi sobie z trudnym podłożem, np: ze śniegiem). Pierwszy model z napędem 4x4 przedstawiono w 1980 roku. Od tej pory marka Audi będzie konkurować z takimi potęgami motoryzacji jak BMW czy Mercedes.

Audi Quattro 85 – opis

Audi Quattro 85 należy do klasy samochodów sportowych i reprezentuje na rynku segment S (auta sportowe). W latach 1980-1991 auto to występowało w wersji fastback coupe. Na przestrzeni tych lat, różne wersje Audi Quattro 85 wyposażone były w silniki o pojemności od 2133 do 2226 cm³, dostarczające moc rzędu 156-302 KM.

Audi Quattro 85 – napęd na cztery koła

Audi Quattro 85 to przede wszystkim samochód wyścigowy, głównie za sprawą napędu na cztery koła i mocnego silnika. Napęd, wychodząc od silnika, jest rozdzielany poprzez skrzynię biegów centralnego mechanizmu różnicowego, który odpowiedzialny jest za rozłożenie napędu na obie osi jednomiernie. Jednak ten typ rozwiązania działał kosztem dosyć sporej utracie trakcji. W celu usunięcia tej wady, centralny dyferencjał wyekwipowano w mechaniczną blokadę. Ten schemat używany był w modelu do 1986 roku.

W roku 1986 do Audi Quattro 85 trafił mechanizm Torsen i okazał się idealnym rozwiązaniem. Wykluczenie tradycyjnego mechanizmu różnicowego i zastąpienie go samoblokującym mechanizmem śrubowym, stworzyło możliwość samoczynnej zmiany rozdziału mocy na poszczególne osie, zależnie od warunków. Prosto rzecz ujmując, Torsen T1 jest „powielaczem momentu”, czyli kieruje na daną oś z lepszą przyczepnością kilka razy więcej momentu obrotowego. Zazwyczaj stosunek ten występował w proporcji 4:1. Z tego wynika że osiemdziesiąt procent momentu dotrze na oś z lepszą przyczepnością, pozostałe zaś dwadzieścia procent na oś o mniejszej przyczepności.

Audi Quattro 85 - dla kogo?

Audi Quattro 85 będzie dobrym wyborem jeśli jesteśmy pasjonatami rajdów oraz historii motoryzacji i chcemy być w posiadaniu auta sportowego, pioniera wśród auto osobowych o napędzie 4x4. Samochód ten, z wiadomych względów, posiada bardzo mały bagażnik i pobiera dużo paliwa, więc niezbyt nadaje się na długie podróże. Audi Quattro 85 to ścigacz, a nie długodystansowiec.

Jeśli chcemy poczuć prawdziwego kopa przy przyspieszeniu i doznać jak jesteśmy wciskani w fotel z powodu gwałtownego przyspieszenia, proponuję model z silnikiem dwuzaworowym o poj. 2,1 litra. Jego moc uzyskiwana jest przede wszystkim ze strzelającego turbo.

Nowsze modele, na przykład Audi Quattro 20V z mocą 220 KM (na rynku od 1989 roku), mają łagodniejsze przyspieszenie (moc rozwija się jednostajnie), tak więc, wciskając gaz do dechy, nie poczujemy tego podniecającego uczucia dociśnięcia w fotel i gwałtownego, wręcz skokowego, przyspieszenia. Od 1983 roku w Audi Quattro 85 występuje elektroniczny zestaw zegarów.

Audi Quattro 85 - ciekawostka

Po rewolucji napędowej samochodów sportowych, jaką przeprowadzili twórcy Audi Quattro 85, w rajdach i mistrzostwach świata wprowadzono grupę B. Stworzenie nowej grupy wyrównało szanse w sportowej rywalizacji, gdyż wcześniej Audi Quattro 85 w trakcie zawodów wyprzedzało swoich konkurentów nawet o całe 6 sekund.

4.07
Ocena na postawie 5 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi Quattro
Produkcja od1980
Produkcja do1991

Wybrane wersje Audi Quattro 85

Inne modele Audi

Audi Quattro 85: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie