Na genewskim salonie samochodowym w 2012 roku firma Audi zaprezentowała trzecią generację swojego kompaktowego modelu zwanego A3. Oznaczenie wewnętrzne nowego samochodu to 8V.
A3 8V podąża ścieżką stylistyczną wyznaczoną przez większe i nieco starsze modele Audi. Od wielu lat cechą charakterystyczną prawie wszystkich Audi jest duża atrapa chłodnicy, która może kojarzyć się z przedwojennymi wyścigowymi Auto Unionami. Zresztą producent z Ingolstadt bardzo chętnie odwołuje się do historii związanych z tymi samochodami także w innych swoich modelach.
Z kolei w ostatnich generacjach samochodów Audi przyjęło politykę zwężania i wysmuklania przednich i tylnych reflektorów. Klosze przednich świateł mają charakterystyczne wygięcie (uskok) w swojej dolnej części. Standardem w nowej A-trójce są światła do jazdy dziennej wykonane z diod LED. Z tyłu A3 wygląda na auto większe od poprzednika m.in. dlatego, że styliści również tam zwęzili lampy zespolone. Z boku wóz mocno przypomina swojego poprzednika, który mimo 9-letniej obecności na rynku wcale się aż tak bardzo nie postarzał.
Podobnie jak starsze A3 wersja 8V dostępna jest z nadwoziem hatchback w wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej. W tej drugiej wytwórca dodaje do nazwy wozu dopisek „Sportback”. Sportback ma nieco większy bagażnik niż odmiana podstawowa i z zewnątrz trochę przypomina klasyczne kombi, którym nie jest.
Nowe A3 nieco urosło w stosunku do poprzednika na zewnątrz, większą różnicę czuć jednak w środku. Za większą ilość przestrzeni dla kierowcy i pasażerów odpowiada między innymi powiększony o ponad 30 mm rozstaw osi. Płyta podłogowa zastosowana w kompakcie spod znaku czterech pierścieni została potem użyta w Volkswagenie Golfie VII i Seacie Leónie.
Powiększyła się też przestrzeń bagażowa. Wzrost co prawda nie jest wielki, bo 10-20-litrowy, ale jednak jest. Oczywiście w wersjach z napędem na obie osie pojemność bagażników jest nieco mniejsza niż normalnie. Największy kufer będzie miała jednak wersja sedan, którą Audi zaprezentowało w Nowym Jorku. To auto pomieści 425 l bagażu.
W porównaniu z poprzednikiem producent poprawił jakość wykonania wnętrza i wzbogacił wyposażenie seryjne samochodu. Standardem są czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny, a także układy ABS, ASR i ESP oraz elektrycznie sterowane przednie szyby, manualna klimatyzacja i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne. W tańszych odmianach za dopłatą, a w droższych seryjnie lub za dopłatą Audi proponuje montaż adaptacyjnych reflektorów przednich, kamery cofania, układu wspomagającego parkowanie, czujników parkowania, nawigacji czy sportowego zawieszenia.
Od początku produkcji (maj 2012) Audi A3 oferowane jest z 1,4-litrowym i większym o 0,4 l silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy z nich osiąga moc 122 KM, a drugi 180 KM. Na początku tego roku paleta powiększyła się też o wzmocnioną 140-konną odmianę motoru 1,4-litrowego oraz silnik 1,2-litrowy o mocy 105 KM.
Gama turbodiesli obejmuje dwie jednostki: 1,6- oraz 2-litrową. Mniejsza ma moc 105 KM i moment obrotowy 250 Nm, a większa jest o 45 KM i 70 Nm mocniejsza. Wkrótce do produkcji trafi 184-konna odmiana 2-litrowego silnika.
Standardem jest napęd na przednią oś, jednak motory 1.8 TFSI i 2.0 TDI (150 KM) mogą przekazywać moc na wszystkie koła – układ zwany przez Audi quattro. Podstawową skrzynią biegów jest 6-biegowa przekładnia manualna, jednak (z pominięciem 140-konnej odmiany 1.4 TFSI oraz 184-konnego 2.0 TDI) klient może nabyć przekładnię dwusprzęgłową. W przypadku aut z napędem na przednie koła zautomatyzowane skrzynie mają po siedem przełożeń, a w wozach z napędem quattro skrzynki są 6-biegowe.
Najbardziej sportowymi osiągami cechuje się Audi S3, pod którego maską znajduje się 2-litrowy motor turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 300-konna konstrukcja rozpędza samochód do 100 km/h w zaledwie 5-5,5 s (w zależności od skrzyni) i pozwala osiągnąć 250 km/h. Do wyboru są 6-biegowa skrzynka ręczna i dwusprzęgłowa przekładnia o sześciu biegach.