Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Audi 80 8A/B3

Generacja
Audi 80 8A/B3

Po znaczącym sukcesie rynkowym wersji B2 Audi 80 doczekało się kolejnej generacji w 1986 roku, która jako auto klasy średniej była produkowana do roku 1991. Samochód odznaczał się nowatorskimi jak na te czasy rozwiązaniami technicznymi.

Należy do nich ocynkowana karoseria, dzięki której nawet wieloletnie (bezwypadkowe) egzemplarze zachowują całkiem przyzwoity stan blacharski. Innowacyjny był również system procon-ten podnoszący bezpieczeństwo. Jego działanie polegało na przemieszczaniu się kierownicy ku tablicy rozdzielczej podczas zderzenia czołowego. Audi 80 B3 było w swoich czasach bardzo bezpiecznym autem. Nic dobrego nie można niestety powiedzieć o wyposażeniu samochodu z zakresu poprawy komfortu. Producent poskąpił w tańszych wersjach takich udogodnień, jak elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy centralny zamek.

Zadbał natomiast o to, by każdy nabywca w bogatej palecie silnikowej znalazł coś dla siebie. Klienci mieli do dyspozycji silnik benzynowy 1,6 w różnych odmianach mocy, jednostkę 1,8 w czterech wersjach, motor 2,0 oraz jego odpowiedniki 16- i 20-zaworowe. Były także dwa silniki wysokoprężne, wolnossące: 1,6 oraz 1,9, i jeden turbodiesel 1,6. Silniki benzynowe 1,8 i 2,0 łączone były z chlubą Audi – napędem na cztery koła o nazwie quattro.

Model B3 wyglądał nowocześnie i elegancko. Trójbryłowa sylwetka o klasycznej linii nawet dziś nie prezentuje najgorzej. Samochód zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda solidnie, tak zresztą został skonstruowany. Za tę solidność niemiecki producent kazał sobie niestety słono płacić. Była to główna wada osiemdziesiątki. Nawet po wielu latach auto wciąż trzyma cenę, która jest relatywnie wysoka, biorąc pod uwagę lata produkcji i ubogie wyposażenie.

Audi 80 B3 wytwarzano w wersji sedan. Nie było niestety kombi, które pojawiło się dopiero przy generacji B4. Smaczkiem okazała się odmiana coupé, ku uciesze fanów usportowionych aut. W tej wersji nadwoziowej nabywcy mogli wybierać między mocniejszymi jednostkami napędowymi niż w przypadku sedana. Oprócz jednostek 1,8 i 2,0 dostępnych w sedanie montowano również 2,2 o mocy 136 KM oraz 2,3 w trzech odmianach mocy (najmocniejszy silnik rozwijał 170 KM). Ponadto były silniki 6-cylindrowe w układzie V, od 150-konnego 2,6 do potężnego jak na takie auto 2,8 o mocy 174 KM. Oczywiście wszystkie jednostki od pojemności 2,0 wzwyż dostępne były z napędem quattro.

Audi 80 z generacji na generację stawało się coraz bardziej prestiżowe. B3 prowadziło się komfortowo i przyjemnie. Samochód jest co prawda 5-osobowy, ale podłokietnik pośrodku tylnej kanapy podpowiada, że zmieszczą się tam jedynie dwie osoby. Istotnie, cztery osoby będą podróżować tym autem komfortowo. Kokpit jest ergonomicznie urządzony, czego nie można powiedzieć o bagażniku. Ma on co prawda dużą pojemność, ale jest mało ustawny i praktyczny ze względu na niefortunne, pionowe umieszczenie w nim koła zapasowego oraz brak możliwości złożenia oparcia tylnej kanapy.

Mimo wad, takich jak: brak wersji kombi, ubogie wyposażenie w zakresie komfortu, niepraktyczny bagażnik czy wysoka cena, Audi 80 B3 znalazło wielu nabywców wśród rodzin. Kupując dziś używane auto, trzeba zachować ostrożność, ponieważ przy takiej mnogości egzemplarzy można natrafić na model o powypadkowej przeszłości. Dotyczy to szczególnie wersji coupé. Ale dobrze utrzymana osiemdziesiątka nawet jak na dzisiejsze standardy ma wiele do zaoferowania swojemu nabywcy.

Mniej popularna, ale bardziej prestiżowa jest bogatsza wersja oznaczona symbolem 90. Audi 90 od 80 różni się innymi zderzakami (miały kolor nadwozia). W modelu 90 kierunkowskazy umieszczono integralnie w przednim zderzaku wraz z halogenami. Z tyłu zamontowano niewielki spoiler. We wnętrzu różnic jest mniej i niełatwo odróżnić obydwa modele. Główna zmiana to lepszy materiał tapicerki w Audi 90. Również wyposażenie wzbogacono. Dotyczy to zwłaszcza wersji Exclusive i Sport. W tej ostatniej zastosowano obniżone zawieszenie.

Pod maską modelu 90 znajdują się mocniejsze silniki. Podstawowa jednostka napędowa o pojemności 2,0 generuje moc 115 KM, a jej 20-zaworowa odmiana aż 160 KM. Silnik 2,3 rozwija 136 lub 170 KM. Dla oszczędnych przewidziano silnik wysokoprężny 1,6 TD o mocy 80 KM. W konfiguracji z mocniejszą wersją silnika 2,0 oraz z jednostkami 2,3 auto wyposażane było w napęd na cztery koła quattro.

Pierwsza generacja Audi 90 bazowała na modelu 80 B2. Również w tym przypadku różnice polegały na zastosowaniu innych zderzaków ze zintegrowanymi kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi oraz materiałów o lepszej jakości. Wersja quattro wyróżniała się spoilerem na tylnej klapie. Zmiany dotyczyły również gamy silnikowej. Audi 90 B2 dostępne było w jednostką benzynową o pojemności 2,0 l i mocy 115 lub 136 KM oraz silnikiem Diesla 1,6 o mocy 80 KM.

Audi 90, zarówno w przypadku generacji B2, jak i B3, było bogatszą wersją modelu 80, przeznaczoną dla bardziej wymagających klientów.

3.97
Ocena na postawie 115 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi 80
Produkcja od1986
Produkcja do1991

Wybrane wersje Audi 80 8A/B3

Inne generacje Audi 80

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (68)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Audi 80 8A/B3: newsy, testy i recenzje

Audi S6 Plus Sedan trafiło na sprzedaż. To jeden z 97 egzemplarzy

... Audi S6 C4 nie jest przesadnie rzadkim autem, pod warunkiem, że nie mówimy o wersji Plus, która doczekała się zaledwie 952 egzemplarzy, z czego tylko 97 było sedanami. Jeden z nich został właśnie wystawiony na sprzedaż za pośrednictwem domu ...

4 dni temu

Tokyo Motor Show 2019: Alpina B3 Sedan - alternatywa dla nowego M3

... Po wersji Touring przyszedł czas na sedana. Alpina przyjechała do Tokio z nie byle jaką premierą. Jest nią model B3, który może stanowić świetną, bardziej luksusową alternatywę dla nadchodzącej, najnowszej generacji BMW M3. ... Alpina B3 Sedan ...

7 miesięcy temu

Krótka lekcja elektromobilności: audi e-tronem przez Alpy

... Jeszcze zanim epidemia opanowała Europę, wybrałem się na wyprawę przez Alpy w audi e-tronie. Śnieg, autobahny i kompletnie inna infrastruktura, pokazują auto elektryczne w trochę innym kontekście ... już pieśń przeszłości. W Niemczech stacje ...

3 tygodnie temu

Audi uruchamia w Polsce Audi Online TV

... Salony i serwisy Audi w Polsce są cały czas otwarte i pozwalają klientom dokonać wyboru swojego nowego samochodu. Jednak w trosce o zdrowie klientów w tak trudnych czasach i dla ułatwienia wyboru ... nowego modelu, Audi uruchomiło specjalny ...

3 tygodnie temu

Nowe Audi A3 Sedan oficjalnie. Jest większe i lepiej wyposażone

... Po hatchbacku przyszedł czas na sedana. Audi pochwaliło się trójbryłowym wydaniem modelu A3. Auto prezentuje się równie dobrze i proporcjonalnie co poprzednik, a przy tym jest przestronniejsze i lepiej wyposażone. BMW Serii 1 i Mercedes Klasy A ...

miesiąc temu

Frankfurt 2019: Alpina B3 Touring wypełnia lukę w gamie BMW

... Najnowsza odsłona BMW M3 nie będzie oferowana z nadwoziem kombi. Na szczęście z pomocą przychodzi Alpina i model B3 Touring. Auto zadebiutowało właśnie podczas salonu we Frankfurcie. Kusi połączeniem praktyczności i świetnych osiągów, a do tego ...

9 miesięcy temu

Test Audi A5 Sportback 40 TDI: face lifting to nie zawsze postęp

... Od początku tego roku w salonach Audi można już dostać model A5 po face liftingu. Pod pojęciem liftingu kryje się zestaw poprawek zwykle obejmujący modernizację jednostek napędowych, uaktualnienie ... pokładowych multimediów i zmianę paru detali ...

2 miesiące temu

Audi 80 B3/B4 [awarie i problemy]

... Na początku lat 90. Audi 80 było dobrem luksusowym, o którym większość Polaków mogła tylko pomarzyć. Samochód można było oglądać raczej na szklanym ekranie (m.in. w serialu "Czterdziestolatek - dwadzieścia lat później") niż na naszych drogach. ...

dawno temu

Test Audi A8 55 TFSI: oaza spokoju na czterech kołach

... Ma 12 czujników ultradźwiękowych, 5 kamer otoczenia (w tym jedną na podszybiu), 4 radary średniego zasięgu, 1 dalekiego zasięgu, skaner laserowy sięgający 80 metrów przed autem, 40 systemów ... bezpieczeństwa, widzi w podczerwieni i potrafi ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie