Audi 80 8A/B3

Generacja
Audi 80 8A/B3

Po znaczącym sukcesie rynkowym wersji B2 Audi 80 doczekało się kolejnej generacji w 1986 roku, która jako auto klasy średniej była produkowana do roku 1991. Samochód odznaczał się nowatorskimi jak na te czasy rozwiązaniami technicznymi.

Należy do nich ocynkowana karoseria, dzięki której nawet wieloletnie (bezwypadkowe) egzemplarze zachowują całkiem przyzwoity stan blacharski. Innowacyjny był również system procon-ten podnoszący bezpieczeństwo. Jego działanie polegało na przemieszczaniu się kierownicy ku tablicy rozdzielczej podczas zderzenia czołowego. Audi 80 B3 było w swoich czasach bardzo bezpiecznym autem. Nic dobrego nie można niestety powiedzieć o wyposażeniu samochodu z zakresu poprawy komfortu. Producent poskąpił w tańszych wersjach takich udogodnień, jak elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy centralny zamek.

Zadbał natomiast o to, by każdy nabywca w bogatej palecie silnikowej znalazł coś dla siebie. Klienci mieli do dyspozycji silnik benzynowy 1,6 w różnych odmianach mocy, jednostkę 1,8 w czterech wersjach, motor 2,0 oraz jego odpowiedniki 16- i 20-zaworowe. Były także dwa silniki wysokoprężne, wolnossące: 1,6 oraz 1,9, i jeden turbodiesel 1,6. Silniki benzynowe 1,8 i 2,0 łączone były z chlubą Audi – napędem na cztery koła o nazwie quattro.

Model B3 wyglądał nowocześnie i elegancko. Trójbryłowa sylwetka o klasycznej linii nawet dziś nie prezentuje najgorzej. Samochód zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda solidnie, tak zresztą został skonstruowany. Za tę solidność niemiecki producent kazał sobie niestety słono płacić. Była to główna wada osiemdziesiątki. Nawet po wielu latach auto wciąż trzyma cenę, która jest relatywnie wysoka, biorąc pod uwagę lata produkcji i ubogie wyposażenie.

Audi 80 B3 wytwarzano w wersji sedan. Nie było niestety kombi, które pojawiło się dopiero przy generacji B4. Smaczkiem okazała się odmiana coupé, ku uciesze fanów usportowionych aut. W tej wersji nadwoziowej nabywcy mogli wybierać między mocniejszymi jednostkami napędowymi niż w przypadku sedana. Oprócz jednostek 1,8 i 2,0 dostępnych w sedanie montowano również 2,2 o mocy 136 KM oraz 2,3 w trzech odmianach mocy (najmocniejszy silnik rozwijał 170 KM). Ponadto były silniki 6-cylindrowe w układzie V, od 150-konnego 2,6 do potężnego jak na takie auto 2,8 o mocy 174 KM. Oczywiście wszystkie jednostki od pojemności 2,0 wzwyż dostępne były z napędem quattro.

Audi 80 z generacji na generację stawało się coraz bardziej prestiżowe. B3 prowadziło się komfortowo i przyjemnie. Samochód jest co prawda 5-osobowy, ale podłokietnik pośrodku tylnej kanapy podpowiada, że zmieszczą się tam jedynie dwie osoby. Istotnie, cztery osoby będą podróżować tym autem komfortowo. Kokpit jest ergonomicznie urządzony, czego nie można powiedzieć o bagażniku. Ma on co prawda dużą pojemność, ale jest mało ustawny i praktyczny ze względu na niefortunne, pionowe umieszczenie w nim koła zapasowego oraz brak możliwości złożenia oparcia tylnej kanapy.

Mimo wad, takich jak: brak wersji kombi, ubogie wyposażenie w zakresie komfortu, niepraktyczny bagażnik czy wysoka cena, Audi 80 B3 znalazło wielu nabywców wśród rodzin. Kupując dziś używane auto, trzeba zachować ostrożność, ponieważ przy takiej mnogości egzemplarzy można natrafić na model o powypadkowej przeszłości. Dotyczy to szczególnie wersji coupé. Ale dobrze utrzymana osiemdziesiątka nawet jak na dzisiejsze standardy ma wiele do zaoferowania swojemu nabywcy.

Mniej popularna, ale bardziej prestiżowa jest bogatsza wersja oznaczona symbolem 90. Audi 90 od 80 różni się innymi zderzakami (miały kolor nadwozia). W modelu 90 kierunkowskazy umieszczono integralnie w przednim zderzaku wraz z halogenami. Z tyłu zamontowano niewielki spoiler. We wnętrzu różnic jest mniej i niełatwo odróżnić obydwa modele. Główna zmiana to lepszy materiał tapicerki w Audi 90. Również wyposażenie wzbogacono. Dotyczy to zwłaszcza wersji Exclusive i Sport. W tej ostatniej zastosowano obniżone zawieszenie.

Pod maską modelu 90 znajdują się mocniejsze silniki. Podstawowa jednostka napędowa o pojemności 2,0 generuje moc 115 KM, a jej 20-zaworowa odmiana aż 160 KM. Silnik 2,3 rozwija 136 lub 170 KM. Dla oszczędnych przewidziano silnik wysokoprężny 1,6 TD o mocy 80 KM. W konfiguracji z mocniejszą wersją silnika 2,0 oraz z jednostkami 2,3 auto wyposażane było w napęd na cztery koła quattro.

Pierwsza generacja Audi 90 bazowała na modelu 80 B2. Również w tym przypadku różnice polegały na zastosowaniu innych zderzaków ze zintegrowanymi kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi oraz materiałów o lepszej jakości. Wersja quattro wyróżniała się spoilerem na tylnej klapie. Zmiany dotyczyły również gamy silnikowej. Audi 90 B2 dostępne było w jednostką benzynową o pojemności 2,0 l i mocy 115 lub 136 KM oraz silnikiem Diesla 1,6 o mocy 80 KM.

Audi 90, zarówno w przypadku generacji B2, jak i B3, było bogatszą wersją modelu 80, przeznaczoną dla bardziej wymagających klientów.

3.97
Ocena na postawie 115 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi 80
Produkcja od1986
Produkcja do1991

Wybrane wersje Audi 80 8A/B3

Inne generacje Audi 80

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (68)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

Audi 80 8A/B3: newsy, testy i recenzje

Frankfurt 2019: Alpina B3 Touring wypełnia lukę w gamie BMW

... Najnowsza odsłona BMW M3 nie będzie oferowana z nadwoziem kombi. Na szczęście z pomocą przychodzi Alpina i model B3 Touring. Auto zadebiutowało właśnie podczas salonu we Frankfurcie. Kusi połączeniem praktyczności i świetnych osiągów, a do tego ...

miesiąc temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Audi A8 oraz Q7 teraz także jako hybrydy plug-in 60 TFSIe

... Audi kontynuuje proces elektryfikacji swojej gamy. Po Q5 oraz A7 Sportback kolejne modele doczekały się hybrydowej wersji plug-in. Mowa o A8 oraz Q7 z bardzo wydajnym napędem 60 TFSIe. ... Audi Q7 oraz A8 z uwagi na swoje pokaźne rozmiary oraz ...

2 tygodnie temu

Cena nowego Audi Q7. Jak wypada na tle niemieckich konkurentów?

... Polski importer marki Audi wycenił nowe Q7 na blisko 300 tys. zł, a to przecież dopiero baza do rozpoczęcia konfiguracji. Jak wygląda ten potężny SUV na tle swoich rynkowych konkurentów? ... 293 500 zł zapłacicie za bazowe Audi Q7 zaprezentowane ...

2 tygodnie temu

Audi RS 7: głośny zwiastun nowej ery aut z Neckarsulm

... W przyszłym roku na polski rynek wejdzie w sumie aż sześć zupełnie nowych modeli Audi sygnowanych literami RS. Choć części z nich jeszcze w ogóle nie znamy, ja już wiem, czego się po nich spodziewać ... Audi RS 7 Sportback (2020) - pierwsza ...

3 tygodnie temu

Audi RS 4 Avant po liftingu. Zmienił się głównie wygląd

... Ma silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i momencie 600 Nm, czyli nic w tym zakresie nie zmieniło się względem poprzednika. Jest natomiast nowa, bardziej zadziorna niż wcześniej stylistyka. Audi pokazało nowe RS 4 Avant, czyli jedno z najszybszych ...

3 tygodnie temu

Markus Duesmann odchodzi z BMW. Zostanie CEO Audi

... BMW jest bez wątpienia największym rywalem Audi. Dwie marki premium celujące w podobną grupę klientów i pochodzące z tego samego kraju, które niechętnie wymieniają się zasobami i pracownikami. Czasem jednak dochodzi do nietypowych transferów, ...

miesiąc temu

Premiery Audi na targach IAA: oczekiwania kontra rzeczywistość

... Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie Audi zaprezentowało cały szereg futurystycznie wyglądających modeli koncepcyjnych. Mają one rozbudzić nasz apetyt na auta, które już teraz można znaleźć ... Audi na Międzynarodowych Targach Samochodowych ...

miesiąc temu

Najlepsze miejsce na targach IAA 2019? To wnętrze nowego Audi Q7

... świata, wypełnionej najnowszymi technologiami, przepastnej kabiny nowego Audi Q7 jest jak zbawienie. Oto dlaczego Ty też ją docenisz po swoim dniu pracy. ... , mogąc wykorzystać bez skrępowania wygody każdego z nich? Ja bez wahania udałem się od ...

2 tygodnie temu

Frankfurt 2019: Nowe Audi RS7 Sportback w całej okazałości

... Nowe Audi RS7 debiutuje we Frankfurcie. Wygląda zjawiskowo i jest naprawdę zaawansowane technologicznie, choć większość z zastosowanych tu rozwiązań znamy już w nowego RS6, które zaprezentowano kilka tygodni wcześniej. ... Zacznijmy od różnic - ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie