GAZ 52

Model
GAZ 52 Zobacz 2 zdjęcia

GAZ 52 jest ciężarowym samochodem, który w latach 1961 – 1993 produkowany był przez pochodzącą z Rosji firmę GAZ. Za jego największą konkurencję uważano model ZiŁ-130, a samo auto było jedną z najpopularniejszych ciężarówek w Rosji wykorzystywanych między innymi jako pojazd pożarniczy. Ponadto GAZ 52 na rynku zastąpił model Gaz 51, a jego samego z oferty producenta wyparł w 1993 roku GAZ-3307.

GAZ 52 – historia

Pierwsza wersja GAZ 52 została oznaczona terminem GAZ-52F i charakteryzowała się wykorzystaniem silnika z mocą 90 KM. W takiej formie auto produkowane było aż do 1966 roku, kiedy producent ogłosił wprowadzenie nowszej generacji, która ostatecznie nazwana została GAZ 52. Samochód wyróżniała nowa jednostka napędowa czyli popularny silnik V8, który słynie ze swojej mocy na poziomie 115 KM. Ponadto kolejne zmiany wprowadzono w 1965 roku, co sprawiło, że ładowność GAZa 52 powiększyła się do 4000 kg, a napęd został przełożony na tylną oś. Co więcej, pod koniec lat 80. na rynku ukazała się bliźniacza wersja pojazdu nazwana GAZ 53, którą charakteryzowała ładowność na poziomie 2500 kg i silnik o mocy 75 KM i spalaniu na poziomie 22 l/100 km. Na koniec warto dodać, że GAZ 52 dzięki pozytywnym opiniom był popularnym samochodem ciężarowym wykorzystywanym m.in. do przewozu osób (wersja long-cab z dłuższą kabiną pasażerską), jako wóz strażacki, a nawet autobus.

GAZ 52 – dane techniczne

GAZ 52 do napędu wykorzystywał silnik tłokowy V8 posiadający 2 zawory na cylinder i układ zasilania oparty na pracy gaźnika. Ponadto jednostka charakteryzuje się mocą na poziomie 90 KM podczas 3400 obr/min i obsługiwana jest przez 4-biegową manualną przekładnię przy napędzie przełożonym na tylną oś. Dzięki temu GAZ 52 posiada prostszą konstrukcję przedniego zawieszenia, co znacznie ułatwia transport większego ładunku. Oprócz tego pojazd ma lepszy rozkład masy, a jego skrzynia biegów z układem kierowniczym jest precyzyjniejszy niż w przypadku samochodu ciężarowego z napędem na przednią oś. Przekłada się to m.in. na promień skrętu, który wynosi 8,9 m przy kołach o wymiarach 8,25 x 20 cali. Na koniec warto dodać, że pojemność zbiornika paliwa w GAZie 52 wynosi 90 litrów, co jest wystarczające do całodziennej pracy bez konieczności częstego uzupełniania baku.

GAZ 52 – osiągi/spalanie

W przypadku GAZ 52 z jednostką V8, prędkość maksymalna przy pełnym załadunku wynosi 75 km/h, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu. Co więcej, nie mniej ważny aspekt czyli spalanie GAZ 52 stabilizuje się na poziomie 19,5 l/100 km.

GAZ 52 – wymiary

Gaz 52 posiada duże rozmiary jak na samochód ciężarowy. Jego długość to 6395 mm, przy szerokości na poziomie 2380 mm i wysokości równej 2220 mm. Ponadto producent zdecydował się rozstawić osie na odległość 3700 mm, co pozwoliło uzyskać masę własną pojazdu na poziomie 2900 – 3250 kg. Co więcej, najważniejszym parametrem samochodu ciężarowego jest jego ładowność, która w tym przypadku wynosi aż 3500 kg.

GAZ 52 – wersje pożarnicze

Pierwszy wóz strażacki czyli AC-30-106 przeznaczony został do pracy podczas pożarów w małych miejscowościach, a produkowany był od 1968 roku w Wargaszyńskim Zakładzie Sprzętu Przeciwpożarowego (obwód kurgański). Wóz charakteryzował się dłuższą, zabudowaną z tyłu kabiną, która mieściła 6 osób i była oddzielona od części ładownej, co przekładało się na większą trwałość nadwozia. Ponadto wóz posiadał pompę PN-30KF umieszczoną w tylnej części konstrukcji, zbiornik na wodę o pojemności 1950 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 80 litrów. Oprócz tego wóz wyposażono w liczne schowki i półki na specjalistyczny sprzęt strażacki, a na dachu umieszczono drabinę z możliwością rozłożenia oraz specjalne rękawy ułatwiające transport węży gaśniczych. Ponadto samochód wyposażono w zapasowe koło, które zamontowano pod ramą w tylnej części konstrukcji. Oprócz tego, po dwóch latach produkcji w 1970 roku zdecydowano się wprowadzić kolejną wersję wozu strażackiego Gaz 52 AC-30 (53A)-106A, który od poprzedniej wersji odróżniała obecność pompy PN-40U (wydajność ok. 30 l/s), zmniejszony zbiornik na wodę do pojemności 1900 litrów oraz zwiększony zbiornik na pianę do pojemności 100 litrów. Dzięki pozytywnym ocenom Gaz produkował ok. 1000 wozów strażackich rocznie, co przełożyło się ostatecznie na 15 000 gotowych egzemplarzy do roku 1985. Sukces spowodowany był również premierą AC-30-106W, który pojawił się na rynku w 1983 roku z nowym zbiornikiem na wodę o pojemności 2040 litrów, zbiornikiem na pianę na 120 litrów i nową pompą PN-40UW. Ostatnim modelem wypuszczonym na rynek przez GAZ był AC-30(52-12)-106G, który zadebiutował w 1988 roku i charakteryzował się dwuosobową kabiną, zbiornikiem wody o pojemności 2850 litrów i zbiornikiem piany na 190 litrów.

GAZ 52 – autocysterny i drabiny samochodowe

Na platformie Gaz 52 oparto również ACU-10 czyli autocysternę, która powstawała w Chmielnickich Zakładach Remontowo-Mechanicznych w Chmielniku. Pojazd posiadał standardową kabinę, autopompę NszN-600 oraz zbiornik wody o pojemności 4200 litrów. Ponadto, podobnie jak w przypadku autocystern, na platformie Gaz 52 budowano również drabiny samochodowe, czego przykładem może być model AŁ-18(52-01)-Ł2.

4.31
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaGAZ
TypSamochód osobowy
SegmentSamochód ciężarowy

Inne modele GAZ

Samochód ciężarowy - Inne modele

GAZ 52: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie